aandachtspunten bij aanschaf van cardan-motor

ivarpiet

MF veteraan
12 jan 2008
1.167
0
Ben van plan om een motor met cardan te kopen. Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten? De motor zal zo'n 15 jaar oud zijn.

Bvd Ivar
 
Het schijnt erg moeilijk te zijn om op een duidelijke vraag een normaal antwoord te krijgen. Misschien moet ik hem iets uitgebreider stellen: waar moet je specifiek op letten als je een motor met cardan wilt kopen? Ik heb geen ervaring met een cardan-aandrijving en weet daarom niet wat ik kan verwachten. Het betreft trouwens een suzuki vx800 of een yamaha xj900.
 
Cardan-problemen zijn (na het lezen van heel wat topics) tamelijk merk-specifiek: BMW cardan had na -ik gok- 80.000 Km een grondige revisie nodig.
Je kan dus beter zoeken naar veelvoorkomende problemen bij een VX800 of XJ900 en de km-standen waar ze dreigen op te treden.

Voor wat betreft de oude series XJ900 heeft de tank nogal last van roest onderin (tenzij het op tijd behandeld is met een tank-coating..).

Verder is een cardan-aandrijving minder "krachtig" dan ketting (veel geleerd op dit forum): je hebt dus minder PK's voor hetzelfde aantal CC's, maar daarmee heb je ook minder kosten natuurlijk.

Succes en laat hier even weten wat het is geworden (en waarom). Ik zoek ook nog een dergelijke weer-vaste fiets.
 
Cardan moet je niet bang voor zijn, onderhoudsarm, ik laat elk jaar de (cardan)olie verversen en verder heb je er geen omkijken naar. Dit in tegenstelling tot een ketting die elke natte rit aandacht behoeft en anders elke 300 kilometer!!! :o

De fietsen die jij noemt ken ik verder niet, dus daar kan ik niks zinnigs over melden :+ ..........

Succes met besluiten, gevoelsmatig zou ik voor de diversion 900 gaan.
 
Cardan moet je niet bang voor zijn, onderhoudsarm, ik laat elk jaar de (cardan)olie verversen en verder heb je er geen omkijken naar. Dit in tegenstelling tot een ketting die elke natte rit aandacht behoeft en anders elke 300 kilometer!!! :o

De fietsen die jij noemt ken ik verder niet, dus daar kan ik niks zinnigs over melden :+ ..........

Succes met besluiten, gevoelsmatig zou ik voor de diversion 900 gaan.

Ik zweer bij een cardan-fiets en wil niets anders meer. Ik heb er heel wat gehad mét cardan: VF750C, VN750, GSX1100G, NT650V, NT700V. Geen vies achterwielen meer, geen reinigen, smeren en afstellen van de ketting. Lekker onderhoudsarm. En van het vermogensverlies of 'cardaneffect' heb ik tot op heden niet veel van gemerkt.

Hey maar Dutchsuper; om het jaar de cardanolie verversen?!?!?! Is dat niet een beetje veel van het goede?
 
Het schijnt erg moeilijk te zijn om op een duidelijke vraag een normaal antwoord te krijgen. Misschien moet ik hem iets uitgebreider stellen: waar moet je specifiek op letten als je een motor met cardan wilt kopen? Ik heb geen ervaring met een cardan-aandrijving en weet daarom niet wat ik kan verwachten. Het betreft trouwens een suzuki vx800 of een yamaha xj900.

Dit is de minste informatie die je bij je vraag kon geven. Ook andere zaken zoals km stand, functioneren van vitale onderdelen (wat dacht je van motorblok en voorvorkpoten, had ie al eens schade, gebruikt ie olie en etc........) lijkt niet geheel onbelangrijk.

Daarom kreeg je die onbenullige nietszeggende reacties. ;) :+
 
Laatst bewerkt:
Geen idee welke horrorstory je over cardan hebt gehoord, maar bij de xj is er geen enkele reden om naar de cardan te kijken. Lelijk blok staal. Gooi je eens per jaar wat olie in en vergeten dat ding.

Bij de XJ900 zijn wel een paar punten om op te letten, roest in de tank is al genoemd. Verder sluit ik me helemaal bij Jeroen aan :)

Ter illustratie, ik heb zelf wat xj en rt cardan fietsen met samen meer dan een half miljoen km op de tellers. Nooit één cardan probleem mee gehad. En een busje olie kost je 8 ouderwetse euro's, kun je vier keer je cardanolie mee verversen. Da's vier jaar rijplezier :] Lukt je nooit met een ketting.
 
Better safe than sorry............ *D (kost bijna niks!)

ligt er ook een beetje aan hoeveel km's je rijdt per jaar.

Ik hoor over het algemeen maar weinig problemen over cardans.
Dus daar zal het vast niet op stuklopen.

Ook de BMW-cardans zijn prima, mits goed onderhouden,
zoals voor eigenlijk alles geldt.
 
Ik schreef vorige week al dat ik op zoek ben naar een motor (vx800 of xj900 oid) met cardan.
Nu heb ik een leuke yahama XJ900 uit 1991 op het oog. Ik zag elders op het net dat die motor 18' velgen heeft. Zijn daar tegenwoordig nog wel A-merk banden voor te krijgen?

Ivar
 
Geen idee wat banden betreft, zorgt de dealer maar voor. Ik heb 3mnd geleden een xj900 diversion gekocht uit 1995, met slechts 14.000! km op de teller. Dealer heeft dit gegarandeerd en krijgt hem toch over 3 jaar weer terug met 100.000 op de teller. Was/is uiteraard als nieuw. Nu 22000 (rijdt gans het jaar). Voor slecht weer never nooit geen ketting meer. Ik poets alleen de chroom uitlaten een paar keer per week en thats it! Ja, tanken ook, 3x per week; 1 op 18. Is voor woon-werk dus ideaal. Ontzettend schakellui te rijden, 40 in 5 (bv uit de file), gas geven en gaan. Ik vind hem wel wat zwaar , maar dit merk je eigenlijk alleen maar bij korte manouvres. De VX800 vind ik een beetje te tam ivm de XJ900, maar goed da zal ook voor ww wel gaan. Ik heb er een verhoogd ruitje op gedaan zodat ik bijna geheel uit de wind zit (ben niet zo groot). Rijdt dus nu alweer met zomerpak en handschoenen.
 
Ik schreef vorige week al dat ik op zoek ben naar een motor (vx800 of xj900 oid) met cardan.
Nu heb ik een leuke yahama XJ900 uit 1991 op het oog. Ik zag elders op het net dat die motor 18' velgen heeft. Zijn daar tegenwoordig nog wel A-merk banden voor te krijgen?

Ivar

Denk het wel. Ik hoor geenklachten van een vriend met deze fiets. Stort anders je vraag hier eens neer:

Homepage Yamaha XJ Club Nederland
 
eerst kijken of het niet stiekem toch een motor met een ketting is, dat is eigenlijk het belangrijkste van een motor met cardan.

dan kijken of hij niet lekt of zweet oid.

Als je een keer mee gaat rijden merk je gauw genoeg als er iets niet goed zit in je cardan.

Enne ik vervang nooit mijn cardanolie, doe ik bij mijn auto ook niet trouwens.
 
Cardan-problemen zijn (na het lezen van heel wat topics) tamelijk merk-specifiek: BMW cardan had na -ik gok- 80.000 Km een grondige revisie nodig.
Je kan dus beter zoeken naar veelvoorkomende problemen bij een VX800 of XJ900 en de km-standen waar ze dreigen op te treden.

Voor wat betreft de oude series XJ900 heeft de tank nogal last van roest onderin (tenzij het op tijd behandeld is met een tank-coating..).

Verder is een cardan-aandrijving minder "krachtig" dan ketting (veel geleerd op dit forum): je hebt dus minder PK's voor hetzelfde aantal CC's, maar daarmee heb je ook minder kosten natuurlijk.

Succes en laat hier even weten wat het is geworden (en waarom). Ik zoek ook nog een dergelijke weer-vaste fiets.

Heb nu een tijdje gezocht naar een geschikte motor. En ben op iets heel anders uitgekomen dan de vx800 of de xj900. Het wordt een yamaha fj1200. Weet nog niet precies welke, maar dat komt goed. En nu het waarom. Ben er eigenlijk gewoon helemaal weg van. Het uiterlijk, het vermogen, het koppel, enz. Het is wel een kettingfiets, maar het zij zo. Heb hier en daar wat bandjes getrapt en gereden en ga over drie weken nog een proefrit maken. En de knoop doorhakken natuurlijk!!

Meld me wel weer
 
Terug
Bovenaan Onderaan