aandachtspunten bij aanschaf van cardan-motor

ivarpiet

MF veteraan
12 jan 2008
1.167
0
Ben van plan om een motor met cardan te kopen. Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten? De motor zal zo'n 15 jaar oud zijn.

Bvd Ivar
 
Het schijnt erg moeilijk te zijn om op een duidelijke vraag een normaal antwoord te krijgen. Misschien moet ik hem iets uitgebreider stellen: waar moet je specifiek op letten als je een motor met cardan wilt kopen? Ik heb geen ervaring met een cardan-aandrijving en weet daarom niet wat ik kan verwachten. Het betreft trouwens een suzuki vx800 of een yamaha xj900.
 
Cardan-problemen zijn (na het lezen van heel wat topics) tamelijk merk-specifiek: BMW cardan had na -ik gok- 80.000 Km een grondige revisie nodig.
Je kan dus beter zoeken naar veelvoorkomende problemen bij een VX800 of XJ900 en de km-standen waar ze dreigen op te treden.

Voor wat betreft de oude series XJ900 heeft de tank nogal last van roest onderin (tenzij het op tijd behandeld is met een tank-coating..).

Verder is een cardan-aandrijving minder "krachtig" dan ketting (veel geleerd op dit forum): je hebt dus minder PK's voor hetzelfde aantal CC's, maar daarmee heb je ook minder kosten natuurlijk.

Succes en laat hier even weten wat het is geworden (en waarom). Ik zoek ook nog een dergelijke weer-vaste fiets.
 
Cardan moet je niet bang voor zijn, onderhoudsarm, ik laat elk jaar de (cardan)olie verversen en verder heb je er geen omkijken naar. Dit in tegenstelling tot een ketting die elke natte rit aandacht behoeft en anders elke 300 kilometer!!! :o

De fietsen die jij noemt ken ik verder niet, dus daar kan ik niks zinnigs over melden :+ ..........

Succes met besluiten, gevoelsmatig zou ik voor de diversion 900 gaan.
 
Cardan moet je niet bang voor zijn, onderhoudsarm, ik laat elk jaar de (cardan)olie verversen en verder heb je er geen omkijken naar. Dit in tegenstelling tot een ketting die elke natte rit aandacht behoeft en anders elke 300 kilometer!!! :o