Aandrijving BMW met zijspan vraag om raad

PROTON1

Die hard MF'er
16 dec 2012
878
0
Merchtem
Hallo, ik liet me recent een zijspan bouwen door LBS. De trekker een R1150GSA van 2004. De bouw duurde de gebruikelijke 6 maanden, dan nog een hele rimram om het voertuig L4e te krijgen. Ik ben belg dus die hele conformiteitsprocedure nam Belgische toestanden aan, maar het lukte.

De trekker had 62000 km, sinds het span eraan hangt heb ik er 300 km mee gereden tot kardan vandaag in de prak draaide (zie foto). De hele handel laten opladen en naar huis brengen koste een klein fortuin, het was zondag...
Ik demonteerde de aandrijving, de kruiskoppeling bleek gedesintegreerd. Natuurlijk is 62000 km reeds wat maar eigenlijk ook niet zo veel, met BMW motoren reed ik 100 duizenden kms, nooit een kardanprobleem.

De vraag:
Met een zijspan vergroot het gewicht van 280 kg tot 450 kg. Dus om te vertrekken is de last op de aandrijving groter. De kracht om het gewicht in beweging te brengen is groter, voor de motor is dat geen probleem, echter de last op de hele aandrijftrein is groter.
Op het span werd de R1150GSA achteraandrijving vervangen door een R1100R aandrijving, dus ca 8% kortere verhouding.
Ik heb kontakt met enkele mensen die met een R1150GS span een RTW trip maken. Allen zonder uitzondering hebben de 37/11 eindverhouding van de R850R gemonteerd. Dus de hele overbrenging is daarmee kort, wegrijden wordt eenvoudig (vooral in terrein), nadeel is wel dat de topsnelheid veel lager wordt (geen probleem) maar het toerental ligt hoger, wat meer verbruik, etc...

Ik heb gehoord dat EML voor een zijspan de aluminium kardantunnel vervangt door een stalen EML kardantunnel. Dat dit veel sterker is dat lijkt logisch. Maar ik heb gehoord dat EML voor BMW een sterkere kardan heeft. Dus een kardan met soliedere kruiskoppeling.
Wie kan hierover inlichtingen en/of ervaringen meedelen.
Nu brak de kruiskoppeling dicht bij huis, stel dit gebeurd op 5000 km van huis ?

Voor inlichtingen ben ik zeer dankbaar.

DSC04007.JPG

DSC03998.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dat is mooi klote Proton.
Ik heb op het internet ook foto's voorbij zien komen van solo fietsen waarvan de kruiskoppeling in elkaar lag. Volgens mij is het ook bij Murph gebeurt.
Ik heb voor de K-serie wel stalen bruggen gezien van EML. Maar het lijkt mij onzin, de brug blijft wel heel, het probleem zit in de aandrijfas.
Reductie van de overbrenging helpt zeker. Jij hebt nog een groot achterwiel, hij moet dus zwaar trekken. Als je dat omlaag wil brengen zonder de wielomtrek te verkleinen is een 850 kardanklok een goede tussenoplossing.

Jouw kruiskoppeling ziet er trouwens erg droog uit. Het zou een gesealed ding moeten zijn met vet er in. Na de explosie zou ik dus vettigheid verwachten, geen roest.
Ik denk dus dat jouw kruiskoppeling het al eerder zwaar gehad heeft.
Er zijn bedrijven die BMW kruiskoppelingen reviseren en verbeteren. Onder andere door smeermogelijkheden aan te brengen. Een nieuwe as is zo gevonden, maar ik zou eerst goed uitzoeken hoe je hem onverwoestbaar kunt maken. De beste methode is meestal een reserve mee te nemen, dan gaat hij nooit stuk.
 
De mijne is ook een keer gesneuveld. Ook door gebrek aan vet. Nu pruts ik er elk jaar een paar dikke klodder vet omheen.
 
'Aandrijfrein BMW met zijspan vraag om raad' > 'Aandrijving BMW met zijspan vraag om raad'
 
ik heb begrepen dat de stalen EML bruggen voor K100 wel eens kapot gaan, de originelen niet (bij zijspan gebruik)

Het lijkt mij ook dat hij te weinig gesmeerd is geweest. Er een smeernippel in maken zal misschien nog wel lukken, maar dan kom je er nog niet goed bij.
 
Ze gaan bij solofietsen ook stuk, bij mijn K100 begaf ie het in Kazachstan. Bij politiemotoren werden de kruiskoppelingen om de 50-80000Km vervangen dus dat zegt al iets over de levensduur.

goed in het vet houden en reserve meenemen als je op wereldreis gaat.

wellicht paralever systeem vervangen door een enkelvoudig systeem van de oude K100, heb je een kruiskoppeling minder.
 
Bedankt voor de reacties. Wat ik hier lees is dat kardan preventief vervangen om de 50.000 km wellicht het beste is (en dan reserve mee voor grote reis...). En ja, de 37/11 aandrijving van de R850 brengt waarschijnlijk het soelaas omdat dan een serieuze downgearing plaats vindt.
Zijn er mensen die nog andere nuttige tips hebben laat weten aub.
Ik ben wel te vinden voor een komplete stalen EML aandrijving. Indien iemand iets weet ... wellicht loop ik toch bij EML eens langs, maar dan via een EML dealer in Duitsland.
 
Bedankt voor de reacties. Wat ik hier lees is dat kardan preventief vervangen om de 50.000 km wellicht het beste is (en dan reserve mee voor grote reis...). En ja, de 37/11 aandrijving van de R850 brengt waarschijnlijk het soelaas omdat dan een serieuze downgearing plaats vindt.
Zijn er mensen die nog andere nuttige tips hebben laat weten aub.
Ik ben wel te vinden voor een komplete stalen EML aandrijving. Indien iemand iets weet ... wellicht loop ik toch bij EML eens langs, maar dan via een EML dealer in Duitsland.

Ik heb wel eens begrepen dat die EML aandrijvingen, alleen een stalen behuizing zijn, en het binnenwerk gewoon origineel.
Daarom zie ik er ook zodirekt het nut niet van in. Het is dan eigenlijk meestal de aandrijving die het begeeft en niet de behuizing.

ik heb kleinere wielen dan standaard, geeft eigenlijk hetzelfde effect. Maar dat zal voor jou geen optie zijn denk ik. Kan me zo voorstellen dat je voor je wereldreis lekker hoog op de wielen wilt staan.
 
Ik heb ook zo'n ge-explodeerde kruiskoppeling in de garage hangen. Ook veel roest er op.
Ging bij mij op loop afstand van huis kapot.
Als het vet er uit is gaat het heel snel stuk, daarnaast is het zeker geen overbemeten onderdeel.
Wat voor kruiskoppeling zit er in een K1600?
 
Ik heb wel eens begrepen dat die EML aandrijvingen, alleen een stalen behuizing zijn, en het binnenwerk gewoon origineel.
Daarom zie ik er ook zodirekt het nut niet van in. Het is dan eigenlijk meestal de aandrijving die het begeeft en niet de behuizing.

ik heb kleinere wielen dan standaard, geeft eigenlijk hetzelfde effect. Maar dat zal voor jou geen optie zijn denk ik. Kan me zo voorstellen dat je voor je wereldreis lekker hoog op de wielen wilt staan.
ik heb ook een stalen omhulsel op de k1200 , zal toch sterker zijn dan die in alu , komen toch wat krachten op..
 
ik heb ook een stalen omhulsel op de k1200 , zal toch sterker zijn dan die in alu , komen toch wat krachten op..

Zal zeker sterker zijn. Maar zoals ik al zei; als er wat afbreekt is het vaak in de aandrijving, en niet het omhulsel.
 
.....
Ik ben wel te vinden voor een komplete stalen EML aandrijving. Indien iemand iets weet ... wellicht loop ik toch bij EML eens langs, maar dan via een EML dealer in Duitsland.
Houd er wel rekening mee dat de montage van het cardan op de EML-achterbrug geheel anders is.
Ik zal, bij gelegenheid, even een plaatje maken ter verduidelijking.
 
Ik heb ook zo'n ge-explodeerde kruiskoppeling in de garage hangen. Ook veel roest er op.
Ging bij mij op loop afstand van huis kapot.
Als het vet er uit is gaat het heel snel stuk, daarnaast is het zeker geen overbemeten onderdeel.
Wat voor kruiskoppeling zit er in een K1600?

K1600 zal wel langere achtertrein hebben, waarschijnlijk langere kardan. Zeer zeker zal die potenter zijn dan de R kardan.
Ik hoop toch wel dat ik een stalen EML Kardanbehuizing op de kop kan tikken. Ik ken fotos waar de Alu brug brak vanwege labeur bij hard enduro. Met span wordt niet gesprongen, maar de zijwaartse krachten zijn toch aanzienlijk. Ik denk dat EML die met recht en rede heeft ontwikkelt. Maar de hele kardan blijft inderdaad de zwakke schakel.
 
Ik heb wel eens begrepen dat die EML aandrijvingen, alleen een stalen behuizing zijn, en het binnenwerk gewoon origineel.
Daarom zie ik er ook zodirekt het nut niet van in. Het is dan eigenlijk meestal de aandrijving die het begeeft en niet de behuizing.

ik heb kleinere wielen dan standaard, geeft eigenlijk hetzelfde effect. Maar dat zal voor jou geen optie zijn denk ik. Kan me zo voorstellen dat je voor je wereldreis lekker hoog op de wielen wilt staan.

Dropje, jawel daarom heb ik geen keus en de 37/11 van de R850 monteren, is inderdaad zelfde effect dan kleine wielomtrek. Gelukkig is er voor de R1150GS nog deze optie. Ik ken iemand met R1200GS met zijspan, ook grote wielen (standard achterwiel met autoband), maar voor de 1200GS is er geen kortere achteraandrijving.
Die standard aandrijving, span eraan, met 2 man erin, wat bagage en af en toe op hellingje moeten wegrijden, die last op de aandrijving wordt wel heel oog zonder downgearing. Voor motor geen probleem, voor de koppeling al wat meer, voor de uitgaande as van de bak ook al wat meer, voor de kardan (Kruiskoppeling) is het pas echt labeur dat traagheidsmoment te overwinnen.
 
Waarom heb je het afgelopen slakkerweg niet 'live' bekeken bij 'de residentie' :9 :+





Ga straks plaatjes maken ;)
 
Mijn idee was meer in deze lijn:
Waarom laat je niet een K1600 kruiskoppeling monteren op een standaard cardan? Het cardan blijft heel, de kruiskop gaat stuk.
Afgebroken cardan tunnels schijnen idd nogal eens voor te komen bij de GS.

boats3-big.half300.jpg


930305745_ohYkh-L.jpg
 
Mijn idee was meer in deze lijn:
Waarom laat je niet een K1600 kruiskoppeling monteren op een standaard cardan? Het cardan blijft heel, de kruiskop gaat stuk.
Afgebroken cardan tunnels schijnen idd nogal eens voor te komen bij de GS.

[afbeelding]

[afbeelding]

Dat klopt, bij de 1200GS breekt de kardantunnel heel gemakkelijk. Er zijn wel 100 foto's te vinden op de Forums. Ik heb vrienden bij BMW Belux en die vertelden me dat ook. Dat zou nu wel bij de nieuwe watergekoelde zijn verholpen. Bij de 1100 en 1150GS kwamen breuken op die plaatsen niet voor.
Ik ga me verhelpen met nieuwe R1150 kardan erin, maar dan ga ik op zoek naar een exemplaar met versterkte koppeling, ook al moet ik daarvoor 20 bezoeken doen bij de specialisten.
 
Waarom heb je het afgelopen slakkerweg niet 'live' bekeken bij 'de residentie' :9 :+





Ga straks plaatjes maken ;)

Ik heb gekeken ik dacht was de 1150RT met EML , is het niet? Maar je hebt gelijk had meer in detail moeten kijken.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt, bij de 1200GS breekt de kardantunnel heel gemakkelijk. Er zijn wel 100 foto's te vinden op de Forums. Ik heb vrienden bij BMW Belux en die vertelden me dat ook. Dat zou nu wel bij de nieuwe watergekoelde zijn verholpen. Bij de 1100 en 1150GS kwamen breuken op die plaatsen niet voor.
.

Ah, oké, dat wist ik niet
 
Ah, oké, dat wist ik niet

Ik heb es gebeld met STAEMER GESPANNE uit Duitsland. Die hebben inderdaad een stalen kardantunnel zowel voor de K, de R en de GS (1000, 1100 en 1150 modellen). Dit is natuurlijk een EML part maar ze bieden ook een kardan met sterkere kruiskop aan, sterk aanbevolen voor zijspangebruik.
Ik ga daar in de volgende weken eens voorbij. De Heer Staehmer heeft me voor een jaartje ook goed geholpen met enkele hard parts voor een oude EML.
Ik denk wel dat de aluminium bruggen voor de K, R en GS (1100 en 1150 modellen) het houden, (t.t.z. nog niet gehoord of gelezen van breuken zoals veelvuldig op de 1200GS (pre 2014 modellen) voorkwam, maar men hoeft geen doctor in de Fysica te zijn om te begrijpen dat een stalen kardantunnel wel extra rigiditeit biedt bij de sterk optredende zijwaartse krachten). Natuurlijk brengt dit niet het soelaas zonder een kardan met versterkte kruiskop.
Ik denk dat ik heel dom ben geweest de kardan op de R1150GSA niet te vernieuwen bij de aanbouw van het zijspan. De afsleepkosten op zondag waren zo hoog als een nieuwe kardan... |( een ezel zal zich geen 2x stoten aan dezelfde steen
 
Wat blijkt, ook HPN in Seibersdorf maakt een speciale sterke kardan voor de 1100 en 1150GS. De hele kardantunnel is in Billet Aluminium en de propshaft ultrasterk. Werden ontwikkelt voor de Dakar Renmachines in de jaren 90tig. Zal zeker heel duur zijn, ik ken HPN redelijk goed, was er verschillende malen.
 
Billet is een fancy woord voor dingen die uit een blok gefreesd zijn. Dat betekent voor mij dat de nerven, de walslijnen van het materiaal doorsneden zijn. Leuk voor een kroonplaat, of een remklauw, maar ik zou er geen achterbrug van maken. Dan zou mijn voorkeur uitgaan naar een gelaste stalen achterbrug.
Maar zoals al gezegd, de brug/tunnel is het probleem niet, de kruiskoppelingen zijn het probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan