Hallo, ik liet me recent een zijspan bouwen door LBS. De trekker een R1150GSA van 2004. De bouw duurde de gebruikelijke 6 maanden, dan nog een hele rimram om het voertuig L4e te krijgen. Ik ben belg dus die hele conformiteitsprocedure nam Belgische toestanden aan, maar het lukte.
De trekker had 62000 km, sinds het span eraan hangt heb ik er 300 km mee gereden tot kardan vandaag in de prak draaide (zie foto). De hele handel laten opladen en naar huis brengen koste een klein fortuin, het was zondag...
Ik demonteerde de aandrijving, de kruiskoppeling bleek gedesintegreerd. Natuurlijk is 62000 km reeds wat maar eigenlijk ook niet zo veel, met BMW motoren reed ik 100 duizenden kms, nooit een kardanprobleem.
De vraag:
Met een zijspan vergroot het gewicht van 280 kg tot 450 kg. Dus om te vertrekken is de last op de aandrijving groter. De kracht om het gewicht in beweging te brengen is groter, voor de motor is dat geen probleem, echter de last op de hele aandrijftrein is groter.
Op het span werd de R1150GSA achteraandrijving vervangen door een R1100R aandrijving, dus ca 8% kortere verhouding.
Ik heb kontakt met enkele mensen die met een R1150GS span een RTW trip maken. Allen zonder uitzondering hebben de 37/11 eindverhouding van de R850R gemonteerd. Dus de hele overbrenging is daarmee kort, wegrijden wordt eenvoudig (vooral in terrein), nadeel is wel dat de topsnelheid veel lager wordt (geen probleem) maar het toerental ligt hoger, wat meer verbruik, etc...
Ik heb gehoord dat EML voor een zijspan de aluminium kardantunnel vervangt door een stalen EML kardantunnel. Dat dit veel sterker is dat lijkt logisch. Maar ik heb gehoord dat EML voor BMW een sterkere kardan heeft. Dus een kardan met soliedere kruiskoppeling.
Wie kan hierover inlichtingen en/of ervaringen meedelen.
Nu brak de kruiskoppeling dicht bij huis, stel dit gebeurd op 5000 km van huis ?
Voor inlichtingen ben ik zeer dankbaar.
De trekker had 62000 km, sinds het span eraan hangt heb ik er 300 km mee gereden tot kardan vandaag in de prak draaide (zie foto). De hele handel laten opladen en naar huis brengen koste een klein fortuin, het was zondag...
Ik demonteerde de aandrijving, de kruiskoppeling bleek gedesintegreerd. Natuurlijk is 62000 km reeds wat maar eigenlijk ook niet zo veel, met BMW motoren reed ik 100 duizenden kms, nooit een kardanprobleem.
De vraag:
Met een zijspan vergroot het gewicht van 280 kg tot 450 kg. Dus om te vertrekken is de last op de aandrijving groter. De kracht om het gewicht in beweging te brengen is groter, voor de motor is dat geen probleem, echter de last op de hele aandrijftrein is groter.
Op het span werd de R1150GSA achteraandrijving vervangen door een R1100R aandrijving, dus ca 8% kortere verhouding.
Ik heb kontakt met enkele mensen die met een R1150GS span een RTW trip maken. Allen zonder uitzondering hebben de 37/11 eindverhouding van de R850R gemonteerd. Dus de hele overbrenging is daarmee kort, wegrijden wordt eenvoudig (vooral in terrein), nadeel is wel dat de topsnelheid veel lager wordt (geen probleem) maar het toerental ligt hoger, wat meer verbruik, etc...
Ik heb gehoord dat EML voor een zijspan de aluminium kardantunnel vervangt door een stalen EML kardantunnel. Dat dit veel sterker is dat lijkt logisch. Maar ik heb gehoord dat EML voor BMW een sterkere kardan heeft. Dus een kardan met soliedere kruiskoppeling.
Wie kan hierover inlichtingen en/of ervaringen meedelen.
Nu brak de kruiskoppeling dicht bij huis, stel dit gebeurd op 5000 km van huis ?
Voor inlichtingen ben ik zeer dankbaar.
Laatst bewerkt: