Aanhanger ombouwen van vouwwagen naar trailer voor motoren

Stinkname

MF veteraan
19 jan 2007
2.067
488
Oudeschoot
Hallo allemaal :W

Ik heb een Geremde vouwwagen die al leeg gemaakt is, en daar ga ik een trailer voor 2 of 3 motoren van maken. En aangezien ik vast niet de eerste ben die dat ga doen, hoop ik hier op wat tips ;)

Ik zal eerst even wat foto`s plaatsen:
P1010419.jpg

P1010416.jpg


Eerst wat info over de aanhanger:

Hij is geremd, en mag 850kilo wegen.
Maten: 165cm bij 240

Mijn idee tot nu toe was:
De ombouw er af te halen, de houte bodemplaat weg te mikken (Die is niet heel netjes meer) en dan traanplaat op de bodem schroeven en
t3SB0JH4M9FJJfHQ9PNuLA==.jpg
te monteren.
(Kan dit uberhoubt wel? Ik kwam met dit idee omdat ik wel eens zo iets heb zien rijden)
( Of hebben we zo en zo motor goten nodig? )

En dan zat ik nog met het volgende. Is het mogenlijk om hier 3 motoren op te zetten? ( 1 achteruit?)

Het gaat om 2x gsr600 en 1x fazer 600 ( alleen om idee te geven van de maten ) Ze zijn allebei op het breedste punt 64cm, maar het breedste punt licht bij de fazer bij de voorste stepje en bij de gsr bij de duo stepjes.

( En we willen van de winter 3x xt600 kopen om te gaan crossen, dus daar gaat het vooral om die 3 motoren er op)
 
Ik heb bijna precies dezelfde aanhanger, ik heb hem omgebouwd tot een dichte aanhanger voor 1 of 2 (half)gedemonteerd motoren. Probleem waar ik tegen aanliep was de ruimte tussen de wielkasten.

Voor montage zou ik gaan voor 2 of 3 goten met in het begin die wielstandaard. een setje ogen en wat banden en je bent klaar. Dan kan je namelijk die traanplaat achterwege laten(welke mij erg glad lijkt met regen?).
 
Is het geen mogelijkheid de motoren in de breedte erop te zetten? Als het mag volgens de wet ivm. de breedte, dan kun je ze er alle 3 makkelijk op plaatsen! :Y
 
Traanplaat wordt spekglad als het nat is.. Neem betonplex of gewoon 18mm meranti multiplex. Stukken verstandiger...
 
Ohw en die bok(die heb ik ook) moet je monteren met een stalen plaatje/grote ring onder het hout. Anders trekt ie de bouten/moeren dwars door het hout heen. Bedenk ook dat je drie bokken nodig hebt, waarvan er eentje midden in de kar staat!(Voor de achteruit motor). Als je alle breedte hebt dan lukt het wel, maar houd rekening met je spatborden.

Tip van flip; meet de drie motoren op, vooral de onderkant. en schets het uit. Wellicht past het precies. Maar heb je dan nog ruimte om die sjorbanden vast te zetten?
 
Laatst bewerkt:
Heey!
Wist nog niet dat je op de verbouwingtour gaat! Als je hulp nodig hebt dan hoor ik het wel van je!
De voorsteppies kan je tierip ook ff naar binnentrekken, scheelt weer paar cm!

Succes met klussen!
 
Tnxs voor de tips all!

@Stu, ik heb nog nooit gezien dat ze dat deden. Dus ik denk niet dat dat verstandig is? (zo en zo krijg je dan veel meer gewicht aan de 1ne kant als anderre kant toch?

Traanplaat wordt spekglad als het nat is.. Neem betonplex of gewoon 18mm meranti multiplex. Stukken verstandiger...

Damn, daar had ik nog niet aan gedacht :X

Ohw en die bok(die heb ik ook) moet je monteren met een stalen plaatje/grote ring onder het hout. Anders trekt ie de bouten/moeren dwars door het hout heen. Bedenk ook dat je drie bokken nodig hebt, waarvan er eentje midden in de kar staat!(Voor de achteruit motor). Als je alle breedte hebt dan lukt het wel, maar houd rekening met je spatborden.

Tip van flip; meet de drie motoren op, vooral de onderkant. en schets het uit. Wellicht past het precies. Maar heb je dan nog ruimte om die sjorbanden vast te zetten?


Ik denk dat ik zo en zo die bok aan metaal wil vast maken, Desnoods lassen we er een extra plaatje onder ofzo zodat hij echt stevig zit :Y


En over die ruimte van spanbanden zit ik niet zo heel erg over in:
P1000087.JPG

Kijk maar hier naar de CBR, die hebben we ook heel dichtbij de motor vast gemaakt. En ze zaten zo gigaganties vast _O-
 
Heey!
Wist nog niet dat je op de verbouwingtour gaat! Als je hulp nodig hebt dan hoor ik het wel van je!
De voorsteppies kan je tierip ook ff naar binnentrekken, scheelt weer paar cm!

Succes met klussen!

Haha tja we moeten wat doen om dalijk te gaan crossen he ;)
Maarja je hulp hebben we nog wel nodig hoor ;) Maak je maar niet druk ;)
 
Hehe, gelukkig hoef mijn slagschip er niet op, had je een dubbel-asser moeten hebben ;)
Je roep maar wanneer je hulp nodig heb :P Hopelijk is snel de hobby-ruimte ter beschikking voor ons dan!
 
ik zou em geschikt maken voor 2 motoren, dan weet je zeker dat het goed en veilig gaat passen, en ook dat motoren elkaar niet gaan beschadigen, een paar cm speling heb je altijd wel, zou zonde zijn als het gaat krassen!
wel een 3e rijgoot erin maken in het midden, dan kun je ook fatsoenlijk met 1 motor rijden (evenwicht) en evt lukt het dan ook ook 3 crossers er op kwijt te kunnen
 
Ohw en die bok(die heb ik ook) moet je monteren met een stalen plaatje/grote ring onder het hout. Anders trekt ie de bouten/moeren dwars door het hout heen. Bedenk ook dat je drie bokken nodig hebt, waarvan er eentje midden in de kar staat!(Voor de achteruit motor). Als je alle breedte hebt dan lukt het wel, maar houd rekening met je spatborden.

Tip van flip; meet de drie motoren op, vooral de onderkant. en schets het uit. Wellicht past het precies. Maar heb je dan nog ruimte om die sjorbanden vast te zetten?

Wil je dan dus 3 klemmen aan de voorkant van de kar ?

Gaat een achterband passen in zo'n klem (van een wegmotor dan dus.) ?
 
Volgens mij kon die klem tot 180ers. Zo niet dan kan je hem achterop zetten, maar hoe krijg je dan je motor erop?

/
Ik zie net dat ik het wellicht ietwat verkeerd gelezen heb, er wordt waarschijnlijk bedoeld de motor iets naar achter te zetten. In dat geval moet je even kijken naar de maten van die bok. Ik vond de mijne wel erg breed, het kan zijn dat ie dan net in het spoor van de twee zijmotoren zit.
 
Laatst bewerkt:
misschien een idee om een klein inschuifbaar wiel voor te plaatsen? Dat kan makkelijk zijn als je er geen auto voor hebt...
 
Dat hele spektakel wordt veel te zwaar.
Reken alleen maar eens het eigen gewicht van de aanhanger.
Een vage kennis van mij heeft dat ook eens gedaan en achteraf werd de hele combinatie met motoren er op veel te zwaar.
Vooral voor de trekkende auto.
 
ik zou em geschikt maken voor 2 motoren, dan weet je zeker dat het goed en veilig gaat passen, en ook dat motoren elkaar niet gaan beschadigen, een paar cm speling heb je altijd wel, zou zonde zijn als het gaat krassen!
wel een 3e rijgoot erin maken in het midden, dan kun je ook fatsoenlijk met 1 motor rijden (evenwicht) en evt lukt het dan ook ook 3 crossers er op kwijt te kunnen

3 goten was zo en zo al de bedoeling :Y , Maarja we gaan ook zeker even naar de mogenlijkheid voor 3 motoren kijken :Y

Volgens mij kon die klem tot 180ers. Zo niet dan kan je hem achterop zetten, maar hoe krijg je dan je motor erop?

/
Ik zie net dat ik het wellicht ietwat verkeerd gelezen heb, er wordt waarschijnlijk bedoeld de motor iets naar achter te zetten. In dat geval moet je even kijken naar de maten van die bok. Ik vond de mijne wel erg breed, het kan zijn dat ie dan net in het spoor van de twee zijmotoren zit.

Als de 8terband daar in zou passen zou het helemaal super wezen :Y
Ik ga van de week maar even contact op nemen met bedrijven die ze hebben :Y

misschien een idee om een klein inschuifbaar wiel voor te plaatsen? Dat kan makkelijk zijn als je er geen auto voor hebt...

:Y Zat er op, maar is er af gestolen -O-

Maarja hij heeft wel op alle 4 de hoeken poten die we naar beneden kunnen draaien, ( net als een caravan )

Dat hele spektakel wordt veel te zwaar.
Reken alleen maar eens het eigen gewicht van de aanhanger.
Een vage kennis van mij heeft dat ook eens gedaan en achteraf werd de hele combinatie met motoren er op veel te zwaar.
Vooral voor de trekkende auto.

Mij lijkt dat nog mee vallen? 3x 200kilo dus houden we 250kilo over voor de aanhanger.

Me auto kan volgens het boekje 1300kilo trekken geloof ik en ik mag zelf 1140 kilo. Ik heb er ook al een keer een caravan achter gehad van 1000kilo en dat was 0,0 probleem
 
Ik ben eindelijk begonnen met de verbouwing :Y

Ik ben gister begonnen met de bak er af te slopen, en dit is het resultaat!:
IMG00030-20090616-1213.jpg


Ik heb toch besloten om er een aanhanger voor 2 motoren van te maken :Y
 
Bedenk wel dat je waarschijnlijk nog enkele dwarsbalkjes moet lassen/monteren omdat de stijfheid die de bak meebracht nu wegvalt.
Verder veel potentie voor een mooie aanhanger.

Persoonlijk zou ik die houders voor het voorwiel demontabel maken zodat je deze ook alleen in het midden kan plaatsen indien je maar 1 motor vervoerd. Daarnaast scheelt het weer in diefstalgevoeligheid :)
 
mooie lange topictitel :)
maar interesant topic, ik zit op den duur ook aan zo'n budget karretje te denken.
 
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken :+

als je ergens hulp bij nodig heb, hoor ik het wel :W
 
@Stinkname,

Nog een stukje verder slopen en drie U-gootjes erop lassen? Zodat je de lichtst mogelijke constructie hebt?

Dan kan je altijd nog een losse bak timmeren die je op de goten schroeft als je een bakkie nodig hebt.
 
ik zou het persoonlijk niet wagen op een vouwwagen..

ik zie ze wel een rondrijden met wat zand/afvalhout/ naar de stort weet ik wat..

en als ej dan dat ding ziet slingeren..

kan je denk beter een aanhanger pakken die wat meer overbemeten is..

want er moet nog benzine enzo mee/gereedschap. weet ik wat..

maar evegoed ben ik benieuwd *D
 
phoca_thumb_l_img_1850%20custom.jpg


Zo zag die van mij eruit na wat werk. Precies hetzelfde onderstel. Heb wel veel last van het flexibele frame, als je een pootje te ver uitdraait tordeerd de kar gewoon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan