Aankoopadvies gevraagd; TeT, All-Road, Adventure

Lees hier nergens een 690 ktm enduro.
Als je wil beest in het terrein en op de weg.
Maar op de weg sloop je dan wel je noppen.
149kg ipv 215kg van de tenere 700
En met hetzelfde vermogen.
En dat in een 1 cilinder.
1 cilinder blijft toch het mooist off road.
Makkelijk oppakken en weer door.
O ja het plastic van een ktm is gewoon zoals het hoort.
En niet van kruimeldeeg gemaakt.
Doorwading tot 70 cm geen centje pijn.
Onderhoud leuk om te doen.
Ktm is heel begrijpbaar sleutelen.
En ja rij jeoff road sneuvelt er wel eens wat.
Dat heet grenzen opzoeken en verleggen.
 
Avontuur is een verdien model geworden en hele volkstammen zijn bereid om er diep voor in de portemonee te zo tasten lijkt het wel vandaag de dag, het kan niet gek genoeg en het mag wat kosten.
Is toch logisch.
Supersport is op sterven na dood.
Draai je iets te enthousiast het gas open in z.n één ben je al je rijbewijs kwijt met pech.
Je kijkt meer achterom als voorom.
De lol is er vanaf voor de supersport jongens.
Je kan alleen nog maar op circuit terecht.
En nu dat off road zo in de mode is.
Krijg je ook steeds meer klachten dat omwoners het zat zijn.
Dus dat hele adventure gaat aan z.n eigen populariteit ten onder.
Mag je straks nog beetje hobbelen op crossbaantje.
 
Is toch logisch.
Supersport is op sterven na dood.
Draai je iets te enthousiast het gas open in z.n één ben je al je rijbewijs kwijt met pech.
Je kijkt meer achterom als voorom.
De lol is er vanaf voor de supersport jongens.
Je kan alleen nog maar op circuit terecht.
En nu dat off road zo in de mode is.
Krijg je ook steeds meer klachten dat omwoners het zat zijn.
Dus dat hele adventure gaat aan z.n eigen populariteit ten onder.
Mag je straks nog beetje hobbelen op crossbaantje.

Ik denk dat overbevolkte wereld er ook wat mee te maken heeft, ik heb ook enkele supersports gehad maar met al die regeltjes en flitspalen komt zo'n adventure om de hoek kijken het motorfietsje waar je op kunt onstnappen in je vrije uurtjes, of weekeinde.
 
Overbevolkt valt nog wel iets mee in Ned.
Je mag alleen zo weinig.
Trek me er niet zo heel veel van aan.
20231030_144239.jpg
image.jpg
 
Lees hier nergens een 690 ktm enduro.
Als je wil beest in het terrein en op de weg.
Maar op de weg sloop je dan wel je noppen.
149kg ipv 215kg van de tenere 700

Gij hebt gelezen dat TS de motor 80% op de weg wil gaan gebruiken tegenover 20% offroad, en dan vooral TET, geen enduro?

Snap uw betoog wel, maar een 690 Enduro met noppenbanden is dan niet meteen de motor waar ik aan zou denken. Al is dat ongetwijfeld een pracht van een motor voor het juiste gebruik.
 
Is toch logisch.
Supersport is op sterven na dood.

Volg je het motornieuws nog een beetje? Ik heb net de indruk dat ze weer meer aandacht aan het schenken zijn aan de sportmotoren.
Misschien niet meer zoals vroeger met dikke 1000's maar met meer bruikbare dingen... Denk maar aan de R7, RS660... etc.
Ondertussen zijn de ZX6-R en de CBR600R ook weer terug van weggeweest...
 
Maar inderdaad de vraag was 20% offroad en 80% onroad.
Dan is een 690 op noppen niet echt een fiets om mee te gaan touren. Met een setje straatbanden kan je wel de hooligan uithangen 👍
 
Is toch logisch.
Supersport is op sterven na dood.
Draai je iets te enthousiast het gas open in z.n één ben je al je rijbewijs kwijt met pech.
Je kijkt meer achterom als voorom.
De lol is er vanaf voor de supersport jongens.
Je kan alleen nog maar op circuit terecht.
En nu dat off road zo in de mode is.
Krijg je ook steeds meer klachten dat omwoners het zat zijn.
Dus dat hele adventure gaat aan z.n eigen populariteit ten onder.
Mag je straks nog beetje hobbelen op crossbaantje.

Ja, is gewoon een objectieve waarneming, maatschappij is flink veranderd denk ik.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Blijkbaar krijg ik geen meldingen/notificatie als er gereageerd wordt op mijn topic, dus daarom reageer ik later dan gewenst.

Maar weer even terug naar het onderwerp.

Ik heb wat filmpjes gekeken op youtube omtrent all-road / tet motoren.

Vlak bij mijn woonplaats organiseren ze elke 2de zondag van de maand off road rijden aan op een evenementen terrein. Dat lijkt me leuk om te doen. Misschien ga ik eerst eens een cursus off road rijden doen om te kijken of het überhaupt wel bevalt.

Motoren waar ik nu naar kijk zijn o.a. de transalp 600. Ook de KTM 950 vind ik aantrekkelijk.
Ik houd van dat stoere uiterlijk.

Een motor die mij onlangs ook werd aanbevolen is de voge rally 300 (vergelijkbaar met de honda crf 300 rally). Iemand ervaring met deze motor?
Wordt op YouTube vaak goed ontvangen.
Spaarnwoude ( neem aan dat je die bedoelt) is inderdaad heel leuk. Met jouw maat zou ik me niet zo druk maken over een paar kilo motor gewicht, vooral niet als je het merendeel op de weg rijdt. Een crf300 zou ik dan overslaan. Wellicht zoiets als een nette Honda dominator?
 
Spaarnwoude ( neem aan dat je die bedoelt) is inderdaad heel leuk. Met jouw maat zou ik me niet zo druk maken over een paar kilo motor gewicht, vooral niet als je het merendeel op de weg rijdt. Een crf300 zou ik dan overslaan. Wellicht zoiets als een nette Honda dominator?
Is spaarnwoude ook te doen voor een allroad en wat bijbehorende spierkracht? Gewoon om een keer te oefenen/proberen?
 
Is spaarnwoude ook te doen voor een allroad en wat bijbehorende spierkracht? Gewoon om een keer te oefenen/proberen?
Ja, er waren ook 1250 gs-en etc. Het was deze keer wel echt heel modderig dus noppen waren geen overbodige luxe. Ik ben met mn hondaatje wel meerdere keren omgevallen, dus als je heel trots bent op een krasvrije allroad beter wachten totdat het een tijdje droog is geweest.
 
Gij hebt gelezen dat TS de motor 80% op de weg wil gaan gebruiken tegenover 20% offroad, en dan vooral TET, geen enduro?

Snap uw betoog wel, maar een 690 Enduro met noppenbanden is dan niet meteen de motor waar ik aan zou denken. Al is dat ongetwijfeld een pracht van een motor voor het juiste gebruik.
Had er 3 setjes velgen bij ik vond het een prima motor voor op de weg.
En ja snelweg is saai maar met welke motor niet?
Gewoon binnendoor is een 690 gewoon prima en ja het blijft een 1 cilinder.
Heeft bij mij van de 40 motoren de meeste indruk achter gelaten.
maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te zijn hou gewoon van dikke 1 pitters.
 
Elke beetje moderne all-road twin is goed.
Boven de 1000cc zou ik even laten staan in het begin, maar dat terzijde.

Een maatje van me is erg gelukkig met z'n Pegaso 650 (Rotax 1 cilinder net als de BMW F650). Vooral de latere bouwjaren zijn op een gare spanningsregelaar wel goed. BMW F650 Funduro ga jij heel opgevouwen op zitten, de latere versys ken ik niet zo goed.

Transalp vond ik zelf naar verhouding wat log rijden en het vermogen (aanzienlijk meer dan genoemde Rotax 650) kwam er nogal loom uit. Alsnog kwam ik er gewoon de crossbaan prima mee rond. Zo'n TET/Spaarnwoude tripje pakt hij makkelijk. Ook samen met een meid op zo'n motor een stuk TET Frankrijk gereden, redde zich er prima mee. Wel oppassen dat het er 1 is waarvan de voortandwielas nog niet vergaan is, blokrevisie of rest van de levensduur elke keer een voortandwiel vastlassen en losslijpen iedere wissel. Verder aardig betrouwbaar op wat spanningsregelaar/CDI falen na.

Maar eigenlijk elke All-road kan wat jij wilt. Proefrijden, rijdt het lekker op straat EN kun je er fatsoenlijk op staan dan brengt hij je ook heel de TET over.

Edit: Wat een goede toerbuffel en goed genoege off-roader is is een V-strom 650. Past keurig in jouw budget, relatief krachtig blok en oerbetrouwbaar. Het is off-road wat harder werken, maar jij bent lang en daarbij waarschijnlijk ook wat sterker dan gemiddeld.
 
Edit: Wat een goede toerbuffel en goed genoege off-roader is is een V-strom 650. Past keurig in jouw budget, relatief krachtig blok en oerbetrouwbaar. Het is off-road wat harder werken, maar jij bent lang en daarbij waarschijnlijk ook wat sterker dan gemiddeld.
Geweldig, lekker modderen en na een dag rijden met 140-150 naar huis blaffen.

Ik zou mn vstrom inruilen voor een tenere 700 (dan heb je een iets betere tet-motor, en kan je nog lekker touren), of een licht fietsje erbij kopen (drz, ktm, wr ofzo). Maar aangezien ik nog steeds op de vstrom rij, bewijst maar weer hoe goed die bevalt.😊IMG_2853.jpeg
 
Geweldig, lekker modderen en na een dag rijden met 140-150 naar huis blaffen.

Ik zou mn vstrom inruilen voor een tenere 700 (dan heb je een iets betere tet-motor, en kan je nog lekker touren), of een licht fietsje erbij kopen (drz, ktm, wr ofzo). Maar aangezien ik nog steeds op de vstrom rij, bewijst maar weer hoe goed die bevalt.😊

Bekijk bijlage 1947836
En dat je de V-strom binnen zijn budget van €2000 a €3500 kunt kopen en dat een T7 op enkele uitzonderingen na een 5 cijferige hobby is.
Er is veel beter materiaal op de markt dan de voorstellen die ik gedaan heb, maar een KTM 690/890/950, T7, Tuareq 660 enz enz koop je niet voor zijn budget. En goed is voor zijn toepassingen goed genoeg.

Alle TET reizen die ik heb gemaakt had ik ook op een V-strom gekund, in een wat verder stadium ben ik er heilig van overtuigd dat ik ze allemaal ook op een GS1250 had gekund. Zoals ik al zei ''rijdt het lekker op straat EN kun je er fatsoenlijk op staan dan brengt hij je ook heel de TET over.''

M'n eerste keer op een GS1200. Crossbaan Alphen. Oke het was zwaar en toch een stuk minder makkelijk dan op een KTM 790/990/T7 of iets in die richting, maar het kan er gewoon mee.
1f730c49-da4d-4b3a-9518-cf567f4d9b69.jpg
 
Vond dit filmpje wel passend.
Dit is wat ik allemaal met mijn motor wil doen.
En dan rij ik ook nog met bagage.
Vooral op single tracks telt elke kilo als je maar even je evenwicht verliest.
En gewoon omvalt.
Als je hier alleen rijd denk ik dat je grote uitdaging hebt met 260 kg GS.

 
Mooi natuurlijk, maar we dwalen wel af van de wensen van de TS.
Een echte enduro is gewoon een klote motor als je 80% op straat rijdt.

Een suggestie die ik nog niet gehoord heb, maar ook binnen budget valt, een KLE 500. Echt een goed blok voor ADV rijden, kon alleen wel eens wat klein vallen voor de TS.
 
In dat filmpje wordt ook gesproken over de bushpig dr650 gewoon prima op asfalt hoor.
 
In dat filmpje wordt ook gesproken over de bushpig dr650 gewoon prima op asfalt hoor.
Maar nogal andere omstandigheden dan hier in NL een beetje rondrijden en een rondje TET.
Als hij z'n Dragster 650 al te tam vond wordt hij helemaal verdrietig van de DR650. Ik heb de Freewind 650 met hetzelfde blok gehad. Zelfs tov de F650/Pegaso 650 is deze nog lomer, vergeleken met een V-strom is het helemaal sneu. Hij loopt super hoor, fijn als je als een soort van trekkertje door het bos wilt hobbelen of met gematigde snelheden over zand en asfalt wilt. Maar het blijft een suf blok, vooral op straat.

Er zijn heel veel mensen die ik een DR650/Freewind aan zou raden, ook heel veel een EXC500, maar niet de TS in deze discussie.
 
Dan blijft alleen de 690 nog over.
Maar die vindt je niet meer voor 4000.
Heb er eentje gehad voor 2000 maar daar zat een merkwaardig kenteken bij.
 
Oke ja ik rij niet meer op asfalt.
Als ik rij is het off road.
Motor al bijna 6mnd niet aangeraakt.
De jeuk is beetje aan het wegzakken.
Van de werk m.n lidmaatschap anwb opgezegd.
Realiseer ik me gister dat ze me ook niet meer ophalen vanuit marokko als ik daar met pech sta.
 
Oke ja ik rij niet meer op asfalt.
Als ik rij is het off road.
Motor al bijna 6mnd niet aangeraakt.
De jeuk is beetje aan het wegzakken.
Van de werk m.n lidmaatschap anwb opgezegd.
Realiseer ik me gister dat ze me ook niet meer ophalen vanuit marokko als ik daar met pech sta.
Zit vaak ook bij je verzekeringspolis in ;) (tenminste voor je motor) ik heb nog nooit gehad dat de anwb mij heeft thuisgebracht?! doen ze dat überhaupt?!
 
Terug
Bovenaan Onderaan