Aanpassen achter unit toegestaan?

Eduardo500

MF'er
Donateur
13 nov 2023
67
45
Goedendag,

Ik wil het achterlicht van mijn Vulcan-S graag moderniseren. (zie foto’s).
De nieuwe unit in smoke uitvoering heeft ingebouwde richtingaanwijzers en kenteken verlichting.

Wie weet waar ik op voorhand kan toetsen of deze unit wettelijk is toegestaan? Met de nadruk op voorhand. Als ik het ga veranderen heb ik niet zoveel zin om de oude terug te plaatsen.

Alvast bedankt voor je hulp.

Eduardo
 

Bijlagen

  • Huidige unit.jpeg
    Huidige unit.jpeg
    53,6 KB · Weergaven: 0
  • Chrome glow achterunit.jpeg
    Chrome glow achterunit.jpeg
    19,1 KB · Weergaven: 0
Naar ik begrijp mag je dat gewoon aanpassen, zolang aan de wettelijke voorschriften maar voldaan worden: duidelijk zichtbaar achterlicht / remlicht en knipperlichten, zonder scherpe uitsteeksels, maar misschien dat @Deputy Duc er meer over kan vertellen.
 
Knipperlichten moeten een x aantal cm uit elkaar staan dacht ik, volgens de link van @Migilo 18 cm.
Ik denk niet of je de minimale breedte haalt met zo'n unit.
Maar aan de andere kant, wie controleert het?

Wel is mijn ervaring dat je zichtbaarheid in fel daglicht een stuk minder wordt met zo'n klein led stripje.
Of je dat zelf een probleem vind moet je zelf weten, maar ik vind het wel fijn als ze ook overdag mijn knipperlichten kunnen zien.
 
En wanneer je een achterlicht met geïntegreerde knippers hebt, heb je dus geen afstand tussen de lichtdoorlatende delen. Of moet ik dat niet zo lezen?
 
Vroeger… ik weet niet of dat nog zo is.
Was een regel dat je knipperlichten minstens 30 cm uit elkaar moeten zitten. En gescheiden van de achter/remlicht. Daar moest ook zoveel cm tussen zitten.
 
Vroeger… ik weet niet of dat nog zo is.
Was een regel dat je knipperlichten minstens 30 cm uit elkaar moeten zitten. En gescheiden van de achter/remlicht. Daar moest ook zoveel cm tussen zitten.
Er blijkt een wettelijke verschil in afstand te zijn. Voor 240mm en achter 180mm maar in de bepaling staat niet duidelijk vermeld of dit ook voor motoren geldt. Zie artikel wat Migilo mee stuurde. Wellicht kom ik er achter tijdens het bezoek aan de beurs. Anders vraag ik het rechtstreeks aan de verkeerspolitie.
 
Voor 240mm en achter 180mm maar in de bepaling staat niet duidelijk vermeld of dit ook voor motoren geldt.
In de regeling voertuigen gaat hoofdstuk 5 over de permanente eisen van voertuigen, afdeling 4 specifiek over motorfietsen en artikel 5.4.54 over de inrichtingseis van de richtingaanwijzers, dus die afmeting die daar gegeven staat moet wettelijk gezien!
 
In de regeling voertuigen gaat hoofdstuk 5 over de permanente eisen van voertuigen, afdeling 4 specifiek over motorfietsen en artikel 5.4.54 over de inrichtingseis van de richtingaanwijzers, dus die afmeting die daar gegeven staat moet wettelijk gezien!

Jammer hoor, was echt een gave upgrade en het achter wiel kwam zoveel mooier uit.
Maar wil ook vrijuit kunnen rijden door mij aan de regels te houden. ( iets harder rijden als het veilig kan valt daar niet onder 😁) Ga het voor de zekerheid toch nog even dubbel check bij de verkeerspolitie. Bedankt voor je toelichting.
 
Vervanging staat gepland voor volgende week vrijdag. 😁
Dat dacht ik ook G.C. Bedankt voor je reactie.
 
Alleen nog een rode reflecterende sticker onder de kentekenplaat en de missie achterlichtunit is wat mij betreft geslaagd.
Ben zeer tevreden met het resultaat.
 

Bijlagen

  • IMG_7994.JPG
    IMG_7994.JPG
    317,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_8002.JPG
    IMG_8002.JPG
    309 KB · Weergaven: 0
  • IMG_8003.JPG
    IMG_8003.JPG
    289,8 KB · Weergaven: 0
Reflector is verplicht ja. Het gaat er om dat als dat ding ergens staat dat de reflector de zichtbaarheid vergroot.

Persoonlijk.
Ik zou het ook zo laten.
In combinatie met dat achterlicht ziet het er erg netjes uit.

Die reflector kan je, na een waarschuwing van oom agent, er altijd nog op plakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan