Aanschaf communicatie systeem

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Vandaag mijn nieuwe Zumo 390 opgehaald. Ik wil daar uiteindelijk ook een comm-systeem bij i.v.m. de aanwijzingen etc. Alleen nu ben ik nog zoekende wat daarin de beste keuze is. Daar wilde ik graag jullie hulp bij. Op dit moment heb ik op het oog de Sena SMH5 en de Nolan B4. Ik heb namelijk een Nolan N104evo vandaar dat de n-com erbij zit.
Ik wil het systeem voornamelijk gaan gebruiken voor het beluisteren van de Navi, telefoon en bike to bike communicatie. Muziek luisteren doe ik thuis wel.

Voor zover ik heb kunnen uitvinden (dus voor zover bij mij bekend) hieronder de voor en nadelen van beiden:

Sena SMH5:
Voordelen
-Relatief goedkoop
Nadelen
-Moet buiten op de helm geplakt worden

Nolan n-com B5:
Voordelen
-Kan volledig geïntrigeerd worden in de helm (i.v.m. met de voorbereidingen)
Nadelen
-Prijzig

Ik ben nu benieuwd wat jullie nog vinden/kunnen toevoegen wat de doorslag kan geven. Vooral ook naar ervaringen met beide systemen. Ben ook benieuwd naar kwaliteit en duidelijkheid van geluid.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn nieuwe Zumo 390 opgehaald. Ik wil daar uiteindelijk ook een comm-systeem bij i.v.m. de aanwijzingen etc. Alleen nu ben ik nog zoekende wat daarin de beste keuze is. Daar wilde ik graag jullie hulp bij. Op dit moment heb ik op het oog de Sena SMH5 en de Nolan B4. Ik heb namelijk een Nolan N104evo vandaar dat de n-com erbij zit.
Ik wil het systeem voornamelijk gaan gebruiken voor het beluisteren van de Navi, telefoon en bike to bike communicatie. Muziek luisteren doe ik thuis wel.

Voor zover ik heb kunnen uitvinden (dus voor zover bij mij bekend) hieronder de voor en nadelen van beiden:

Sena SMH5:
Voordelen
-Kan gepaired worden met alles (volgens verkoper)
-Relatief goedkoop
Nadelen
-Moet buiten op de helm geplakt worden

Nolan n-com B4:
Voordelen
-Kan volledig geïntrigeerd worden in de helm (i.v.m. met de voorbereidingen)
Nadelen
-Prijzig
-Niet koppelbaar met andere systemen dan nolan (?)

Ik ben nu benieuwd wat jullie nog vinden/kunnen toevoegen wat de doorslag kan geven. Vooral ook naar ervaringen met beide systemen.


over een jaar of 5 (in het gunstigste geval) mag je weer aan een andere helm en met de n-com ben je gebonden aan Nolan, de Sena past op iedere helm.

Scala Q3 ook in je vergelijk meegenomen?
 
Over 5 jaar zijn er weer hele andere communicatie setjes te koop. Dus om daar nu al rekening mee te houden. Je wilt hem gebruiken voor bike to bike. Met wie? hebben die ook Nolan? Als je iemand hebt met wie je wilt pairen die geen Nolan heeft zou ik in ieder geval vragen of die mee naar de winkel gaat. De verkoper moet dan eerst laten zien of hij ook met een ander merk te koppelen is....

Wij hebben allebei een smh10r van Sena. Werkt goed.
 
Bike to bike is wel iets waar hij waarschijnlijk het minst voor gebruikt gaat worden. Paar keer per jaar max. Maar evengoed fijn als het kan.

De Q3 aanvankelijk wel meegenomen maar dan zit je v.w.b. pairen ook aan de scala's vast en de prijs scheelt maar een paar tientjes met de B4. Schijnt voor mp3 wel een betere speaker te hebben maar daar ga ik hem toch niet voor gebruiken.

Wat zou het voordeel van de smh10r zijn ten opzichte van de 5?
 
Over 5 jaar zijn er weer hele andere communicatie setjes te koop. Dus om daar nu al rekening mee te houden. Je wilt hem gebruiken voor bike to bike. Met wie? hebben die ook Nolan? Als je iemand hebt met wie je wilt pairen die geen Nolan heeft zou ik in ieder geval vragen of die mee naar de winkel gaat. De verkoper moet dan eerst laten zien of hij ook met een ander merk te koppelen is....

Wij hebben allebei een smh10r van Sena. Werkt goed.

Over 5 jaar zijn er andere sets, maar als TS aangeeft dat hij de set wil gebruiken voor nav, tel en BTB, dan lukt dat ook met de set die hij nu gaat kopen.

Waarbij de nolan qua bike to bike denk de slechtste keuze is .. Sena is gewoon wat flexibeler qua koppelen.
 
Blijkbaar had ik mijn huiswerk niet helemaal goed gedaan. Nolan heeft kennelijk ook al de B5 en die kan ook met alle .merken lullen. Dus dat voordeel van de sena kan hier tegen weggestreept worden.
Heb de openingspost er op aangepast.
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar had ik mijn huiswerk niet helemaal goed gedaan. Nolan heeft kennelijk ook al de B5 en die kan ook met alle .merken lullen. Dus dat voordeel van de sena kan hier tegen weggestreept worden.
Heb de openingspost er op aangepast.

dan zou voor mij de keus niet meer zo moeilijk zijn .... mooi geïntegreerd :Y
 
Heb al heel lang een setje smh10's en die doen het nog prima. Maat heeft een nieuwe Nolan helm, met bijbehorend ncom systeem. Als je 'm opstart, zelfde geluidjes als sena, dus wordt wss door sena gemaakt.
Ondanks dat is helaas de nolan tot nog toe het enige bluetooth setje wat we niet kunnen laten praten met de Sena's, alle andere (zelfs een cheapo chinees, maar ook cardo en een interphone) lukten wel middels de "universal intercom".
 
Heb al heel lang een setje smh10's en die doen het nog prima. Maat heeft een nieuwe Nolan helm, met bijbehorend ncom systeem. Als je 'm opstart, zelfde geluidjes als sena, dus wordt wss door sena gemaakt.
Ondanks dat is helaas de nolan tot nog toe het enige bluetooth setje wat we niet kunnen laten praten met de Sena's, alle andere (zelfs een cheapo chinees, maar ook cardo en een interphone) lukten wel middels de "universal intercom".
En heb je t dan over de B5 of de B4? Die laatste heeft die functionaliteit namelijk niet.
 
Mn vriendin en ik lijken het ook leuk om te praten met elkaar tijdens het rijden met 2 motoren.
Hebben allebei n nolan met al ingebouwde speakers maar de prijzen van de Bluetooth.....my god.
204 euro per stuk.

Er zijn goedkoper te vinden zoals interphone 60 euro.
Zou mooi zijn als er n 3.5 minijack aansluiting op zou zitten want dan kan t geluid via de geweldige n com speakers

Maar die dure n com zit wel prachtig in de helm en we hebben allebei n systeem helm.
Gaat zo'n interphone die je aan je helm hebt hangen, niet zorgen voor lawaai door wind?

Oh ja, nog n vraag...hoort de ander alles wat je zegt?
Ik wil wel s neuriën en zingen maar denk niet dat mn vriendin dat leuk vindt om te horen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de B4 in mn helm, en die staat toch echt in verbinding met een sena. Was ff wat gepiel en youtube afstruinen voor de juiste volgorde maar ook de B4 is compatibel met 3en en niet enkel met Nolan.
 
Ik heb de B4 in mn helm, en die staat toch echt in verbinding met een sena. Was ff wat gepiel en youtube afstruinen voor de juiste volgorde maar ook de B4 is compatibel met 3en en niet enkel met Nolan.

Leuke site heb je! Weet je nog hoe je de sena gekoppeld hebt?
 
Op de motorbeurs van Utrecht dit jaar even gesproken met de mensen van Sena.
Zat namelijk zelf ook na te denken over de SMH5.

In het kort, we willen met meer dan 2 man kunnen communiceren.
Wat blijkt. De SMH5 kan wel met max 4 man gekoppeld worden, alleen kun je hiermee alleen 1 op 1 gesprekken voeren. Oftewel, wil je met persoon 1 praten, schakel je eerst naar persoon 1, wil je met persoon 2 praten, schakel je eerst met persoon 2. De rest kan dus niet mee praten/luisteren. Oftwel: de SMH5 heeft geen teamspeak.

De iets uurdere SMH10 kan dit dan weer wel..

Heb zelf dus nog geen Sena aangeschaft en laat mij graag corrigeren als bovenstaande niet klopt.. ik praat slechts na wat mij op de beurs is verteld.
 
Ik heb zelf een SMH5 en heb gereden met 2 maten met allebei een S20. Konden hiermee alle 3 tegelijk praten (en elkaar ook nog horen...). Dus andersom gaat blijkbaar wel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan