Aansluiten relais tbv 12V aansluiting

ScubaRider

MF veteraan
29 jan 2004
2.813
448
Alphen aan den Rijn
Ik wil een 12v accesoireaansluiting op mijn motor bouwen om daar een navigatiesysteem op aan te sluiten. Ik wil rechtstreeks op mijn accu aansluiten om geen andere dingen over te belasten, en ik heb ook een relais gekocht zodat de spanning er af gaat als de motor niet draait/het contact uit is.

Ik zag in de wilnkel een schema op het relais staan en heb aangenomen dat ik daar wel uit zou komen, maar dat valt een beetje tegen.

Op het relais staat het volgende schema:
full


Ik denk nu dat ik het relais als volgt aan moet sluiten:

... zie volgend bericht
 
Laatst bewerkt:
85 en 86 zijn de aansluitingen die het relais bekrachtigen.
30 is de continu +, deze kan inderdaad zoals in je tekening gezekerd worden.
87 is de uitgaande zijde van het relais.

Om het relais correct aan te sluiten, moet dus de 30 gezekerd op de + van de accu, daarnaast zou ik de 86 of 85, maakt niet echt uit, aansluiten op accu massa.
De overblijvende van de 86 of 85 aansluiten bijv. op de acc. stand van je contact.
Op dat moment wordt bij het op de accessiore stand draaien van je contact het relais bekrachtigd en komt op pootje 87 12V+ te staan.
Dus je sluit je 87 op de middelste pin van je acc. connector, alsmede een massa op de buitenring.

Enige fout in het schema is dus dat de spoel van het relais 86-85 continu bekrachtigd wordt, eentje moet aan massa gelegd worden en de andere aan een contactgeschakelde 12V+
 
Laatst bewerkt:
en om het helemaal af te maken ; 85 is de officiele massa en 86 het schakelcontact. maakt meestal niet uit, maar veel relais hebben een flyback diode/blusdiode en die gaat kapot als je op 85 12 volt zet.
inderdaad gewoon ergens de contactspanning vandaan halen, en daarmee het relais sturen.
suc6
 
De relais hoeft niet perse, zeker niet als je de accesware contact stop rechtreeks op de accu aansluit (wel een zekering er tussen).

Maar als je de accesware stekker aansluit op de het sleutelcontact of de schakelaar van je verlichting dan gaat de extra stroom die je zumo of andere apparatuur opneemt ook door het sleutelcontact en deze moet die stroom dan ook schakelen.

Als deze stroom te groot wordt, en dat is groter dan het contact kan schakelen dan kan het contact van de sleutelschakelaar inbranden en zal na een x aantal keer niet meer schakelen.

Met een relais wordt door het sleutelcontact alleen de stroom van het relais geschakeld.
De stroom die je apparatuur opneemt wordt door het relais geschakeld.

Het relais moet dus ook deze stroom met gemak kunnen schakelen anders zal deze het ook niet lang volhouden.


Zie ook deze link van de 2cvclub.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet niet een blusdiode over het relais te plaatsen. Dit beschermt je relais tegen trillen en je schakelaar/contactslot tegen inbranden. Plaatst de diode over de aantrekspoel met de katode naar de plus.
 
Euhm... niet om 't een of ander, maar een relais inzetten om een vaginatie :X navigatiesysteem aan te sluiten vind ik nogal overdone. Zo'n systeem trekt echt geen stroom van betekenis. Je belast er niets mee over, hoeft nergens een zekering te verzwaren of bang te zijn dat je schakelaars uitrookt.
Het wordt natuurlijk wel wat anders als je ook een dikke koelbox o.i.d. erop wilt kunnen aansluiten.

Ik zou gewoon je accesoirestekker middels een zekeringetje van 1A aansluiten op een geschakelde (contact aan) voeding. Klaar.
 
Ben het wel met Xenon eens, als er toch geen zware belasting is, dan is dat relais ook niet echt nodig. Maar misschien kun je niet makkelijk bij een spanningsvoerende draad, dus dan is rechtstreeks op de accu best makkelijk. In elk geval als je een relais gebruikt, zet dan zo'n blusdiode er overheen, zou zonde zijn van je nav spul als dat kapot gaat door pieken bij het uitschakelen.

Hier nog een ander informatief linkje: wiki

Ik heb zelf overigens de navigatie gewoon altijd onder spanning staan, is ook geen probleem gebleken tot nu toe.
 
Ik heb mijn tweede koplamp ook al bijgeschakeld op de eerste, en misschien komen er ooit nog wel eens verwarmde handschoenen of zo, dat wil ik dan ook testen via dat nieuwe contactpunt.

Maar goed, gewoon aan de contactpennen 86 en 85 vast solderen dus?
 
Euhm... niet om 't een of ander, maar een relais inzetten om een vaginatie :X navigatiesysteem aan te sluiten vind ik nogal overdone. Zo'n systeem trekt echt geen stroom van betekenis. Je belast er niets mee over, hoeft nergens een zekering te verzwaren of bang te zijn dat je schakelaars uitrookt.
Het wordt natuurlijk wel wat anders als je ook een dikke koelbox o.i.d. erop wilt kunnen aansluiten.

Ik zou gewoon je accesoirestekker middels een zekeringetje van 1A aansluiten op een geschakelde (contact aan) voeding. Klaar.
:^
Je relais trekt ongeveer evenveel (evenweinig) stroom als je vaginatie.
Je maakt met je relais de zaak alleen maar onbetrouwbaarder.
 
Ik heb mijn tweede koplamp ook al bijgeschakeld op de eerste...

[licht off-topic]

Dan zou ik dit relais voor je dubbele koplamp gaan inzetten en daarmee je lichtschakelaar ontlasten, want je lichtschakelaar (if any) krijgt nu 5A extra op z'n donder en daar doe je 'm op den duur geen plezier mee :N

Hint: Maak je 't gelijk zo dat je koplampen 5 of 10 sec na de start worden ingeschakeld. Vergeet je nooit meer je licht en wordt je accu (starten zonder 2x 5A aan licht) ook vrolijker van :Y

Tis maar een idee, meer niet ;)

[back on-topic]
 
Ik heb twee uitgaande pootjes op het relais (is bedoeld voor verstralers etc op auto's)

Kan ik nu de tweede koplamp op pootje 1 zetten en de accesoire (waar dus wellicht nog wel eens verwarmde handschoenen aan gaan hangen, vandaar ook het relais) aan het tweede pootje?

Hint: Maak je 't gelijk zo dat je koplampen 5 of 10 sec na de start worden ingeschakeld. Vergeet je nooit meer je licht en wordt je accu (starten zonder 2x 5A aan licht) ook vrolijker van :Y

Oh ja, maak jij het nog ff wat ingewikkelder })
Koplampen vergeten kan toch al niet, ze kunnen niet uit. Staan op stadslicht bij het starten.
 
Ik heb bij Louis.de een compleet 'kitje' gekocht om zo'n aansluiting aan te leggen, is er dan wel eentje die altijd 12V geeft, ook als je contact uit is.

Nadat ik er een tijdje mee aan het rijden ben geweest terwijl mijn mobiele telefoon aan het opladen was via die aansluiting ging de motor op één cylinder lopen, heeft er toch echt 2 ;)

Kon mij niet voorstellen dat het door mijn mobieltje kwam, maar toen ik op de terugweg op de helft de plug er uit haalde ging hij na een tijdje weer op beide cylinders, en voor ik thuis was voelde alles ook weer helemaal goed qua gasreactie enzo. Vrees dat mijn GSje het niet op kan brengen, is wel een ideale oplossing voor verdere reizen :)
 
Ik heb bij Louis.de een compleet 'kitje' gekocht om zo'n aansluiting aan te leggen, is er dan wel eentje die altijd 12V geeft, ook als je contact uit is.

Nadat ik er een tijdje mee aan het rijden ben geweest terwijl mijn mobiele telefoon aan het opladen was via die aansluiting ging de motor op één cylinder lopen, heeft er toch echt 2 ;)

Kon mij niet voorstellen dat het door mijn mobieltje kwam, maar toen ik op de terugweg op de helft de plug er uit haalde ging hij na een tijdje weer op beide cylinders, en voor ik thuis was voelde alles ook weer helemaal goed qua gasreactie enzo. Vrees dat mijn GSje het niet op kan brengen, is wel een ideale oplossing voor verdere reizen :)

Kolere... Dan wil de accu van dat mobieltje wel eens zien.
Uitgevoerd met zwenkwielen en een trekkoord?

:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan