Aansprakelijkheid bij toertochten

JAMF

Holy Crêpe
12 aug 2006
3.374
889
Rotterdam
We willen binnenkort met wat mederijders uit de kroeg een ritje (200 - 250 km.) gaan doen.

Nu heb ik ooit ergens gelezen dat als er tijdens zo'n ritje een ongeval(letje) plaatsvindt, dat de eerste de beste letselschade advocaat de vermeensde aanstichter van de toertocht aansprakelijk kan houden. (en financieel uitkleden)

In hoeverre is dit het geval ??

In onze situatie zouden er m.i. drie personen de klos kunnen zijn:

- Degene die het "organiseert"
- De kroegbaas, die heeft de groep verzameldd
- Degene die de route gemaakt heeft.


Is het wijs om de deelnemers van tevoren een verklaring te laten tekenen, dat ze op persoonlijke titel meerijden en de bovengenoemde personen niet aansprakelijk kunnen stellen - of is zo'n verklaring ook WC-papier voor een letselschadedeskundige

We hebben uiteraard geen zin om te betalen voor een groepsverzekering voor 1 dag, omdat je dan aan véél meer voorwaarden moet voldoen - zoals verkeersregelaars e.d. - en dat lijkt me overdreven voor een groep van 10 of 12 motoren .

Je kunt er wel op vertrouwen dat niemand zal proberen de evt. schade te verhalen, maar een verzekeringsmaatschappij denkt daar meestal anders over.


Graag jullie meningen..
 
B| :? :?

Hoe een groepsrit het beste te verpesten......
Iedereen snapt toch ook wel dat hij rijdt voor zichzelf en brokken is dokken.
Zo simpel is het. Hoef je toch geen verzekeringen oid voor af te sluiten :+
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is dit best een goede vraag. Is hier bij de KNMV niet meer over bekend? Het lijkt mij inderdaad dat ieder voor zich rijdt en het risico draagt voor zijn/haar schade. Maar het is wel handig om eens stil te staan bij de mogelijke gevolgen voor de deelnemers en organisatie bij schade.
 
Eigenlijk is dit best een goede vraag. Is hier bij de KNMV niet meer over bekend? Het lijkt mij inderdaad dat ieder voor zich rijdt en het risico draagt voor zijn/haar schade. Maar het is wel handig om eens stil te staan bij de mogelijke gevolgen voor de deelnemers en organisatie bij schade.


Beetje vergelijkbaar met het topic van de Megameet. En dan ook met name de verzameltopics vanuit de verschillende plaatsen. Hele hoop topicopeners plaatsen wel in de beginpost dat ze niet verantwoordelijk zijn en dat het niet georganiseerd is etc. Maar in hoeverre blijft dat overeind.
 
B| :? :?

Hoe een groepsrit het beste te verpesten......
Iedereen snapt toch ook wel dat hij rijdt voor zichzelf en brokken is dokken.
Zo simpel is het. Hoef je toch geen verzekeringen oid voor af te sluiten :+


Het gaat erom dat iemand zijn verzekering niet een gewiekste letselschade advocaat stuurt, dus niet of iemand persoonlijk gaat lopen mekkeren.

En de eigenlijke vraag is: Is een verklaring dat iedereen op persoonlijke titel meerijdt eigenlijk rechtsgeldig, of veegt een advocaat zijn r€€t ermee af. (en jaagt je daarna voor een hoop euri het schip in)
 
Laatst bewerkt:
Beetje vergelijkbaar met het topic van de Megameet. En dan ook met name de verzameltopics vanuit de verschillende plaatsen. Hele hoop topicopeners plaatsen wel in de beginpost dat ze niet verantwoordelijk zijn en dat het niet georganiseerd is etc. Maar in hoeverre blijft dat overeind.

Precies.

Is er geen advocaat/jurist die hier meer van weet? Moderators misschien enig idee?
 
Het is wel genaai eerste klas, maar niet onhandig om eens goed uit te zoeken.
Ik ben benieuwd. :Y
 
Bij de ZZRClub weet ik dat er gewerkt wordt met een indemnity-verklaring.
Je tekent voor iets wat iedereen met zijn logisch verstand ook kan beredeneren, namelijk dat als er ongelukje of zo voorvalt dat je de organisatoren niet aansprakelijk zal stellen. En mocht je nu beginnen in hoeverre die verklaring overeind blijft in geval van schade danwel letsel: weet ik niet zeker, gelukkig geen ervaring mee.

De vraag is volgens mij eerder in hoeverre je de andere toerrijders vertrouwt. Anders kun je bij wijze van spreken Moskowicz op de buddy-seat hebben en dan nog het schip in gaan.
 
Ik denk dat de verantwoordelijkheid van de organisatoren nog meevalt, ik heb veel door motorclubs georganiseerde ritten gereden en nog niet vaak een verklaring moeten ondertekenen waarin staat dat je de organisatie niet aansprakelijk zal stellen.

Belangrijker is in dit geval de aansprakelijkheid van de voorrijder. Als die de verkeersregels aan z'n laars lapt en/of geen rekening houdt met verschillend niveau binnen de groep kan hij naar mijn mening wel degelijk aansprakelijk gesteld worden bij een ongeval. Je zou dit (misschien) kunnen voorkomen door duidelijke afspraken te maken voor het geval de groep gesplitst wordt (bij een stoplicht bijvoorbeeld) en aan te geven dat niemand boven zijn kunnen moet rijden en dat de groep altijd wacht als iemand achter raakt. Zet dit op papier, vermeld daarop het mobiel nummer van de voorrijder en deel dit aan de deelnemers uit, dan heb je (naar mijn niet-juridische mening) je ook daar min of meer voor ingedekt.
 
Al vaker hierover gediscussieerd....
organisatie kan inderdaad aansprakelijk worden gesteld, dus als er wat gebeurt dan hoor je niet bij de groep. We kwamen dan tot de volgende gedragscode.. een persoon blijft achter om te helpen en de rest van de groep rijdt gewoon door en stopt verderop bij een pompstation, terras of zoiets.

Als de organisatie een officiele vereniging is dan is het volgens mij geen probleem, mits het duidelijk in de statuten staat.

idioot is eigenlijk allemaal wel....
 
Denk dat er dan toch maar zo'n indemnity-verklaring moet komen, ik wil best meewerken aan de organistie van een tochtje, maar heb geen zin om in het slechtste geval eraan failliet te gaan.


Zou zoiets voldoende zijn ??


Hierbij verklaar ik <NAAM>, ,dat ik op persoonlijke titel meerijd aan de toertocht d.d.< DATUM> uitgeschreven door <DE KROEG> en dat ik <DE KROEG> , noch de initiatiefnemers <NAMEN> aansprakelijk zal stellen voor enigerlei persoonlijke, dan wel materiele schade, dan wel jusititieel opgelegde sancties voortvloeiende uit mijn deelname aan deze tocht

<PLAATS -DATUM - HANDTEKENING>

Hebben we een jurist in R&T ??
 
Laatst bewerkt:
Denk dat er dan toch maar zo'n indemnity-verklaring moet komen, ik wil best meewerken aan de organistie van een tochtje, maar heb geen zin om in het slechtste geval eraan failliet te gaan.


Zou zoiets voldoende zijn ??Hebben we een jurist in R&T ??

Ik ben geen jurist, maar ik verwacht niet dat dit afdoende is. Dit is net zoiets als het bordje bij de garderobe dat de directie niet aansprakelijk is voor gestolen, zoekgeraakte en/of beschadigde kleding. De directie is dat namelijk in veel gevallen wel. Met een bordje of een getekende verklaring kun je niet zomaar onder wettelijke verplichtingen uitkomen.

Wat je moet doen is de rit op zo een manier opzetten dat je ook niet aansprakelijk bent voor eventuele schades en dergelijke. Dat betekent iedereen voorzien van een routebeschrijving en aangeven dat iedereen voor zichzelf rijdt en mensen eigenlijk zelf in groepjes laten vertrekken. Zeker geen officiele voorrijder aanwijzen en ook geen mensen het verkeer laten regelen om de groep bij elkaar te houden. Gewoon de opzet zo houden dat iedereen in principe op eigen gelegenheid dezelfde route rijdt. In de praktijk zal dat niet zo heel veel anders zijn als met de hele groep op pad gaan, maar je hebt je wel ingedekt tegen eventuele schadeclaims.

Het gaat er niet om dat je mensen een verklaring laat tekenen dat jij niet aansprakelijk bent, het gaat erom dat de opzet zodanig is dat jij ook voor de wet niet aansprakelijk bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan