Accu vervangen, lithium of lood-zuur?

MV33

MF'er
25 nov 2019
87
43
Ik wil de accu vervangen. Nu zie ik 2 soorten: lithium (LiFePo4) en de “normale“ lood-zuur accu. Wie heeft ervaring hiermee? Een nieuwe lood-zuur zal een Yuasa worden, zit er nu ook in. En als lithium beter is, welk merk?
 
Lithium is compacter en lichter, mogelijk beter, vooral veel duurder. Past wellicht ook niet goed in het batterijcompartiment.
Wat betreft de functie van de batterij maakt het in de praktijk niet uit welk type je er in steekt.
 
Grapje. Maar het klopt inderdaad. Lithium batterijen kunnen in de fik gaan. Zeldzaam, maar het gebeurt.
Lood accu's hebben dat probleem niet.
 
Lithium is compacter en lichter, mogelijk beter, vooral veel duurder. Past wellicht ook niet goed in het batterijcompartiment.
Wat betreft de functie van de batterij maakt het in de praktijk niet uit welk type je er in steekt.
Maten zijn hetzelfde als Yuasa, en indien niet, schijnen er vulstukjes bij geleverd worden.
Ik hoor op YouTube dat de startmotor net wat lekkerder rondgaat…….
 
Grapje. Maar het klopt inderdaad. Lithium batterijen kunnen in de fik gaan. Zeldzaam, maar het gebeurt.
Lood accu's hebben dat probleem niet.
Loodaccu’s kunnen gaan lekken. Zeldzaam, maar het gebeurt. 🙄
Heb wat zitten lezen, Li-ion is kennelijk een algemene naam. NMA, NMC en LiPo branden graag bij verkeerd laden. LiFePo4 volgens de kenners niet.
 
Had gehoopt dat er mensen op dit forum waren die ervaring hebben met dat type accu’s.
 
Had gehoopt dat er mensen op dit forum waren die ervaring hebben met dat type accu’s.
Ik heb een LiFePo4 accu in m’n Africa Twin, origineel vanaf fabriek. Doet het perfect, net zoals de AGM accu’s die ik in de motoren hiervoor had.
Als ik de keus had zou ik voor AGM gegaan zijn en als hij ooit vervangen moet worden ga ik eerst kijken of er een AGM vervanger is. Iets minder capaciteit en 2 kg zwaarder boeit me niet zo. Ik ben nog wat voorzichtig met Li-techniek, zelfs als dit type relatief veilig is. Conventionele accu‘s zijn toch wat voorspelbaarder en als het mis gaat is het meestal nog wel te overzien. Li-accu’s roken me te hard…
 
Terug
Bovenaan Onderaan