Accupool kabelschoen

Neelis_V4

MF veteraan
1 okt 2009
1.152
821
Barendrecht
Ik zou graag nieuwe accu/startkabels maken voor mn Tuono.

Iemand een idee waar ik de haakse kabelschoenen kan krijgen die lijken op het origineel?
 

Bijlagen

  • 20200317_163049.jpg
    20200317_163049.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 18
10mm² is maar 3,5mm diameter. ik kan me dat niet voorstellen.
Even mijn oude massakabel nagemeten, en hij komt met isolatie op 7mm. Zonder isolatie kan ik niet meten, want hij is nog intact. Maar zal er 1,5 mm isolatie omheen zitten? Dan blijft er 4 mm diameter over. De 25mm2 variant heeft volgens spec. een diameter inclusief buitenmantel van 10,4 mm.

EDIT: Als ik bij RDAE kijk, geeft hij aan dat de 10mm2 variant 7,3 mm dik is, inclusief isolatie. Ik denk dus dat ik er niet ver naast zat met mijn schatting...
 
Even mijn oude massakabel nagemeten, en hij komt met isolatie op 7mm. Zonder isolatie kan ik niet meten, want hij is nog intact. Maar zal er 1,5 mm isolatie omheen zitten? Dan blijft er 4 mm diameter over. De 25mm2 variant heeft volgens spec. een diameter inclusief buitenmantel van 10,4 mm.
mm² gaat over de koperen kern zonder de isolatie.
 
Hoezo dun ?????? basis spanning is 12 volt , er mag bij die spanning 10 amp per mm2 omdat het een kort stuk is
dat is dus 120amp dat trekt die Bosch van mijn guzzi niet eens en die oorspronkelijk voor een kleine vrachtwagen gemaakt
de meeste jappen trekken niet meer dan 40 amp als het onder vriespunt is ( ja gemeten met een amp meter)
Normaal kies je voor een oppervlakte die nodig ais plus een maatje groter om verlies tegen te gaan .
6 mm2 zou goed zijn dus die 10 mm2 is een perfecte keuze
 
Hoezo dun ?????? basis spanning is 12 volt , er mag bij die spanning 10 amp per mm2 omdat het een kort stuk is
dat is dus 120amp dat trekt die Bosch van mijn guzzi niet eens en die oorspronkelijk voor een kleine vrachtwagen gemaakt
de meeste jappen trekken niet meer dan 40 amp als het onder vriespunt is ( ja gemeten met een amp meter)
Normaal kies je voor een oppervlakte die nodig ais plus een maatje groter om verlies tegen te gaan .
6 mm2 zou goed zijn dus die 10 mm2 is een perfecte keuze
Jij gaat uit van wat de kabel maximaal kan hebben maar er is ook nog zoiets als maximaal spanningsverlies.
Ik houd het spanningsverlies het liefst zo laag mogelijk en 20mm² geeft de helft van het verlies van een 10mm².
Waarom dan toch kiezen voor de dunne? Geld?
 
Dat stukje van een meter zorgt voor een spanningsverlies van zo'n 0,2 volt wat weer een vermogenverlies op de startmotor geeft van ruim 4%
 
Hoezo dun ?????? basis spanning is 12 volt , er mag bij die spanning 10 amp per mm2 omdat het een kort stuk is
dat is dus 120amp dat trekt die Bosch van mijn guzzi niet eens en die oorspronkelijk voor een kleine vrachtwagen gemaakt
de meeste jappen trekken niet meer dan 40 amp als het onder vriespunt is ( ja gemeten met een amp meter)
Normaal kies je voor een oppervlakte die nodig ais plus een maatje groter om verlies tegen te gaan .
6 mm2 zou goed zijn dus die 10 mm2 is een perfecte keuze

Ik doe het voor de startstroom, standaard accu levert 170cca en de aanbevolen accu 220cca.

20200322_124405.jpg

20200322_124410.jpg
20200322_124415.jpg


Afschermkapje bij de rode pool moet ik nog plaatsen.
Best blij tot zo ver. Nu de kabel richting de startmotor zelf nog.
 
Als je 35 kwadraat neemt kan je je accuu in de accubak zetten, op het moment dat je hem loslaat hangt hij er weer net zo hoog boven als dat je begon
 
Ja de aderen zijn veel dunner.

Is deze kabel:
 
Terug
Bovenaan Onderaan