Achterwiel tijdens het rijden (80km/u) compleet geblokkeerd

Christian038

Rookie
4 mrt 2013
28
0
Zwolle
Beste Leden,

Ik ben blij dat ik nog kan typen... Vorige week dacht ik weer eens een lekker ritje te maken op mijn Honda CBR 600 f uit 2001. Begon allemaal lekker, zonnetje erbij niks mis mee op een wat koudere dag.

Ik had een rugzak op en dacht dat er een touwtje door de wind tegen mijn helm aan tikte. Later viel mij pas op dat het elke keer gebeurde als ik gas gaf... dus ik direct terug naar huis. Ik heb nog geluisterd waar het geluid vandaan kwam, het leek onderin het blok te zitten. Op nog geen 500 meter van mijn huis (ik reed circa 80 km/u) schakelde ik terug naar de 3 en liet de koppeling opkomen, toen plotseling mijn achterwiel blokkeerde..... compleet...Ik weet niet hoe het mij is gelukt maar ik ben wonderbaarlijk genoeg niet onderuit gegaan. Later dacht ik nog, "Wat als dit op de snelweg met 140 km/u zou zijn gebeurd.....".

Het laatste stuk heb ik mijn broer moeten bellen en hebben we hem op de oprit gezet (ik hoop niet zijn laatste rustplaats).

Starten van de motor zelf lukt niet meer, wel gaan de controlelampjes branden en hoor ik de startmotor verder is het angstvallig stil onder de kapjes :(

Heeft iemand een idee/ advies voor mij wat het probleem kan zijn en wat ik het beste kan doen? Ik ben zelf niet heel erg thuis op het gebied van sleutelen (alleen de basis zoals het vervangen olie en filter etc.). Zo weet ik een beetje of dit de laatste dagen van mijn cbr'tje kunnen zijn ;(

Alvast bedankt voor jullie reacties!!! *D
 
In de tijd die nu heen en weer gespeculeerd wordt had Ten Kate je motor op kunnen halen en vast kunnen stellen wat er echt aan de hand is. Mijn ervaring is dat zij graag, goed en zorgvuldig voor hun klanten zorgen.
 
Vertel mij eens hoe bij een rijdende motor er benzine bij de carterolie kan komen.

Het vastslaan gebeurde aan het eind van een rit tijdens het terugschakelen.

Misschien is die benzine er niet bijgekomen met het rijden jaap, maar met stilstaan.
Benzine in je olie word wel n slecht smerend spul niet?
Dan zou het idd kunnen dat deze na n poosje rijden vastslaat...
Hij hoorde het ook aankomen maar dacht dat het iets van de helm was of zo.. Tot hij merkte dat het alleen was met gas geven. Bij terug schakelen is idd de boel vastgeklapt, maar t was al even aan het tikken zonder dat hij doorhad dat het zn motor was..
Dat kan in alles zitten zelfs de krukas lagers, of idd de bak. Of beide?

En als jij iets hoort slaan of tikken zoals hij dat hoorde onderin de motor, rij jij dan nog door?
Ik weet zeker van niet!
 
Vertel mij eens hoe bij een rijdende motor er benzine bij de carterolie kan komen.

Het vastslaan gebeurde aan het eind van een rit tijdens het terugschakelen
.

Precies en daarom vraag ik aan TS, WAT is "nokkie vol"? En WAAR is "nokkie vol" carter? Peilglas? TS heeft hier een paar serieuze vragen gekregen waar hij gewoon omheen lult en niet op in gaat, begrijpelijk het gaat hem technisch net ff te ver. Kan, is geen schande. Dit wordt dan waarschijnlijk ook een topic met een open-einde. :+ ;)

Maar er wordt hier al naar een dealer gewezen en daar geloof ik niet in, en is naar mijn mening ook veel te voorbarig. 8-)
 
In de tijd die nu heen en weer gespeculeerd wordt had Ten Kate je motor op kunnen halen en vast kunnen stellen wat er echt aan de hand is. Mijn ervaring is dat zij graag, goed en zorgvuldig voor hun klanten zorgen.
Als men het topic doorleest zie je dat TS op de 17e al geschreven heeft dat hij voor volgende week een afspraak heeft gemaakt met de motorzaak. Geduld dus!
 
Dank voor jullie reacties!

Ik heb net mijn vriendin even gebeld om te vragen hoe het zit met het oliepeil (ben zelf nu op het werk), ze heeft het dopje er af gehaald en het zit nokkievol... Ik heb hier niet naar gekeken omdat ik het door de motorzaak heb laten doen. Kan dit ook een oorzaak zijn?

Ik ga vanavond meteen kijken of er metaalsplinters/ resten in de olie zit (duimduim).


Vol = Vol moet die stageloper dan gedacht hebben :+ toen de motor op de zijstandaard stond :X
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan