Alles over de Aprilia RSV Mille - Deel 19 - Broaaap!!

Ik heb de mijne nog niet lang, model 2001, mijn eerste motor.
Ik heb dus geen referentie, maar voor wat het waard is; ik vind het helemaal geweldig. Touren, woon-werk, regenbuitje geen probleem. Als er gestrooid is rij ik niet, en bij slecht weer probeer ik ook een auto te pakken. Dat wil dus zeggen dat ik nog geen vele kilometers heb kunnen maken in dit jaargetijde.
Ondanks dat de mijne verder vrij standaard is, niet de nieuwste,en nog wat verbetert kan worden, voelt het voor mij nu al als mijn droomfiets. Nogmaals, ik heb weinig referentie, maar het is mijn beleving.

Ik dacht , ik meld die beleving gewoon even, uit enthousiasme ! En voor een klein deel als antwoord op de vraag
 
Laatst bewerkt:
Allen bedankt voor de tips wat betreft dynamo, de mijne is ooit als een op nieuw gewikkeld. Dus zoek eigenlijk een andere optie, heeft iemand ervaring met de imitaties die voor rond de 160 euro aangeboden worden bij diverse webshops?

Of toch maar voor de 2e keer later wikkelen?

Heb van de week maar eens een Fluke aangeschaft voor thuis, had vorige keer met een hornbach ding gemeten maar dat werkt ook echt niet, dus nu de meter van de zaak er ff op, 2x 6 ohm 1x 0.2 dus er is weer wat gesmolten. Spannings regelaar lijk nog goed.
 
Ik heb de mijne nog niet lang, model 2001, mijn eerste motor.
Ik heb dus geen referentie, maar voor wat het waard is; ik vind het helemaal geweldig. Touren, woon-werk, regenbuitje geen probleem. Als er gestrooid is rij ik niet, en bij slecht weer probeer ik ook een auto te pakken. Dat wil dus zeggen dat ik nog geen vele kilometers heb kunnen maken in dit jaargetijde.
Ondanks dat de mijne verder vrij standaard is, niet de nieuwste,en nog wat verbetert kan worden, voelt het voor mij nu al als mijn droomfiets. Nogmaals, ik heb weinig referentie, maar het is mijn beleving.

Ik dacht , ik meld die beleving gewoon even, uit enthousiasme ! En voor een klein deel als antwoord op de vraag
Bedankt voor je toevoeging. Ik heb wat meer research gedaan omtrent de elektra problematieken van de rsv1000r en de mogelijke oplossingen. Moet zeggen dat ik het wel jammer vind, anders had de motor bovenaan mijn lijst gestaan maar ik zal iig proberen er één te testrijden.
 
Bedankt voor je toevoeging. Ik heb wat meer research gedaan omtrent de elektra problematieken van de rsv1000r en de mogelijke oplossingen. Moet zeggen dat ik het wel jammer vind, anders had de motor bovenaan mijn lijst gestaan maar ik zal iig proberen er één te testrijden.


Ik heb sinds kort ook een mille uit 2003 (foto’s kun je iets terug nog wel vinden) ook ik heb nog geen uitgebreide ervaring met het rijden, aangezien deze in april pas de verzekering in gaat en dan pas echt kan gaan rijden en testen. Maargoed het ritje terug na aankoop en het hobbyen aan de motor is al genieten. En dan het geluid van die tweecilinder :}

Qua electronica lijkt met het iig voor de 99t/m03 modellen wel meevallen enkel het starten met de relais en de accu maar die is makkelijk te tackelen, voor de nieuwe modellen durf ik niet veel te zeggen.

Ik had ook wat kleine twijfels met de aanschaf van de 03 gen1 maar ben blij dat ie in Mn schuur staat nu en kan niet wachten op lekker weer :) :)

Succes met kiezen, ben benieuwd wat het wordt....
 
Gisteren heb ik voor het eerst een lekker stuk gereden met de RSV.
Mán, wat loopt dit gaaf!

Ik kan er heerlijk rustig mee rond tokkelen, tussen de 3000 en 4000 tpm loopt ie mooi rustig.
Alles daarboven is hooligan :P

Inmiddels heeft deze RSV uit 2002 er 72.000 km op staan. De modificatie aan het startrelais en de stekker naar de spanningsregelaar zijn gedaan.
 
Laatst bewerkt:
-nieuwe Remblokken
-nieuwe Remschijven
-nieuw Startrelais
-nieuwe Voorband
-Kleppen gecontroleerd
-Gasklephuizen gesynchroniseerd
-Alarm verwijderd
-Balhoofdlagers afgesteld
-Rem/koppeling hevel gemonteerd
-Contactpunten schoon gemaakt en gesmeerd van startsysteem
-Scharnierdelen gesmeerd

De vloeistoffen en filters waren gedaan.

Eerst maar s rijden nu, ik heb echter nog een punt dat vervangen moet worden: de koplamp.

Mocht er nog iemand een leuke koplamp hebben liggen voor het model 2001, gelijkend de foto's van "Kars" boven aan deze bladzijde: dan hou ik me aanbevolen.
 
Laatst bewerkt:
-nieuwe Remblokken
-nieuwe Remschijven
-nieuw Startrelais
-nieuwe Voorband
-Kleppen gecontroleerd
-Gasklephuizen gesynchroniseerd
-Alarm verwijderd
-Balhoofdlagers afgesteld
-Rem/koppeling hevel gemonteerd
-Contactpunten schoon gemaakt en gesmeerd van startsysteem
-Scharnierdelen gesmeerd

De vloeistoffen en filters waren gedaan.

Eerst maar s rijden nu, ik heb echter nog een punt dat vervangen moet worden: de koplamp.

Mocht er nog iemand een leuke koplamp hebben liggen voor het model 2001, gelijkend de foto's van "Kars" boven aan deze bladzijde: dan hou ik me aanbevolen.

Lekker bezig! Wat je kunt proberen is op één van deze facebook groepen de vraag te stellen of iemand nog een koplamp heeft. Een nette vinden kan soms lastig zijn.

The Aprilia Factory: The Aprilia Factory
Aprilia Performance: https://www.facebook.com/groups/225477674861/

Zitten voornamelijk britten die helemaal waus zijn van Aprilia :P
 
-nieuwe Remblokken
-nieuwe Remschijven
-nieuw Startrelais
-nieuwe Voorband
-Kleppen gecontroleerd
-Gasklephuizen gesynchroniseerd
-Alarm verwijderd
-Balhoofdlagers afgesteld
-Rem/koppeling hevel gemonteerd
-Contactpunten schoon gemaakt en gesmeerd van startsysteem
-Scharnierdelen gesmeerd

De vloeistoffen en filters waren gedaan.

Eerst maar s rijden nu, ik heb echter nog een punt dat vervangen moet worden: de koplamp.

Mocht er nog iemand een leuke koplamp hebben liggen voor het model 2001, gelijkend de foto's van "Kars" boven aan deze bladzijde: dan hou ik me aanbevolen.
Het 'probleem' met de koplamp heb ik ook, door de hitte laat de spiegelende laag los. Ik moet zeggen dat het niet heel veel minder licht geeft, maar ik wil tzt de Retrofit-oplossing inbouwen.
 
Het 'probleem' met de koplamp heb ik ook, door de hitte laat de spiegelende laag los. Ik moet zeggen dat het niet heel veel minder licht geeft, maar ik wil tzt de Retrofit-oplossing inbouwen.

Die van mij is helemaal verpest, iemand dacht de toch al verkraakte lamp aan de buitenkant een mooi smokey-glas te geven net als mijn donkere kuipruit. (Vorige eigenaar).
Een crack-lamp met 3mm zwart perspex erop verlijmd, laat erg weinig licht door kan ik je vertellen sinds gisteravond. ( wat ik van te voren ook wel kon raden ).
 
even een cross post vanuit het Tuono topic mbt de het dynamo koelsetje:

e-Mille in "Tuono Bastards / Leipe Shit! Deel 20"

Die smeltende bruine stekkers worden niet veroorzaakt door de te zware dynamo maar door de corrosie op de stekkerpolen waardoor de spanning in de stroomoverbrenging te hoog oploopt en deze te warm wordt m.a.w. een doorgefikte dynamo is het gevolg van kortsluiting in die stekkers, de stekkers smelten niet omdat de dynamo het begeeft. Daarom is het beter deze dubbele stekker er helemaal tussen uit te halen.

Die spanningsregelaar kan in principe de overmatige stroomproductie best 'affakkelen' maar heeft last van de slechte koeling omdat er slechts een klein sleufje in het kuipwerk zit bij de RSV, de Tuono heeft daar minder last van. De SR gaat ook zelden kapot als de dynamo kapot gaat en als hij dan kapot gaat is dat vaak door de kortsluiting die wordt veroorzaakt. De aftermarket varianten hebben vaak wel een groter en beter koelvermogen.

Een zwaardere accu heeft geen nut om meer stroom op te vangen maar kan wel beter de grote vraag in vermogen van de startmotor aan. Daarom wordt ook vaak het startrelais vervangen omdat deze standaard ook net aan is en gemakkelijk de geest geeft, zeker als de motor lastig starten wil.

Oliekoeling op de dynamo inzetten is een methode om de zware dynamo iets beter van koeling te voorzien. Het is geen garantie dat je uit de problemen blijft evenmin als het monteren van een 370W dynamo want ook die kunnen doorfikken... uiteindelijk gaat het er om dat één van de fases van de dynamo dusdanig veel warmte genereert dat de hars waar die mee is ingegoten, smelt en deze daardoor sluiting maakt met de massa (blok)
 
Die van mij is helemaal verpest, iemand dacht de toch al verkraakte lamp aan de buitenkant een mooi smokey-glas te geven net als mijn donkere kuipruit. (Vorige eigenaar).
Een crack-lamp met 3mm zwart perspex erop verlijmd, laat erg weinig licht door kan ik je vertellen sinds gisteravond. ( wat ik van te voren ook wel kon raden ).

Ik heb evt. nog een verbrand setje liggen, vorige eigenaar van mijn fiets had ze afgeplakt voor een circuit dagje, dus daar zit nu verbrande plek in, maar er komt wel licht uit.
 
full


Zo trof ik mijn Stator aan, heeft iemand dit eerder gezien? Lijkt er op dat ik 2 jaar geleden iets fout gedaan heb.
 
full

Rotor is ook niet rond meer, bouten van de stator zaten los, ben bang dat die aan de wandel gegaan is. Opnieuw wikkelen is geen optie meer ben ik bang.
 
Nog even led geïnstalleerd, lichtopbrengst is een stuk beter geworden...
En het ziet er ook goed uit :P

PS: even nieuw account aangemaakt de vorige kwam ik helaas niet meer in...
(Oude account: lennartschipper)
full
 
[afbeelding]
Rotor is ook niet rond meer, bouten van de stator zaten los, ben bang dat die aan de wandel gegaan is. Opnieuw wikkelen is geen optie meer ben ik bang.

Het is natuurlijk de vraag of de slijtsporen komen doordat er één of meerdere boutjes los zijn gelopen of dat dit van te voren al heeft aangelopen. Dat laatste lijkt me overigens zeer onwaarschijnlijk omdat ze beide geen vulplaten hebben en de afstand/ruimte er tussen niet beïnvloed kan worden...
 
Het is natuurlijk de vraag of de slijtsporen komen doordat er één of meerdere boutjes los zijn gelopen of dat dit van te voren al heeft aangelopen. Dat laatste lijkt me overigens zeer onwaarschijnlijk omdat ze beide geen vulplaten hebben en de afstand/ruimte er tussen niet beïnvloed kan worden...

Bouten zijn losgelopen, helaas een fout van mijzelf van een paar jaar geleden kan er niets anders van maken. Nu dus opzoek naar vervangende spullen, of donor blok. Geen idee waar al die troep allemaal door heen gegaan is. Rotor is ook beschadigd dus die moet ook vervangen worden.
 
olie/oliefilter verversen en je oliezeef in blok ook schoonmaken
evt paar keer spoelen met action olie
als het schoon is dan, zou ik geen donorblok pakken maar gewoon deze eronder houden!
kans is erg groot dat er niks gaat gebeuren
 
Bouten zijn losgelopen, helaas een fout van mijzelf van een paar jaar geleden kan er niets anders van maken. Nu dus opzoek naar vervangende spullen, of donor blok. Geen idee waar al die troep allemaal door heen gegaan is. Rotor is ook beschadigd dus die moet ook vervangen worden.

Ik heb nog een donorblok liggen van een '07 (bij 27K big end lager voorste cilinder uitgelopen). Zit geen stator meer bij maar wel de rotor. Is ook een 500W versie want ze zijn pas in '08 op de 370W overgestapt. Doe maar een bod via PM bij interesse (heb je wellicht een heel blok voor niet te veel)

full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan