Als je motor dan helemaal uitelkaar gaat..,.

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.689
113.295
Rèswèk
Hoe doen jullie dat met:

1) De boutjes en moertjes en schroefjes en ringetjes???
2) Kabelloop, zowel van de draadboom als de bedieningskabels, waar komt alles weer te liggen???
3) Slangen, we hadden weer es meerdere slangen over, uiteindelijk na veel verkeerd aansluiten alles OK...
4) Assembleren...

Mijn eigen oplosingen:

1) Ritszakjes, opschrijven wat het is
2) Foto's maken, je komt altijd info tekort, ook als je 1000 foto's maakt
3) Ik ga ze labelen, misschien dat dat werkt
4) Op een uitdraai van CMSNL teken ik alle bouten af die essentieel zijn voor de constructie. Dat ik alles heb nagetrokken / vastgetrokken.


Omdat ik twijfel aan de juistheid van mijn methodes stel ik deze vraag, en dat mijn twijfel grond heeft om te bestaan blijkt uit het feit dat ik altijd informatie tekort kom.
 
slangen trek ik per kant een tyrap om met een label en schrijf daar een nummer op, wat verwijst naar een legenda :)
 
Ehm. het gaat over een motor, niet over open hartchirurgie, wellicht was ik dat vergeten te melden
Ohh ja sorry, speciaal voor de Haagse Harry"s, zuip een bak bier leeg, flikker alles in een bak bij elkaar en monteer weken/maanden/jaren later al scheldende alles op minimaal 3x de foutieve wijze en open dan een topic hier over of de methodes verbetering kunnen gebruiken, en doet hierna met de gegeven adviezen, helemaal niks :W
 
8750-49.jpg

En deze gebruik ik..
Ook voor op enigzins vette ondergrond geschikt.
 
Ohh ja sorry, speciaal voor de Haagse Harry"s, zuip een bak bier leeg, flikker alles in een bak bij elkaar en monteer weken/maanden/jaren later al scheldende alles op minimaal 3x de foutieve wijze en open dan een topic hier over of de methodes verbetering kunnen gebruiken, en doet hierna met de gegeven adviezen, helemaal niks :W
Zo ben ik er idd mee begonnen.
 
hey jongens, dit is een serieus topic, dit is techniek niet :+
 
Heb hier 6 blokken van de xtz750 gedemonteerd en alle schroeven in assortimentsbakken gesorteerd.
Daarbij heb ik heel veel foto`s en ook de maten van de bouten etc.
Speciale schroeven weet ik inmiddels wel te vinden.
Is mij 1 x gebeurd dat ik een 2mm te lange bout gebruikte die tegen de balansas kwam.
Eer je doorhebt waarom je krukas zwaarder dan gewenst draait is je balansas al naar de gallemiezen.:(

Gelukkig staan de maten van de bouten ook op de carters, dat scheelt.
 
Het meeste zit ik immers te klootzakken met kabelbomen, wil ik ook zo origineel mogelijk in het frame terugleggen...
 
Het meeste zit ik immers te klootzakken met kabelbomen, wil ik ook zo origineel mogelijk in het frame terugleggen...
mompels iets met foto,s en tie-wraps op gemarkeerde plaatsen om de kabelloop te markeren :X
 
Gelukkig staan de maten van de bouten ook op de carters, dat scheelt.
Echt???

We hebben bijvoorbeeld 32 bouten om de kappen van een 20klepper vast te zetten. 4 ervan zijn 2 mm korter. Niets herleidt waar deze 4 in komen. Uitendelijk komen ze allemaal terecht in het rechtsonderste gat van de nokkenaskappen met 6 bouten, maar alles past.
 
mompels iets met foto,s en tie-wraps op gemarkeerde plaatsen om de kabelloop te markeren :X
Okee, daar gebruik ik dan gewoon zwarte voor, tyraps... :+

De uitvinder van de Ty-Rap, Thomas en Betts, heeft het eerste product zo gepatendeerd. Daarna moesten alle andere namakers het een eigen naam geven. Voor mij, als Tomas-en-Betts fan is het Ty-Rap, verder zijn het voor mij velgen, tandwielen en remolie
 
De route van de kabels staat toch in het wphb?
Ja, en ik heb ook de originele assembly manuals maar vaak...
Ook weer lopen kloten met de oliesensor van de 750, EXUP kabels, slangenloop staat er sowieso niet in. En dan: door welke gaatjes welke slang of draad door het hitteschild of de bobineplaat gaat...
 
Die witte stift is een mooie toevoeging van de special tools
 
Hoe doen jullie dat met:

1) De boutjes en moertjes en schroefjes en ringetjes???
2) Kabelloop, zowel van de draadboom als de bedieningskabels, waar komt alles weer te liggen???
3) Slangen, we hadden weer es meerdere slangen over, uiteindelijk na veel verkeerd aansluiten alles OK...
4) Assembleren...

Mijn eigen oplosingen:

1) Ritszakjes, opschrijven wat het is
2) Foto's maken, je komt altijd info tekort, ook als je 1000 foto's maakt
3) Ik ga ze labelen, misschien dat dat werkt
4) Op een uitdraai van CMSNL teken ik alle bouten af die essentieel zijn voor de constructie. Dat ik alles heb nagetrokken / vastgetrokken.


Omdat ik twijfel aan de juistheid van mijn methodes stel ik deze vraag, en dat mijn twijfel grond heeft om te bestaan blijkt uit het feit dat ik altijd informatie tekort kom.
Ik zou het net zo doen, 1x gedaan 20 jaar geleden met een CB 400F. Werkplaatshandboek erbij, veel heel veel foto's. Bijzondere, lees speciale eenmalige bouten met schilderstape en stift markeren, veel plastic rits zakken en klaar is Kees.
 
Ik zie weinig verkeerds, het enige wat ik nog zou doen is bij verschillende bout lengtes noteren welke lengte waar hoort.
 
ik smijt alles gewoon in 2 bakken : een kleine voor alle bouten en prullen, een (meerdere) grote voor de onderdelen. enkel blokdelen gaan in propere zakken om ze proper te houden en onderdelen bij mekaar te houden.

geen foto's, geen stift, niks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan