APK voor motorfietsen gaat zeer waarschijnlijk wel komen.

Ik wordt er een beetje moe van. Van die voorstellen voor APK voor motoren dus.

Typisch een voorstel wat past in de geest van deze tijd. Regeltje voor dit, regeltje voor dat. Je ziet door de bomen het bos niet meer. In het algemeen worden de regeltjes nauwelijks gecontroleerd want er wordt bezuinigd op de capaciteit van de controlerende instanties. Bovendien zijn de controlerende instanties inmiddels zo gebureaucratiseerd dat zij nauwelijks meer functioneren. De pakkans is dus minimaal, gevolg is dat de regeltjes massaal worden overtreden wat weer leidt tot de invoering van nieuwe regeltjes.

En als je dan een regeltje overtreedt, al dan niet bewust, zijn de boetes astronomisch. Wat weer leidt tot een gevoel van onrechtvaardigheid omdat "iedereen het toch doet en niemand wordt gepakt behalve ik". En da's nie eerlijk.

De APK zal wel doorgaan want dat kan gemakkelijk geautomatiseerd worden gehandhaafd. Wat mij betreft weer een onnodig regeltje erbij. De wereld zou er beter uitzien als mensen meer hun eigen verantwoordelijkheid zouden nemen.

Ik weet het, dit is een utopie.
 
Ik wordt er een beetje moe van. Van die voorstellen voor APK voor motoren dus.

Typisch een voorstel wat past in de geest van deze tijd. Regeltje voor dit, regeltje voor dat. Je ziet door de bomen het bos niet meer. In het algemeen worden de regeltjes nauwelijks gecontroleerd want er wordt bezuinigd op de capaciteit van de controlerende instanties. Bovendien zijn de controlerende instanties inmiddels zo gebureaucratiseerd dat zij nauwelijks meer functioneren. De pakkans is dus minimaal, gevolg is dat de regeltjes massaal worden overtreden wat weer leidt tot de invoering van nieuwe regeltjes.

En als je dan een regeltje overtreedt, al dan niet bewust, zijn de boetes astronomisch. Wat weer leidt tot een gevoel van onrechtvaardigheid omdat "iedereen het toch doet en niemand wordt gepakt behalve ik". En da's nie eerlijk.

De APK zal wel doorgaan want dat kan gemakkelijk geautomatiseerd worden gehandhaafd. Wat mij betreft weer een onnodig regeltje erbij. De wereld zou er beter uitzien als mensen meer hun eigen verantwoordelijkheid zouden nemen.

Ik weet het, dit is een utopie.
Ik heb die regeltjes niet nodig en jij waarschijnlijk ook niet maar helaas het wordt ons opgedrongen waar we niets aan kunnen doen, behalve discussiëren….. :+
 
Km-registratie voor motoren is er allang: Registratie van tellerstanden ook bij motoren
Ook mijn bandenboer noteert de tellerstand.

Wat de apk betreft: nee, ik zit er ook niet op te wachten, ook al ziet mijn fiets toch elk jaar de juwelier voor onderhoud. Maar mijn bandenman heeft niet voor niets tevens klein materiaal als remblokjes op voorraad: niet zelden dat hij bij het verwijderen van een wiel alleen maar ijzer ziet, en dan niet bij de achterrem. Met die motorrijders (‘niets van gemerkt’) moet ik wel de weg delen, dank u zeer.
Slechte zaak. Daar doe ik niet aan mee, en ken nog heel wat motorzaken.

Waarom ik er niet aan mee doe? Privacywetgeving.

Aan een kenteken hangen persoonsgegevens, en ik ga geen persoonsgegevens doorspelen aan een (semi-)overheidsinstelling waarvan allang bekend is dat deze niet zorgvuldig met privacygevoelige informatie (kunnen) omgaan. Tenzij er duidelijk aantoonbare noodzaak is. De onderhoudsgegevens van de motorfietsen van mijn klanten staan met kilometerstanden in mijn computersysteem. Als een (potentiele) koper van een motorfiets wil weten of de kilometerstand klopt kan hij dat bij mij navragen.

Het systeem is ook absoluut niet waterdicht, als iemand hier de werkplaats uitgaat en hij koppelt de kilometerteller af is dat niet te controleren.

En er is sprake van rechtsongelijkheid, bedrijven die niet bij de RDW zijn aangesloten hoeven het niet te doen. Die kunnen namelijk niet inloggen bij de RDW.
 
Volgens mij bedoel je te zeggen dat je wel de tellestand noteert, maar het niet door wil geven aan RDW, klopt dat?
Dat doe ik namelijk ook.
En elke klant mag bij mij weigeren geregistreerd te worden.
Het zijn vooral zwartwerkers die dat willen is mij opgevallen...... :+
 
Volgens mij bedoel je te zeggen dat je wel de tellestand noteert, maar het niet door wil geven aan RDW, klopt dat?
Dat doe ik namelijk ook.
En elke klant mag bij mij weigeren geregistreerd te worden.
Het zijn vooral zwartwerkers die dat willen is mij opgevallen...... :+
Klopt helemaal!

Dus de teller registratie is er wel, alleen niet in een centrale databank van de overheid.
 
In het kader van de kilometerheffing vandaag in het AD :

Het ligt volgens bronnen het meest voor de hand om daarvoor de kilometer van auto's aan te houden. Hiervoor zou je de kilometerstand tijdens de Algemene Periodieke Keuring (APK) aan kunnen houden. Probleem is alleen wel dat nieuwe auto's pas na vier jaar een APK hoeven en daarna om het jaar. Om te voorkomen dat automobilisten ineens een grote som geld af moeten rekenen, zou je dan eerder de kilometerstand moeten laten vastleggen.

Nou, als ze het zo gaan doen zijn we gewoon de sjaak want dan gaat het niet over veiligheid maar gewoon euro's en daar wijkt in Den Haag alles voor......
 
Autoweek:
In beide gevallen zal privacy een gevoelig punt zijn. Daarom wordt ook gekeken naar afrekening op basis van kilometerstand, die dan bij de apk doorgegeven wordt via de RDW. Het probleem daarmee is dat je dan dus ook betaalt voor kilometers die je bijvoorbeeld bij een autovakantie in het buitenland hebt gemaakt. Een financiële zorg voor de overheid is verder dat met het schrappen van mrb er ook provinciale opcenten verdwijnen. Op de één of andere manier moet dat gat dan mogelijk weer gevuld worden.
 
Gelukkig rijd ik rond in NL met een buitenlands kenteken, dus ik begrijp dat ik ben vrijgesteld? O-)
Je mag als Nederlander niet in Nederland met een buitenlands kenteken rondrijden, dat weet ik vanwege een akkefietje hier in de buurt met een stel kampers die met dikke bakken op Duits kenteken reden. _O-
 
Je mag als Nederlander niet in Nederland met een buitenlands kenteken rondrijden, dat weet ik vanwege een akkefietje hier in de buurt met een stel kampers die met dikke bakken op Duits kenteken reden. _O-
Wel als je als Nederlander daadwerkelijk in het buitenland woont. Al is het maar net over de grens
 
Je mag als Nederlander niet in Nederland met een buitenlands kenteken rondrijden, dat weet ik vanwege een akkefietje hier in de buurt met een stel kampers die met dikke bakken op Duits kenteken reden. _O-
Zeker wel!
(Zolang je maar formeel in dat land woont, minimaal 185 dagen per jaar óf een officieel verhuurcontract kunt overleggen voor het voortuig. Geldt ook voor bedrijfsauto's van je buitenlandse werkgever, al gelden daar nog wel aanvullende voorwaarden voor.)..
Maar het is zoals @Bricks2ride zegt, ik woon er dan ook.
 
Zeker wel!
(Zolang je maar formeel in dat land woont, minimaal 185 dagen per jaar óf een officieel verhuurcontract kunt overleggen voor het voortuig. Geldt ook voor bedrijfsauto's van je buitenlandse werkgever, al gelden daar nog wel aanvullende voorwaarden voor.)..
Maar het is zoals @Bricks2ride zegt, ik woon er dan ook.
volgens de agent die mij aanhield in een mini van een goede vriend die bij me op bezoek was (zeg, wil jij een stukje rijden in mijn mini?) op belgisch kenteken mag het pertinent NIET.
Zelfs niet even een stukje(zoals bij mij het geval was) zonder dat de eigenaar er naast zit, tenzij je bij een belgisch bedrijf werkt (en het een auto van dat bedrijf is) of een vaste woon en verblijfplaats hebt (en dus daar geregistreerd) in het land waar de auto vandaan komt.
Aldus de agent tegen mij....

EDIT: zie nu de kleine lettertjes hihihihi idd, dan mag het wel :)
 
Mijn ouders hadden een huis in dld en in nederland , werden continu door de nederlandse douane aan de kant gezet.
Ze waren de problemen met de nederlandse belastingdienst zo zat dat ze nederlandse BPM op hun duitse auto hebben betaald.
vanaf dat moment nooit meer aangehouden natuurlijk....
 
Mijn ouders hadden een huis in dld en in nederland , werden continu door de nederlandse douane aan de kant gezet.
Ze waren de problemen met de nederlandse belastingdienst zo zat dat ze nederlandse BPM op hun duitse auto hebben betaald.
vanaf dat moment nooit meer aangehouden natuurlijk....

Staat nu dus op Nederlands kenteken?

Gaat idd alleen maar om ordinair geld graaien.
Officieel moeten buitenlanders die langer als 4 maanden hoofdzakelijk in Nederland verblijven en werken ook hun auto aanmelden bij de Nederlandse belastingdienst
 
Laatst bewerkt:
@elefant het gedoe begint idd als je in beide landen een huis hebt, en dan met name de term 'hoofdverblijf'.. Vandaar ook de belastingstechnische bepaling van 185 dagen i.r.t. het hoofdverblijf, is het 'merendeel' van een jaar. Als je ouders in NL ingeschreven stonden, kan dat idd gedoe geven.

@BadBert er was hier in de buurt over de grens (Coevorden) een paar jaar geleden ook zo'n geval (werknemer die met auto van de baas met D kenteken, een rondje ging rijden met de nieuwe S klasse), kreeg idd een naheffing BPM + dikke boete.

Ook een NL eigenaar met een zaak in D dacht slim te zijn, maar door zondags met zijn dikke bedrijfsauto (Merc, SUV) rond te raggen in NL is die aangehouden en zelfde naheffing BPM + dikke boete. Voor bedrijfsauto's geldt o.a. een km registratie in D (moet je bij je hebben) en enkel de kortste weg tussen vestigingsadres bedrijf en daadwerkelijke werkplek wordt geaccepteerd, alsmede mag je met bedrijfsauto's zondags niet rijden, met enige uitzonderingen daargelaten.

Wordt steeds meer tegen opgetreden in de grensregio, ben zelf al vele malen in zo'n fuik gereden van/naar mijn NL werkgever. Uiteraard niets aan het handje (met mijn privé auto).
 
Autoweek:
In beide gevallen zal privacy een gevoelig punt zijn. Daarom wordt ook gekeken naar afrekening op basis van kilometerstand, die dan bij de apk doorgegeven wordt via de RDW. Het probleem daarmee is dat je dan dus ook betaalt voor kilometers die je bijvoorbeeld bij een autovakantie in het buitenland hebt gemaakt. Een financiële zorg voor de overheid is verder dat met het schrappen van mrb er ook provinciale opcenten verdwijnen. Op de één of andere manier moet dat gat dan mogelijk weer gevuld worden.

Vanaf welk bouwjaar moet een auto een km teller hebben?
Bij de apk hoeft die niet te werken zover ik weet.
 
Alles VOOR 1965 heeft geen APK-plicht, dus alles erna moet een snelheidsregistratie hebben

Alle motorvoertuigen die eerder apk plichtig waren zijn inmiddels vanaf een leeftijd van 50 jaar vrijgesteld van apk. Dus sinds dit jaar alles van 1972 en ouder
 
Terug
Bovenaan Onderaan