Aprilia ETV 1000 Caponord deel Quatro (4)

Even een schaamteloze dubbelpost.

Heb nog een set originele Aprilia zijkoffers voor wie geïnteresseerd is.

Op 1 koffer mist een Aprilia Logo, en er is slechts 1 sleutel, maar die zijn na te maken uiteraard.











Mogen weg voor 300 euro.
 
Shit motor heeft het begeven. Het zit in het laadsysteem.

De 30w zekering tussen de spanningsregelaar en de plus van de accu smelt weg. Brand niet door, maar omhulsel smelt.

Na schoonmaken smelt het al niet meer, maar is wel warm/heet. Ik vertrouw het nog niet, even denken wat ik nog meer kan doen.
 
Shit motor heeft het begeven. Het zit in het laadsysteem.

De 30w zekering tussen de spanningsregelaar en de plus van de accu smelt weg. Brand niet door, maar omhulsel smelt.

Na schoonmaken smelt het al niet meer, maar is wel warm/heet. Ik vertrouw het nog niet, even denken wat ik nog meer kan doen.

Hmm, wazige zaak, laat even weten hoe of wat, misschien wel interessant om eens te controleren.
 
bekend probleem zie bijlages
gebeurd met name in koude of vochtige omgeving(gletscherpas)
bij de afdaling .veel op motor afremmen waardoor veel warmte ontstaat


nieuwe metripack monteren en gewoon weer rijden
full
 
Ik blijf zeggen slechte.soldeer. of soldeerpasta gebruikt en niet goed.schoongemaakt. waardoor.oxidatie is ontstaan langzamerhand. Ampère kan er niet meer door heen. Dus hitte
 
Bedoel je 30A

Ja, ik bedoelde ampere.

Gisteravond en vanavond alles doorgemeten, alle onderdelen zijn nog in orde. Niks kapot gelukkig.

Daarna ben ik gedoken op de massakabels. Loshalen, borstelen, contactspray en bij de uiteindes aan het blok zag ik wat corrosie dus heb ik daar de boel ook vertint en met verse krimpkous (met lijm) afgesloten. Ook de accu punten uiteraard helemaal schoongemaakt en in de zuurvrije vaseline gezet.

Resultaat is 14,4v stationair, 14,7 bij 4000 toeren, maar dat was al in orde. Nu blijft de 14v ook als ik mijn handvatverwarming op standje brandblaar zet. Dat kon eerst niet zonder dat voltage zakte.

Het belangrijkste was natuurlijk de zekering en die werd nu niet warmer dan 30 graden en na de proefrit was deze nog helemaal in orde. Missie geslaagd denk ik.

Motor start ook net iets vlotter, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten na starten met bijna lege accu eergisteren :X

Wel ga ik een extra massakabel aanleggen richting frame of motorblok vanaf de accu. Er was namelijk erg weinig vuil/corrosie en dat had toch al deze impact.
 
Het belangrijkste was natuurlijk de zekering en die werd nu niet warmer dan 30 graden en na de proefrit was deze nog helemaal in orde. Missie geslaagd denk ik.

Netjes! Ik was van plan dit van het voorjaar uit voorzorg te gaan doen. Ga ik dus zeker doen.

Wat ik alleen niet begrijp is waarom de zekering smelt. Hitte door corrosie ontstaat op de plek van de corrosie. Natuurlijk kan de hitte dan door het koper bij de zekering komen, maar dan is de rest van de bedrading (met name dicht bij de corrosie) nog veel heter geweest. Of zijn zekeringen van een plastic met een heel laag smeltpunt gemaakt om juist dit soort problemen snel zichtbaar te maken?

mvg,

Marco.
 
Vandaag heel de dag geCapoot, na olie 'op' peil, luchtfilterhuis schoon, en geen klap verkeerd met heel de dag 0 graden...
Ze loopt als een malle...!
Groet, AJ
 
Netjes! Ik was van plan dit van het voorjaar uit voorzorg te gaan doen. Ga ik dus zeker doen.

Wat ik alleen niet begrijp is waarom de zekering smelt. Hitte door corrosie ontstaat op de plek van de corrosie. Natuurlijk kan de hitte dan door het koper bij de zekering komen, maar dan is de rest van de bedrading (met name dicht bij de corrosie) nog veel heter geweest. Of zijn zekeringen van een plastic met een heel laag smeltpunt gemaakt om juist dit soort problemen snel zichtbaar te maken?

mvg,

Marco.

Mijn theorie: de zekering is het zwakste punt, met een rede. Die zijn precies gemaakt voor een bepaalde weerstand en slaan door voordat de rest van het circuit schade oploopt. Als de weerstand langzaam opbouwt dan ontstaat er over het geheel meer warmte, maar het meest bij het dunste/zwakste punt dus bij de zekering. Normaal bij kortsluiting ontstaat er heel veel weerstand in 1 keer en slaat de zekering door zoals dat de bedoeling is. Nu ging langzaam de weerstand (en dus de temperatuur) omhoog en bleef de zekering langer functioneren dan de behuizing aan kon kwa temperatuur.
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand een overzichtsfoto waar dit verhaal zich afspeelt ?

Geen foto, maar in dit geval onder het zadel van de bestuurder.

Daar komen de drie kabels van de dynamo uit bij de spanningsregelaar en van de spanningsregelaar gaan een plus en min naar de accu. Bij mijn after-market-honda spanningsregelaar zit er een loshangende 30a zekering aan de plus naar de accu. Deze werd te heet.

Bij een originele setup gaat de plus van de spanningsregelaar naar een 30a zekering onder het zadel van de bijrijder in dat gereedschapsvakje en dan terug naar de accu.
 
Top dat het is opgelost. :t
En leerzaam, ik zal ook eens kijken naar dat massa circuit.

Maar, was het nou "shitmotor", of "shit, motor" ;)
 
Dat licht eraan waar je je op dat moment bevindt😆

_O- _O- _O-

Heeft er iemand een overzichtsfoto waar dit verhaal zich afspeelt ?

Geen foto, maar in dit geval onder het zadel van de bestuurder.

Daar komen de drie kabels van de dynamo uit bij de spanningsregelaar en van de spanningsregelaar gaan een plus en min naar de accu. Bij mijn after-market-honda spanningsregelaar zit er een loshangende 30a zekering aan de plus naar de accu. Deze werd te heet.

Bij een originele setup gaat de plus van de spanningsregelaar naar een 30a zekering onder het zadel van de bijrijder in dat gereedschapsvakje en dan terug naar de accu.

Duidelijk! Bedankt voor de informatie.
 
Laatst bewerkt:
Heb je al wat anders op oog ?

Even wat voor mezelf, heb weer gezeur met m'n toeter, vorige keer met wat contactspray het probleem kunnen '' verhelpen '' nu doet ie het weer niet. De toeter zelf werkt heb ik kunnen testen, dus is het de knop.

Is het ingewikkeld dit stuk van het stuur uit elkaar te halen ? Of kan ik de boel beter vervangen, zo ja door wat, ik vind buitengewoon veel motor stuur lichtschakelaars ?
 
Heb je al wat anders op oog ?

Even wat voor mezelf, heb weer gezeur met m'n toeter, vorige keer met wat contactspray het probleem kunnen '' verhelpen '' nu doet ie het weer niet. De toeter zelf werkt heb ik kunnen testen, dus is het de knop.

Is het ingewikkeld dit stuk van het stuur uit elkaar te halen ? Of kan ik de boel beter vervangen, zo ja door wat, ik vind buitengewoon veel motor stuur lichtschakelaars ?

Knop en kabels al doorgemeten?

Ik had tijdje terug een koplamp die soms knipperde en dat kwam door kabelbreuk in de kabelboom van de linker stuurschakelaars, waar de toeter ook zit.

De schakelaars zelf zijn niet indrukwekkend en vaak erg goed te repareren. Bij open halen altijd oppassen voor kleine rondspringende onderdelen enzo. Flink in de WD40 wil ook nog wel eens helpen, dat verdrijft vocht nog net even langer dan contactspray.
 
Zover ben ik nog niet gekomen, vorige keer was het probleem ook de schakelaar, dus zal nu niet anders zijn vermoed ik.

Ik zit echter met de onwetendheid hoe die stuurschakelaar in elkaar zit, uit elkaar krijgen zal het probleem niet zijn, maar in elkaar zetten is altijd lastiger. Moet maar eens met een multimeter en schroevendraaier aan de slag zodra et weer wat mooier word. * Zet activiteit op lijst....
 
Terug
Bovenaan Onderaan