Auto weg, andere motor

TheSnark

MF veteraan
9 feb 2010
6.465
7
Utrecht
Nou, dit ben ik van plan: de Citroen verkopen. Als ik een auto nodig heb leen of huur ik er wel eentje. Het is tegenwoordig een zeldzaamheid dat ik op vier wielen rijd.
Woon-werkverkeer doe ik toch al op de fiets...

Alleen wil ik nu van de naked bike af; als ik toch vaker op de motor ga, dan maar eentje met een kuip en een behoorlijke actieradius. Want vaak aan de pomp staan is niet mijn hobby.

Dus dat wordt een interessante ruil (voor mij dan): een auto + motor er uit, een andere motor er in. Ik was er een beetje verbaasd over dat ik zo weinig draadjes zie met "de auto gaat er uit." Of zoek ik verkeerd?
 
Meestal komt er eerst een auto voor naar het werk en later een motor als luxe / vrije tijd. :)
Tenminste, dan is voor 98% zo, gezien de files iedere morgen.
 
:^

Met dit regenseizoen ben je toch maar wat blij met het koekblikkie. :')
 
Overleef het prima zonder :Y als ik er echt een nodig heb is er altijd wel een te regelen.

Over een jaartje oid ga ik eens kijken voor een auto, voor de luxe :+
 
Overleef het prima zonder :Y als ik er echt een nodig heb is er altijd wel een te regelen.

Over een jaartje oid ga ik eens kijken voor een auto, voor de luxe :+

Dit geeft meestal ook wel een hoop aan; :)
Geboortedatum dinsdag 21 juli 1987
 
Laatst bewerkt:
onderhoudsarm zou wel prettig zijn,
iets met een cardan en iets wat je ook elke dag kan rijden.

BMW GS ?

(zou wel mijn keuze zijn als daily)
 
FJR1300? Heeft aardige tank, is vrij zuinig (als je niet als een gek rijdt ;) ), en heeft goede bescherming en toch flinke power.
 
Overleef het prima zonder :Y als ik er echt een nodig heb is er altijd wel een te regelen.

Over een jaartje oid ga ik eens kijken voor een auto, voor de luxe :+
Neem je nooit een meisje mee om eens lekker te swingen in de fuif?
Of swingen na de fuif. :+
 
Ik gebruik mijn auto heel erg weinig.

Maar de keren dat ik hem gebruik (duiken, dochter mee) ben ik verrot blij dat ik zo'n ding heb.

Ik heb wel mijn snelle, leuke, sportieve, grotere, stoerdere etc wagen ingeruild voor een klein truttig karretje.

Voor het geld waar ik eerst een vette pirelli-slof voor kocht, schaf ik ik nu bijna 4 super-lang-meegaande bandjes aan (zonder grip of comfort :+ ).

Bottomline, je kunt ook een goedkoop kutwagentje nemen.
Als je motor rijdt geeft toch bijna geen enkele wagen je nog een fatsoenlijke kick.
 
Je Citroen verkopen lijkt me sowieso een heel goed plan (sorry, ben absoluut geen fan van Franse koekblikken)

Als vervangingsmotor zou ik denken aan een FJR of een CBF1000.
 
Idd Fjr1300. Erg fijne tourbuffel. Je zou ook naar een Triumph Sprint ST 955/1050 kunnen kijken. Kan ook erg zuinig mee gereden worden maar gaat ook lekker over de dijkjes.
 
Ik gebruik mijn auto heel erg weinig.

Maar de keren dat ik hem gebruik (duiken, dochter mee) ben ik verrot blij dat ik zo'n ding heb.

Ik heb wel mijn snelle, leuke, sportieve, grotere, stoerdere etc wagen ingeruild voor een klein truttig karretje.

Voor het geld waar ik eerst een vette pirelli-slof voor kocht, schaf ik ik nu bijna 4 super-lang-meegaande bandjes aan (zonder grip of comfort :+ ).

Bottomline, je kunt ook een goedkoop kutwagentje nemen.
Als je motor rijdt geeft toch bijna geen enkele wagen je nog een fatsoenlijke kick.

Juist, Suzuki Alto voor erbij. Kost geen ruk, als je erin rijdt dan rij je voor lul maar wel droog.
 
Lijkt me nogal relevant om te noemen wat voor motor je wilt rijden. "Geen naked" is alles van een Harley Electraglide via Goldwing tot een Busa :z

Vooral zithouding is relevant. Deels wil je met veel km niet idioot ver naar voren of naar achteren zitten, maar alles daartussenin is persoonlijke keuze.

Ik rij het hele jaar door, sterker nog, reden dat ik motor ben beginnen rijden was puur omdat we geen twee parkeervergunningen kunnen krijgen en m'n vriendin in principe dagelijks moet rijden. Daarom pak ik slechts bij hoge uitzondering (veel baggage, meerdere personen of zeer lange afstand waardoor zuinigheid van de diesel meespeelt) de auto.

Ik rij dus een BMW K75RT, oud geval uit 1990. Lelijk als de nacht (de mijne dan, een goed onderhouden K75 is best mooi, maar dan betaal je er ook 2 of 3x zoveel voor), maar relatief betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk. In de winter ben je dankbaar voor z'n tupperware, in de zomer zal het nogal heet tegenvallen als je naked gewend bent.

Een K75/K100/K1100 is hoog en heeft een vrij 'rechtop' zithouding, iets lager dan een GS, maar nog steeds vrij neutraal. Als je iets anders in die hoek zoekt zou een Varadero ook een optie kunnen zijn.
De genoemde FJR1300 is beduidend sportiever, je zit dus verder naar voren. Ook is het zadel wat lager. Niet mijn ding, maar zoals gezegd is dat echt een persoonlijke afweging. Er zijn mensen die duizenden km aan een stuk rijden op een supersport. Of op een custom chopper met ape hangers. Relevantst is wat jij fijn vindt ;)
 
R1200RT, FJR1300 of een soortgelijk autovervanger...

Mocht je weinig snelweg rijden dan zou ik rationeel bekeken een Burgman 400 overwegen. Zuiniger, goedkoper.

Zelf heb ik er een Aygo bij voor het weekend vervoer van vriendin en dochtertje.
 
Laatst bewerkt:
en waarom dan?
ik ben zelf ook van dat prachtige bouwjaar en zie eigenlijk niet waarom...

of je moet bedoelen dat die (vaak) geen kinderen hebben....

Comfort is op die leeftijd nog minder van belang, omdat je minder ver/ge-wend bent.
Ook heb je dan meestal nog geen huis, je hoeft niet te klussen, geen grote zware dingen mee te nemen en als dat wel het geval is pak je de auto van je ouders.

Ik heb het zelf ook jarenlang gedaan met alleen een motor en een OV-kaart, maar daar zou ik nu echt niet meer aan moeten denken...
 
Tja, die paar keer dat je moet klussen kun je gewoon een auto lenen of huren. Vrienden lenen vaak onze auto met trekhaak om een aanhanger vol meuk ergens heen te slepen. Kan bijna iedereen makkelijk. En voor de 99% van gevallen dat je in je eentje in een auto zou zitten zonder enorme hoeveelheden baggage voldoet een motor prima.

En comfort... als je motor oncomfortabel is, heb je de verkeerde motor (of heb je fysiotherapie nodig, zoals ik momenteel :( ). Ongemakjes als regen zijn prima met een regenpak op te lossen. Enige keren dat ik echt niet gemakkelijk op m'n motor zat waren keren dat ik totaal verkeerd gekleed was, dus wintermeuk bij stralende zon >25C (afgelopen voorjaar) of geen goede regenpak bij horizontale regen die overal in wist te komen (meerdere keren, opgelost door regenpak te kopen). Als je gewoon steeds dezelfde woon-werkroute doet kun je zorgen dat je spullen die je nodig zou kunnen hebben bij weeromslag gewoon op locatie klaar hebt staan. Hoef je ze niet steeds mee te slepen maar zijn ze er wel. En dan is het nauwelijks lastiger dan in een auto stappen.

Is er geen file, dan is auto sneller (want geen pak aantrekken), is er wel file, dan ben je met de motor beter uit :z
 
Hoe doet de gemiddelde "doorrijder" het in de winter eigenlijk??
Als ik een eind motorrij bij een temperatuur is van een graad of 7 en lager, dan wordt ik gewoon niet meer warm.
En regen heb ik echt een bloedhekel aan!! (Ik moest vroeger altijd zo'n 40km per dag fietsen naar school, in weer en wind.)
Maar met regen heb ik hetzelfde, ik word koud en ben een hete douche nodig om weer warm te worden, of lekker onder mn donsen dekbedje ;)
En dat is geen optie als je aankomt op je werk.
 
Hoe doet de gemiddelde "doorrijder" het in de winter eigenlijk??
Als ik een eind motorrij bij een temperatuur is van een graad of 7 en lager, dan wordt ik gewoon niet meer warm.
En regen heb ik echt een bloedhekel aan!! (Ik moest vroeger altijd zo'n 40km per dag fietsen naar school, in weer en wind.)
Maar met regen heb ik hetzelfde, ik word koud en ben een hete douche nodig om weer warm te worden, of lekker onder mn donsen dekbedje ;)
En dat is geen optie als je aankomt op je werk.

Mwah ik rij ook met -2/-3 gewoon door, m'n record is een rit van 110 km door -12 heen maar dat was wel echt veel te koud, toen bevroor mn adem op mn vizier en zag ik bijna niks meer.

Maar net onder het vriespunt is prima te doen, zeker met handvatverwarming dat is dan wel een must voor lange afstanden vind ik. En goede kleding natuurlijk.

Regen voel je trouwens ook niet eens met een beetje goed Goretex pak :) Ik merk het alleen aan de grip maar verder niet.
 
Laatst bewerkt:
Tja, die paar keer dat je moet klussen kun je gewoon een auto lenen of huren. Vrienden lenen vaak onze auto met trekhaak om een aanhanger vol meuk ergens heen te slepen. Kan bijna iedereen makkelijk. En voor de 99% van gevallen dat je in je eentje in een auto zou zitten zonder enorme hoeveelheden baggage voldoet een motor prima.

En comfort... als je motor oncomfortabel is, heb je de verkeerde motor (of heb je fysiotherapie nodig, zoals ik momenteel :( ). Ongemakjes als regen zijn prima met een regenpak op te lossen. Enige keren dat ik echt niet gemakkelijk op m'n motor zat waren keren dat ik totaal verkeerd gekleed was, dus wintermeuk bij stralende zon >25C (afgelopen voorjaar) of geen goede regenpak bij horizontale regen die overal in wist te komen (meerdere keren, opgelost door regenpak te kopen). Als je gewoon steeds dezelfde woon-werkroute doet kun je zorgen dat je spullen die je nodig zou kunnen hebben bij weeromslag gewoon op locatie klaar hebt staan. Hoef je ze niet steeds mee te slepen maar zijn ze er wel. En dan is het nauwelijks lastiger dan in een auto stappen.

Is er geen file, dan is auto sneller (want geen pak aantrekken), is er wel file, dan ben je met de motor beter uit :z

Leuk verhaal, maar wat doe jij als je een beetje netjes op je werk moet verschijnen, terwijl het 30 graden is buiten? ;) Ik zie mezelf dan niet zonder een bezweete rug aankomen. Dan ben je er eindelijk en dan ziet je hoofd eruit alsof je net uit je bed komt rollen. Dus weer haartjes netjes doen, omkleden en o ja, ik moest nog even wat spullen meenemen voor een collega. Dat past niet in mijn rugzakje.
Climatecontrol aan, gooi alle meuk achterin de auto en rijden. :Y

Ook kom ik iedere dag langs een stukje tolweg. Moet het pasje uit de binnenzak, dus handschoenen uit, pasje pakken, pasje weer wegstoppen, hopen dat de slagboom open blijft, enz...

Dát is het comfort wat je niet met een motor kunt hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan