Banden, temperatuur en grip

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luigibernau

Swing met mij mee!
30 okt 2003
16.069
7
den Haag
Beste allemaal,

Ik zat mij af te vragen in hoeverre de grip afneemt van een setje banden (in mijn geval BT 16 pro) als de buitentemperatuur, en dus de temp van het asfalt en banden laag is, tov een buitentemperatuur waardoor de banden wel op juiste gebruiks temp komen.

Weet niet of dat in percentages te meten is, maar kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ben wel geinteresseerd in relatie tot de hellingshoek die je kunt maken.

*D
 
Je zal lekker gaan zwabberen, en met geknepen billen je rit voortzetten!

Ik had het 2 weken geleden, komt volgende keer gewoon weer lekker sportsmarts onder.
 
sorry maar.... gewoon niet te meten!

waar moet je rekening mee houden:

type band ( compounds )
temp. band
lucht temp.
asfalt temp.
snelheid/hellingshoek verhouding
band kwaliteit
asfalt kwatiteit
nat/droog asfalt
zand/vuil/strooizout of asfalt
enzovoort!!!!

ik kan je wel vertellen dat als je banden goed warm zijn, je veel verder kan dan wat je denkt!



typ: als je toch bij Battlax wilt blijven, neem dan toch de S20!
 
Laatst bewerkt:
Het gaat niet zo zeer om deze band (geen BT 16, maar BT 16 pro, die mij volledig bevalt overigens) maar meer in het algemeen.
 
BT021 kan ik ook _niemand_ aanraden, ik ben erg tevreden met Pilot Power, maar voor winter en regen zou ik toch pilot road aanraden.
 
Ik rij een gewone BT023 achter en een BT014 voor. Zijn dit geschikte banden om ook in de regen te rijden met een graadje of 10? Of ga ik dan ook flink glijden?
 
BT021 kan ik ook _niemand_ aanraden, ik ben erg tevreden met Pilot Power, maar voor winter en regen zou ik toch pilot road aanraden.

Ik heb er nu net een nieuwe BT21 voor opzitten. Ik denk net 150 km mee gereden. Wat is hier zo slecht aan? Want deze band is mij aangeraden door de verkoper, omdat ik veel woon/werk verkeer doe en deze band daar uitermate geschikt voor schijnt te zijn.
 
Ik heb er nu net een nieuwe BT21 voor opzitten. Ik denk net 150 km mee gereden. Wat is hier zo slecht aan? Want deze band is mij aangeraden door de verkoper, omdat ik veel woon/werk verkeer doe en deze band daar uitermate geschikt voor schijnt te zijn.
Is niet zo slecht, men praat elkaar graag na.
De nieuwste types zijn echter beter, maar duurder.
 
In mijn OP schreef ik; kan iemand hier iets ZINNIGs over zeggen?. Alle posts tot zover in ogenschouw nemend, guess not dus :z :+
 
Laatst bewerkt:
In mijn OP schreef ik; kan iemand hier iets ZINNIGs over zeggen?. Alle posts tot zover in ogenschouw nemend, guess not dus :z :+

Is heel erg verschillend per band, per motor, per persoon. Is maar net hoe je rijd, en banden zijn vaak een kwestie van smaak.
Met 5 graden moet je natuurlijk geen kneedown willen doen, maar voor een beetje normaal gebruik zou iedere band voldoende grip moeten hebben mits je geen gigantische dot gas bij geeft in een bocht.
Ik kan het van veel motoren moeilijk beoordelen, ik heb zelf relatief weinig vermogen onder mijn kont dus dat straft ook iets minder af :') Heb zelf nog maar weinig verschil gemerkt, behalve toen het spekglad was een tijdje terug :+ O-)

Al doende leert men, ofzo? :]
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan