Basis monteur cursus ( zeg maar sleutelcursus++)

thenico

MF'er
8 mei 2013
194
73
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een basiscursus monteur, een cursus met meer diepgang dan een sleutelworkshop.. Dat laatste heb ik gedaan maar heb er niet bijster veel van opgestoken gezien het niveau vrij laag is "ketting spannen, en remblokjes vervangen". Natuurlijk prima voor de mensen die daar naar op zoek zijn maar ik miste dus wat verdieping ook qua electronica ed.

Weet iemand een serieuze cursus met iets meer diepgang in de omgeving van Amsterdam, geen dagcusus op het MBO want ik moet ook nog werken en het is maar voor de hobby.

Dank voor het meedenken!
 
De beste leermethode is het zelf doen. In principe kun je met behulp van het werkplaatshandboek en wat informatie van internet alle klussen zelf uitvoeren. Soms moet je daar speciaal gereedschap voor aanschaffen, maken, of zelf ontwikkelen.

Veel van mijn collega's vragen en volgen cursussen voor van alles en nog wat, maar persoonlijk vind ik dat gewoon zelf doen de meest effectieve methode is.
Dan gaat er ook wel eens iets mis, omdat je toch nog niet overal van op de hoogte was, maar dat is nu juist het leeraspect.
 
De beste leermethode is het zelf doen. In principe kun je met behulp van het werkplaatshandboek en wat informatie van internet alle klussen zelf uitvoeren. Soms moet je daar speciaal gereedschap voor aanschaffen, maken, of zelf ontwikkelen.

Veel van mijn collega's vragen en volgen cursussen voor van alles en nog wat, maar persoonlijk vind ik dat gewoon zelf doen de meest effectieve methode is.
Dan gaat er ook wel eens iets mis, omdat je toch nog niet overal van op de hoogte was, maar dat is nu juist het leeraspect.
Inderdaad,want ook een echte monteur leert het meeste in de praktijk ,voor model specifieke dingen volgen ze cursussen bij de importeurs,theorie kan je op het net genoeg over vinden.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat er maar zo weinig ploegjes zijn zoals wij waar je je bij aan kunt sluiten, we hebben met zijn 6ssen Steffany van dit forum geadopteerd. Die wordt wel wijzer op de sleuteldagen als ze er bij is. Storingzoeken enzo, carbs reinigen, electrische problemen...
 
Jammer dat er maar zo weinig ploegjes zijn zoals wij waar je je bij aan kunt sluiten, we hebben met zijn 6ssen Steffany van dit forum geadopteerd. Die wordt wel wijzer op de sleuteldagen als ze er bij is. Storingzoeken enzo, carbs reinigen, electrische problemen...

Yes dat zijn nou precies de zaken die ik bedoel, storing zoeken en electra.. daar zou wat training/kennis toch wel wenselijk zijn.
 
In het algemeen is het zo dat autodidacten het een en ander missen aan theoretische achtergrond. Op het forum zie ik ook mensen die van alles uit elkaar halen met heel weinig kennis. In mijn eigen vak (zeevaart) merk ik soms wat eigenaren van een zeiljacht voor nautische onzin uitkramen. Dat zal in elk vakgebied wel zo zijn.
 
Denk niet dat @thenico professioneel instructeur wil worden. Er zijn ook genoeg autodidacten die hun opleiding in hun hobbie in de praktijk brengen. Doelgroepspecifieke ervaring moet je toch opdoen...
 
Meerdaags? Ik hoor veel goede dingen over zijn cursussen maar het blijft wel bij toekijken...


Ik heb de basis cursus gedaan, daar was het meer dan kijken.
 
Ik kan me geen beeld vormen hoe je met een groep van 4 man bijvoorbeeld een motorblok in elkaar zet, dat is eenmanswerk waar je zorgvuldig mee omgaat en meerdere dagen mee bezig bent... temeer omdat je een motorblok niet "even onder je motor vandaanhaalt, uit en inmekaar schroeft weer terughangt en wegrijdt".
Dat ik me daar geen beeld bij kan vormen ligt aan mij omdat ik de praktijkervaring heb waarin je gewoon lang bezig bent. De gevorderdencursus is ook niet een ding waar ik alle punten, als ik die aan mijn eigen motorfiets zou doen, in mijn eentje in 6 uur fix. Geen enkel negatief woord over de cursussen, dat is gewoon heel leerzaam. Maar pas het daarna wel toe!
 
Als je nog niet zoveel zelfvertrouwen hebt kun je ook aan spullen sleutelen dat niet per se in je eigen machine hoeft. Een oud blokje of een complete oude motor.. of een brommer?

En menig fora staat vol met technische problemen en verschillende denkwijzes. Daarmee kun je ook best wat inzichten op doen..
 
Ik heb ergens ooit eens wat schoolboeken autotechniek gehad. Inmiddels wel wat verouderd maar leerzaam.

Ik zal eens kijken of ik ze kan delen. Zal niet vandaag of misschien zelfs niet morgen worden.

Duurt het langer dan dat, schop dit topic dan nog even omhoog want ik weet niet eens meer wat ik net qua avondeten op heb...
 
In het algemeen is het zo dat autodidacten het een en ander missen aan theoretische achtergrond. Op het forum zie ik ook mensen die van alles uit elkaar halen met heel weinig kennis. In mijn eigen vak (zeevaart) merk ik soms wat eigenaren van een zeiljacht voor nautische onzin uitkramen. Dat zal in elk vakgebied wel zo zijn.

Als brikkenrijder kan ik mij aardig redden in de techniek.
Het hoe en waarom is mij af en toe niet duidelijk, dan mis ik inderdaad de technische achtergrond.
Toch sleutel ik komplete blokken in en uit elkaar, heb genoeg leergeld betaald, en niet opgeven hè _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan