Batterijlader

Metalpe

Die hard MF'er
20 okt 2010
341
1
Mijn motorscooter staat altijd onder een afdakje. Omdat het nu zo bar koud is buiten en omdat ik medelijden had met mijn trouwe tweewieler, had ik wat plaats gemaakt in het tuinhuisje zodat hij de ergste vrieskou kan ontwijken.

Toen ik hem net binnen wilde zetten, kreeg ik hem niet gestart. De elektrische start lukte niet en de kickstart lukte me ook niet. De temperatuur van -8 zal er waarschijnlijk wel wat mee te maken hebben. M'n stoplicht werkte wel dus de batterij zal niet 100% leeg zijn..

Toch lijkt het me aangeraden om, wil ik het beestje weer aan de gang krijgen, een batterijlader te kopen. Ik ben op dit vlak een leek, ik zou niet eens weten waar m'n batterijen zitten, maar hoe doen jullie dit eigenlijk? Hangen jullie je scooter altijd aan een lader?

Welk soort laders bestaan er? Is het een 12V lader wat ik nodig heb? Wat is precies een druppellader? In welke prijsklasse vind je een goede lader? Welke merken zijn aan te raden? Schiet maar, maak hier maar het "Lekkere over Lader Lul-topic" van!!
 
Ten eerste is het natuurlijk belangrijk om je accu te weten zitten in de scooter.
Google eens op Optimate; dat zijn prima druppelladers die je accu indexeren en vervolgens laden op die manier die je accu nodig heeft.
Wel raad ik je aan om bij dit merk lader die voorzien is van laadindicatielampjes de gebruiksaanwijzing goed door te nemen.
De lader werkt uiteraard uit zich zelf maar het is prettig om te weten in welke staat je accu verkeerd tijdens het laden
Voordeel van dit merk is dat er een kabel wordt meegelvert die je rechtstreeks aan de accu koppelt en een waterdichte verbindingsstekker heeft naar de stekker van de lader.
Dus geen ged. met klemmen plaatsen op de accupolen wat uiteraard ook kan.
Maar gewoon een kwestie van de kabel aan de lader pluggen en in het stopkontakt ermee.
Dit kan je iedere avond doen en een accu die op peil blijft is beter dan een diep ontladen accu.
Suc6 met je zoeken.
 
Zeker geen auto-acculader eraan hangen. Die kun je alleen maar gebruiken om de accu even op te laden, niet om lange tijd aangesloten te laten. Daarvoor heb je een druppellader nodig. Ik heb zelf een Optimate 3, dat is een gerenommeerd merk en bevalt mij goed. Het enige nadeel(tje) is dat de kabels ontzettend stug worden in de kou.

Ik heb de mijne voor minder dan 50 euro gekocht via MP. Er zijn nog genoeg andere goede druppelladers te koop (b.v. Polo) en zelfs de Lidl heeft er af toe een die ook schijnt te voldoen. Genoeg keuze dus.

Een druppellader is een lader die de accu in conditie kan houden, d.w.z. dat de accu telkens een beetje bijgeladen wordt en vervolgens ook lichtelijk ontladen wordt. Dat is de enige manier om een lood of gel accu in goede staat te houden. Een gewone lader (12V) blijft gewoon doorladen tot het zuur begint te borrelen, dat is niet zo best.
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste is het natuurlijk belangrijk om je accu te weten zitten in de scooter.
Google eens op Optimate; dat zijn prima druppelladers die je accu indexeren en vervolgens laden op die manier die je accu nodig heeft.
Wel raad ik je aan om bij dit merk lader die voorzien is van laadindicatielampjes de gebruiksaanwijzing goed door te nemen.
De lader werkt uiteraard uit zich zelf maar het is prettig om te weten in welke staat je accu verkeerd tijdens het laden
Voordeel van dit merk is dat er een kabel wordt meegelvert die je rechtstreeks aan de accu koppelt en een waterdichte verbindingsstekker heeft naar de stekker van de lader.
Dus geen ged. met klemmen plaatsen op de accupolen wat uiteraard ook kan.
Maar gewoon een kwestie van de kabel aan de lader pluggen en in het stopkontakt ermee.
Dit kan je iedere avond doen en een accu die op peil blijft is beter dan een diep ontladen accu.

Suc6 met je zoeken.

Niets aan toe te voegen, dus dan nu een plaatje van de Optimate3, Optimate heeft nog andere uitvoeringen in haar assortiment.

tm51_3sp.jpg


Links van de lader de kabel met waterdichte stekker en rechts van de lader de alom bekende kabel met klemmen (krokodillenbek)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al jaren een optimate en die bevalt uitstekend. Snoertje met oogjes aan de accu vastmaken en stekker steeks onder buddy uit. Als het nodig is gaat de stekker vast aan de optimate voor 24 uur en dat is meer dan voldoende. Kost zo een 40-45 €.
 
Ik heb ook een Optimate 4. Leuk spul met al die lampjes(ja, weet het ben een freak...). Meestal hang ik hem zo een keer per drie weken of een keer in de maand voor een dag of 3/4 er even aan(als ik er niet op rijdt) Een tijd terug had iemand een heel verhaal over dat men de lader het beste niet continu aan de accu kan laten hangen, zijn verklaring klonk erg overtuigend, vandaar dat ik hem er niet continu aanhang.

Gewoon met de klemmetjes op de accu, gaat goed.
 
nooit geen lader gebruikt , ik heb twee Honda's gehad en stonden soms meer dan 2maanden stil
greeetz,
 
nooit geen lader gebruikt , ik heb twee Honda's gehad en stonden soms meer dan 2maanden stil
greeetz,
Dat gaat de topicstarter duidelijk niet lukken.
En voor de levensduur van de accu is het over het algemeen beter om deze goed geladen te houden. :P

En nu deze accu al geen kracht om te starten moet je er snel bij zijn. :Y
 
Dat gaat de topicstarter duidelijk niet lukken.
En voor de levensduur van de accu is het over het algemeen beter om deze goed geladen te houden. :P

En nu deze accu al geen kracht om te starten moet je er snel bij zijn. :Y
ja, ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan wat de gevolgen kunnen zijn , heb gewoon geluk gehad , denk ik ?
Greeetz, 8-)
 
als de accu echt helemaal dood is blijft ie dat ook, dan kost een nieuwe meer dan een acculadertje....
 
Bedankt voor de snelle reacties, ik weet alvast waarnaar ik morgenvoormiddag op zoek ga. Eerst met het instructieboekje in de hand naar m'n batterij en daarna naar een optimo ;)
 
Bedankt voor de snelle reacties, ik weet alvast waarnaar ik morgenvoormiddag op zoek ga. Eerst met het instructieboekje in de hand naar m'n batterij en daarna naar een optimo ;)
In dezelfde prijsklasse, functionaliteit en goede recensies, laten we zeggen concurrent van de Optimate is de CTEK, bijv. de XS800 of de opvolger XS 0.8

images


Ik heb zelf geen ervaring met CTEK, heb zelf ook de Optimate, maar hier op het MF zullen zeker ook gebruikers van de CTEK zijn.


Vergelijkingstest van acculaders door ANWB Promotor, klik hier (download PDF bestand)
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik die van de Lidl al 3 seizoenen
kostprijs is buiten concurrenteie 20€

Zal wel niet al de mogelijkheden van een optimate hebben, Maar doet wat het moet doen, houd mijn accu in prima conditie

die klemmetjes heb ik erafgehaald en een stekker aangezet type cigaretten aansteker.
Aan de batterij heb ik ik ook een stekker aangesloten ook weer type cigarettenaansteker

Zadel omhoog stekkers in elkaar steken en batje wordt geladen of onderhouden


 
Laatst bewerkt:
Een Ctek heb ik ook. Zijn diverse modellen van, ook wat zwaardere uitvoeringen. Ik heb hem voor m'n auto's. Zelfde werking als de optimate en een heel goed apparaat.
 
Batterij :N = Accu :Y
Stoplicht :N = Remlicht :Y

:+

De termen die ik gebruik zijn inderdaad de courant gebruikte termen in België.

Intussen heb ik een bezoekje gebracht aan de scooterdealer. Hij had een ander merk op voorraad en het is een "oxford oximiser 600" geworden. Zelfde prijsklasse, zelfde systeem. Ik heb er, net zoals bij de optimate, 2 klemmetjes bij alsook een waterdichte stekker. Ik heb het zo gemonteerd dat de stekker altijd uit zo'n klein klepje vanvoor bij mijn voeten komt. Ik hoef de scooter als ik thuis kom dus enkel in te pluggen en Kees komt klaar. Eh, klaar is Kees.. (Dat heb je als je probeert Nederlandse uitdrukkingen te gebruiken als Belg..)

Linksboven zie je een klepje, daar steekt het stekkertje uit.
DSC02215-2.jpg


Dank voor de vele reacties!
 
Er staat ook nog leuk spul achter de scooter! :9

Inderdaad, maar voor alle duidelijkheid, de foto hierboven is een plaatje vanop internet. Ik heb trouwens een donkergrijze en geen witte kymco. Als alles wat op de foto stond mijn eigendom zou zijn, was ik een zeer gelukkig man ;)
 
Inderdaad, maar voor alle duidelijkheid, de foto hierboven is een plaatje vanop internet. Ik heb trouwens een donkergrijze en geen witte kymco. Als alles wat op de foto stond mijn eigendom zou zijn, was ik een zeer gelukkig man ;)
_O-

Er gaat niets boven een goede gezondheid. ;)
 
Ik gebruik die van de Lidl al 3 seizoenen
kostprijs is buiten concurrenteie 20€

Zal wel niet al de mogelijkheden van een optimate hebben, Maar doet wat het moet doen, houd mijn accu in prima conditie

die klemmetjes heb ik erafgehaald en een stekker aangezet type cigaretten aansteker.
Aan de batterij heb ik ik ook een stekker aangesloten ook weer type cigarettenaansteker

Zadel omhoog stekkers in elkaar steken en batje wordt geladen of onderhouden

imgp3836.th.jpg

imgp3837.th.jpg
Max_T, je lader (Tronix T4X) heeft ook al die functies, er wordt op het Net beweert dat het om een omgelabeld Ctek Multi XS3600 gaat. Zie hier de gebruikershandleiding/specificaties van de Ctek Multi XS3600 en vergelijk de gegevens met die van je lader.

Enkele weken terug heb ik de UltimateSpeed ulg 3.8 a1 (Lidl) er bij gekocht, met de bedoeling als goedkoop-uitleen-exemplaar, ding is nu ruim een week in gebruik op de machine van mijn zwager. Ook dit model heeft dezelfde specificaties, functies/modes en indicatie lampjes/afbeeldingen.

228916_ULTIMATE-SPEED-Kfz-Batterieladegeraet-ULG-3-8-A1_xxl.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een druppellader voor de auto *O* . Deze onderhoud 2 accus van elk 100 AMP (12volt)
Kan ik hier ook de accu van de scoot onderhouden?
Meestal zijn autoladers geschikt vanaf circa 20 Ah, dus even de specificaties controleren. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan