Batterijlader

Metalpe

Die hard MF'er
20 okt 2010
341
1
Mijn motorscooter staat altijd onder een afdakje. Omdat het nu zo bar koud is buiten en omdat ik medelijden had met mijn trouwe tweewieler, had ik wat plaats gemaakt in het tuinhuisje zodat hij de ergste vrieskou kan ontwijken.

Toen ik hem net binnen wilde zetten, kreeg ik hem niet gestart. De elektrische start lukte niet en de kickstart lukte me ook niet. De temperatuur van -8 zal er waarschijnlijk wel wat mee te maken hebben. M'n stoplicht werkte wel dus de batterij zal niet 100% leeg zijn..

Toch lijkt het me aangeraden om, wil ik het beestje weer aan de gang krijgen, een batterijlader te kopen. Ik ben op dit vlak een leek, ik zou niet eens weten waar m'n batterijen zitten, maar hoe doen jullie dit eigenlijk? Hangen jullie je scooter altijd aan een lader?

Welk soort laders bestaan er? Is het een 12V lader wat ik nodig heb? Wat is precies een druppellader? In welke prijsklasse vind je een goede lader? Welke merken zijn aan te raden? Schiet maar, maak hier maar het "Lekkere over Lader Lul-topic" van!!
 
Ten eerste is het natuurlijk belangrijk om je accu te weten zitten in de scooter.
Google eens op Optimate; dat zijn prima druppelladers die je accu indexeren en vervolgens laden op die manier die je accu nodig heeft.
Wel raad ik je aan om bij dit merk lader die voorzien is van laadindicatielampjes de gebruiksaanwijzing goed door te nemen.
De lader werkt uiteraard uit zich zelf maar het is prettig om te weten in welke staat je accu verkeerd tijdens het laden
Voordeel van dit merk is dat er een kabel wordt meegelvert die je rechtstreeks aan de accu koppelt en een waterdichte verbindingsstekker heeft naar de stekker van de lader.
Dus geen ged. met klemmen plaatsen op de accupolen wat uiteraard ook kan.
Maar gewoon een kwestie van de kabel aan de lader pluggen en in het stopkontakt ermee.
Dit kan je iedere avond doen en een accu die op peil blijft is beter dan een diep ontladen accu.
Suc6 met je zoeken.