beginners vragen

Er moet me iets van het hart,
Ik zal de laatste zijn die iemand wil ontmoedigen om aan zijn motor te klussen.
Maar je geeft hier geen blijk van veel kennis van zaken omtrent het remsysteem.
Je hebt gemerkt dat het redelijk complex is en dat er dingen gebeuren die je niet helemaal kunt overzien.
Is het dan niet verstandiger om dit deel van de techniek uit te besteden aan iemand die wel de kennis en kunde heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ja volgens mij heb ik dat nu goed, de leiding gaat recht onderin de pomp.
Verder is de hendel volledig tegen het handvat. Moet dat losser?
Wijst de banjobout ook naar beneden?
Ik wil je niet ontmoedigen hoor. Van dit soort ge-etter kan je veel leren. Uitbesteden kan eind februari nog.
 
Er moet me iets van het hart,
Ik zal de laatste zijn die iemand wil ontmoedigen om aan zijn motor te klussen.
Maar je geeft hier geen blijk van veel kennis van zaken omtrent het remsysteem.
Je hebt gemerkt dat het redelijk complex is en dat er dingen gebeuren die je niet helemaal kunt overzien.
Is het dan niet verstandiger om dit deel van de techniek uit te besteden aan iemand die wel de kennis en kunde heeft.

Nee joh.. zelluf doen ;) gekheid, dat denk ik ook.
 
het pomp gedeelte moet ook aflopen naar de ingang van het potje. (niet de leiding, leiding moet lager). handvat kun je zo stak laten zitten. wat ook wel eens wil helpen is met een sleutel oid van onder af naar boven tegen de leidingen tikken. luchtbellen willen dan wel eens los komen.
 
Er moet me iets van het hart,
Ik zal de laatste zijn die iemand wil ontmoedigen om aan zijn motor te klussen.
Maar je geeft hier geen blijk van veel kennis van zaken omtrent het remsysteem.
Je hebt gemerkt dat het redelijk complex is en dat er dingen gebeuren die je niet helemaal kunt overzien.
Is het dan niet verstandiger om dit deel van de techniek uit te besteden aan iemand die wel de kennis en kunde heeft.
Niks mis mee om het zelf te doen zolang je maar pas gaat rijden als je zeker weet dat de remmen betrouwbaar zijn.
We hebben allemaal wel eens met de remmen staan knoeien
 
Er moet me iets van het hart,
Ik zal de laatste zijn die iemand wil ontmoedigen om aan zijn motor te klussen.
Maar je geeft hier geen blijk van veel kennis van zaken omtrent het remsysteem.
Je hebt gemerkt dat het redelijk complex is en dat er dingen gebeuren die je niet helemaal kunt overzien.
Is het dan niet verstandiger om dit deel van de techniek uit te besteden aan iemand die wel de kennis en kunde heeft.

Ja uiteindelijk zal ik dat ook moeten doen als het me niet lukt. Maar aangezien hij nu niet eens rolt heb ik hier prima de tijd voor. Kennis heb ik inderdaad niet maar dat hoop ik op te doen.
Ik heb al een hoop geleerd het laatste half jaar en misschien lukt het wel en is het te reproduceren dat zou mooi zijn.

Helaas weet ik hier in de buurt nog niemand met de kennis en kunde om dit op te lossen, dus als iemand daar een tip over heeft O-) :Y

Iig bedankt voor je bezorgdheid, maar ik ga zeker niet rijden wanneer mijn remmen niet goed zijn.
 
Laatst bewerkt:
Waar woon je? Er woont vast wel een van ons in de buurt om je te helpen.
 
Als je geen druk opbouw krijgt in je remcilinder kan ook komen omdat een (of meerdere) remklauw niet recht op de schijf staat. Dan heb je al veel olie nodig om de klauw recht te drukken.
Probeer het eens als je de bevestigingsbouten van de remklauwen wat los draait, zodat de klauwen kunnen bewegen, of je dan wel (na een paar keer pompen) een stevige rem krijgt.
 
Ok, misschien anders eerst alle klauwen los met een blokje ertussen?

Ik woon in Annen (20 km onder Groningen en naast Assen).
 
Dat is dicht bij Ruud dacht ik. Die heeft daar een motorzaakje volgens mij.
Weet zijn nick zo niet meer.
 
Ok, misschien anders eerst alle klauwen los met een blokje ertussen?

Ik woon in Annen (20 km onder Groningen en naast Assen).
Dat maakt het ook makkelijker om de nippel als hoogste punt te houden en te tikken om luchtbelletjes van de wand los te krijgen.
 
Als je geen druk opbouw krijgt in je remcilinder kan ook komen omdat een (of meerdere) remklauw niet recht op de schijf staat. Dan heb je al veel olie nodig om de klauw recht te drukken.
Probeer het eens als je de bevestigingsbouten van de remklauwen wat los draait, zodat de klauwen kunnen bewegen, of je dan wel (na een paar keer pompen) een stevige rem krijgt.
Dat heb ik al eerder geopperd, zeker met een wat krap bemeten voorrempomp gaat het dan echt niet werken.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb de tierap weer los.

- Als ik daarna wat pompte kwam er veel lucht naar boven.
- Daarna de klauwen weer ontlucht
- en de pomp weer klem gezet met een tierap

Er lijkt wat meer druk opbouw te komen, maar tis nog niks
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de tierap weer los gehaald, nu kwam er eigenlijk geen lucht meer naar boven in het bakje en voelde ik ook een stuk meer druk opbouw. (gelukkig!).

Nu is er een klauw bij die kraakt, hoe zou dat kunnen? (scheef op de schijf oid, of de zuigers komen er niet gelijk uit?
 
Nog even een vraag.
ik merk dat de klauw links voor wat kraakt. (ook als ik hem los over de remschijf zet) Wat kan dit zijn?
De zuigers lijken wel allebei vrij te zijn.

Verder lijkt er nu na 2 dagen minder druk op te staan dan donderdag. Wat ik dus ga doen.
- rempomp vervangen
- zijspanklauw weer verveangen voor degene waarvan ik zeker weet dat hij goed is
- en dan weer opnieuw ontluchten (maar nu met een goed plan)
 
Zo te horen gaat het nu de goeie kant op. Gaat goed komen. :)


Als die los ook kraakt heb je de schijf en de ophanging uitgesloten.

Dan is het volgens mij de klauw zelf die uit elkaar wordt gedrukt en daarbij kraakt. Het metaal is buigbaar/veerkrachtig en twee strak op elkaar geklemde vlakken 'verschuiven' ten opzichten van elkaar. En als de druk er weer af is gaat het weer terug door de veerkracht vh metaal.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Oma,

Nou een tijdje niks gedaan. Mijn banjobout is stuk van de zijspan rem.
Nu heb ik een nieuwe gekocht maar die is te dik voor de remleiding.

Verder ben ik opzoek geweest naar iets om de zijspanrem helemaal af te koppelen maar daar kan ik ook niet echt wat voor vinden.

Dus als iemand suggesties heeft hoor ik het graag.
 
Helemaal afkoppelen (tijdelijk) wordt lastig denk ik. Je bedoeld om 'even de bak eraf te halen'?
In de hydrauliek wereld zijn wel snelkoppelingen te vinden, helaas is er toch altijd wel wat vloeistoflekkage bij lekkage en dus kans op lucht in het systeem.

Een compleet apart pedaal met de pomp bevestigd op het zijspanframe lijkt me het meest safe...
Dat pedaal eventueel met een lip onder het achterrem pedaal. Kun je toch gelijktijdig remmen.
 
Snelkoppeling zijn er wel, en goede ook. Kosten wel een beetje, dat is dan weer het gevolg vande kwaliteit.
Pas nog een stuk gelezen over Endurance machines. Daar wisselen ze de komplete remklauwen in plaats van alleen de blokken. Ze hoeven dan alleen maar twee klauwbouten te lossen en weer vast te zetten. En die snelkoppeling in de remleiding te gebruiken natuurlijk
 
Ja, heb ik wel. Maar ik wet niet of je dat wel horen wilt.

iets met stoppen met rommelen en laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft waarschijnlijk -O-

Ik heb wat mij betreft nog 2 opties.
Werken die niet dan zal ik naar iemand met verstand van zaken moeten gaan :P
 
Ja oké, maar het idee is de hydraulische leiding losnemen zonder steeds te moeten ontluchten toch?

Kwastert zegt dat het kan en ik geloof direct dat het in de motorsportwereld gedaan wordt, maar ik werk veel met hydrauliek en (helaas) ook met snelkoppelingen. Zonder lekkage, hoe klein dan ook, heb ik nog niet gezien en vloeistof eruit kan betekenen lucht erin...

Wellicht werken ze in de motorsport met automatische ontluchters, zou kunnen.
 
Nee het idee is om nog een keer proberen
- met een nieuwe rempomp
- een goed werkende klauw

tot iets te komen wat goed remt

zo niet,

- dan de remklauw van de bak af zodat ik iig (tijdelijk) kan rijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan