BMW R1100RS/R1150RS/R1200ST en R1200RS ervaringen deel 5

Bedankt voor de ABS Pro upgrade: Roelof kan dat dus straks overwegen en Gerwin en ik dus niet. Had zelf niet gedacht dat er tussen 2015 en 2016 verschillen zouden zijn. Die in Almere is ook een 2015 variant.

Ik weet niet beter of ik heb ABS Pro....op mijn fiets was "alles" Pro

Kijk het bouwjaar/maand even na op realoem.com met het VIN nummer en die zegt: gebouwd in 05/2015, dus wellicht geen meevaller.... Overigens kenteken is van mei 2016...

Beetje vreemd; is vraag voor dealer...

Naschrift:
Antwoord van de dealer:
"Is een voorraadmotor geweest van BMW Nederland, datum deel 1 (tenaamstelling) is van belang."



Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Almere misschien een optie? €15.990,- vraagprijs (uiteraard komen daar afleveringskosten overheen), denk dat je die er sowieso nog wel afgekletst krijgt en ook nog wel een hondertje of twee, drie...

Bedankt voor de ABS Pro upgrade: Roelof kan dat dus straks overwegen en Gerwin en ik dus niet. Had zelf niet gedacht dat er tussen 2015 en 2016 verschillen zouden zijn. Die in Almere is ook ern 2015 variant.
Het is geen punt om een 2017 model te bestellen, maar ik vind het grijze 2016 model gewoon veel fraaier. Maar een gebruikt 2016 model met minder opties voor zowat dezelfde prijs, dat is mij het nou ook weer niet waard.
Dus het zal begin volgend jaar wel gewoon een nieuwe worden, met alles erop en eraan :]
 
Het is geen punt om een 2017 model te bestellen, maar ik vind het grijze 2016 model gewoon veel fraaier. Maar een gebruikt 2016 model met minder opties voor zowat dezelfde prijs, dat is mij het nou ook weer niet waard.
Dus het zal begin volgend jaar wel gewoon een nieuwe worden, met alles erop en eraan :]

Bij Van Harten Amersfoort gaan ze "as we speak" een grijze 2016 RS inzetten als demo model, heeft ook alles d'r op en d'r aan. Zo tegen de 10.000 km gaat die in de verkoop. Voor een leuk plukje minder dan nieuw..
 
Een vriend van mij met een 2009 GSA heeft zeer goede ervaringen met de Pirelli's en rijdt al op zijn tweede set. Zijn vertrouwen in de bochten is enorm toegenomen.
De test van off road banden onder een GSA staat in MotoPlus 13/2016 (en is een vertaling/ bewerking van het Duitse blad):
De Pirelli was 1 in droge en natte tests en 2 in de slijtage test.
full
 
Laatst bewerkt:
Een vriend van mij met een 2009 GSA heeft zeer goede ervaringen met de Pirelli's en rijd al op zijn tweede set. Zijn vertrouwen in de bochten is enorm toegenomen.
De test van off road banden onder een GSA staat in MotoPlus 13/2016 (en is een vertaling/ bewerking van het Duitse blad):
De Pirelli was 1 in droge en natte tests en 2 in de slijtage test.
[afbeelding]

Had ook de Pirelli's willen proberen maar waren deze zomer slecht leverbaar, dus maar 3e setje Tourance Next gekozen. Was de winnaar van de vorige test en bevalen nog steeds prima... :+
 
Wat een heerlijk forum! Heren, heerlijk de feedback die ik van jullie krijg. Aanvullend op het filmpje:
, een geweldige Engelse ervaring van die R1200RS. Die combi van filmpjes geven mij het gevoel van "ja, die..." Maar die is nu echt boven budget. Ik wil graag mijn motor betalen met mijn eigen geld.

Ik heb twee motors op het oog een R1150RS 2003; een van de eerste twinsparks uit England naar Nederland gehaald met een elektronisch bekrachtigd ABS systeem. En de andere is een R1100RS uit het bouwjaar dat ik nog niet weet; met eigenlijk helemaal geen enkele opsmuk; alleen een sportuitlaat...

Komend weekend ga ik overigens op een Honda ST1100 rijden... Daarnaast heeft mijn vennoot (samen met haar heb ik een administratiekantoor) gezegd koop nu maar die turquoise fiets met sportuitlaat...
Mijn Pa heeft om het proces te versnellen extra budget beschikbaar gesteld...

Ik weet het niet, maar volgens mij, wil "men", dat ik snel op een motorfiets ga rijden...

Heren en Dames voor Zaterdag heel veel plezier; de volgende rit ben ik er bij!

grt Peter
 
Wat een heerlijk forum! Heren, heerlijk de feedback die ik van jullie krijg. Aanvullend op het filmpje:
, een geweldige Engelse ervaring van die R1200RS. Die combi van filmpjes geven mij het gevoel van "ja, die..." Maar die is nu echt boven budget. Ik wil graag mijn motor betalen met mijn eigen geld.

Ik heb twee motors op het oog een R1150RS 2003; een van de eerste twinsparks uit England naar Nederland gehaald met een elektronisch bekrachtigd ABS systeem. En de andere is een R1100RS uit het bouwjaar dat ik nog niet weet; met eigenlijk helemaal geen enkele opsmuk; alleen een sportuitlaat...

Komend weekend ga ik overigens op een Honda ST1100 rijden... Daarnaast heeft mijn vennoot (samen met haar heb ik een administratiekantoor) gezegd koop nu maar die turquoise fiets met sportuitlaat...
Mijn Pa heeft om het proces te versnellen extra budget beschikbaar gesteld...

Ik weet het niet, maar volgens mij, wil "men", dat ik snel op een motorfiets ga rijden...

Heren en Dames voor Zaterdag heel veel plezier; de volgende rit ben ik er bij!

grt Peter
Goed te horen, Peter! De versnellingsbakken van de 1100 serie zijn na 1995 beter, maar dat is wel al aan bid gekomen denk ik. Gewoon even gaan rijden en objectief vergelijken (maar ook wel redelijk blijven natuurljk) naast de emotie! :)

Succes!

Jeroen

Ps is het geen idee een motor te lenen/huren en zaterdag alvast mee te rijden? Er zijn van ieder type zowat een aantal motoren aanwezig, zodat je al een beetje kunt kijken/voelen en dergelijke. Of als het ik de buurt ligt kom
Je met de auto af naar een pauze-/startpunt? :)
 
Laatst bewerkt:
Er zit een motorverhuur bedrijf langs de route Den Dolder - Mc Donalds Barneveld, MVM Motoren, Postweg 25, 3769 BV Soesterberg, Tel. 0346-286148, E-mail info@mvm.nl. We kunnen je daar wel oppikken tussen 09:35 en 09:50.

MVMmotoren.jpg


De roze lijn is de route, dus we gaan eigenlijk 0 meter "om". Er is daar al een motor voor een dag te huur vanaf geloof ik €65,-. Voor een R1200GS met het Liquid Cooled blok (zelfde blok als in een R1200RS) rekenen ze €99,- voor een dag.

Peter (PPvdP), vergeet ook niet nog eens over een R1200ST na te denken. Betaalbare fiets met modernere technologie. Loopt ook mooi zuinig terwijl het een heel pittig blok heeft. Mijn vrouw heeft zo'n ST (en Thijs en Noortje en Bolrob). Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het rijplezier-niveau van een ST akelig dicht bij dat van een (veel duurdere) R1200RS komt. Zo iets als: rijplezier ST een 9.0, rijplezier R1200RS een 9,7... Rijplezier van mijn vorige R1150RS zou ik dan op een 8,5 willen zetten. De ST gaat naar mijn gevoel net wat makkelijker de krappe bochtjes door en loopt net ff wat soepeler. Maar een 8,5 is natuurlijk ook een mooi cijfer.

Succes met de afwegingen!
 
Laatst bewerkt:
Nou vandaag de route voorgereden. Maar een paar kleine dingetjes moeten aanpassen omdat er toch aan de weg getimmerd wordt. Voor het overige geen aankondigen in de vorm van gele borden gezien, dus met deze aanpassingen zou iedereen de weg moeten kunnen vinden zonder hinder van weg werk te ondervinden. De genoemde aanpassingen zitten verwerkt in bijgevoegd .gpx bestand. Bij Nijkerk vindt je vrij veel puntjes maar anders kreeg ik de route lijn niet over de door mij gereden track heen. We moeten dan wel ff tussen een hekje door, met mijn zijkoffers er op paste dat zonder problemen en mijn RS met zijkoffers is tot mijn kleine verassing maar 1 cm smaller dan mijn RT met zijkoffers.

Hier de link naar een .gpx bestand.

Als je op die link klikt denk je: "Die Jeroen is echt maf geworden!" want je krijgt dit:
RStoertjeHoeMaakIkgpx.jpg


Geen nood, ga ergens in dat scherm staan, klik op de rechtermuisknop, kies "opslaan als...", verzin een leuke naam zolang die maar op ".gpx" eindigt, kies "alle bestanden", sla op.
HoeMaakIkeenGpx2.jpg

Dubbelklik daarna op dat .gpx bestand en BaseCamp opent de .gpx Daar zit in:
  1. De route die Thijs gemaakt heeft (ik heb alleen de track overgetrokken die mijn navigatie gemaakt had toen ik achter hem aanreed) van Den Dolder naar McDonalds Barneveld
  2. De route van McDonalds Barneveld tot Lage Vuursche
  3. De track die ik vandaag gereden heb, die loopt dan (uiteraard zou ik willen zeggen) van mijn huis tot mijn huis, de liefhebber die van de track een route wil maken zal dan nadien nog wat moeten knippen
  4. Waypointje "Benen strekken", het parkeerhaventje op De Posbank

Volgende post wat foto's van markante punten op de route en parkeer aanwijzingen voor de pauzes.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is de dag heel goed te doen, na mijn verslagje gaat misschien zelfs de vader van mijn naamgenoot over de streep, de langste etappe voor hem zou dan van Weert naar de Mc Donalds en van Lage Vuursche weer naar Weert zijn (over de snelweg kan dat in iets minder dan anderhalf uur weet ik uit ervaring).

Enfin, ik had vanmorgen nog het e.e.a. te doen en had ook geredeneerd dat ik in mijn uppie wel voor het donker thuis zou kunnen komen. Om 11:30 verliet ik de oprit, 8 minuten later ging ik langs Den Dolder, om 12:20 was ik bij de Tango pal naast de McDonalds.
RSRit8okt07.jpeg

Deze Tango heeft ook Super 98, mijn motor deed het er vandaag uitstekend op (ja, het hoeft niet persé in een R1200RS maar ik was toch nieuwsgierig, ik merk het bij de lage toerentallen, bijvoorbeeld bij het stilstaan voor het stoplicht, dan schud het ruitje minder met 98 en de motor is (ietsje) zuiniger). Om bij de Mc te komen kan je via de oprit waarop je de Tango opgereden bent en dan naar links of je gaat die weg op door bij de gele pijl ongeveer tussen de betonblokken door te rollen.

De eerst volgende stop, na een klein uurtje rijden vanaf de McDonalds is parkeerplaats "De Bosrand" op de Posbank. FF benen strekken en voor degenen met hapjes en drankjes in de koffers kan er ook wat genuttigd worden. Er is ook tiet veur een pafke.
RSRit8okt08.jpeg

Het kan zijn dat het bord zaterdag wat kleiner is dan hier op de foto. . .
Plenty plek lijkt me voor de motoren, hoewel het wellicht op zaterdag een klein tikje gezelliger is op de Posbank dan op een dinsdag middag.
RSRit8okt09.jpeg

Aan de andere kant van de parkeerplaats ligt dit uitzicht op u te wachten:
RSRit8okt9.jpeg


Na het benen strekken/peukje paffen/koffie kannetje openen/uitzicht genieten vervolgen wij onze reis naar Bronkhorst alwaar we de lunch gaan genieten bij Herberg De Gouden Leeuw. Daar komen we een klein half uurtje na het benen strekken op de Posbank aangerold.
RSRit8okt10.jpeg

Die heeft wel een eigen parkeerplaats (er staat een bord bij de oprit "parkeren voor hotelgasten", ik heb vandaag gevraagd of wij daar mogen parkeren met zo'n 10 motoren, het antwoord was "ja", maar het is niet heel waarschijnlijk dat er nog plekkies vrij zijn om 13:20...). 1 motortje kon er nog wel tussen . .
RSRit8okt10b.jpeg

Mocht er geen plek zijn voor al onze motoren dan zijn er 2 opties:
1. u rijdt een klein stukje terug, vlak voordat u bij De Gouden Leeuw kwam had u dit bord gezien:
RSRit8okt11.jpeg

Daar bent u linksaf gegaan en er bij de Gouden Leeuw dus achter gekomen dat u de motor daar niet kwijt kon, u heeft op dit bord kunnen zien dat er rechts een parkeerplaats moet zijn en dat ziet er dan zo uit:
RSrit8okt12.jpeg

Dit is ongeveer 100 meter van De Gouden Leeuw.
2. Iets dichterbij is een schattige kerk, daar is een pleintje bij en daar vleit u uw motor fiets op de bok. Dat pleintje ligt echter behoorlijk verhoogd. De GS-en onder ons (tot op heden nog 0 maar wellicht een huur-aanhaker??) die schrikken daar natuurlijk niet van, maar ik kan mij zo voorstellen dat niet iedereen die drempel wil pakken om er te kunnen parkeren, maar dat is dus de tweede optie, dit pleintje is ongeveer 20 meter van De Gouden Leeuw.
RSRit8okt12b.jpeg


Terwijl het eten gemaakt wordt kunt u een kleine wandeling door het schattige Bronkhorst overwegen. Of u kijkt zo naar de foto's die ik in een volgende posting ga plaatsen. . .

Na de lunch (er is een redelijk uitgebreide lunchkaart met ook een burger, morgen zal ik twee foto's in een .pdf plaatsen en deze post editen, u kunt dan op "uitgebreide lunchkaart" klikken en zien wat er te koop is, de burger ziet er zo uit:)
RSRit8okt13.jpeg


Na de lunch wachten nog een schattig pontje (het was er vandaag echt niet druk!) en een paar heerlijke slingerweggetjes (met links en rechts voldoende leuks te bekijken, kasteeltjes en dergelijke)
RSRit8okt16%20%281%29.jpeg
De overtocht kost €1,50 voor 1 motor met 1 berijder. Ongeveer 50 minuten na de lunch strijken we neer in Garderen voor een Radler 0.0 of een Cappucino. De tent heet "Ons Lager Huys" en is pas voorzien van overdekt terras met straalkachels. Ik zette daar om 15:23 de motor op de bok, aangezien ik pas vanaf Lage Vuursche vertrok een kwartier na de geplande vertrektijd vanaf de Mc Donalds te Barneveld, schat ik in dat het heel haalbaar is dat wij hier op zaterdag om 15:00 gaan proberen de motoren een plekje te gaan geven. Dat moeten we een beetje langs de kant van de weg doen, dat wordt aan weerszijden dan een lintje motoren.
RSrit8okt16.jpeg

RSRit8okt17.jpeg


Als we daar dan om 16:00 weer ongeveer vertrekken, dan zijn we, na weer een leuk slingerweggetje en een beetje improviseren in Nijkerk bij de opgebroken rotonde (jammer, er staat zo'n leuk fonteintje op), iets voor 17:00 in Lage Vuursche. Daar kan dan van maaltijdsalade tot soepje tot spare rib, tot tournadeau tot pannekoek genuttigd worden.

Ik heb vandaag in totaal 206 kilometer gereden in 3 uur en 45 minuten. Van de McDonalds tot Garderen (waar het mogelijk is na het drankje in Ons Lager Huys afscheid te nemen) is 123 kilometer en ongeveer 2 uur 15 rijden. Vooruit, ik had het vandaag natuurlijk wel makkelijk in mijn eentje over een geheel verlaten Posbank, dus laat het zaterdag een kwartiertje langer rijden zijn. Het stukje na Garderen richting Lage Vuursche heeft wel een paar lekkere bochtjes . . . neemt ongeveer 50 minuten in beslag.

Zo, dit was het dan voor vandaag, morgen wat foto's van het leuke Bronkhorst en wat menu opties in De Gouden Leeuw.

Ik heb vandaag een topdag gehad die zaterdag alleen nog maar leuker kan worden omdat jullie er dan ook bij zijn! Heb er echt zin in!
 
Laatst bewerkt:
Had ook de Pirelli's willen proberen maar waren deze zomer slecht leverbaar, dus maar 3e setje Tourance Next gekozen. Was de winnaar van de vorige test en bevalen nog steeds prima... :+

FF suffe vraag van een RS rijder hoor . . . (totaal onbekend met het Adventure Bike Segment) maaruh . . . er kunnen toch ook gewoon "On Road" banden op die GS? Wat die collega van me van plan is, van die Road Smart 3 banden om een GS leggen, fysiek kan dat toch gewoon? (En als je niet van plan bent in de modder te gaan rijden, waar een GS toch ook alleen maar vies van wordt, dan kan dat verder geen kwaad, toch?? :? :? )
 
Klopt Jeroen, de fabrikanten maken de sport/toer banden vnl in de maten 120/70-17 en 180 of 190/ongeveer 50 - 17.
Voor al die adventure motoren die meest op de weg rijden heeft men de 'trail' of 'scorpion' oid, dat noemt men 90% on-road en 10 % off-road banden, maar wel in de maten voor de GS achtigen: voor 19 inch en achter wat smaller, 150-17 en dat wordt steeds breder met de nieuwere modellen (170 voor de lc?)
 
Laatst bewerkt:

Mooi ding Jan, hij is veel goedkoper dan die uit 1977 van een paar dagen geleden (9000 ?)omdat dit het latere model is uit 1991: monoshock aan de rechterkant achter en dezelfde voorvork en remmen als de K75. Rijdt en remt naar mijn ervaring veel beter. Het verschil met de R100RT is eigenlijk alleen het bovendeel van de kuip (zit met boutjes aan de onderste helft vast) en een smaller rechter stuur. De 1,5 seat was een optie (ik heb er een tijdelijk op de R65). Mogelijk is de cardan overbrenging een tandje anders, maar dat betwijfel ik.
En nu de grote vraag: de oude types hadden 69 of 70 pk en de latere (na '84, dus monoshock) hadden 60 vanwege milieu eisen (kleinere carburateurs, lagere compressie), dus ook de mijne. Twinspark (heb ik nu ook) voegt niet of nauwelijks vermogen toe. Zit er dus een oud blok in of hebben ze hem naar een 'oude' specificatie gebracht? Zelf zou ik dan Dell'Orto's hebben geplaatst en/of een Siebenrock big bore kit en andere nokkenassen. Dan komt er 80 pk uit en is hij vergelijkbaar met een 1100 GS of R bvb.
Toch nog teveel geld naar mijn smaak/beurs, maar het goede nieuws is dat die tweekleppers qua prijs in de lift zitten.
 
De Bosrand had ik gekozen voor het Alpha et Omega effect: eerste stop De Bosrand op de Posbank, laatste stop-met-een-hap, De Bosrand Lage Vuursche. Zo krijgt zo'n toertje structuur met een begin, een middenstuk en een einde.

Ik zal eens kijken Ron, of ik de coördinaten van die historische plek kan vinden en in BaseCamp kan prutsen. Rijdend lukt het me niet de namen van de parkings te lezen, tegen de tijd dat ik het bordje gespot heb ben ik een halve seconde later er al weer voorbij, net te kort voor een dyslect als ik ben. Zo'n hutje met pruttelende ballen in jus had ik niet gemist, maar ik weet dus niet waar dat ding gestaan heeft en ben dus van de bordjes afhankelijk.

Of . . . Jij rijdt gewoon mee en pakt vanaf Roozendaal ff de Pole Position, kan je ons de historie ter plaatse tonen, beter plan denk ik!
 
Laatst bewerkt:
Mag ik jullie er ook even aan herinneren dat het Rozendaal is, met enkel-O? Ik ben nog enkele maanden trots inwoner van die kleinste gemeente op land! :+

Jeroen
 
Terug
Bovenaan Onderaan