BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Volgens het werkplaatshandboek inderdaad het achterwiel en misschien de einddemper voor extra sleutelgemak
 
Ben sinds vandaag een bezitter van een R1150RS. Ik heb al redelijk wat rond gezocht op het internet; maar ik kan er niets over terugvinden. Ik hoop dat jullie mij kunnen verder helpen.

Weten jullie toevallig of het uitlaatsysteem van de R1100S past op de R1150RS?
Ook ben ik benieuwd om te weten of de kuipdelen van de R1100S en de 1150RS uitwisselbaar zijn. Heeft er hier iemand dit al eens geprobeerd?
 
Bij mijn R1100 ben ik bezig om voor en achter de schokbreker te vervangen. Achter is gelukt inclusief achterwiel los halen en zo. Uitlaat verwijderen was niet nodig. Voor loop ik tegen het probleem aan dat ik de bout aan de bovenkant van de schokbreker niet genoeg vast kan draaien, waardoor ik wat speling voel. Ik heb een inbussleutel in het midden om te voorkomen dat de schokbreker mee draait terwijl ik de bout vastdraai met een steeksleutel. Alleen als ik de bout vastdraai dan draait de inbussleutel mee terwijl ik met kracht probeer die inbussleutel op z'n plek te houden. Ik heb de bout al een keer helemaal over het schroefdraad naar beneden gedraaid voordat ik de schokbreker monteerde.
2023_03_14_11_54_08_Window.png

Doe ik iets verkeerd of is hier een truc voor?

@Bb-g Uitlaat van de R1100S loopt omhoog, die van de R1150RS naar beneden. Ik verwacht niet dat dat past net als de kuipdelen maar misschien dat iemand anders in dit topic er wel ervaring mee heeft.
 
Draai je de moer niet per ongeluk tegen het einde van het draad aan?
Hmm, dat is een goeie vraag. Ga ik checken. Als dat het is dan heb ik niks gevraagd _O-
Ik meende nog wat speling te voelen. Voordat ik dat hieraan begon had ik geen balhoofdspeling dus ik dacht het ligt aan die bout.
 
Vandaag geen zin om alle kappen er weer af te halen om de bout te checken maar misschien ligt het aan wat anders. Waarom ik dacht dat het niet vast genoeg zat , was dat ik een lichte speling voel als ik de voorrem in knijp. Lastig op deze manier uit te leggen maar bij test merkte ik net dat de speling niet in de vering zit maar in het voorwiel. Geen zijdelingse speling maar als ik het voorwiel van de grond hou en het wiel draai met de hand dan voel je een speling. Denk dat ik vd week maar even langs de motorzaak rij hiervoor.
 
Sinds een paar dagen lijt het alsof er speling/geen demping zit in mijn voorvork bij het nemen van drempels. En een gevoel dat m'n voorband even geen contact met de weg maakt.

Ben net wat gaan onderzoeken. Geen speling op de as van het wiel. Demping lijkt ook in orde.
Maar met motor op het contact, naar voren lopen, remmen, hoor ik het volgende: vrrrrrr, klik-klak. (Zie filmpje). Is mij eerder nooit opgevallen. Komt dit geluid misschien ingrijpen door de ESA? Of ESA wat defect is?
 
Hmm ja, ik had ABS wel uitgezet. Zou het dan de remservo zijn? Zou wel verklaren dat ik het hoor bij iets harder remmen. Weet niet zeker of de LC's remmen met servo ondersteuning hebben, maar zou het geluid wel verklaren.
 
Ja geluid komt vanonder de tank. Is geluid vanuit de ABS pomp. Zal nog eens een rit maken en kijken of het niet tussen de oren zit ;)
 
Nog steeds iets van speling op het voorwiel. Merkte net dat ik de grote moer op het balhoofd met twee vingers los kon draaien. Volgens mij zou deze op 130nm vast moeten zitten... Ga er mee langs de motorzaak alles na laten kijken en op moment laten zetten.
 
Ik heb een R1100 kunnen lenen om een weekend wat verderop te gaan. Voor die ene keer per jaar ga ik geen navigatiesysteem kopen. Dus zelf wat geknutseld. Viel niet mee ergens houvast te vinden. Dus nu een klemming in de kop van een inbusbout.
333dbcde-7937-492b-84b4-c0bbe02aeedd.jpeg
781fca2f-9200-4c8d-a784-00a36c232b36.jpeg
 
De voeding voor de usb komt van de plug beneden, die net boven het schakelpedaal zit. Vanuit het zadel bekeken dekt de telefoon alleen de controlelampjes af aan de linkerkant.
 
Hallo iedereen, in 2019 heb ik een R1200RS gekocht van 2018 met 4000km en een zeer uitgebreide optielijst. Na zelf de kilometerstand op een 6200km gebracht te hebben, is de motor gestald geweest. Hoe ziet een R1200RS uit na een stalling van meer dan 3.5 jaar? Juist ja, zeer veel stof op de motor en tussen alle ruimtes maar verder geen oxidatie, geen verduring of geen schade door het stof of vervuiling. Minder punt: doordat er iets tegen de zijkant is gegaan van de motor is de spiegelbehuizing bekrast en een kras op de linkse koffer. Gelukkig vooral goed nieuws dus en niet al te dure schade opgelopen. De motor nagekeken op alles wat los moet zitten dat los zit en alles wat vast moet zitten dat vast zit, bandenspanning teruggebracht op de voorgeschreven druk, accu vervangen en even opgestart. Het magische moment volgde, hij slaat vrijwel meteen aan, valt niet uit en gaf een goede eerste indruk. Motor loopt mooi (ondanks de oude benzine) dus dan maar verder aan de slag. Oude brandstof afgetapt, nieuwe er in met Forte erbij, warm laten draaien, oude olie eruit, nieuwe originele oliefilter, originele bougies, motorolie, cardanolie ververst, remvloeistof ga ik de komende dagen doen en dan staat het ding weer klaar om er terug mee te rijden en deze keer een tijdje blijven mee rijden. Nieuwe nummerplaat is al aangevraagd maar zijn we dus nog op aan het wachten. De wachttijd ondertussen nuttig gebruikt met accessoires te bestellen en te monteren zoals een kunststof beschermkap tegen steenslag op het motorblok, hugger en een adaptersteun voor Tom Tom voor op de originele Navigator-steun te zetten, alles van Wunderlich.

Zelf hoop ik hier nog veel foto's van jullie motoren te zien passeren en probeer ik tijd te maken om ook wat te posten.
 

Bijlagen

  • IMG_1314.JPG
    IMG_1314.JPG
    490,7 KB · Weergaven: 40
  • IMG_1312.JPG
    IMG_1312.JPG
    514,7 KB · Weergaven: 39
  • IMG_1307.JPG
    IMG_1307.JPG
    402,1 KB · Weergaven: 40
  • IMG_1302.JPG
    IMG_1302.JPG
    523,7 KB · Weergaven: 41
  • IMG_1301.JPG
    IMG_1301.JPG
    553,8 KB · Weergaven: 40
Zag net nog een berijder op een 1100rt van de camping vertrekken , totaal onbeschermd slippers korte broek en T shirt gelukkig nog wel een helm.
 
Aangezien mijn 1250 RS dinsdag een nieuwe eigenaar krijgt, heb ik 2 schermen over.
De standaard ruit en de hoge V stream van Z technik.
Mogen voor een zachte prijs weg
Bij interesse graag een pb
 
Op mijn R1100RS wil ik eigenlijk andere spiegels met een wat kortere "poot" dan de originele. Weet iemand een merk spiegels die erop passen of heeft iemand een suggestie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan