BMW R1200GS LC Adventure - Verwarmd Top Sellerie zadel

Bb-g

MF'er
18 apr 2006
44
25
België - Limburg
Dag allen,

Ik heb al aan het googlen geweest en heb spijtig genoeg nog niets gevonden dat me kan verderhelpen.

Ik wil mijn nieuw zadel aansluiten op mijn motor (R1200GSA LC) op een manier dat deze mee uitgeschakeld wordt. Heeft er iemand van jullie een idee hoe ik dit het beste doe?

Ik heb dit instructiefilmpje m.b.t. een Wunderlich zadel op het internet teruggevonden, maar daar wordt gebruik gemaakt van een relais en dit heb ik niet op mijn Top Sellerie zadel....

Weet er iemand hoe ik dit het beste aanpak?

mvg,

BBG
 
Sowieso met een relais aansluiten. De originele accessoirestekker zit rechts voor in de motor. Als je navigatievoorbereiding hebt van BMW is deze al bezet.

Makkelijker is om onder het zadel, het zekeringkastje even los te maken en daar de groen rode draad te gebruiken als stuurdraad, is achter de zekering en achter het contact. Meet wel even voor de zekerheid of dit bij jouw motor ook zo werkt.


edit: Ik zie nu in het filmpje dat ze doen wat ik hier boven schrijf, maar dan met zo'n smerig scotchblokje. En met het rood blauwe draad.

Komt op zelfde neer, ander draad, minus scotchblokje.
 
Haal ook een zwevende zekeringhouder als je een relais gaat kopen! In je startpost zie ik niet of dat wel bij je zadel geleverd is.
Dag RoyalClub,

Ik heb de zadels aangesloten zoals aangegeven in dat filmpje, inclusief die Relais en de zekering. De verwarming van het zadel werkt, maar deze schakelt niet mee af wanneer Ik het contact afzet.
Heb jij eventueel een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Groetjes, Ben
 
Als je het zadel los trekt van de 87 aansluiting op het relais, het contact aan zet, meet je dan 12v op de 87 aansluiting? Zo ja, als je dan blijft meten en het contact afzet, valt de 12v er dan wel af, of blijft dit ook eindeloos aanwezig?
 
Meten moet ik nog doen, maar in de tussentijd alvast een overzicht hoe ik de Relais aangesloten heb. De Signaalkabel die ik gebruikt heb is deze die naar de 10A zekering loopt van de motor
 

Bijlagen

  • 26D5A84C-33DB-4E88-B630-B839DA630F48.jpeg
    26D5A84C-33DB-4E88-B630-B839DA630F48.jpeg
    230,5 KB · Weergaven: 18
Als je het zadel los trekt van de 87 aansluiting op het relais, het contact aan zet, meet je dan 12v op de 87 aansluiting? Zo ja, als je dan blijft meten en het contact afzet, valt de 12v er dan wel af, of blijft dit ook eindeloos aanwezig?
De 12V blijft eindeloos aanwezig. Ook was vanmorgen de batterij zelfs leeg 🥴. Is me nog nooit eerder voorgevallen 😢
 
Als je weet dat de stroom er niet af gaat, waarom laat je het dan aangesloten zitten _O-


edit:

Ik kan helaas niet zo snel bedenken wat er mis is. Normaal als de geschakelde plus niet afschakelt na 30seconden tot een minuut zou ik verdenken dat er een regeleenheid defect is, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Als je de signaaldraad naar de schakelaar van de zetel even los maakt naar de schakelaar toe, en dan meet aan het rood blauwe draad, blijft daar dan eindeloos 12v op staan?

edit2: dit is de handleiding van wunderlich, ik zou toch even nalopen of je het echt zo aangesloten hebt
 
Laatst bewerkt:
Update: Issue is opgelost.
Het Wünderlichschema is het schema dat ik gebruikt had voor de aansluiting van mijn zadel en dit schema is correct. Er is echter 1 belangrijk puntje om mee te nemen bij het gebruiken van dit schema en dat is dat er 2 Rood-Blauw draden zijn; eentje naar de 10A zekering en 1 naar de 7,5A zekering. Deze naar de 10A zekering is lichtblauw en deze naar de 7,5A is donkerblauw. Het is de laatste (donkerblauw) die ik nodig had. Nu werkt alles correct 🥳

Thx voor de hulp iedereen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan