Bol d'Or liefhebbers show your bike VII

Op die spatel zit doorzichtige plakband, dan snij ik langs de naald ,(op zo een spatel houdt geen plakband)en dat strookje blijft aan de naald en de rest schuif je er zo onderuit.
Is inmiddels gebeurt,teller zit er weer op en nu maar afwachten of het ook echt zitten blijft
Oja ik heb er wel een stukje van een spelt onder gelijmd, wapening 😂
 
Heren
heb hier ooit gelezen dat iemand zijn oliefilter had vervangen door zo'n zwarte met metalen behuizing.
een "mof" in de schroefdraad en hierop zo'n metalen filter en dan heb je geen afdekkapje meer nodig.
De mijne lekt daar nogal gemakkelijk.

Maar ik heb al een ganse avond gezocht en vind het niet meer terug!
Wie helpt?

[afbeelding]

Ik weet waar ze vandaan komen, helaas ligt de productie voorlopig even stil.
full
 
Gisteren weer een rondtje (is ie weer) naar Assen gedaan BSBIKE.
Beetje laat van start ,slecht weer,maar wilde toch graag de start zien.
9.40 u vertrokken naar de hoofd ingang Assen 275 km 12.00 u op het cicuit
Niet slecht voor zo'n "ouwe Bol"
full
 
Hey Theo, misschien kun je hier wat mee.

Vraag twee, op foto DSCO3042, daar zit een hele mooie onderkuip/grondspoiler op ,misschien een winterprojectje voor mij? Maar wat ,wie, waar ??

Het wat, wie, waar van Theo vond ik wel een uitdaging en het heeft "even" geduurd, maar dan heb ik ook wat: een antwoord ! :)

Op de bellypan (zals de engelsen het ding noemen) is de naam van de fabrikant niet meer te lezen, maar desondanks heb ik hem toch op het internet kunnen vinden.
De italiaanse firma die dit in de jaren '80 gemaakt heeft heet(te) Windline. Zij maakten veel voor Vespa, maar daarnaast ook het een en ander voor andere motoren waaronder Honda. Volgens mij bestaat de firma niet meer of hij is in andere handen overgegaan en heeft nu een andere naam. Misschien dat iemand anders hier meer over weet.

Op italiaanse sites zie je deze bellypan nog wel eens te koop staan, maar daar zal je weinig aan hebben. Of je moet een beetje italiaans kunnen lullen.
Toch even de linkjes van die 2 die ik vond:

Vendo Puntale / carena inferiore motore

http://www.autobelle.it/annunci/ven..._super_bol_d_or_rimini_233962.php#photoexpand

Op een nederlandse site heb ik er ook nog een gevonden, dus blijkbaar zijn ze indertijd ook in Nederland verkocht.
Waar ik hem vond, daarover stuur ik je een PM.
 
Heeft een cb900f zwakke punten? Ik ben erg geïnteresseerd in een boldor. Het liefste een cb900f2.

Op dit moment staan er aardig wat op MP en speurders.

Waarop moet ik letten bij de motors?
 
Elmow heeft sinds kort ook een Bol aangeschaft een 900 bj 1984 mooie originele motor echter lekt de benzinekraan zo nu en dan. Ik heb inmiddels een nieuwe besteld maar gaat niet passen kraantje 16mmm draad en mijn Bolletje 20mm. Wie kan mij helpen of weet iemand die dit kan, ik hoor het graag van jullie doorgewinterde Bol bezitters.
 
Elmow heeft sinds kort ook een Bol aangeschaft een 900 bj 1984 mooie originele motor echter lekt de benzinekraan zo nu en dan. Ik heb inmiddels een nieuwe besteld maar gaat niet passen kraantje 16mmm draad en mijn Bolletje 20mm. Wie kan mij helpen of weet iemand die dit kan, ik hoor het graag van jullie doorgewinterde Bol bezitters.

Dat klopt, de oudere modellen hebben volgens mij 16 mm draad op de tank en de nieuwere ( na 82 dacht ik ) 20 mm draad, of net andersom, ik heb het probleem laatst ook gehad en ik heb het opgelost door een nieuw rubbertje in het kraantje te maken.

Kun je een foto plaatsen van je kraantje?
Als je hetzelfde kraantje hebt als ik kan ik je wel verder helpen.

Groeten.
 
Goedenavond heren,
Zal me even voorstellen, ik ben Neem, kom uit Zeeland (Tholen), heb in het verleden hier al zo nu en dan iets gevraagd geloof ik. Maar gezien recente ontwikkelingen zal ik me even iets uitgebreider introduceren.
Mijn vader is sinds 18 juni 1981 de (eerste en enige) eigenaar van een CB 900 F2 Bol d'or. Helaas is hij in 1999 onderweg naar zijn werk van zijn motor afgereden door een onoplettende automobilist.
Resultaat Bollie in de kreukels (voorvork krom, kuip gescheurd, deuk in tank, ontstekingsdeksel kapot enz)en pa een verbrijzelde pols. Na enkele maanden revalideren (zo'n gaaf stukje steigerwerk op zijn pols) is pa weer zo goed als nieuw. En tijdens dat revalideren is er al een tweede donor Bol gekocht (met een ratel in het blok) Met het idee van twee machines één complete machine te bouwen. Deze is toentertijd al compleet gedemonteerd en ligt al die tijd al geduldig op de zolder van de garage. De bollie zelf is ook al deels gedemonteerd. Ik ben al jaren aan het zeuren en aan het proberen om eindelijk samen met pa aan dit project te beginnen.
Heb al een derde voorvork incl wiel aangeschaft omdat in de donor verkeerde wielen zaten, en die vorkpoten dermate vol pitting zaten dat ze niet meer te redden waren.
Ook ligt er al een setje WP veren klaar voor in de voorvork.
Maar dan nu de reden van dit lange verhaal: WE ZIJN VANDAAG EINDELIJK BEGONNEN! *O*
Zoals gezegd gaat het dus om een CB900F2 Bol d'or van 1981, heb hier even geen foto van de motor in kwestie, maar als voorbeeld(zonder de valbeugels en met een Nico Bakker 4-1):
cb900f2.jpg

Zo moet hij dus ook ongeveer weer gaan worden. *O*

Zo stond de fiets er dus al sinds 1999 bij:
IMG_20161105_132641_zpstbcpmoe3.jpg

IMG_20161105_132653_zpsiuc3ls3f.jpg

Na een paar uurtjes demontage:
IMG_20161105_164147_zps0pql22oc.jpg

IMG-20161105-WA0011_zps1ovlg0cz.jpeg

De stapel onderdelen die eraf kwam:
IMG-20161105-WA0013_zpslfzvaesr.jpeg

Gezien de ernst van de schade heeft het kenteken dus een WOK melding -O- en zal de motor dus herkeurd moeten worden.
Aangezien pa de motor in 1981 nieuw heeft gekocht is het plan dus wel om de motor te laten herkeuren bij de RDW om van die WOK melding af te komen.
Plan de campagne is dus: Frame kaal maken, naar een framerichter, frame controleren en indien nodig richten.
Vervolgens het hele apparaat weer opbouwen (uiteraard waar nodig dingen spuiten/laten coaten)
Blok gaat ook nog open (cilinder 3 gaf toentertijd al problemen in de vorm van een vervuilde bougie) waarschijnlijk klepseals vervangen, en uiteraard wat er verder nog nodig is.
Dan als alles weer in orde is naar de RDW. Keuren, nieuwe plaat erop, want deze mag als een tijdje niet meer O-)
En dan vooral weer rijden :]

TLDR: Bol d'or staat al 17 jaar te wachten op restauratie na een ongeluk. Vandaag eindelijk begonnen! *O*

Gezien het al 17 jaar geduurd heeft voor we hier zijn aangekomen, verwacht aub geen wekelijkse updates met gigantische sprongen voorwaarts O-)
Het zal ongeveer net zo snel gaan als de gemiddelde gletsjer zich verplaatst, maar we hebben vooral veel lol, en ik leer er ook erg veel van!
Ik zal hier uiteraard updates plaatsen en vast ook vanalles gaan vragen!
:W
 
Laatst bewerkt:
gaaf project om samen met je vader te doen
en idd je leert er veel van , hoop wel dat je een wph hebt
heb je wel nodig als je het blok gaat open maken
veel sleutel plezier gewenst
 
Voor het blok is een werkplaatshandboek zeker onmisbaar, maar die hebben we, pa heeft altijd al z'n onderhoud zelf gedaan dus wphb is aanwezig (stamt ook uit 81 denk ik _O- zo ziet het eruit iig)

Ben nog wel op zoek (al heb ik er nog niet echt naar gezocht) naar een parts Fiche, dus als iemand daar toevallig een linkje naar heeft? :)
 
nampus leuke klus een aanloop van 17 jaar, dus dat moet goed komen, succes.
Elmow, benzine kraantje heb ik dit jaar ook vervangen, motorzaak Cuijk.
full

full
 
Mooi Project !! Eerste eigenaar en weer helemaal opknappen. Daar wordt ik blij van !! :Y

Ben nog wel op zoek (al heb ik er nog niet echt naar gezocht) naar een parts Fiche, dus als iemand daar toevallig een linkje naar heeft? :)
Op de site van CMSNL kun je alle onderdelen vinden:

Honda CB900F2B BOL D'OR parts lists and schematics

Op de site van Bol d'Or Club Nederland kun je een pdf van de (duitse) microfiche downloaden:

http://boldorclub.nl/wordpress/wp-c..._honda_cb900fz-fa-fb-f2b-fc-f2c_komplett1.pdf

Zonder twijfel wil elke Bol liefhebber hier je vorderingen zien, maar alles op zijn.
Succes !! :)
 
Dat word een flinke klus Neem om hem weer helemaal op te bouwen.
Maar wel een hele mooie uitdaging en zeker omdat je vader al 35 jaar eigenaar van deze motor is.
Ik zou het blok helemaal los trekken om alles te controleren en om de nokkenaskettingen en eventueel de lagers en zuigerveren te vervangen.
Blok word er niet beter van als de zuigers 17 jaar op dezelfde plek hebben gestaan.
Ik heb nog wel wat gebruikt spul liggen voor dit type bol d'or, mocht je nog iets tekort komen.

Veel succes,

Wout.
 
Mooi Project !! Eerste eigenaar en weer helemaal opknappen. Daar wordt ik blij van !! :YOp de site van CMSNL kun je alle onderdelen vinden:

Honda CB900F2B BOL D'OR parts lists and schematics

Op de site van Bol d'Or Club Nederland kun je een pdf van de (duitse) microfiche downloaden:

http://boldorclub.nl/wordpress/wp-c..._honda_cb900fz-fa-fb-f2b-fc-f2c_komplett1.pdf

Zonder twijfel wil elke Bol liefhebber hier je vorderingen zien, maar alles op zijn.
Succes !! :)

Cmsnl waren we al bekend mee, erg handige site, die Duitse microfiche kende ik nog niet, heel blij mee! Hartelijk bedankt! :}

Ik zal zeker de vorderingen hier posten, verwacht alleen geen wekelijkse updates, zal niet heel hard gaan vrees ik.


Dat word een flinke klus Neem om hem weer helemaal op te bouwen.
Maar wel een hele mooie uitdaging en zeker omdat je vader al 35 jaar eigenaar van deze motor is.
Ik zou het blok helemaal los trekken om alles te controleren en om de nokkenaskettingen en eventueel de lagers en zuigerveren te vervangen.
Blok word er niet beter van als de zuigers 17 jaar op dezelfde plek hebben gestaan.
Ik heb nog wel wat gebruikt spul liggen voor dit type bol d'or, mocht je nog iets tekort komen.

Veel succes,

Wout.

Blok is destijds weggezet met olie op de zuigers en zo nu en dan nog met de hand rond gedraaid, blok is nog steeds los, dus we hopen dat de toestand meevalt. Maar dat gaan we vanzelf zien.

Allemaal bedankt voor het warme welkom in ieder geval :)
 
Elmow is opzoek naar een setje 4 in 2 uitlaten voor het Bolletje, bijvoorkeur zwarte omdat deze origineel ook met zwarte geleverd is. De vorige eigenaar heeft ze gedemonteerd voor een 4 in 1 vindt ik zo jammer!
Weet of heb je iets ik hoor het graag van je! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan