Burgman 200 haalt topsnelheid niet door vario

Willem01

MF'er
6 jun 2020
31
19
Ik heb onlangs een Suzuki Burgman 200 uit 2013 gekocht met 25.000 km. Bij aankoop vermoedde ik dat er een probleem was met de vario transmissie want rond de 90 kmh liep de scooter tegen de toeren begrenzing aan. Ik heb nieuwe vario rollen en een riem gekocht. De rollen heb niet vervangen deze waren nog mooi rond en het origineel gewicht (21,3 gram gewogen).

De oude riem was wel nodig aan vervanging toe. Met de nieuwe riem loopt hij nu bij 110 kmh weer de toeren begrenzing in. Hij zou ongeveer 140 op de teller moeten kunnen halen.

Op de nieuwe riem van Bando staat geen pijl met draairichting dus heb ik hem zo gemonteerd dat de tekst op de riem rechtop leesbaar is.

Kan het zijn dat de moeren van de koppeling of voorste vario schijven niet vast genoeg staat?

De vario schijf ziet er wel wat versleten uit kan dit nog invloed hebben?

Ik heb nog niet eerder aan een vario gewerkt dus wellicht zie ik iets over het hoofd.
 

Bijlagen

  • IMG_5578.jpeg
    IMG_5578.jpeg
    276,9 KB · Weergaven: 79
Laatst bewerkt:
Ja , dat heeft het zeker. Staan op het net genoeg handleidingen op , hoe het spul af te stellen .
Nieuwe er op , en afstellen op de nieuwe riem . Bekijk de achterschijf ook eens. 👍
 
140km/h op de teller lijkt me erg veel voor een 200cc. Net even een testje gevonden op motorfreaks:

´De 200cc tellende scooter wordt opgegeven voor 18,36 Pk bij 8.000 tpm en daarmee weet de Burgman een krappe 130 km/u op de teller te zetten. Tenminste, zolang je geen wind van voren hebt, want dan is 120 km/u eerder regel dan uitzondering.'

Kortom, je zit minder ver van zijn top dan je denkt.
 
Heb je de teller al vergeleken met GPS? Maar, ik ben het met je eens dat hij niet op top zijn begrenzing in moet gaan. Dan is er iets fout met de overbrenging. Behalve de voor de hand liggende dingen kun je misschien ook eens kijken naar de bandenmaat.
 
Heb je de teller al vergeleken met GPS? Maar, ik ben het met je eens dat hij niet op top zijn begrenzing in moet gaan. Dan is er iets fout met de overbrenging. Behalve de voor de hand liggende dingen kun je misschien ook eens kijken naar de bandenmaat.
Bandenmaat had ik nog niet aan gedacht dit is helaas niet het probleem. Bedankt voor het meedenken. Teller heb ik inderdaad ook al vergeleken met GPS.
 
Hier nog meer foto’s van de variateur schijven, ik neem aan dat de achterste bij de koppeling nog goed is en dat de twee voorste aan vervanging toe zijn. Kan iemand dit bevestigen?
 

Bijlagen

  • IMG_5584.jpeg
    IMG_5584.jpeg
    141,3 KB · Weergaven: 92
  • IMG_5583.jpeg
    IMG_5583.jpeg
    189,1 KB · Weergaven: 95
  • IMG_5581.jpeg
    IMG_5581.jpeg
    166,1 KB · Weergaven: 91
Je kan ook naar aftermarket kijken zoals een Malossi Multivar of J-Costa. Vaak nog goedkoper ook dan origineel en het rijdt nog beter ook.

Tevens: die Bando riem is die dezelfde afmeting als de originele riem? Dit kan ook nog wel verschil geven. Uit mijn scooter tijd had ik deze riemen ook wel eens gemonteerd maar dat liep heel anders dan de originele riem.
 
Je kan ook naar aftermarket kijken zoals een Malossi Multivar of J-Costa. Vaak nog goedkoper ook dan origineel en het rijdt nog beter ook.

Tevens: die Bando riem is die dezelfde afmeting als de originele riem? Dit kan ook nog wel verschil geven. Uit mijn scooter tijd had ik deze riemen ook wel eens gemonteerd maar dat liep heel anders dan de originele riem.
Ik denk dat het inderdaad aan de riem ligt, de afmetingen van de Bando zijn 867x22,2 mm en de originele Gates riem is 894 x 23 mm. Dus ik ga opzoek naar een originele riem en nieuwe variateur schijven want die zien er niet zo best meer uit.
 
Je riem is dus korter dan origineel En zelfs iets smaller.
dan ga je inderdaad een andere diameter raken op je achterste poelie als je voorste op Zijn smalste punt staat. Dit beïnvloedt je snelheid
 
Je riem is dus korter dan origineel En zelfs iets smaller.
dan ga je inderdaad een andere diameter raken op je achterste poelie als je voorste op Zijn smalste punt staat. Dit beïnvloedt je snelheid
dan gaat hij achteraan op een kleinere omtrek lopen en dus een langere overbrenging. en zal hij zeker niet bij 90km/u in de begrenzer lopen.

er kan ook een probleem zijn met de vario waardoor hij niet (voldoende) open gaat.
 
verrek, je hebt gelijk
Nee hoor😬.

Kortere riem betekent dan dat bij de minimale omtrek achterpoelie de riem op de variateur voor niet boven in komt.

Smallere riem zit achter makkelijker onder in de poelie, maar voor bij de vario komt hij waarschijnlijk niet boven in.

Dus kortere en smallere riem zorgt voor eerder (op lagere snelheid)in de toerenbegrenzer lopen.

Advies over een polini/malossi/jcosta vario zou ik zeker in meegaan.
 
Nee hoor😬.

Kortere riem betekent dan dat bij de minimale omtrek achterpoelie de riem op de variateur voor niet boven in komt.

Smallere riem zit achter makkelijker onder in de poelie, maar voor bij de vario komt hij waarschijnlijk niet boven in.

Dus kortere en smallere riem zorgt voor eerder (op lagere snelheid)in de toerenbegrenzer lopen.

Advies over een polini/malossi/jcosta vario zou ik zeker in meegaan.
met deze redenering werd ik vanochtend wakker.
dus: verrek, je hebt gelijk
:}
 
Bedankt voor de reacties, ik heb nu een nieuwe originele riem liggen en de voorste twee vario schijven zijn besteld. Deze komen waarschijnlijk over twee weken pas binnen. Kan het kwaad om de nieuwe riem tijdelijk op de versleten schijven te monteren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan