cb 400 f stilgezet en start niet meer

hansie6

MF'er
10 mei 2012
31
0
boutersem
hallo!

heb de voorbije 2 weken dagelijks naar het werk gereden en de motor reed schitterend! hij startte elke keer perfect en draaide mooi. ik reed daarnet naar huis en stopte even om te tanken. na het tanken wilde ik de motor weer starten maar hij gaf geen kick. het lampje van neutraal brand niet en de lichten ook niet. mijn eerste idee was de batterij of een los contact. heb even gekeken naar een los contact maar zag niets.

eenmaal thuis aangekomen de batterij ontkoppeld en aan de lader gehangen maar ook dit was zonder enig resultaat. het feit dat het de batterij zou zijn leek me al klein aangezien ik hem 2 min voor het tanken vlot met elektrische starter heb in gang gezet.

iemand hier die suggesties heeft over wat ik nog kan controleren?
ik denk momenteel aan een slecht contact in het contact slot of toch ergens een losse kabel, heeft iemand hier een elektrisch schema zodat ik gemakkelijk de bedrading kan afgaan en opmeten?

alvast bedankt!

hans
 
heb net de zekeringen gecontroleerd, deze zagen er goed uit. ook de fiche even los getrokken en terug ingestoken voor goed contact. dan ben ik begonnen aan de kill switch, deze even opgekuist. tijdens het werk zag ik plots dat het contact terug werkte dus probeerde ik hem te startte, ik hoorde klak en het licht viel terug uit. de zekeringen zijn nog steeds intact maar heb nu geen idee wat er kapot is. ik dacht aan de diode maar de multimeter geeft aan dat deze nog goed zou zijn.
iemand nog een idee?
 
los contact,

moet de killswitch wel zijn.
honda-cb400f-wiring-diagram.jpg
 
ow bedenk me er nog 1, maar die heeft meestal andere uitingsvormen.
Heb je contact puntjes? Dan kan het wel eens gebeuren dat het viltje te droog word. Die geeft ook vage storingen, maar meestal hoor je die direct.
 
de kill switch is het volgens mij niet! want het neutraal lampje brand ook niet. dus het probleem ligt ergens in een grotere kring voor de killswitch denk ik. en de contactpuntjes zijn het volgens mij ook niet. eerder een slecht contact in een kring van batterij tot alles wat met licht te maken heeft?
morgen ga ik met de multimeter op zoek! ik hoop het dan gevonden te hebben!

alvast bedankt voor de reacties! en voor het elektrisch schema!

groeten hans
 
Als je start relais doorgebrand is werkt er ook niets meer, dus vergeet deze ook niet door te meten. Ik weet niet hoe het bij dit type zit, maar je vaak zit er ook nog een hoofdzekering op het startrelais. Als je het startrelais overbrugt wel even opletten dat er geen bedrading wegfikt.
 
Laatst bewerkt:
zit er bij de 400four ook geen hoofdzekering apart van de rest van de zekeringen? Heb ik ook wel eens gehad bij mijn 600f dat de hoofdzekering weg was., die zat goed verstopt tussen accubak en startrelasi Dan wel zeker controleren wat de oorzaak is dat de zekering eruit lag! (als het al een zekering is)
 
ik heb vandaag alles uitgemeten en ik vind niet direct het probleem?
ik heb van de + tot aan de bobijn een verbinding, maar ik kan geen spanning meten van de + van batterij tot de main fuse. alle verbindingen in het contact slot lijken me ook goed want wanneer ik het aanzet ging de pieper weer af.
iemand die een idee heeft hoe er wel een verbinding kan zijn maar geen spanning kan over staan?
 
overgangsweerstand... voertuigelektronica (zeker zulke power-gerelateerde zaken) moet je de multimeter gewoon op standje V (voltmeting), indien van toepassing bereik 20V zetten.. en laten staan. Doorpiep/ohm metingen heb je NIETS aan, want daarmee krijg je van die situaties dat de meter wel piept maar de motor nog steeds niet werkt. gewoon overal spanningen meten t.o.v. minpool van de accu. Aan de plus kanten wil je zo dicht mogelijk bij de klemspanning meten, bij de massa/min kanten wil je zo dicht mogelijk bij 0 meten. Te laag bij de plus: overgangsweerstand/onderbreking in de plusleiding. Te hoog bij de min: overgangsweerstand/onderbreking in de massa.
 
amai heel erg bedankt voor de reacties! sodeknetters bedankt! ik zal morge dan beginnen met de voltmetingen! ik had wel al vlak na mijn zekering gemeten en daarbij kwam ik uit op 0 volt. wat me al heel erg vreemd leek aangezien ik wel met een ohm meting uitkwam dat er een verbinding zou zijn. weet iemand hoe ik de start relais kan uitmeten? want heb het gevoel dat daar het probleem ligt.
 
Kleuren zijn even volgens de tekening

De dikke zwarte draad die van de + van de accu af komt wordt in het startrelais verbonden met de dunne zwarte draad, dus zal er tussen deze punten op het relais weinig weerstand moeten zijn. Om het startrelais te elimineren kun je de dunne draad ook meteen aan de + van de accu leggen, en dan zou het licht e.d. weer aan moeten gaan, alleen zal de startmotor niet gaan draaien. Daarvoor moet je de dikke draad van de starter met een stevige schakelaar meteen aan de + van de accu leggen of natuurlijk een nieuw startrelais monteren.

Zoiets dus ongeveer.
 
Laatst bewerkt:
ik had wel al vlak na mijn zekering gemeten en daarbij kwam ik uit op 0 volt. wat me al heel erg vreemd leek aangezien ik wel met een ohm meting uitkwam dat er een verbinding zou zijn. weet iemand hoe ik de start relais kan uitmeten? want heb het gevoel dat daar het probleem ligt.

juist dat zegt mij inderdaad al direct dat er iets mis is in de plus leiding.

Het startrelais kun je meten op 4 punten:

1) de aansluiting voor de accu, deze moet continu klemspanning zijn (zonee, overgangsweerstand in kabel of accupool)
2) overgangsweerstand in het startrelais zelf, meten door de min van de meter op de draad tussen relais en startmotor, en de plus aan de draad vanaf de accu te zetten. Bij ingedrukte startknop (en hopelijk draaiende startmotor) mag de spanningsval over het startrelais maximaal een kwart tot een derde volt zijn. Meet je meer dan 0,5 V is er zeker iets niet goed.
3) aanvoer stuurspanning vanuit contact. deze moet continu 12V zijn als het contact aan staat.
4) stuurdraad naar startknop. hoort in dit geval tegelijk met de aanvoer 12V te krijgen, en bij het indrukken van de startknop moet het 0V worden, waarbij er dus 12V spanningsverschil over de 2 dunne draden komt te staan.

Als deze 4 punten ook zo meten is er met het startrelais niks aan de hand.

De dunne draad naar de hoofdzekering zit volgens het schema samen met de dikke draad van het startrelais direct op de accupool aangesloten. Deze draad is vermoedelijk de oorzaak van je probleem, als je bij de hoofdzekering al geen 12V meer hebt.
 
Laatst bewerkt:
het kloppen op de start relais helpt niet.
heb vandaag na men werk nog snel even proberen meten maar ik kreeg enkel 0 volt.
wat heb ik allemaal gemeten (alles ten opzichte van de min):
1. de 2 kabels op het startrelais. heb deze ook beide rechtstreeks eens aangesloten op de +
2. alle zekeringen
3. de killswitch
4. de bobijn aansluitingen
5. de contactpuntjes
6. het contactslot

ik zie niet direct nog iets dat ik kan meten? de batterij spanning is 12.6V dus die is opgeladen. als ik het contact opzet valt de spanning over de batterij weg en kan ik nergens nog iets meten? wijst dit op een slechte aarding ergens?
 
het kloppen op de start relais helpt niet.
heb vandaag na men werk nog snel even proberen meten maar ik kreeg enkel 0 volt.
wat heb ik allemaal gemeten (alles ten opzichte van de min):
1. de 2 kabels op het startrelais. heb deze ook beide rechtstreeks eens aangesloten op de +
2. alle zekeringen
3. de killswitch
4. de bobijn aansluitingen
5. de contactpuntjes
6. het contactslot

ik zie niet direct nog iets dat ik kan meten? de batterij spanning is 12.6V dus die is opgeladen. als ik het contact opzet valt de spanning over de batterij weg en kan ik nergens nog iets meten? wijst dit op een slechte aarding ergens?

Verklaar je nader ? Dan meet je op de batterij 0 :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan