cb 500 tapeinden bij uitlaat afgebroken

jaap-1982

Rookie
16 jun 2013
19
0
in de buurt van breda
onlangs wilde ik de uitlaatbocht van mijn cb 500 vervangen
en ik heb laatst mijn uitlaatbochten verwijdert
met het aandraaien van de nieuwe uitlaat bochten brak ik een draad af nu kan ik er nog wel een moer opdraaien kan ik deze draad einden er ook uitdraaien of moeten er nu nieuwe gaten in getapt gaan worden?
wie kan mij helpen?
 
Als je het stuk draadeind nog vast kan grijpen, dan kun je hem er het beste uit draaien en vervangen door een nieuwe. Gebruik een moordenaar:

560237.jpg


Eventueel heet stoken als hij echt vast zit.

En als het draadeind er uit is, even voorzichtig een tap door het schroefdraad heen halen. Heel voorzichtig doen, want je wil alleen de eventuele aanslag uit het schroefdraad halen. Als je het verkeerd doet met een tap, dan maak je het schroefdraad erger kapot dan het was.
 
nou gelukkig heb ik imal staan dus dat komt goe ik ga dan even de draad einden een badje geven
en dan probeer ik ze er morgen uit te draaien
alvast bedankt ik laat even weten of het gelukt is

Geef eerst even een paar venijnige tikken met een hamer op het draadeind, wellicht creëer je zo een ietsje ruimte op de draad, het z.g. "schrikken"
 
Moer erop lassen. Door het lassen wordt het tapeind heet, zet uit en breekt de oxidatie. Imal erop en laten inweken.


Moer er op lassen zal niet gaan denk ik, te weinig vlees om te lassen. Nog een goeie optie is het volgende, ik neem aan dat het een M8 bout is, sla een centerpunt exact in het midden van de draadeind, boor dan een gat in het draadeind van ongeveer 5,8 mm, gebruik nu een linkse tap of speciale stuk gereedschap om het stukje er uit te draaien.

Moet ff een foto zoeken van dat speciale stukje gereedschap.
 
ik heb er net een moer opgelast en door de warmte is hij inderdaad al losgekomen
dus probleem is opgelost
iedereen heel erg bedankt voor de hulp
ik zat echt even met mijn handen in het haar
nieuwe bocht erop en rijden maar heel erg bedankt kan ik toch nog gaan rijden op deze mooie dag
 
ik heb er net een moer opgelast en door de warmte is hij inderdaad al losgekomen
dus probleem is opgelost
iedereen heel erg bedankt voor de hulp
ik zat echt even met mijn handen in het haar
nieuwe bocht erop en rijden maar heel erg bedankt kan ik toch nog gaan rijden op deze mooie dag


Toppie :Y

Smeer draadeinden en moeren altijd in in met kopervet, dan heb je bijna nooit het probleem van vastrotten.
 
Moer er op lassen zal niet gaan denk ik, te weinig vlees om te lassen. Nog een goeie optie is het volgende, ik neem aan dat het een M8 bout is, sla een centerpunt exact in het midden van de draadeind, boor dan een gat in het draadeind van ongeveer 5,8 mm, gebruik nu een linkse tap of speciale stuk gereedschap om het stukje er uit te draaien.

Moet ff een foto zoeken van dat speciale stukje gereedschap.


Bedoel je dit type ?

UwGereedschap - Gereedschap voor professional & doehetzelver

Ik heb zelf wel goede ervaringen met dit type ( wel een ander merk )

EDIT:
Met een linkse tap kun je het ook proberen. Je hebt dan wel de kans, dat doordat je je materiaal naar buiten drukt, het tapeind op spanning in het gat komt te zitten. Met de extractorset boor je een gat in het tapeind. Vervolgens tik je er een soort van spanstift met profiel in. Daarna plaats je een een busje over de spanstift en kun je gewoon met sleutel 13 of zo losdraaien...
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je dit type ?

UwGereedschap - Gereedschap voor professional & doehetzelver

Ik heb zelf wel goede ervaringen met dit type ( wel een ander merk )

EDIT:
Met een linkse tap kun je het ook proberen. Je hebt dan wel de kans, dat doordat je je materiaal naar buiten drukt, het tapeind op spanning in het gat komt te zitten. Met de extractorset boor je een gat in het tapeind. Vervolgens tik je er een soort van spanstift met profiel in. Daarna plaats je een een busje over de spanstift en kun je gewoon met sleutel 13 of zo losdraaien...


Inderdaad kun je de rest van het materiaal naar buiten drukken, maar met beleid naai je een ezel (of zo)
 
Een beter spulletje is keramisch vet. Kopervet werkt ook wel, maar staal en aluminium reageren op elkaar, en als je er koper bij doet heb je een derde metaal dat met beide andere reageert. Keramisch vet is inert, maar kan ook goed tegen hitte.

http://www.kroon-oil.com/nl/product...365/industrie/kroon-oil-vetten/keramisch-vet/

Dat :^

Tapeind in aluminium kop rot vast. Kopervet ertussen versnelt dat alleen maar. Daarom moet je kopervet ook niet bij een motor gebruiken, omdat alles van een motor bestaat uit een combinatie van alu, rvs, magnesium enz.

Bij een auto is het geen probleem, daar is toch alles van staal. Bij een motor lekker keramisch gebruiken.
 
Dat :^

Tapeind in aluminium kop rot vast. Kopervet ertussen versnelt dat alleen maar. Daarom moet je kopervet ook niet bij een motor gebruiken, omdat alles van een motor bestaat uit een combinatie van alu, rvs, magnesium enz.

Bij een auto is het geen probleem, daar is toch alles van staal. Bij een motor lekker keramisch gebruiken.


Koppen van auto's zijn ook van aluminiumlegeringen, behalve de diesel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan