CB vraagje: twin vs 4cilinder

Dennis-BE

MF veteraan
3 okt 2008
1.021
2
gent
Hallo,

ik ben opzoek naar een leuke beginnersmoto (-25kw) en ik kwam uit bij een cb350
nu heb je daarin de twin en de 4cilinder.

-maar wat zijn juist de verschillen
- welke zijn de aandachtspunten bij beide ( wat gaat er het vaakst stuk, en moet k dus op letten bij aankoop)
- en welke is het betrouwbaarste?

alvast bedankt!!!

mvg Dennis
 
Die keuze maakt volgens mij voornamelijk een verschil in karakter van een 2 of 4 cylinder. Het voelt anders en ze klinken anders. Een 2-cyl vind ik mooier klinken en een 4-cyl lekkerder rijden. Heel misschien gaan 4-cyl's (bij zo'n 350) wat langer mee omdat de krachten over de krukas wat beter verdeeld en minder heftig zijn? Maar dat is theorie....
Qua aandachtspunten komt het allemaal zo'n beetje op hetzelfde neer.
 
Dat zijn de echte klassiekers... staat van dergelijke moeteren is denk ik belangrijker.... probeer iig eentje van een liefhebber te kopen.

En mijn persoonlijke mening is dat je met zulke cilinder inhouden (350cc) beter een 2 cilinder kunt pakken. Heb je net wat meer trekkracht in de onderste toerentallen. Maar een 4-cilinder loopt smeuiger....dat wel. Voor de rest proberen en zelf achterkomen.
 
alvast bedankt voor de reacties

maar ik had ergens gelezen dat bij de twins de kleppen of nokkenas of zoiets vastliepen, of niet helemaal in orde waren.
Heeft iemand hier wat meer info over?

En is een cb350 twin nog onder de 25kw?
 
alvast bedankt voor de reacties

maar ik had ergens gelezen dat bij de twins de kleppen of nokkenas of zoiets vastliepen, of niet helemaal in orde waren.
Heeft iemand hier wat meer info over?

En is een cb350 twin nog onder de 25kw?

Zal niet veel uitmaken bij deze beestjes hoor. Pak nou maar gewoon die motor die het beste onderhouden is.

CB350 disc is volgens mij 26,3 kw (de 4 cil is net onder de 25 kw).
 
Tweedehands en nieuwe artikelen kopen en verkopen

<--- dit is de twin die ik kan kopen
lijkt me goed onderhouden, maar ik weet de km stand nog niet :)

wat is het verschil in geluid dan eigenlijk juist?
en ik lees overal dat een 2cilinder niet leuk is om op top mee te rijden door de vibraties en dergelijke die erger zijn bij een 2cilinder

maar ik zal m'n vraag even in "brikken" plaatsen
alvast bedankt!
 
dat geloof ik wel , maar als je aan de onderkant van de markt koopt zul je meestal ergens een veer moeten laten of compromis moeten sluiten.

ik denk als je fatsoenlijk met een gangetje van 100 kunt cruisen, dat je dan al een heel eind op weg bent.
er blijft dan nog genoeg power over om in te halen.
 
Laatst bewerkt:
hij word uiteraard wel grondig aangepakt hoor :)
pakkingen/lagers/rubbers endergelijke vervangen en alles schoongemaakt!

maar qua betrouwbaarheid of mankementen die vaak voorkomen zit er niet echt verschil in?
 
De top ligt volgens boekje op 165, dus 120 moet toch nog wel lukken.

Er is voor die 900 nog best wel wat anders te vinden ook hoor, maar dit is natuurlijk ook wel een klassiekertje, dus daar betaal je ook voor.
 
niet in belgië :) ik ben al een tijdje aan het zoeken, en een betaalbare CB 350 kom ik echt nergens tegen
deze cb staat er nog maar van vannacht op
het is wel handig dat hij al belgische papieren heeft, dan moet ik niet meer van NL gaan invoere ....
en er kan vast wel wat van de prijs af ... denk ik
 
alvast bedankt voor de reacties

maar ik had ergens gelezen dat bij de twins de kleppen of nokkenas of zoiets vastliepen, of niet helemaal in orde waren.
Heeft iemand hier wat meer info over?

En is een cb350 twin nog onder de 25kw?

Ik heb een 350 twin, ben ermee aan het restaureren, hij is helaas geen 25 kw, net 26 kw, maar zijn gewoon mooie motortjes.

Problemen hebben ze niet echt, alleen dat de schroefjes van de choke klep los kunnen trillen en die worden dan opgezogen door de motor.

de problemen van de nokkenas en kleppen zijn bij niet bekend voor dit type, de opvolger cb250g/cb360 staat er wel bekend om rotte nokkenas-lagering te hebben, maar dat ter zijde.

mvg

Twin4life
 
het zou inderdaad kunnen dat ik het gelezen had over de cb360 ....
ik kijk nog even rond, als ik geen leuke 4cil kan vinden schaf ik me die 2cilinder maar aan :)
en rij illigaal met 1 kw teveel :D
ik denk niet dat ze daar zo'n spel van gaan maken!
 
Of ze over die ene kw moeilijk gaan doen? geen idee. Als ze echt willen is er altijd wel wat te vinden.

er is nog een ding wat ik me afvraag. 25kw moet dat op het achterwiel of aan de krukas zijn? want de 26.7 kw die wij vinden als waarde, is een krukas-vermogen. met de verliezen in de bak en ketting meegenomen zou je wel eens op 25 kw op je achterwiel kunnen uitkomen......

maar de 360 is misschien ook wel een optie. die is wel 25kw, ik meen 24.7 oid. misschien dat je je daar eens op moet oriënteren.

Mvg

Twin4life
 
ik hoor net dat deze versie problemen heeft met de nokkenas dus dat ga ik maar niet doen :)
ik ga gewoon kijken naar een 4cilinder 350 of 400F :) die 2kw meer gaat het verschil niet maken hoop ik, en anders krijg ik maar een bekeuring ( als ik een 400F koop )

bedankt voor de info, deze mag gesloten worden :)
mvd Dennis

en zodra ik een cb aanschaf komt hij natuurlijk in de galerij :)
 
Ik zou de 360 niet afschrijven omdat ie een kwaaltje heeft, elk type en merk heeft zijn eigen problemen. Je moet gewoon bij aanschaf erop letten, en gewoon tijdig olie wisselen en je filter in de gaten houden. dan kan er weinig mis gaan.

maar let er wel op dat oudere motoren al een heel leven achter de rug hebben met misschien wel eigenaren die niet echt op ze gepast hebben, dus verwacht niet een perfecte motor te vinden zonder werk eraan. tenzij je veel wil neertellen.

veel succes met je zoektocht!

Twin4life
 
ik hoor net dat deze versie problemen heeft met de nokkenas dus dat ga ik maar niet doen :)
ik ga gewoon kijken naar een 4cilinder 350 of 400F :) die 2kw meer gaat het verschil niet maken hoop ik, en anders krijg ik maar een bekeuring ( als ik een 400F koop )

bedankt voor de info, deze mag gesloten worden :)
mvd Dennis

en zodra ik een cb aanschaf komt hij natuurlijk in de galerij :)
het probleem is niet zozeer de bekeuring, maar dat je zonder geldig rijbewijs rondrijdt en daardoor automatisch NIET verzekerd bent.
Voor het vermogen wordt het door de fabrikant opgegeven vermogen aangehouden, dat is 99,99% van de tijd krukas-PK's.
De CB-four modellen zijn an sich ijzersterke blokjes :Y
 
Over die 25-kw grens.....ik ben daar niet bekend mee. Hoe is dat geregeld? Ik vraag dat, omdat een motor volgens het boekje "af fabriek" misschien 26kw geeft....maar met de jaren en het slijten gaat dan echt wel achteruit. Verder is de praktijk dat als je 10 identieke nieuwe motoren op de vermogensbank zet....er 10 verschillende resultaten te zien zijn (kleine verschillen...maar toch).
Vandaar m'n vraag, moet je motor gemeten worden met die 25kw regel?
 
De fabrieksopgaaf en de vermelding in het kentekenbewijs is bepalend, niets anders.
Anders kunnen ze wel aan de gang blijven: m'n RSV Mille levert écht maar 25 Kw hoor.......

Ook bij het gebruik van een kitje (moet de officiële kit zijn die de fabrikant levert) is de opgaaf van de fabrikant bepalend, dat wordt vervolgens na controle door de RDW overgenomen in het kentekenbewijs.
 
Laatst bewerkt:
Oke thanks voor de info. Tis maar goed ook dat ze het zo doen. Als iedereen eerst verplicht op de vermogensbank moest om iets van een "-/-25kw certificaat" o.i.d. te krijgen zouden de motorrijders nog meer op kosten gejaagd worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan