CB vraagje: twin vs 4cilinder

Dennis-BE

MF veteraan
3 okt 2008
1.021
2
gent
Hallo,

ik ben opzoek naar een leuke beginnersmoto (-25kw) en ik kwam uit bij een cb350
nu heb je daarin de twin en de 4cilinder.

-maar wat zijn juist de verschillen
- welke zijn de aandachtspunten bij beide ( wat gaat er het vaakst stuk, en moet k dus op letten bij aankoop)
- en welke is het betrouwbaarste?


ik had ergens gelezen dat bij de twins de kleppen of nokkenas of zoiets vastliepen, of niet helemaal in orde waren.
Heeft iemand hier wat meer info over?

En is een cb350 twin nog onder de 25kw?

Tweedehands en nieuwe artikelen kopen en verkopen

<--- dit is de twin die ik kan kopen
lijkt me goed onderhouden, maar ik weet de km stand nog niet :)

wat is het verschil in geluid dan eigenlijk juist?
en ik lees overal dat een 2cilinder niet leuk is om op top mee te rijden door de vibraties en dergelijke die erger zijn bij een 2cilinder

maar ik zal m'n vraag even in "brikken" plaatsen
alvast bedankt!
 
Hai Dennis,
Zelf heb ik geen ervaring met de 2 cilinders.
Wel heb ik meerdere 4 cilinders gehad en heb ik nu nog een 350 en 500.
Ik vind ze zelf aardig betrouwbaar. Onderdelen zijn relatief goedkoop en ook eenvoudig aan te komen.
De 350 heb ik net, heeft paar jaar buiten bij iemand gestaan, maar na een beetje rommelen en paar trappen loopt die weer. Zegt denk ik wel iets over de betrouwbaarheid van een vier cilinder.

Volgens mij heb ik eerdre op het forum gelezen dat een 350 een -/- 25KW is itt tot een 400.
Maar hang me daar niet aan op

Je link werkt overigens niet. Pas ook op dat je geen "koop-concurrenten" er naar doorlinkt...:-)
 
wel een leuk ding.
op zich ook wel aardig aan de prijs tov 4 cilinders.
maar denk dat deze unieker en dus inderdaad duurder is.
onderdelen zullen wel lastiger te krijgen zijn.

Je vergist je pverigensmet je concurrenten, want er zitten heel veel vriendelijke vrienden uit Belgie op dit forum.
Jij hebt NL-er woonachtig in B?
 
nop, ik ben gewoon belg
maar ik was niet goed wakker toen ik het account aanmaakte en ik maakte van BE NL achter m'n naam :p, so be it -_-'
 
een 350 twin is geen -/- 25KW dus die valt af. Je kunt kiezen uit een 250 twin of 350 four.

framtechniesch rijden ze gelijkwaardig, onderhoud technisch is een twin wat eenvoudiger, maar je moet wel zorgen voor goede olie en genoeg olie, maar vooral oliefilter regelmatig schoonmaken. De viercilinder heeft een los filter en kun je simpel verwisselen, de twin heeft een ingebouwd filter, welke je via de zijkant bij kunt komen, maar is wel wat meer werk.

Persoonlijk vind ik een twin betrouwbaarder dan de four, en ik heb beide en rij er ook mee.
 
kijk, dat zijn de reacties die ik graag wilde hebben :)
ik heb het opgezocht en de twin heeft 26.7kw of zoiets volgens fabrieksopgave
maar ik hoorde dat zo'n oude papieren het kw niet staat vermeld? dan vind ik het eigenlijk geen probleem

en wat is nu juist het verschil in geluid?
 
kijk, dat zijn de reacties die ik graag wilde hebben :)
ik heb het opgezocht en de twin heeft 26.7kw of zoiets volgens fabrieksopgave
maar ik hoorde dat zo'n oude papieren het kw niet staat vermeld? dan vind ik het eigenlijk geen probleem

en wat is nu juist het verschil in geluid?

Verschil in geluid is moeilijk te zeggen De meeste 350-fours hebben niet meer het originele uitlaatsysteem. Er zijn vele typen vervangingssystemen in omloop. De roffel van de originele 4 in 4 uitlaat is echter :9~ maar is helaas niet meer verkrijgbaar. Wel een zo goed als 100% gelijkend reprosysteem (maar is al snel duurder dan de waarde van je motor)
 
inderdaad, maar men zij me dat ik het hier eens moest posten omdat ik hier meer reactie zou krijgen

ik heb besloten dat ik voor de 350f of 400f ga tenzij die twin een stukje goedkoper gaat worden :)
alvast bedankt voor de info, ik laat jullie wel weten welke ik uiteindelijk koop

als iemand dus een leuke 400F of 350F heeft staan of weet staan die hij/zij verkoopt, laat dus maar weten
ik heb er tot 800 euro voor over :)

mvg Dennis
 
Hai Dennis. Dat van B en NL is een geintje hé. Zo werkt dat hier.
Wellicht dat de moderator je naam even kan aanpassen???

Nu verkoop ik in de regel bijna alles wat los en vast.
Van de week dus een 350 gekocht, maar ik geloof dat het een soort liefde op het eerste gezicht is. Ik twijfel zelfs of ik mijn mooie 500 wel ga houden, omdat ik haar nu heb. Ik hoop dat je snel wat vind, anders ben ik bang dat ik me niet kan inhouden en je toch wat ga aanbieden. Ze stond hier overigens twe weken geleden te koop.
Met een 350 four heb je in ieder geval een mooie machine!
Persoonlijk vind ik een 350 een klassieke uitstraling hebben en een 400 niet meer.
Een 400 rijdt fantastisch. Een 350 kan ik je binnenkort vertellen.

En omdat we het toch over een 350 hebben. Soms kom je al een eind met een kwartiertje poetsen na een aankoop.



 
Laatst bewerkt:
hehe, weet ik wel, ik zwerf al langer op allerlei brommerforums ;)
ik heb eens gekeken naar de 400 en ik vind hem eigenlijk bijna identiek aan de 350 :p
maar veel ken ik er eigenlijk niet van af dus ik kan me vergissen

en als je me die cb nu echt wil verkopen mag je hoor (a)
 
ik heb op beiden al gereageerd en op de 400 al een reactie terug gehad :)
maar toch zou ik liever een 350 hebben

maar alles van die 400 kan eventueel op 350frame gebouwd worden las ik? klopt dat?
 
Nou er zitten nog wel wat verschillen tussen een 350f en 400f, zo is een 400 een zesbak en de 350 een vijfbak. Verder is aluminium kwaliteit van de 350 minder en is de constructie van de kop anders. Voetsteunen zitten anders, alsmede daardoor rempook en schakelpook en daardoor ook een andere kickstarter. Draadboom is anders omdat contactslot op totaal andere plek zit en omdat sommige onderdelen anders geschakeld worden. Niet alleen meer een opgevoerde 350 dus, maar gewoon een sportieve motor, terwijl de 350 een echte toer motor is (zithouding).
 
een 350 twin is geen -/- 25KW dus die valt af. Je kunt kiezen uit een 250 twin of 350 four.

framtechniesch rijden ze gelijkwaardig, onderhoud technisch is een twin wat eenvoudiger, maar je moet wel zorgen voor goede olie en genoeg olie, maar vooral oliefilter regelmatig schoonmaken. De viercilinder heeft een los filter en kun je simpel verwisselen, de twin heeft een ingebouwd filter, welke je via de zijkant bij kunt komen, maar is wel wat meer werk.

Persoonlijk vind ik een twin betrouwbaarder dan de four, en ik heb beide en rij er ook mee.

let me remind you ...wie stond ook al weer te hannessen met zijn twincarbjes en reed niet harder als 80 richting duitsland ? nou ? nou ?

whoeoehahhahahahah
 
ik heb op beiden al gereageerd en op de 400 al een reactie terug gehad :)
maar toch zou ik liever een 350 hebben

maar alles van die 400 kan eventueel op 350frame gebouwd worden las ik? klopt dat?

Backfire en ik hebben een 350 in de aanbieding...gereviseerd blok, nieuw gespoten tank ...moeten we alleen nog even in elkaar zetten :+ ..maar dan heb je ook wat..neem anders even contact met ons op... :W
 
let me remind you ...wie stond ook al weer te hannessen met zijn twincarbjes en reed niet harder als 80 richting duitsland ? nou ? nou ?

whoeoehahhahahahah

En vervolgens op de terugweg weer gewoon 125 naast een mvagusta, nou nou? hahaha, zelfherstellend vermogen, whohaaa.
 
heb je dan mss een emailadres waar je op gecontacteerd kan worden?
en hoe lang gaat het duren voor hij ineen staat, ik wil er redelijk snel eentje eigenlijk :)
en wat mag dat kosten?
 
mooizo :)
ik heb toch besloten een 350 te kopen
die 400 ziet er idd heeeeel erg mooi uit, zonde van de carbu's :)

suc6 ermee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan