Cb500 four vraag. Wat is dit?

Ilja

MF veteraan
16 sep 2005
1.857
1
Nijmegen
Facebook
Ik heb zojuist de motor van mijn vriendin weer in elkaar gezet met verse zuigertjes, nieuw geboorde+gehoonde cilinders cilinders, ingeslepen klepjes en nieuwe klepseals.

s5033415.jpg

s5033416.jpg

s5033418.jpg

s5033420.jpg


Het laatste wat er gemonteerd moest worden voordat de tank er weer op kan, en de boel weer tot leven gewekt kan worden is een "printplaatje" wat tussen de bobines en de ontsteking zit. Deze zit gemonteerd aan het frame net boven de cilinderkop, onder de tank.

s5033421.jpg


Helaas viel me op dat er een draadje en een ander elektrisch componentje waarvan ik de naam niet weet los was gekomen van het printplaatje... Toen ik het werkplaatshandboek, en partsfiches na ging trekken om erachter te komen wat het ding eigenlijk doet kon ik er niets over vinden...

Weet iemand wat dit is?

De motor is gewoon origineel, en heeft een contactpunt ontsteking.
Het lijkt iets voor de bobines te zijn.... maar normaal heb je naast contactpuntjes+condensatoren niets nodig...
De draden zitten gewoon op de printplaat gesoldeerd, en je kunt er dus op wachten tot er nog meer los komen. Gooi het ding er het liefst tussen uit als het mogelijk is en het er inderdaad niet tussen hoort. :)
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij een poging tot het fabrieken vn een electronische ontsteking. Zkr weten doe ik dat weer niet, er zijn vast wel mensen hier die het exact kunnen vertellen.
 
hoi ik heb al wat cb 500's en 550's uit elkaar gehaald heb dit nog nooit gezien, het hoort er origineel niet op dus wss kun je het gewoon weglaten

Het lijkt mij een poging tot het fabrieken vn een electronische ontsteking. Zkr weten doe ik dat weer niet, er zijn vast wel mensen hier die het exact kunnen vertellen.

Lijkt mij gewoon 'n startonderbreker/alarm-kastje.
Weg ermee zou ik zeggen.

Thanks! :) Ik vond het ook al zo raar, ook de plek om zoiets te monteren zonder afschermend kapje oid... Het wordt daar behoorlijk warm, en nat wanneer het regent...
Ik ga gewoon de boel aansluiten zodat hij kan starten. Merk vanzelf wel wat er mist... :)
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij een copy van een vellemankit voor elektrische ontsteking als ondersteuning van je contactpunten ter voorkoming van het inbranden van de punten. Als dit ding werkt heeft het als voordeel dat het de levensduur van je punten aanzienlijk verlengt.

Als de maker de kleuren orgineel heeft gehouden dan is groen de aarde, zwart is plus, geel en blauw ter aansluiting van je punten en geel en blauw naar de bobines.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij een copy van een vellemankit voor elektrische ontsteking als ondersteuning van je contactpunten ter voorkoming van het inbranden van de punten. Als dit ding werkt heeft het als voordeel dat het de levensduur van je punten aanzienlijk verlengt.

Als de maker de kleuren orgineel heeft gehouden dan is groen de aarde, zwart is plus, geel en blauw ter aansluiting van je punten en geel en blauw naar de bobines.
:Y In Elektuur heeft heel lang geleden ook een dergelijk schema gestaan, dat had veel weg van de Vellemankit. Die kits worden nog steeds verkocht, zijn niet duur en werken erg goed. Welk onderdeeltje is er van je print afgekomen?
 
:Y In Elektuur heeft heel lang geleden ook een dergelijk schema gestaan, dat had veel weg van de Vellemankit. Die kits worden nog steeds verkocht, zijn niet duur en werken erg goed. Welk onderdeeltje is er van je print afgekomen?

Aha kijk! Kenners!

s5033421.jpg


Draadje is los, maar die kan ik wel weer vastsolderen. Het omcirkelde onderdeeltje aan de onderkant is afgebroken, vlak langs het plastic van het onderdeeltje... kan ik dus niet solderen. Ook zitten de rest van de draadjes eigenlijk maar amper vast..

Affijn, ik gooi hem er in ieder geval tijdelijk tussenuit. Ik ga waarschijnlijk toch de ontsteking vervangen voor een elektrische ontsteking... ik zie mn vriendin niet die ontsteking om de zoveel tijd nakijken... :P (ook al is ze best handig)
 
Laatst bewerkt:
Als dit soort printjes worden gemonteerd wordt normaal gesproken de condensator die standaard over de kontaktpunten geschakeld is niet gebruikt. Je moet dus wel even nagaan of die condensatoren,(in jouw geval 2), nog op de grondplaat zitten omdat anders je standaardontsteking niet gaat werken.
Het onderdeel dat op je print is afgebroken is een transistor, ik denk dat het typenummer er nog wel op staat, anders wel op die andere. Zo'n ding kost een paar dubbeltjes.
 
Als dit soort printjes worden gemonteerd wordt normaal gesproken de condensator die standaard over de kontaktpunten geschakeld is niet gebruikt. Je moet dus wel even nagaan of die condensatoren,(in jouw geval 2), nog op de grondplaat zitten omdat anders je standaardontsteking niet gaat werken.
Het onderdeel dat op je print is afgebroken is een transistor, ik denk dat het typenummer er nog wel op staat, anders wel op die andere. Zo'n ding kost een paar dubbeltjes.

Ja klopt, de condensatoren waren los. Ik heb straks een km of 30 gereden door de mist en hij doet het weer prima. :) Morgen nog wat kleine dingetjes doen en hij is klaar. Verder komt er een Dyna ontsteking op binnenkort, maar voorlopig even met puntjes.. :]
Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan