DirkJan73
MF veteraan
- 28 aug 2008
- 2.436
- 2
De Dikke Duizend Super Sport¹ Soap
Welkom bij episode IV van dit zinderende topic
Welkom bij episode IV van dit zinderende topic
Dankzij de charismatische hoofdrolspelers is dit topic uitgegroeid tot een absolute referentie op motorforum gebied.
Laat u meevoeren met het lief en leed van de Honda CBR 1000F rijders, diegenen die ooit een 1000F hebben mogen rijden en diegenen die een diep verlangen koesteren om op een zekere dag een 1000F te mogen bezitten.
De verwikkelingen van deze bijzondere groep motorvrienden, soms humoristisch, soms dramatisch en van tijd tot tijd zelfs onderhoudend, zijn hier op onnavolgbare wijze verwoord.
Deze belevenissen, verworden tot een epische zoektocht naar de ultieme balans tussen mens, machine en aftermarket onderdelen, staan garant voor urenlang plezier en bieden een welkome afleiding van de spanning van alledag.
Ik heet u, namens de posters op dit forum, welkom tot een nieuwe, enerverende episode van de 1000F Clan.
DJ
Wat er aan vooraf ging
Voor de echte die-hards zijn er nog drie voorgaande topics waarin het lief en leed zijn oorsprong vond:
Deel 1: Honda CBR1000F riijders verenigt u
Deel 2: Deel 2 van de Honda CBR1000F clan
Deel 3: De Dikke Duizends Draaien Doorrrrrrrrrr
Meetings:
Deel 1: Honda CBR 1000F Meet en Greet 1
Deel 2: Honda CBR 1000F Meet en Greet 2
Wetenswaardigheden over de CBR1000F
Het Begin
De Honda CBR1000F (SC21) is in 1987 als superbike op de markt gezet. De 1000F was destijds de snelste productiemotor op de Nederlandse wegen en vlaggenschip van de Honda CBR reeks. De 1000F was één van de eerste motoren die vrijwel geheel ingepakt was in plastic. Niet vanwege de aerodynamica zoals Honda's PR machine dit verkondigde, maar meer omdat kuipdelen een ruwere afwerking van het motorblok toeliet. Ook bestaat het frame uit onvervalst traditioneel staal, hetgeen terug te vinden is in het gewicht van de 1000F. Dit alles had als doel dat de 1000F tegen een schappelijke prijs in de showroom kon worden geplaatst, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld zijn 'voorganger', de VF 1000R.
De Evolutie
In de loop der jaren heeft de 1000F zich steeds meer ontwikkeld tot een echte Grand Turismo. De oer-versie SC21, werd in 1989 geupdated naar de SC24. Meer PK's, een andere stroomlijn, meer kilogrammen en grotere wielen behoorden tot de wijzigingen. In 1992 kreeg de de SC24 nog een update, hij kreeg DCBS en wederom een facelift. In 1999 viel definitief het doek voor de dikke duizend. Hij werd opgevolgd door de 1100XX Super Blackbird.
Rijden
Ondanks het goedmoedige motorkarakter en de geweldige rijeigenschappen is deze geweldenaar niet aan te raden voor beginnende bestuurders. In het licht van hedendaagse supersporters en turbogeblazen automobielen lijkt het vermogen misschien niet zo indrukwekkend. Echter, dit beest sprint nog altijd in een seconde of 10 naar de 200 km/h!
De 1000F stuurt gemakkelijk en zal je niet snel voor verassingen plaatsen. De zitpositie is licht sportief voorover gebogen, al is dit afhankelijk van je lengte. Ook voor de duo passagier is er ruimte en comfort in overvloed.
Bescherming
Wat weersbescherming betreft zijn er motoren die beter scoren. Klachten over turbulentie komen bij alle typen 1000F voor. Een remedie is het monteren van een vervangingsruit, maar de werking ervan is discutabel.
Techniek
Zwakke plekken heeft de Honda CBR niet echt. Het enige punt van aandacht is de beruchte nokkenaskettingspanner (NKS). Het is een oud beestje, dus houdt rekening met slijtage en roestige uitlaten. C'est la vie.
Technische specificaties:
Hij is groot, zwaar en gaat hard genoeg voor een bijzondere eervolle vermelding in een spectaculair SBS6 programma. Meer informatie nodig? Dan verwijs ik je graag naar de OP's van de voorgaande delen!
Bron: Eigen baksel van DJ
Waar vind ik after-market onderdelen?
Met het verstrijken van de jaren, worden nieuwe onderdelen steeds lastiger te vinden.
Maar zonder een WPH kom je niet zo ver. Werkplaats handboek in het Engels
Uitlaten:
Laser Pro d'Or (NL), volledig en slip-on, 4-2-1, voor SC21 en SC24
Motad Nexxus (UK), volledig 4-2-1-2. Bochten los verkrijgbaar, voor SC21 en SC24.
Delkevic (UK), bochten 4-2-1-2 en einddempers voor de SC24. **Soundclip**
Vance & Hines (USA) Supersport, volledig 4-2-1 voor alle modellen.
Vance & Hines (USA) SS2-R, volledig 4-2-1. Voor alle modellen. **Soundclip**
Remblokken/Koppelingen:
EBC
Lucas
Vervangingsruiten:
MRA
Kuipen/bodywork/stickers:
Vergeet het maar
Hofleveranciers:
Consolidated Motor Parts
Cycleshop
David Silver Spares
Japparts (Roukama)
Louis
Motorcycle Superstore
OEMmotor parts
Polo
SiccamaSales
Dealers/Reparateurs/Handige Harry's
Ron van der Plaats
Ten Kate Motoren
De Hoofdrolspelers in alfabetische volgorde:
alex-tour
CB 1100 R
CBRjonnie
cbrrrr
Chase This
Daddy Philipsen
DirkJan73
Dutchsuper
Hans-cbr1000
jailbird1970
Jetjock
Kaydecop
Kimkognito
Largo-74
Liban
Lostson
Mark de Grijs
SoloMotard
Wet Piston
Inmiddels EX-CBR 1000F rijder(s):
M-j
Iedereen heeft recht op het maken van fouten
En natuurlijk de trouwe Co's of de achterop zitters
M-j's Co
Helly70
PrimaVera
Blijke
Last but not least, onze eigen CBR1000F Mascotte
FleuRR
Uit het zicht verdwenen zijn inmiddels deze spelers:
Eervolle vermeldingen wegens verrichtte diensten voor dit topic:
rookie_rm
Hans_CBR
De overige voormalige posters:
Blok
Brannie
evol
MarkCBR
MaxDownForce
Korgiur
Luckyracer
rosiboba
VoeRR
Mocht er een foutje in zijn geslopen en je had hier eigenlijk ook moeten staan, stuur een pb'tje of post wat meer
¹ Okay, vanaf de SC24 DCBS is het officieel geen super sport meer. En nee, aan partnerwisselingen wordt niet gedaan
Laatst bewerkt: