[CBR1000f '88] Blijft niet warm

Cyber--

Die hard MF'er
1 aug 2007
895
1
Alphen aan den Rijn
Ik haat waterkoeling.

Mijn CBR had eerst het probleem alle koelvloeistof er uit te werken als ik voor een stoplicht stond, dit is opgelost door de ventilatorschakelaar in de radiateur te vervangen en de radiatordop te vervangen. Nu zit ik met het volgende probleem:

Als ik mn motor stil laat staan, en warm laat draaien gaat de temp meter mooi naar het midden, en als ie net over het midden is, slaat de ventilator aan, zodat de meter altijd mooi in het midden blijft staan. So far so good. Hetzelfde geld voor in de file of binnen de bebouwde kom in de spits.

Zodra ik echter mn rechterhand kan gaan gebruiken koelt de motor vrijwel meteen af naar "net voorbij het eerste streepje". Logische redenering is dan natuurlijk dat de termostaat open blijft staan, maar aangezien ik deze gecontroleert (pannetje kokend water) heb, en zelfs toch maar vervangen heb voor een orginele nieuwe, is dit niet het geval.

Het enige dat ik dus nog niet vervangen heb is de temp sensor, maar aangezien deze wel een correcte temperatuur aangeeft als ik langzaam rijdt of stilsta, ga ik er even van uit dat dit niet de boosdoener is?

Het systeem bouwt gewoon druk op, en het water blijft er gewoon in zitten.

Ideeen?
 
Ik haat waterkoeling.

Mijn CBR had eerst het probleem alle koelvloeistof er uit te werken als ik voor een stoplicht stond, dit is opgelost door de ventilatorschakelaar in de radiateur te vervangen en de radiatordop te vervangen. Nu zit ik met het volgende probleem:

Als ik mn motor stil laat staan, en warm laat draaien gaat de temp meter mooi naar het midden, en als ie net over het midden is, slaat de ventilator aan, zodat de meter altijd mooi in het midden blijft staan. So far so good. Hetzelfde geld voor in de file of binnen de bebouwde kom in de spits.

Zodra ik echter mn rechterhand kan gaan gebruiken koelt de motor vrijwel meteen af naar "net voorbij het eerste streepje". Logische redenering is dan natuurlijk dat de termostaat open blijft staan, maar aangezien ik deze gecontroleert (pannetje kokend water) heb, en zelfs toch maar vervangen heb voor een orginele nieuwe, is dit niet het geval.

Het enige dat ik dus nog niet vervangen heb is de temp sensor, maar aangezien deze wel een correcte temperatuur aangeeft als ik langzaam rijdt of stilsta, ga ik er even van uit dat dit niet de boosdoener is?

Het systeem bouwt gewoon druk op, en het water blijft er gewoon in zitten.

Ideeen?

Ik heb zelf een cbr uit 1992 en het klopt dat zodra je gaat rijden en een gangetje hebt van ong. 80 - 100 km/h de tempmeter vrij snel daalt tot net boven het 1e streepje. In de file of bij stilstand gaat hij dan geleidelijk omhoog naar het midden en daarna verder, afhankelijk van de buitentemperatuur.

Dus zo te lezen gaat bij jou alles normaal!
 
Das raar, normaal zou de termostaat de temperatuur toch vrij hoog moeten houden? Als het normaal is is er niets aan het handje dan he :) zal eens een digitale termometer er in hangen, kijken hoe warm het water dan is...
 
ik zou me niet teveel zorgen maken als ik jou was.
je laat je teveel leiden door een metertje.

In de auto van ons thuis zit alleen een lampje dat gaat branden als hij te warm is, het is nog nooit gaan branden en ook geen problemen ermee :W


Volgens mij doet het koelsysteem wat hij moet doen :)
 
Ik zou me geen zorgen maken, want net boven het eerste streepje wil zeggen dat de sensor een temp. aangeeft van rond de 78 C, in het midden wanneer de ventilator aanslaat ong. 100 C
Dit heb ik zelf gemeten met een externe temp. meter op een honda vfr 87. Enja, alle onderdelen van de koeling vallen binnen de specs.
 
Terug
Bovenaan Onderaan