Cbr600rr 2004 gestolen En terug

Dat was hem dan inderdaad. Blauw witte gsxr uit iets van 2007 ofzo denk ik. Redelijk nieuw model in ieder geval, met zo'n 'vleugelkont' noem ik het maar. Die was uit bergen op zoom gestolen dezelfde nacht. Politie is ook onderzoek aa het doen, omdat ze het zo vreemd vinden.
 
Overigens zal ik zaken als de afhandeling van de verzekering e.d. ook wel even hoe posten. Misschien te leering ende vermaeck wel fijn. Tot nu toe petje af voor de knmv voor de afhandeling. Communicatie é.d. is erg netjes verlopen. Maar we wachten nog even het financiële stukje af...
 
Even een update, mogelijk als naslagwerk voor mensen in de zelfde situatie voor wat ze te wachten staat.

Motor is dus zaterdag de 24ste september gestolen, en dinsdag de 27ste september teruggevonden. Volgens de politie zonder schade, maar dit bleek anders bij aankomst bij de berger.

Op zich is de schade niet enorm, ze hebben hem een keer om laten vallen. Het is alleen veel geld omdat er op veel verschillende plaatsen een beetje is.

Ik heb hem vanuit de berger meteen bij de motorzaak gezet en de knmv gebeld dat er toch schade was. Zodat ik nooit het verwijt kan krijgen dat deze er naderhand op is gekomen.

Doordat de schade-experts het druk hadden momenteel, is er pas dinsdag de 4de oktober een schade-expert bijgekomen. De conclusie was dat de schade de dagwaarde waarschijnlijk zou overstijgen. (had ik niet verwacht)
Dit betekent dat ze biedingen laten doen door handelaren. De dagwaarde (zonder schade dan neem ik aan) minus het hoogste bod in de huidige staat is dan het bedrag wat ik uitgekeerd krijg.
Dit kan ook nog betekenen dat de motor toch niet economisch total loss is, wanneer niemand hem wilt.
Vanaf het moment dat de schade-expert is geweest (4 oktober) duurt het nog 1,5 tot 2 weken voor de motorzaak/ik te horen krijg wat de vergoeding zou zijn. Dat betekent eind deze of begin volgende week.

Vervolgens moet ik bepalen wat ik wil. Insteek vanaf begin is geweest de motor houden. Maar als ik bij wijze van spreken een schijntje krijg voor een motor met schade, of een relatief goede dagwaarde ( heb de motor gunstig gekocht) moet ik dit misschien heroverwegen.

Omdat ik geen gebruik maak van vervangend vervoer, krijg ik een dagvergoeding van 30 euro per dag. Dit is:

Als hij niet teruggevonden wordt na diefstal max 30 dagen
Als hij teruggevonden wordt zonder schade, een dag na vondst.
Als hij teruggevonden wordt met schade, max 10 dagen na vondst (max 10d omdat het loopt tot uitkeren van de schade)

Ik weet niet of het 'tot' of 't/m' is, en of ze de dag van diefstal meerekenen, maar bij mij zal het neerkomen op een dag of 13/14. Dit wordt aan mij uitgekeerd, de schade aan de hersteller, maar wel tegelijkertijd.

Komt dus eigenlijk neer op dat de motor ongeveer 3 weken weg is voor ik überhaupt weet waar ik aan toe ben op alle vlakken, en voordat ze kunnen starten met repareren/onderdelen bestellen.

Knmv helpt me tot nu toe nog steeds erg goed. Telefoontjes verlopen netjes en wordt duidelijk en eerlijk geïnformeerd.

Enige wat ik raar vind, maar dit staat los van de knmv en is algemeen voor verzekeringen, dat ik zover ik weet niet kan inzien/controleren wat de biedingen zijn geweest. Je kunt dus nooit weten of de verzekeringsmaatschappij eerlijk is in het uit te keren bedrag.

Over een week dus weer een update! ;)
 
Enige wat ik raar vind, maar dit staat los van de knmv en is algemeen voor verzekeringen, dat ik zover ik weet niet kan inzien/controleren wat de biedingen zijn geweest. Je kunt dus nooit weten of de verzekeringsmaatschappij eerlijk is in het uit te keren bedrag.

Dat is inderdaad niet erg transparant. We hebben ook MF-ers die bij verzekeraars werken, misschien kunnen zij hier iets over zeggen.

Maar toppie dat je dit nog even laat weten, zodat anderen hier wat aan hebben.
:}
 
Met zo'n wat oudere motor zit je al gauw aan de dagwaarde als je schade hebt.

Ik neem aan dat zij nieuwprijzen rekenen voor dat plastic en die nieuwprijzen niet zuinig. Een complete kuipset kost dan al gauw 1500 euro als het al niet 2000 euro is.

Dat is dus mooi klote.


Ik ben wel benieuwd naar het verloop.
 
Laatst bewerkt:
Klopt inderdaad van die dagwaarde, zit je erg snel aan. Als aan de hand van de biedingen het interessanter is voor de verzekeraar om de motor zo te verkopen en jou de dagwaarde te geven, mogen ze je bij beperkt casco zelfs verplichten de motor aan hen over te dragen...
Anders krijg je gewoon niets..

Het verhaal wat erbij verteld wordt, is dat ze dit doen om te voorkomen dat motoren in onderdelen verkocht worden, waarbij ook het frame met kenteken verkocht wordt, en dit gebruikt kan worden voor omkatten van gestolen motoren.
 
Enige wat ik raar vind, maar dit staat los van de knmv en is algemeen voor verzekeringen, dat ik zover ik weet niet kan inzien/controleren wat de biedingen zijn geweest. Je kunt dus nooit weten of de verzekeringsmaatschappij eerlijk is in het uit te keren bedrag.

Over een week dus weer een update! ;)

Mijn biedingen waren heel hoog doordat de zogenaamde expert bij mij niet de volledige schade Had genoteerd in de advertentie voor de schade kopers.

Ik heb gebeld met de schade opkoper(s) en kreeg een heel verhaal over dat ik een klootzak ben omdat ik meer eruit wilde halen en het mijn keuze iS geweest de motor te houden en ik niet mag klagen,voorbij gaand aan het feit dat die vent dus niet de juiste schade Had genoteerd. Na een zeikverhaal en twee welwillende schade opkoper heb ik dus gehoord dat er schade ontbrak in d'r advertentie.

De schade expert zegt dat dit niet uitmaakt omdat hij tl is, voorbij gaand aan t feit dat doordat die dagwaarde hoger is, ik minder uitgekeerd heb gekregen.

Afijn,
Ik indicatie vragen bij andere motorzaak voor mijn motor, die lag gewoon 800,- lager.

Trieste is dat ik nog heel eerlijk was mbt mijn letsel en hier nagenoeg geen vergoeding heb gehad. Had mijn letsel eigenlijk moeten aantikken. Want eerlijkheid brengt je niks.

Succes en laat je motor eventueel schouwen door een andere expert die wel onafhankelijk is.

Dat was mijn fout. Ik heb/had al onderdelen besteld en de reparatie deels betaald terwijl het eigenlijk rendabeler was fe motor af te staan en ben nu in gevecht met de expert.

Overigens heb ik wel het idee dat die shit niet helemaal pluis iS. Ik kreeg al gelijk een formulier om afstand te doen van mijn motor.
 
De schade expert heeft deels gelijk. Als hij totalloss is en je hebt al besloten dat je er afstand van gaat doen maakt het niets uit dat de expert eea verzwijgt. Met hogere biedingen verandert je dagwaarde natuurlijk niet.

Echter wanneer je hem wel wilt laten repareren maakt het alles uit! En precies daarom wil ik transparantie hierin. Ik wil gegevens van bieders, de tekst en foto's e.d. zodat ik kan beoordelen of het proces eerlijk is gegaan.
 
Even een update, mogelijk als naslagwerk voor mensen in de zelfde situatie voor wat ze te wachten staat.

Motor is dus zaterdag de 24ste september gestolen, en dinsdag de 27ste september teruggevonden. Volgens de politie zonder schade, maar dit bleek anders bij aankomst bij de berger.

Op zich is de schade niet enorm, ze hebben hem een keer om laten vallen. Het is alleen veel geld omdat er op veel verschillende plaatsen een beetje is.

Ik heb hem vanuit de berger meteen bij de motorzaak gezet en de knmv gebeld dat er toch schade was. Zodat ik nooit het verwijt kan krijgen dat deze er naderhand op is gekomen.

Doordat de schade-experts het druk hadden momenteel, is er pas dinsdag de 4de oktober een schade-expert bijgekomen. De conclusie was dat de schade de dagwaarde waarschijnlijk zou overstijgen. (had ik niet verwacht)
Dit betekent dat ze biedingen laten doen door handelaren. De dagwaarde (zonder schade dan neem ik aan) minus het hoogste bod in de huidige staat is dan het bedrag wat ik uitgekeerd krijg.
Dit kan ook nog betekenen dat de motor toch niet economisch total loss is, wanneer niemand hem wilt.
Vanaf het moment dat de schade-expert is geweest (4 oktober) duurt het nog 1,5 tot 2 weken voor de motorzaak/ik te horen krijg wat de vergoeding zou zijn. Dat betekent eind deze of begin volgende week.

Vervolgens moet ik bepalen wat ik wil. Insteek vanaf begin is geweest de motor houden. Maar als ik bij wijze van spreken een schijntje krijg voor een motor met schade, of een relatief goede dagwaarde ( heb de motor gunstig gekocht) moet ik dit misschien heroverwegen.

Omdat ik geen gebruik maak van vervangend vervoer, krijg ik een dagvergoeding van 30 euro per dag. Dit is:

Als hij niet teruggevonden wordt na diefstal max 30 dagen
Als hij teruggevonden wordt zonder schade, een dag na vondst.
Als hij teruggevonden wordt met schade, max 10 dagen na vondst (max 10d omdat het loopt tot uitkeren van de schade)

Ik weet niet of het 'tot' of 't/m' is, en of ze de dag van diefstal meerekenen, maar bij mij zal het neerkomen op een dag of 13/14. Dit wordt aan mij uitgekeerd, de schade aan de hersteller, maar wel tegelijkertijd.

Komt dus eigenlijk neer op dat de motor ongeveer 3 weken weg is voor ik überhaupt weet waar ik aan toe ben op alle vlakken, en voordat ze kunnen starten met repareren/onderdelen bestellen.

Knmv helpt me tot nu toe nog steeds erg goed. Telefoontjes verlopen netjes en wordt duidelijk en eerlijk geïnformeerd.

Enige wat ik raar vind, maar dit staat los van de knmv en is algemeen voor verzekeringen, dat ik zover ik weet niet kan inzien/controleren wat de biedingen zijn geweest. Je kunt dus nooit weten of de verzekeringsmaatschappij eerlijk is in het uit te keren bedrag.

Over een week dus weer een update! ;)


U bent eigen-schade verzekerd?

Anders gaat dit een claim tegen onbekenden worden...
 
De schade expert heeft deels gelijk. Als hij totalloss is en je hebt al besloten dat je er afstand van gaat doen maakt het niets uit dat de expert eea verzwijgt. Met hogere biedingen verandert je dagwaarde natuurlijk niet.

Echter wanneer je hem wel wilt laten repareren maakt het alles uit! En precies daarom wil ik transparantie hierin. Ik wil gegevens van bieders, de tekst en foto's e.d. zodat ik kan beoordelen of het proces eerlijk is gegaan.

Bedoelde niet dagwaarde, maar de waarde van 't wrak.

Maw het min bedrag wanneer je hem houdt.
 
U bent eigen-schade verzekerd?

Anders gaat dit een claim tegen onbekenden worden...

Neehoor. Ik ben wa + diefstal verzekerd. En dit betekent (in ieder geval bij mijn polis bij de knmv) ook de schade die is ontstaan door de diefstal. Als er schade is door een poging tot diefstal heb ik wel begrepen dat verzekeringsmaatschappijen dit soms onder vandalisme (proberen te) scharen. Mijn motor is echt gestolen, en teruggevonden met schade, dit is gedekt.
 
Bedoelde niet dagwaarde, maar de waarde van 't wrak.

Maw het min bedrag wanneer je hem houdt.

Dat begrijp ik, maar zoals ik zeg is dat alleen interessant als je hem wilt laten repareren. (wil ik dus overigens ook) Wanneer de conclusie is dat hij economisch total loss is, is de wrakwaarde allleen bepalend voor wat de verzekering bij moet leggen om jou schadeloos te stellen. (dagwaarde dus)

Voorbeeld:

Motor had vooraf dagwaarde van 3750 en is economisch total loss verklaard.
Bieder wilt er 2000 euro voor geven. Dan kan de verzekeringsmaatschappij mij 1750 geven met behoud van restanten.
Of ik kan zeggen, ik wil 3750 cashen zonder motor. Dan betaalt de verzekering diezelfde 1750, en ik krijg die 2000 van de bieder.

Zoals je ziet; als ik al besloten zou hebben in dit voorbeeldje dat ik afstand doe van de motor, maakt het niet uit of de bieder 1500, 2000, of 2500 ervoor geeft. Ik krijg namelijk de dagwaarde; 3750.

Echter als ik hem wil laten repareren, betekent een het dat als er 2500 geboden wordt, ik maar 3750-2500= 1250 krijg ipv 1750...
 
Onlangs hetzelfde meegemaakt, motor gestolen en terug gevonden met op eerste oogopslag lichte schade. De motor had voor mij en vergeleken op marktplaats een waarde van 7500,- euro. De schade bedroeg toch nog 3600,- euro en ik mocht de motor laten repareren. Aangezien het een italiaanse motor betrof kon het wel 3-4 maanden duren voordat alle onderdelen er waren. Ik heb daarom besloten in overleg met de verzekering de motor met schade te verkopen en het schade bedrag + dagvergoeding (15,- per dag, heb jij het beter voor elkaar met 30,- per dag) uit te laten betalen. Zo heb ik toch hetzelfde bedrag gekregen wat ik ervoor zou krijgen bij verkoop op marktplaats.
 
Onlangs hetzelfde meegemaakt, motor gestolen en terug gevonden met op eerste oogopslag lichte schade. De motor had voor mij en vergeleken op marktplaats een waarde van 7500,- euro. De schade bedroeg toch nog 3600,- euro en ik mocht de motor laten repareren. Aangezien het een italiaanse motor betrof kon het wel 3-4 maanden duren voordat alle onderdelen er waren. Ik heb daarom besloten in overleg met de verzekering de motor met schade te verkopen en het schade bedrag + dagvergoeding (15,- per dag, heb jij het beter voor elkaar met 30,- per dag) uit te laten betalen. Zo heb ik toch hetzelfde bedrag gekregen wat ik ervoor zou krijgen bij verkoop op marktplaats.

Bi jou is de situatie dus wel iets anders omdat de motor niet economisch total loss was. Dan zal je het inderdaad met de verzekeraar moeten overleggen indien deze normaliter aan de schadehersteller uitkeren.
Bij mij is hij (in principe) wel eco tl, dus wanneer ik besluit hem niet te willen houden, verkoopt de verzekering hem aan de hoogste bieder, en krijg ik dagwaarde terug.

Heeft beide voor en nadelen, ik weet van tevoren precies uit welke financiële situaties ik kan kiezen. Maar jij bent er mogelijk beter vanaf gekomen, afhankelijk hoe de dagwaarde precies ingeschat wordt bij mij.
 
Update in de vorm van tijdlijn:

24 sept. diefstal
25 sept. ontdekt en aangifte/melding
27 sept. teruggevonden, opgehaald bij berger (met schade) en weggezet bij motorzaak.
4 okt. bezoek schade-expert, expertise zou ongeveer 1,5 week duren, volgens mcr én knmv.
17 okt. gebeld met knmv, dat 1,5 week was toegezegd. Er staat 2 weken voor vertellen ze me vervolgens, maar meestal is het sneller. Kan elk moment binnenkomen, maar ze gaan erachteraan bellen voor me.
18 okt. Termijn van 2 weken is dus bereikt, maar hoor niets van knmv. Hebben ze erachteraan gebeld voor me? In ieder geval dus geen terugkoppeling.
19 okt. (vandaag) Ik bel met deze tijdlijn als mededeling, en wil weten hoe het zit. Nu bellen ze expert terwijl ik aan de lijn wacht. Expert schijnt gisteren nog mail te hebben gehad van motorzaak die van belang is, maar hij nog niet bekeken heeft. Belofte is er in ieder geval dat ik vandaag door expert gebeld wordt.

Tussendoor heb ik nog 1 keer gebeld, ik geloof na een 1 week ofzo. Omdat ik eerst alleen een tijdsschatting van de motorzaak had gehad, maar ik er ook 1 van de knmv wilde hebben. Toen is mij dus pas medegedeeld dat het niet zeker was of ik de motor mág houden. Maar dit staat al in een eerdere post.

Ook grappig, ergens tussendoor ben ik door de verzekeraar zelf gebeld, dus niet knmv, maar London, of Allianz ofoz?
Deze hadden nog helemaal niet van de knmv te horen gekregen dat mijn motor terug was. Deze belde dus om de schade verder af te gaan handelen. Dit was pas eind vorige week, toen de expertise dus eigenlijk al klaar had moeten zijn!! Sowieso vreemd omdat ik, lijkt mij, eigenlijk niets van doen heb met de eigenlijke verzekeraar, maar met de knmv. Los daarvan lijkt het me handig dat het contact met 1 van de 2 loopt, en niet door elkaar.
 
Spijtig, maar als er één ding is wat verzekeraars niet willen, is het betalen. Hier kun je nog lang op wachten.
 
Update in de vorm van tijdlijn:

24 sept. diefstal
25 sept. ontdekt en aangifte/melding
27 sept. teruggevonden, opgehaald bij berger (met schade) en weggezet bij motorzaak.
4 okt. bezoek schade-expert, expertise zou ongeveer 1,5 week duren, volgens mcr én knmv.
17 okt. gebeld met knmv, dat 1,5 week was toegezegd. Er staat 2 weken voor vertellen ze me vervolgens, maar meestal is het sneller. Kan elk moment binnenkomen, maar ze gaan erachteraan bellen voor me.
18 okt. Termijn van 2 weken is dus bereikt, maar hoor niets van knmv. Hebben ze erachteraan gebeld voor me? In ieder geval dus geen terugkoppeling.
19 okt. (vandaag) Ik bel met deze tijdlijn als mededeling, en wil weten hoe het zit. Nu bellen ze expert terwijl ik aan de lijn wacht. Expert schijnt gisteren nog mail te hebben gehad van motorzaak die van belang is, maar hij nog niet bekeken heeft. Belofte is er in ieder geval dat ik vandaag door expert gebeld wordt.

Tussendoor heb ik nog 1 keer gebeld, ik geloof na een 1 week ofzo. Omdat ik eerst alleen een tijdsschatting van de motorzaak had gehad, maar ik er ook 1 van de knmv wilde hebben. Toen is mij dus pas medegedeeld dat het niet zeker was of ik de motor mág houden. Maar dit staat al in een eerdere post.

Ook grappig, ergens tussendoor ben ik door de verzekeraar zelf gebeld, dus niet knmv, maar London, of Allianz ofoz?
Deze hadden nog helemaal niet van de knmv te horen gekregen dat mijn motor terug was. Deze belde dus om de schade verder af te gaan handelen. Dit was pas eind vorige week, toen de expertise dus eigenlijk al klaar had moeten zijn!! Sowieso vreemd omdat ik, lijkt mij, eigenlijk niets van doen heb met de eigenlijke verzekeraar, maar met de knmv. Los daarvan lijkt het me handig dat het contact met 1 van de 2 loopt, en niet door elkaar.

Nog een stuk advies, dit was de KNMV bij mij vergeten ten tijden van de diefstal:
Bij status gestolen word je verzekering opgeschort, derhalve niet verzekerd.
Bij het terugvinden meldt de politie dit direct bij dr rdw en vervalt de status gestolen, dus gaat je verzekeringsplicht weer in. Zorg even dat de polis dus weer met terugwerkende kracht actief is vanaf 27 september.

Verder was bij mij de financiele afwikkeling vanuit KMNV prima. Nadat de dagwaarde werd vastgesteld door de expert had ik binnen een week de dagwaarde-opkoopbedrag+dagvergoeding op mijn bankrekening.
Het opkoopbedrag een paar dagen later netjes ontvangen via de Bovag-garage waar de schadefiets heeft gestaan.

Daadwerkelijke polis beëindigen en dat geld terug krijgen was een hoop telefonisch geneuzel.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip. Verzekering was bij mij al gefixt. Ik ben inderdaad gisterenmiddag nog gebeld. Behoud van restanten was eigenlijk niet interessant, behalve als je zelf gaat hobbyen, en daar heb ik geen zin in.
Dagwaarde die ik vergoed krijg is tussen de 3500 en 3600 volgens de schade-expert, en hij ging zijn best doen het stukje met biedingen e.d. nog voor het weekend rond te krijgen.
Vandaag bel ik met de knmv hoe lang het duurt voor zij uitkeren wanneer dagwaarde en opkoopbedrag exact bekend is. Het opkoopbedrag staat in ieder geval 7 dagen voor.

Ik ga alvast motoren bezichtigen in ieder geval, en als 1 echt bevalt, kijk ik of ze met een aanbetaling de motor willen vasthouden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan