Chopperhelm?

Ilian

MF veteraan
6 jan 2005
4.991
0
Arnhem
Hello!

Ik moet een helm aanschaffen, nou sta ik natuurlijk voor een huge dilemma.... wat voor'n helm koop ik? Vind zo'n police achtige helm wel erg cool, maar is dat ook wel veilig? Als ik fotos bekijk van chopperrijders zie ik dat die allemaal zo'n leuke helm ophebben (voor zover een helm leuk kan zijn). Vind zo'n integrale zo lelijk! maarja veiligheid is natuurlijk ook wel belangrijk... Pfoe, wat zeggenjullie, als medechopperfans? :] Oja ennehm, aan welke prijsklasse moet ik denken? Kan ik vast beginnen met sparen, pffff..
 
Of je gaat voor veilig of je gaat voor leuk.
Een combinatie is m.i. niet mgl.

Verder zijn er zat topics over helmen. Blader die maar door dan weet je alles.
gr
 
Ik ga voor het potje....ik heb al eens gehoord en gezien hoe ze een intergraal helm moeten verwijderen na een flinke klapper....geen pretje...een open helm is veel sneller af...je kan natuurlijk wel je gezicht beschadigen...bij mij is dat niet zo erg
 
ik heb een mat zwarte pot die koste ongeveer 65 euro en een goede bril
(bij de klapper op de foto maakt het niet uit wat je op hebt)

Bijlage: crashburrid.jpg
 
Pot!€75
En voor de regendagen: pot met donkervizier en rubber mondstuk (Mega)€110
 
De boxer is natuurlijk geen integraal helm, wil je je kaak beschermen, dan moet je zeker geen boxer hebben, het kinstuk vangt de klap echt niet op, ik heb hem zelf ook, evenals de roadster, ik ben er erg tevreden mee, maar denk er toch ook over om over te stappen op een intergraalhelm, omdat inderdaad je kaak erg belangrijk is
 
Hmmm.. een 'potje' is net zoiets als een jethelm? Pff, merk wel dat ik nog lang niet thuis ben in de motorvaktaal heheh.. Thnx voor jullie reacties, zet me aan t denken!
 
Hmmm.. een 'potje' is net zoiets als een jethelm?

Yep. Ik heb ze allebei; potje, voor de kortere afstanden, en een intergraal (jaja, een foute systeemhelm nog wel; droeg toen nog geen lenzen, en met bril was het altijd een crime zo'n ding op je kop en dan nog de bril ertussen friemelen) voor de wat langere afstanden. Als je een paar keer in regen/hagel of achter een zandwagen hebt gereden met een potje, en daarna afstapt met een fijn 'gezandstraald' gezicht, is er best wel wat voor een intergraal te zeggen. staat natuurlijk een stuk minder cool, maar ik heb al een vrouw.... ;) .

Ik ga (als hulpverlener) wel mee met de stelling dat een intergraal niet altijd veiliger is. Maar haal de helm nooit van een crash-slachtoffer af! Laat dat aan de beoordeling van het ambulancepersoneel over. Je wilt niet weten wat voor schde je aanricht door (goed bedoeld welliswaar) de (intergraal)helm van een slachtoffer af te trekken. Niet doen!

Heb toevallig vanmiddag nog ff staan passen voor een nieuw potje {mijn huidige is echt 'af'; kleeft aan alle kanten, was zo'm matzwart gevalletje voor weinig), en de enige die fijn zat was de Arai......de duurste natuurlijk. Tja, moeilijke kop waarschijnlijk....
 

:^ IDD
roofboxerstar.jpg

zit je weer wat beter beschermd (tegen de elementen dan)
 
Hmmmm ik heb hier ook nog een supergoeie integraalhelm liggen. Misschien dat ik die dan maar vanaf nu voor de echt lange afstanden op ga doen. (Nadeel: hij zit te strak! :X Ik krijg er een flinke afdruk van op mijn voorhoofd)


Hey Magna, whoya callin' stupid? :+
Mooi ding! Maar zonder die strepen issie mooier voor op een chopper, denk ik. :) Gewoon neutraal zwart, als de mijne. :)



Zo'n boxer kun je trouwens mooi over laten spuiten tot een doodshoofd.
(Goh, waar heb ik dat ergens gezien? ;) ;) ;) )
 
Laatst bewerkt:
..is er best wel wat voor een intergraal te zeggen. staat natuurlijk een stuk minder cool, maar ik heb al een vrouw.... ;) .

Ik heb nog geen man dus moet wel een beetje aan mijn 'cool-zijn' denken! 8-)
Vind t wel fijn dat jullie zeggen dat een integraal helm niet altijd veiliger is, dat idee had ik namelijk wel en vond t ergens dan wel eng om met een 'potje' te gaan rijden. Nu denk ik dat ik voor t potje ga. Toch wel veilig dus! Vind een breder gezichtsveld ook wel belangrijk, je ziet al zo weinig met zo'n helm.. En hij staat, voor zover een helm dat kan, goed (en das weer fijn voor de mannenjacht heheh)
 
Ik ben wel van mening dat een potje mooier is, maar draag toch een Arai integraal helm. Geeft toch een meer zeker gevoel (voor mij dan).

Moet trouwens zeggen dat niet iedereen zoi'n potje staat. Ik heb er wel eens een op gepast om er evt bij te kopen, maar als je een beetje een lange nek hebt lijkt het alsof de helm boven je schouders en hoof "zweeft". Ziet er bij mij iedere geval niet uit (sowieso bedekt de integraal meer van m'n gezicht wat alleen maar voordeel is natuurlijk :) )
 
Moet trouwens zeggen dat niet iedereen zoi'n potje staat. Ik heb er wel eens een op gepast om er evt bij te kopen, maar als je een beetje een lange nek hebt lijkt het alsof de helm boven je schouders en hoof "zweeft". Ziet er bij mij iedere geval niet uit (sowieso bedekt de integraal meer van m'n gezicht wat alleen maar voordeel is natuurlijk :) )

Hm, weet niet of ik een 'potjeshoofd' :? heb.. ga binnenkort wel naar de winkel en pas ik het een en ander. ben benieuwd!
 
Valt voor allebei wat te zeggen, soms is een potje veiliger, in andere gevallen een integraal.
Zelf rij ik altijd met een potje, gewoon omdat het in mijn ogen beter staat. Maar van de andere kant wil je niet weten hoe vaak ik dat potje vervloekt heb, als ik weer eens last had van zand/stof in mijn ogen (lenzen), of als er weer eens een vlieg, wesp, bij of ander ongedierte frontaal in botsing kwam. Soms zo erg dat de rest van de groep maar weer een extra rookpauze in moest lassen.

Eigenlijk is het dus gewoon een kwestie van prioriteiten stellen, in mijn geval het potje. Puur voor de "looks" en eigenwijs is toch ook wijs.
 
De zwaarste letsels (dodelijk) ontstaan toch omdat de rijder frontaal met zijn hoofd ergens (auto,boom etc.) tegenaan klapt. In die gevallen is een integraal toch een stuk veiliger. :?

Klopt, maar er gaan er jaarlijks ook een heleboel aan onderdoor (dodelijk, of blijvend invalide) aan goedbedoelde omstanders die denken dat de helm zo snel mogelijk van het slachtoffer af moet. Als je dan een opdonder gehad hebt, zorgt de helm nog vaak voor een soort van 'brace'achtige constuctie, zodat beschadigde nek & rugwervels geen schade aan kunnen richten. Gaat trouwens niet altijd op, maar neem gewoon het zekere voor het onzekere; laten zitten die helm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan