Crosstourer VFR 1200X

Wel 'n beetje vervelend dat je dit pas na aankoop hebt bemerkt.
Kleine troost dat je dealer het ook merkt; dat maakt praten een stuk makkelijker.
Heb je het Crosstourer-forum al nageplozen voor deze klacht?
 
Ook nog nooit gehoord en ik rij behalve op een spiksplinternieuwe motor nooit op twee 'gelijke banden'. De achterste gaat er altijd sneller uit dan de voorste, en dan wordt daar wel eens een ander merk tussen gegooid en zo...

" er een vijs kapot gedraaid was "

Grappige was dat de dealer er eerst een andere achterband op wilde zetten omdat de Pirelli niet op voorraad was. Dat heb ik echter afgehouden, omdat het eigenlijk niet verstandig is om met twee verschillende merken banden te rijden. En daar was hij het dan ook wel weer mee eens. :+
Maar ik ga het de komende week merken of het beter wordt.

(En voor "den ollanders": een vijs = een schroef ;) )
 
Wel 'n beetje vervelend dat je dit pas na aankoop hebt bemerkt.
Kleine troost dat je dealer het ook merkt; dat maakt praten een stuk makkelijker.
Heb je het Crosstourer-forum al nageplozen voor deze klacht?
Eigenlijk ging dit verloren door de heftige rem trillingen, die waren zeer waarneembaar waardoor ik dit niet echt opmerkte. Maar ik ga ervan uit dat het goed komt.

Crosstourer forum kende ik nog niet, daar ga ik ook nog even rondsurfen.
Ken wel het VRFOC forum Forum van de Honda VFR Ownersclub Nederland (VFROC) .
 
Volgens mij heb ik het wel eens eerder gehoord dat de voorband en achterband moeten inslijten, weet het niet zeker meer. :? :?

Maar ok dat weet je dan zeer snel, 1000 km is niets met een CT :] :]
Zou zelfs sneller moeten zijn denk ik zo.

Gisteren nog weer eens een flinke stap opzij gemaakt in de regen :(
Die Bridgestone bende moet er maar eens onderweg, wat een butband is dat toch.
 
Een plaatje (letterlijk en figuurlijk :) ).

full


Wel na een kleine opfris beurt. Gisteren na de miezerregen terug naar huis gereden, maar wat wordt dat ding dan al vies zeg! Had daar al wel over gelezen, maar de prut zit zelfs achter op mijn jas :( .
Heb het bij BMW altijd een raar dingetje gevonden, dat kleine extra achter spatbordje, maar dit blijkt toch een effectieve noodzaak.
Als je dan toch wil concurreren met die Duitser, kopieer dan zo'n simpel dingetje mee! Zal toch geen patent op zitten?
Wellicht iets voor de aftermarkt spullen verkopers? Is zoiets ergens te koop? :?
 
Laatst bewerkt:
Gisteren nog weer eens een flinke stap opzij gemaakt in de regen :(
Die Bridgestone bende moet er maar eens onderweg, wat een butband is dat toch.
Over twee weken staat er een Allroad Bandentest in de Motorplus. Getest op binnenwegen, off-road en slijtage.
Zou nog even 2 weken "zomerweer" wachten.
Voorop gesteld dat die anders zou uitvallen dan de duitse test...
 
Bedoel je deze test?
Ja, die inderdaad. Maar mijn duits is niet zo goed (meer ;) ), dat ik dit nog vloeiend kan begrijpen.
Dus ben wel benieuwd naar de test in Motorplus. Dat is een zusterblad, dus zou het een simpele vertaling kunnen zijn, maar het wordt aangekondigd als een "Allroad banden test", dus niet alleen specifiek voor de CT.
Ach, ben nog niet aan nieuwe banden toe als ze het trillen niet veroorzaken.
 
Net terug van 3 dagen Normandië. Totaal 1.650 probleemloze km ’s afgelegd.
Heenreis via snelweg. Met het standaardruitje in de laagste stand is een snelheid tussen de 130-150km/u goed te doen. Op de heenreis bij die snelheden een verbruik van ongeveer 1:16,5 (solo met koffers), dus gewoon erg netjes.

Bij het toeren op de binnenwegen heb ik gemerkt dat het verbruik bij lagere snelheden, zo tussen de 50 en de 70, en rijdend in een (te) hoge versnelling volgens de boordcomputer met 1 op 15 niet echt gunstig is. Maar bij wat hogere toersnelheden en een lagere versnelling kwam ik al gauw op 1 op 18 a19. Gemiddeld toerverbruik bedroeg ongeveer 1 op 17.

Inmiddels ruim 6.500km met de Crosstourer afgelegd. Prima motor.
Prachtig V4 blok met zat koppel en power voor de binnenwegen, stuurt en remt goed, voldoende comfort. Eén soort van naked Pan European :)
Vind alleen de speling in de aandrijflijn wat hinderlijk en ben dat niet van Honda gewend. Maar gelukkig heb ik daar alleen maar last van als je met lagere snelheden door de bebouwde kom rijdt en continu gas open/dicht hebt. Verder heb ik het zadel al iets laten aanpassen maar ben nog niet tevreden. Overweeg het nog een centimeter of 3 te laten verhogen voor nog meer zitcomfort.
full
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Vind alleen de speling in de aandrijflijn wat hinderlijk en ben dat niet van Honda gewend. Maar gelukkig heb ik daar alleen maar last van als je met lagere snelheden door de bebouwde kom rijdt en continu gas open/dicht hebt.

En dat is al flink verbeterd, de eerste generatie VFR1200F had hier flink meer last van, echt klikerdeklak, irritant geluid kwaad kan het niet.

Bij de CT en tweede generatie 1200F zijn er wat aanpassingen doorgevoerd, grappig, ik was de 1ste gen 1200F gewend en vond nu de CT eigenlijk perfect.
Jou valt het op, kun je zien wat 3 jaar 1200F aan gewenning heeft opgeleverd. ;)

Maar het is echt flink verbeterd hoor. Blijkbaar toch nog ruimte voor aanpassing.

Mooie rit btw :}
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit er nu opzitten, kost ook niets, helpt wel maar het blijft een smeerpoets die CT
Hee, waar heb je dat vandaan :?
Of zelf gemaakt (want "het kost niets").

En ja, die topkoffer is perfect. Ik hoef niet eens te friemelen met mijn laptop, past er gewoon in. :)
 
Laatst bewerkt:
Nou ja niets ;) in vergelijking met de rest van de bike iets van 20 eur

Hier vandaan:

Touratech webshop

Maar wel van metaal, lekker stevig en zeker voor opspattend water en bende helpt het wel, denk aan de onderkant van je topkoffer.
Dat slotje waarmee de Topkoffer zelf vastzit blijft zo wat schoner.

En het misstaat niet echt op deze machine, alle kleine beetjes helpen.
 
Mooie fiets, Fleng! Handige tip wb de spatflap, Frank! Met koffers heb ik weinig last van opspattend water, maar zonder is het idd hinderlijk.

Net terug van een weekendje Eifel/Luxemburg. CT staat nu op 30.300 km, hij loopt steeds beter. Geweldig ding, echt.
 
Ja, die inderdaad. Maar mijn duits is niet zo goed (meer ;) ), dat ik dit nog vloeiend kan begrijpen.

Nou ja, zoals Frank al had ervaren;

de Bridgestone BT023 worden door MotorradOnline ook afgeraden!
Hun Battle Wing BW 501/BW 502 zou al veel beter met de Xtrourer harmoniëren.

De Continental Road Attack 2 is prima, maar op slecht wegdek weinig comfortabel en op snelle Autobahn-ritten met volle bepakking wat onrustig.

De Continental Trail Attack 2 (met kenmerk "Z") levert veel zelfvertrouwen aan de bestuurder. Een lekkere band die je schuiner, sneller, zekerder en comfortabeler laat knallen. Een tip volgens MotorradOnline!

De Dunlop Roadsmart 2 moet eerst op temperatuur gebracht worden.
Niet zo comfortabel, richt zich sterk op bij remmen in een bocht.

Hun Trailmax TR 91 past de Xtourer beter. Niet zo'n goeie handling als de Continental en Pirelli. Erg comfortabel.

Michelin Anakee 2 onder de Xtourer is een "match made in heaven". Homogeen en comfortabel.

Michelin Pilot Road 3 stuurt zeer scherp, biedt erg veel grip bij het optrekken vanuit bochten. De toptip voor regenrijders! Maar als het koud wordt vervaagt het grensbereik.
Niet zo comfortabel.

Metzeler Tourance Next is bijzonder harmonieus met geen enkel zwak punt. Kan niet zo sportief gereden worden als de Conti.

Pirelli Scorpion Trail maakt de Xtourer erg lichtvoetig en zeer wendbaar.
Bij maximaal afschuinen glijden ze tamelijk vroeg, maar erg goedmoedig weg en laten zich gemakkelijk corrigeren. Niet zo comfortabel, maar eerder een band voor "pittig" rijden. Niet zo harmonisch.

Hoop dat dit helpt.

:)
 
Laatst bewerkt:
ik heb in zwitserland een anake2 vooraan moeten leggen ...ze hadden niks anders...stuurde voor gn meter..na 1500 km vervangen door pr3 en stuurt super
 
Even een simpel vraagje: de CT is de eerste motor voor mij met een water temperatuur meter in het dashbord. Voor mijn vorige modellen vond Honda een rood lampje dat je te laat zag voldoende.
Ik zie na 1 km al twee streepjes, of blokjes eigenlijk, en dat blijft dan zo.
Is de CT zo snel op (water) temperatuur en zijn twee blokjes een normale aanwijzing?
 
Ik heb tot op heden ervaring met 4 verschillende banden op de CT:
0 - 5500 km Pirelly Scorpion trail. Plakte geweldig aan de weg maar sleet als sneeuw voor de zon. Perfecte band om mee te driften, erg voorspelbaar gedrag. 5500 km waren mij een beetje te weinig

5500- 18600 km Conti Trail Attack 1: goede band, fijne levensduur, was ietwat onzeker in de regen maar dat maakte niet veel uit als je je rijgedrag iets aanpast. Fijn mee gereden

IMG_20130502_140833-X2.jpg


18600- 26200 km Conti trail attack 2: fantastische band in droog en regen, geeft geen krimp ook bij maximale hellinghoeken, sleet alleen erg snel. Met deze band kan je wel extreem plat.

26200 tot heden Bridgestone Battlewing: in de regen niet de fijnste band maar als het droog is een perfecte stuurder. Is wat stugger dan de TA2 maar na 33n goede 3000 km zie ik in ieder geval nog zat profiel...
 
De Dunlop Trailmax TR 91 ligt er achteraan op, en vooraan rij ik met de recentste Michelin Anakee- versie. Maar ik jaag ze er zo snel niet door als allroadtoad. Nu, 'driften' en 'extreem plat' kom ik ook niet zo vaak tegen eigenlijk...

Die speling op de cardan was me ook al opgevallen, maar ik lees hier dat het geen kwaad en zelfs slechter was bij andere modellen, dus geen zorgen...

De twee streepjes van de waterkoeling: idem dito. Komen snel te voorschijn en blijven dan stabiel. Alleen bij warm weer en stedelijk verkeer komt daar al eens een derde blokje bij, dat terug verdwijnt zodra je buiten de stad even de gas open zet.

Dinsdag 30 000 km- beurt en nadien nog eens richting Spanje.
 
Bij het 3e blokje kickt de geforceerde koeling er ook in en moet je heel gek gaan willen er nog wat blokjes bij komen.

Op basis van de Duitse bandentest (die ik gekregen had via een mede VFROC forumlid) heb ik ook voor de Conti Trail Attack2 gekozen, en daarnaast naar de grafiekjes die deze bandensite bij veel modellen laat zien gekeken wat de sterke/zwaktes zijn van de band.

Het gerammel in de cardan stelt inderdaad niets meer voor in vergelijk met de VFR1200F (en bijvoorbeeld de Honda NTV waar ik de nodige km's op heb gereden).
 
Nou ja, de motor kan in ieder geval best extreem plat...

IMAG0479-L.jpg


Dit was mijn TA1 net voor vervanging, in het midden nog redelijk ok:

IMG_20130502_140502-L.jpg


Voetsteunen ga ik nu wel vernieuwen want mijn middenbok en zijstandaard beginnen nu ook te slijten. Overigens, het si niet door high speed bochtenrijden hoor, is vooral bij oefenen van gymkhana oefeningetjes.
 
... :? zó vaak zó plat zal ik waarschijnlijk nooit komen.
Ik heb altijd van die keurig platte middenvlakken van de snelweg km's.
Is gymkhana nu lastiger met een automaat?


Hier is trouwens de Motorrad bandentest in Engels te vinden:
KLIK
 
Wij hebben hier in Zeeuws Vlaanderen geen snelweg dus dat scheelt. ;)

Gymkhana vereist wel gewenning met de DCT, overal waar je wat koppeling gebruikte doe je nu je voetrem. Bottleneck is meer het gewicht dan de DCT.

Hier een mooi filmpje van een belgische instructiecollega, die itt tot mijzelf gymkhana doceert:

 
Terug
Bovenaan Onderaan