cruise control

26 dec 2020
49
26
hoi

weet iemand wat een goede cruise control is voor een dragstar 1100 classic moet simpel maar wel goed werken heeft iemand een idee
 
Heb er laatst naar zitten googlen, heb een aantal (vrij prijzige) opties:
  • Atlas Throttle Lock
  • Kaoko cruise control
  • BDCW throttle control
Weet niet of deze allemaal op een dragstar passen.
 
dat zijn allemaal geen echte cruise control, zo,n gasvasthoud dingetje.
de snelheid varieert met deze dingen als je een beetje wind mee of tegen hebt, of als de weg een beetje omhoog of naar beneden loopt.
het is meer geschikt voor korte stukjes om eventjes je hand te ontlasten.
of als het heel rustig is en de snelheidsvariaties geen probleem zijn.
als je dat geen probleem vind, dan werkt dit prima.
ik zat met die dingen alsnog de snelheid bij te regelen.
als je een echte cruise control wilt, zul je een aftermarket cruise control van een auto moeten aanpassen.
dat werkt uitstekend, maar uiteraard is dit geen klein klusje.
 
Van al die gas-vasthoudt-plastics beviel de Crampbuster mij nog het beste, de Go Cruise was ook nog wel ok, maar het gehannes met dat stellen was ik snel zat.
Gelukkig heb ik later een Electronische Cruise Control voor mijn motor kunnen kopen die inderdaad op de snelheidsmeter je snelheid aanhoudt, dat is eigenlijk wat je wilt maar alleen voor motoren met ride-by-wire (soms) beschikbaar.
En bestel alsjeblieft geen China meuk, kijk even iets verder dan je portemonnee.
De vreugde van de lage prijs is sneller vergeten dan de irritatie van de slechte kwaliteit.
 
Die throttle lock dingen vind ik k.u.t. Zoals hierboven al gezegd, het is een soort "handgas". Je kunt dan even je rechterhand ontspannen, maar een contstante snelheid kun je vergeten. Zeker in heuvelachtig gebied. Wil je echt cruise control dan zul je aan zoiets moeten:


Maar dat is alleen voor bepaalde merken en modellen, en kost een paar centen......
 
Die throttle lock dingen vind ik k.u.t. Zoals hierboven al gezegd, het is een soort "handgas". Je kunt dan even je rechterhand ontspannen, maar een contstante snelheid kun je vergeten. Zeker in heuvelachtig gebied. Wil je echt cruise control dan zul je aan zoiets moeten:


Maar dat is alleen voor bepaalde merken en modellen, en kost een paar centen......
Mooi systeem. Maar 785 euro voor mijn betreffende motor...goeiedag he 8)7
 
  • Eens
Waarderingen: Ulgi
hoi

weet iemand wat een goede cruise control is voor een dragstar 1100 classic moet simpel maar wel goed werken heeft iemand een idee
Simpel, degelijk en niet al te duur. Kom je op een Kaoko uit.
En zoals gezegd, het houd alleen je gashendel vast, niet de exacte snelheid.

Cruise control is altijd waardeloos. Zelfs in de auto is het onbruikbaar.

Bullshit.
 
Voor jouw type machine is enkel die gashendel-vergrendel mechanische's een optie. Het functioneert een beetje als een cruise control, noemt zichzelf vaak ook cruise control maar is het net niet helemaal. Het is zeg maar een beetje als een broodzakje pakken als je met je vriendin... weet je, laat maar.

Hoe dan ook, ik hoor veel goeds over die Kaoko apparaten.
 
Echt goede cruisecontrol krijg je volgens mij alleen bij ride by wire. Met een kabel is het eigenlijk altijd zoeken naar een compromis. Ik heb nog nooit een fijne en goed werkende gevonden. Mogelijk niet goed genoeg gezocht?
Bij BMW hadden ze sowieso in 2006 al cruise control op de K1200GT. Deze had ook een kabelactuator, gezien het gasklephuis met conventionele kabels bedient wordt. Eigenlijk zit het 'm meer in de regeling, dus hoe snel of eerder hoe vloeiend de cruise control reageert op last wisselingen (cq snelheidsverschillen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan