cruise control

26 dec 2020
50
26
hoi

weet iemand wat een goede cruise control is voor een dragstar 1100 classic moet simpel maar wel goed werken heeft iemand een idee
 
Heb met de 3d printer de kaoko kloon gemaakt. Werkt tot nu toe zo fijn dat ik geen echte ga kopen.

Ja, je snelheid fluctueert.
Nee, het is geen aan/uit ding, dus bij minder frictie makkelijk te compenseren.


Edit:

 
Laatst bewerkt:
1645350100465.png


Ik heb dit model gehad. Vond het geen succes en ligt bij mij nu in de kast. Je moest het echt heel strak aandraaien en dan nog liep het gas heel langzaam terug. Ik was meer met dat dingetje bezig dan met het verkeer op de weg. Dus ik rij gewoon "ouderwets" al zou ik een echte cruise control wel fijn vinden. In de auto gebruik ik de c.c. eigenlijk altijd. Scheelt ook nog benzine en boetes. Instellen op de GPS-snelheid, 3 km/u boven de max toegestane, en je hoeft nergens meer op te letten.
 
Laatst bewerkt:
Werkt zo'n Kaoko eigenlijk ook als je handkappen hebt? Zie zitten natuurlijk ook in je stuurbuis geschroefd.
Het kan wel, als ik de constructie zo zie. Of het net zo handig werkt is een tweede...
Heb met de 3d printer de kaoko kloon gemaakt. Werkt tot nu toe zo fijn dat ik geen echte ga kopen.

Ja, je snelheid fluctueert.
Nee, het is geen aan/uit ding, dus bij minder frictie makkelijk te compenseren.


Edit:


*ziet dat een Kaoko 200 euro kost.

Ik heb ook een printprojectje, geloof ik.
 
dat zijn allemaal geen echte cruise control, zo,n gasvasthoud dingetje.
de snelheid varieert met deze dingen als je een beetje wind mee of tegen hebt, of als de weg een beetje omhoog of naar beneden loopt.
het is meer geschikt voor korte stukjes om eventjes je hand te ontlasten.
of als het heel rustig is en de snelheidsvariaties geen probleem zijn.
als je dat geen probleem vind, dan werkt dit prima.
ik zat met die dingen alsnog de snelheid bij te regelen.
als je een echte cruise control wilt, zul je een aftermarket cruise control van een auto moeten aanpassen.
dat werkt uitstekend, maar uiteraard is dit geen klein klusje.
Voor wat ik ervan verlang is de kaoko prima, je kunt voor een paar km lang je pols ontlasten op bijvoorbeeld een lange, saaie, rechte weg. De schommelingen in snelheid valt naar mijn beleving erg mee en een hoger tempo instellen gaat ook eenvoudig.
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat als je denkt dat het hetzelfde is als een cruisecontrol dat het dan wel tegenvalt.
Op de manier dat ik m’n motor gebruik is het ontbreken van een cruisecontrol geen probleem. Zou het voor de hoge gadgetgehalte wel willen proberen.
 
Ik ook...;)

Mogen we daarna ook schaamteloos copieëren, of staat er copyright op? Mits het een goed ontwerp is natuurlijk, anders mag je hem lekker zelf houden._O-

Ik begrijp niet zo goed waarom dat V-strom ding zoveel componenten heeft? Je hebt er maar 3 nodig en het maakt hem onnodig breed (mijn ontwerp is 12mm breed)... De basis zit vast in het handvat, een slider die druk op de gashendel uitoefent en een wartel die dat dus aandraait. Omdat die wartel wel vast moet blijven staan heb ik een vrij fijne draad gepakt, maar ik denk dat dat wel een stukje groffer kan zodat je wat minder hoeft te draaien/grijs gebied hebt. Maar, hij werkt eigenlijk al helemaal prima zo... Top idee van Kaoko :+

1645431861173.png
E20180B5-6CB6-48A0-991F-E22CC8673A97.jpeg


Heb er trouwens geen enkel probleem mee om STL's te delen, maar de SW parts doe ik nooit. Ik zet het alleen nooit op Thingiverse of iets dergelijks omdat ik daarvoor te strakke toleranties aanhoud (mijn printer draait heel strak, maar daar kun je "voor het publiek" niet vanuit gaan). Printer moet overhang van 60 graden 100% betrouwbaar kunnen printen (want: draad), en bij een tolerance test de 0.20mm echt wel zonder twijfel halen, anders krijg je dus van die fratsen als printen op 104% om het werkend te krijgen :) Mijn printer haalt 0.10mm (en met wat moeite krijg je 0.05 ook nog los _O-), deze draad is op 0.12 geprint gewoon glad. Moet zeggen dat dat mijzelf ook meeviel, volgens mij kom ik weg met nog veel fijnere draad (mocht ik dat ooit nodig hebben).

Bovenstaande disclaimer daargelaten, STL's ingesloten :P
 

Bijlagen

  • CCbase.STL
    323,3 KB · Weergaven: 7
  • CCrotor.STL
    350,8 KB · Weergaven: 6
  • CCslider.STL
    355,9 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Cool!!!
Inderdaad, grof schroefdraad is minder draaien, wat weer makkelijker is met vastzetten. De slider zou kwa diameter ook net wat kleiner mogen.
Verder heb je met de thingivers versie de buitenste spacer niet echt nodig, maar dat ligt aan hoe het stuurgewicht gemonteerd zit.


Ps: hé ts, ben je ons gelul al zat?_O-
 
Cool!!!
Inderdaad, grof schroefdraad is minder draaien, wat weer makkelijker is met vastzetten. De slider zou kwa diameter ook net wat kleiner mogen.
Klopt, ga een v2 maken waarbij ik dat ook verwerk. Maar, ben eerst een weekje weg.
Verder heb je met de thingivers versie de buitenste spacer niet echt nodig, maar dat ligt aan hoe het stuurgewicht gemonteerd zit.
De meest binnenste ook niet... Die fungeert alleen als een extra punt waarop de boel kan glijden want hij zit niet aan de splines vergendeld.
 
I don't really understand why that V-strom thing has so many components? You only need 3 and it makes it unnecessarily wide (my design is 12mm wide)... The base is fixed in the handle, a slider that applies pressure to the throttle and a swivel that tightens it. Because the swivel must remain fixed, I used a fairly fine wire, but I think it could be a bit coarser so that you have to turn less / have a gray area. But, it actually works just fine like this... Great idea from Kaoko:+

Bekijk bijlage 1730311Bekijk bijlage 1730312

By the way, I have no problem sharing STLs, but I never do the SW parts. I just never put it on Thingiverse or something like that because my tolerances are too tight for that (my printer runs very tight, but you can't assume that "for the public"). The printer must be able to print overhangs of 60 degrees 100% reliably (because: wire), and in a tolerance test it must be able to reach 0.20mm without a doubt, otherwise you will end up with such gimmicks as printing at 104% to get it to work. :) My printer reaches 0.10mm (and with some effort you can also get 0.05 loose _O-), this wire is printed on 0.12 simply smooth. I have to say that that wasn't too bad for me either, I think I could get away with much finer thread (if I ever need it).

Disclaimer above, STLs included:P
Hi Unruled,
I'm driving Vstrom DL-650 (2018) and would like to install some sort of throttle lock.
I see you posted your Kaoko like one on this post: cruise control

From thread at link above, I guess you had used it on Vstrom 650 or alike bike for some time with device on it? I would appreciate if you can maybe share any type of concerns, tips regarding printing adaptations, mounting etc - any overall usability experience of the device.

Thank you
 
That was interesting to see, I had no recollection of posting that in English. Turns out I didn't. Got even more interesting because my English is supposed to be better than that :+

As for your question, I've been using it on my KTM 950 LC8 for the past 2 years. More shakey than a V-strom for sure, and it works pretty great. I am using a version with coarser thread for faster application though (multi-start, even, if I recall correctly), the rest hasn't changed. I was a bit afraid the faster threads wouldn't keep position well enough, but they absolutely do, probably aided by the texture of the 3D print (layer lines). One thing that might be improved, is that the 'clutch' doesn't realllllly bite into the rubber grip, but sort of squeezes it in place. It also works, but if not quite tight enough it ever so slowly loses throttle position. So sharper teeth could help. That's it, it's perfect otherwise. Doesn't get in the way at all and is really easy to engage.
 
Haha... so that turned out to be twisty on languages :-D As I don't understand Dutch, Chrome translation was turned-on, so your post became injected there in English ;-)
Thank you very much for your share and experience with the device. Will try to apply a sharper grip pattern on surface touching the throttle gum.
Will post STLs after done and tested.
 
Terug
Bovenaan Onderaan