Dat lelijke ronde remvloeistof potje

V-twin Kevin

MF veteraan
23 sep 2009
6.136
17
Easterwood
Oké, misschien een stomme vraag, maar ik wil hier wel eens wat duidelijkheid over hebben.

Waarom gebruiken ze vaak van die lelijke, witte, ronde remvloeistof potjes terwijl er ook metalen, platte, vierkante reservoirtjes bestaan?

Ik stoor me eigenlijk gigantisch aan dat ronde potje op mijn SV. De naked versie van mijn brommer heeft zo'n "geïntegreerd" reservoir, dat staat toch een stuk netter? Zou ik die zo om kunnen wisselen?

Het enige wat ik me kan bedenken is dat het iets met de hoek te maken heeft waarin het stuur staat. Clip-ons staan vaak schuiner dan een normaal stuur. Maar een echte verklaring is het niet want je ziet ook motors met clip-ons met platte potjes en motors met normale sturen met ronde potjes.


Wie helpt mij aan het verlossende antwoord? :+
 
Met potje is radiale rempomp, zonder is conventioneel, dus van vroeger en stukken goedkoper. Koppelingspotje kan kleiner omdat de inhoud van het circuit kleiner is, een beetje brommer heeft 2 schijven/klauwen, dus meer leiding.
En omdat ik uitga van verdere onwetendheid: ja, stalen remleidingen zijn ook beter dan rubber.......

Is dit dan een conventionele radiale pomp? ;)

bro-12-5r.jpg
 
Laatst bewerkt:
Puur gewicht, plastic potje is lichter als zo'n aluminium drukgietremvloeistofhouder. Bovendien hebben de racers (MotoGP/Superbike) het.
Dat zo'n ziekenhuislabpispotje er niet uit ziet is niet interessant. Het is "Race" puur.
 
Koppelingspotje is kleiner omdat het niveau bijna niet zakt.
Bij de remmen is het niveau van max naar min ongeveer van nieuwe blokken naar versleten.
Als je een slangetje gebruikt zoals je in de race wel eens ziet zou het op straat wel eens kunnen zijn dat je niveau met het slijten van de remblokken te laag komt.
 
Is dit dan een conventionele radiale pomp? ;)

[afbeelding]

Deze heb ik op mijn shovelhead , geweldige pomp
Ducati heeft in het verleden ook vaste tankjes gehad ( denk zo voor 1995) en ze hebben het zelfs nog geprobeerd bij de 999 , was niet zo'n succes , was geloof ik lastig te ontluchten
En bij die ouwe vrat na een tijdje die remvloeistof de verf van de dekseltjes en de pomp , gevolg lelijke pomp
Hoeveelheid is niet zo belangrijk , bij mijn beringer pomp zit ook niet veel
Je kunt er altijd nog een paar Rizoma potjes op zetten
 
Tja............

Maximaal simpel
Minimaal in gewicht
Maximaal goedkoop te maken
Maximaal betrouwbaar m.b.t. de remvloeistof
Hoeft niet te worden na bewerkt...../spuiten/anodiseren
Vloeistof niveau altijd zichtbaar...........
Zeer eenvoudige montage....
Geen onderhoud nodig.......

Of jij......of ik, het niet mooi vind zal een motorfabrikant verder aan z'n r@#$%t roesten :Y

Het is voor zijn functie de meest logische oplossing als het gaat om de kosten en de betrouwbaarheid en er blijven ook "kruimeltjes" over voor de after-market firma's.
Iedereen blij *O*
 
Tja............

Maximaal simpel
Minimaal in gewicht
Maximaal goedkoop te maken
Maximaal betrouwbaar m.b.t. de remvloeistof
Hoeft niet te worden na bewerkt...../spuiten/anodiseren
Vloeistof niveau altijd zichtbaar...........
Zeer eenvoudige montage....
Geen onderhoud nodig.......

Of jij......of ik, het niet mooi vind zal een motorfabrikant verder aan z'n r@#$%t roesten :Y

Het is voor zijn functie de meest logische oplossing als het gaat om de kosten en de betrouwbaarheid en er blijven ook "kruimeltjes" over voor de after-market firma's.
Iedereen blij *O*
Als het allemaal zo goedkoop, betrouwbaar en makkelijk is verklaart dat niet waarom veel goedkope motoren het andere type (rechthoekige) reservoir hebben.

Sterker nog, het zou toch nog goedkoper zijn als een fabrikant maar één type reservoir monteert op al zijn motoren? Waarom dan het verschil tussen de naked en gekuipte versie?
 
Die niet zo cheap-ass potjes daar wil de lak na jaren ook wel eens een beetje oplossen, die cheap-ass dingen hebben daar geen last van blijven altijd mooi. Je kan ook goed zien of ze vol zijn en de kleur van je vloeistof bekijken, ja helemaal perfect eigenlijk.
 
Waarom dan het verschil tussen de naked en gekuipte versie?

Ik denk dat een naked eerder zo'n aluminium bakje zal hebben dan een kunstof potje, puur omdat bij een naked de kans een flink stuk groter is dat een steentje oid het potje kan raken en dus kans op scheuren.

Een kuip heeft hier uiteraard geen last van, het potje zit buiten schot.

Overigens, waar ts zich al druk over kan maken zeg... :P
 
Laatst bewerkt:
Deze heb ik op mijn shovelhead , geweldige pomp
Ducati heeft in het verleden ook vaste tankjes gehad ( denk zo voor 1995) en ze hebben het zelfs nog geprobeerd bij de 999 , was niet zo'n succes , was geloof ik lastig te ontluchten
En bij die ouwe vrat na een tijdje die remvloeistof de verf van de dekseltjes en de pomp , gevolg lelijke pomp
Hoeveelheid is niet zo belangrijk , bij mijn beringer pomp zit ook niet veel
Je kunt er altijd nog een paar Rizoma potjes op zetten

De reservoirs van de 999 en 749 zijn design en helaas niet meer terug te vinden in de huidige motoren. Erg jammeren want mijn voorkeur gaat ook niet uit naar die ronde potjes.
Wat het ontluchten betreft van de 999/749 reservoirs, deze kunnen makkelijk ontlucht worden. Helaas weten veel leeken niet dat deze reservoirs ook een ontluchtingsnippel hebben in het reservoir zelf :)

chopper-hand-controls-01-570x570.jpg
 
...
Helaas weten veel leeken niet dat deze reservoirs ook een ontluchtingsnippel hebben in het reservoir zelf :)
Het zijn mooie potjes, dat zeker! Mooier dan die "standard" ronde altijd. Bij deze heb je de voordelen van het plastiek potje, en het design van de metalen (gegoten) potjes.

Dat ontluchtventiel in het reservoir lijkt mij persoonlijk dan weer vrij zinloos. Ontluchten doe je in regel aan de remklauwen. De lucht die je er kan uithalen via het reservoirventieltje is enkel de lucht die vanzelf naar boven komt in de leiding ... die luchtbelletjes blijven echter lekker in de leiding zitten, en komen enkel vanzelf naar boven als het erg grote luchtbellen zijn. De kleine(re) luchtbellen duw je dus mee door de leiding, dan door de klauw, en zo via het ventiel naar buiten. Zo ververs je automatisch ook je remvloeistof, want je moet het reservoir steeds bijvullen ... OP TIJD LIEFST ... of je hebt weer nieuwe lucht in je leiding ... hehe
 
Terug
Bovenaan Onderaan