De 2TE/RC-en in het buitenland

martijn76

Die hard MF'er
13 nov 2016
5.442
6.826
Voorne Putten
Het seizoen is nog geen 24 uur voorbij en ik ben al bezig met de volgende.. 😂
Komend jaar wordt het in ieder geval Mugello en/of Portimao als vakantiebestemming.
Voor mezelf is het makkelijk zoeken, maar mijn vriendin wil alleen bij een organisatie waar ze in ieder geval de eerste 3 sessies in een groep rijdt, of alle 5.
Heeft iemand ervaring met een Italiaanse of Portugese organisatie, zoals we hier 2TheExperience of Racecracks kennen?
En ja, ik kan ook zonder haar weg gaan, maar het is tot nu toe leuker met z'n tweeën :t.
 
Je zou eens na kunnen vragen bij Erwin Vercruyssen van Hoe werkt het?

Hij spreekt in ieder geval over instructeurs, van Focused events weet ik dat alle groepen vrij rijden zijn, en dat je alleen onder begeleiding kan rijden tegen betaling (dacht 200eur+) van bijvoorbeeld Steve Brogan.
De britten zijn in ieder geval niet gewend dat rijden met de instructeurs bij de prijs in zit.
 
Wij zijn met no limits naar portimao en met valentinos naar Brno geweest, zelfde ervaring. Of dure 1:1 begeleiding, of vrij rijden. Bij ons was het overigens niet druk op de baan bij beide organisaties. De 1:1 begeleiding heb ik met name gezien bij rijders die gewoon baat hebben bij meters maken en de techniek begrijpen (als in, ik zou ze op straat op een rustige weg meer kunnen leren). De begeleiding was meer bezig met achterom kijken om niet ook in de weg te rijden voor de snellere jongens dan dat ze daadwerkelijk lijnen/rempunten e.d. voor konden doen. Soms kun je in overleg met de organisatie ook zelf voorrijden, maar dat hangt nogal van de organisatie af wat er mogelijk is. Geen idee wat het tempo van je vriendin is, maar met zijn 2-en rijd je sneller in de weg dan in je eentje en als je als enige onder begeleiding rijd in een vrij-rijden groep is je instructeur naast jou helpen ook belast met niet in de weg rijden ;).

Overigens mocht ik op Mugello in overleg mijn vriendin een paar ronden laten rijden op mijn motor in de langzaamste groep en dan mocht ik zelf voorrijden op mijn broertjes motor (was met bikersdays gek genoeg). Als je het lief vraagt, het is de laatste dag en de helft heeft zijn motor dubbel gevouwen is er wel eens wat mogelijk ;).

Side-note: Op mugello werd er bij ons vlot gereden, ik zat destijds net niet in de traagste groep, alles wat zeg maar boven de 2:00 op Assen reed zat in een groep bij elkaar, dus daar wilde je echt niet in zitten. Alle andere groepen waren top :9.
 
Laatst bewerkt:
Op Mugello wil ze ook wel vrij rijden, mits er een langzame(re) groep is.
De vorige keer reed alles in 1 groep, met maar 30 man op de baan vond ik het prima.
Zij met de sv650 tussen 200pk fietsen inclusief echt snelle rijders, vond het wat minder fijn om bijvoorbeeld het rechte stuk over te steken.

Ik zoek nog even, maar wellicht ga ik alleen naar Portimao en dan in mei/juni met z'n tweeën naar Mugello, prima compromis 😁 .
 
Sowieso is mugello qua omgeving mooier, plus beter eten, Ducati museum in de buurt en het circuit snap je na een paar sessies wel. Bij Portimão was ik in de 21e sessie nog steeds aan het kutten met bocht 1:X.

Als je 1 van beiden alleen gaat doen zou ik ook Portimão alleen doen en mugello met partner.
 
In Italie met Gully gereden. Alleen vrij rijden, alleen Italiaans….

Mijn eerste event 23 word (weer) Aragon.
 
Op Mugello wil ze ook wel vrij rijden, mits er een langzame(re) groep is.
De vorige keer reed alles in 1 groep, met maar 30 man op de baan vond ik het prima.
Zij met de sv650 tussen 200pk fietsen inclusief echt snelle rijders, vond het wat minder fijn om bijvoorbeeld het rechte stuk over te steken.

Ik zoek nog even, maar wellicht ga ik alleen naar Portimao en dan in mei/juni met z'n tweeën naar Mugello, prima compromis 😁 .

EYBIS, Enjoy Your Bike In Safety
Deze heeft leuke combinaties in Portugal en Italie binnen 1 week. Rond december komt de nieuwe kalender.
 
Mugello kun je ook met Speer of Rehm doen. Is alleen vrij rijden in groepen.
Valentinos heeft Portimao in januari, daar kun je ook instructeur boeken.
 
Kleine aanvulling: als je in 2023 met Speer iets boekt dan is het dragen van een borstprotector verplicht. En ze zijn wel zo consequent dat ze daar ook op controleren voor je de baan op mag.
 
Toch zie je steeds vaker dat mensen met airbag ook nog een borst protector dragen.
Dit zie je ook in de gp en wsbk.
 
(nog) geen airbag hier, dus level 2 rug- en borstprotector. Bevalt prima.
 
Oke dan!
Nu heb ik een airbag, dus opgelost, maar die gaan al wel een stap verder dan!
Ik heb een vraag waar ik over nadenk Roy, hoe denk jij hier over…

Ik vraag me af of een borstprotector icm de airbag goed is voor mijn gezondheid?
Ik heb ruimte onder mijn pak voor een borstprotector, maar wat gebeurt er nu
bij een ongeluk? De airbag gaat af, blaast op, drukt op de protector en die drukt
vervolgens op mijn borstkas. Breekt die protector dan mijn ribben?
Dus is het effect negatief? Ik weet het echt niet…

De betreffende organisatie heb ik de vraag gesteld of dat zij de medische kosten over nemen
als ik door hun verplichting bv mijn ribben zou breken. (Nee, dat kan ik vast niet bewijzen..)
Antwoord: nee dat doen we niet. Wij zijn er van overtuigd dat dit helpt bij ongelukken.
En vervolgens gaan ze verder ook airbagvesten OVER je pak. Dat vind ik echt iets anders. Een extern vest kan de druk naar buiten afvoeren, een ingebouwd vest komt bij het opblazen het pak tegen, dat rekt slechts beperkt op.
Benieuwd hoe jij/anderen hier over denken.
 
Toch zie je steeds vaker dat mensen met airbag ook nog een borst protector dragen.
Dit zie je ook in de gp en wsbk.
IK herinner me nog een race waar iemand "besloot" oben ohne te gaan rijden, die had het toch echt niet. Misschien sommige wel hoor. En het zal misschien verschil wat voor airbag je hebt.
Dit is de airbag van mij qua borst bescherming:
1667060405873.png

1667060438285.png


Ik heb een vraag waar ik over nadenk Roy, hoe denk jij hier over…

Ik vraag me af of een borstprotector icm de airbag goed is voor mijn gezondheid?
Ik heb ruimte onder mijn pak voor een borstprotector, maar wat gebeurt er nu
bij een ongeluk? De airbag gaat af, blaast op, drukt op de protector en die drukt
vervolgens op mijn borstkas. Breekt die protector dan mijn ribben?
Dus is het effect negatief? Ik weet het echt niet…

De betreffende organisatie heb ik de vraag gesteld of dat zij de medische kosten over nemen
als ik door hun verplichting bv mijn ribben zou breken. (Nee, dat kan ik vast niet bewijzen..)
Antwoord: nee dat doen we niet. Wij zijn er van overtuigd dat dit helpt bij ongelukken.
En vervolgens gaan ze verder ook airbagvesten OVER je pak. Dat vind ik echt iets anders. Een extern vest kan de druk naar buiten afvoeren, een ingebouwd vest komt bij het opblazen het pak tegen, dat rekt slechts beperkt op.
Benieuwd hoe jij/anderen hier over denken.
Absoluut no go in mijn ogen.
Heb je een airbag óver je pak is er nog wat voor te zeggen. Maar een airbag in je pak is niet bedoelt om ook nog eens een dikke borstprotector in te duwen volgens mij. Daar heb je nu juist die airbag voor toch!?
Ik denk dat als ik de heren bij Alpinestar mail dat die dat zullen beamen en lui dat ik dat ben zou ik dat pas doen als het aan de orde is nieuwsgierig dat ik ben ga ik nu mailen ook....

Edit: En gemaild. Ik ben benieuwd.
Overigens is mijn pens dikker geworden dus dat zou betekenen een groter pak want momenteel word het al krap om de rits dicht te krijgen _O-
 
Laatst bewerkt:
Dit schrijft Speer over airbag en protector:

Airbag Kombis funktionieren auch mit einem Brustprotektor einwandfrei. Bei den Airbag Systemen muss
darauf geachtet werden, den Brustprotektor unter dem Airbag einzusetzen um dessen Funktionsfähigkeit zu
gewährleisten. Ein Airbag alleine ist kein ausreichender Brustprotektor, da dieser keine spitzen Gegenstände
abhält.
 
Dit schrijft Speer over airbag en protector:

Airbag Kombis funktionieren auch mit einem Brustprotektor einwandfrei. Bei den Airbag Systemen muss
darauf geachtet werden, den Brustprotektor unter dem Airbag einzusetzen um dessen Funktionsfähigkeit zu
gewährleisten. Ein Airbag alleine ist kein ausreichender Brustprotektor, da dieser keine spitzen Gegenstände
abhält.
Je moet ook je lans in het paddock laten als je gaat rijden.
Maar leuk gedacht, ik kan mijn airbag niet eens meer sluiten om hem te activeren als ik er ook nog eens een borstprotector onder moet doen.

Maar goed, geen Speer voor mij dus.
 
Ze hebben (vermoed ik) zware ongelukken gehad waarbij men op een clipon of voetsteun is gevallen.
Dat kan tot levensgevaarlijke inwendige bloedingen leiden.
Je kunt kostentechnisch niet al je deelnemers verplichten een airbag te dragen…..

Begrijp me niet verkeerd ik ben voor alles wat onze hobby veiliger maakt, maar hier
heb ik echt mijn bedenkingen.
 
Toen ik afgelopen seizoen mijn airbag pak bij Damen kocht, hebben we het ook over een borst protector gehad. In het geval je airbag niet afgaat (lowsider oid), kun je nog wel een clip-on of stepje tegenkomen.

Bij mij past hij eroverheen, niet er onder (TechAir 10).
 
Dainese adviseert een borst en rugprotector bij een airbag pak. Volg altijd het advies van de fabrikant. Overigens bij Racecracks hebben we altijd een instructie groep omdat we het belangrijk vinden dat er laagdrempelig instructie geboekt kan worden. Op die manier verhogen we de rijtechniek waardoor er bij het vrij rijden prettiger gereden kan worden omdat er minder snelheidsverschil is. En we voor ieder een pakket op maat kunnen aanbieden. Dus ook voor diegene die voor het eerst op het circuit wilt rijden, wat extra wilt leren of nog niet de snelheid voor het vrij rijden heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan