De 'fun' is eraf...

ChristofR

Die hard MF'er
29 mei 2020
310
213
West-Vlaanderen, België
Na enkele motorfietsen gekocht en verkocht te hebben op korte periode heb ik nu echt het gevoel dat motorrijden toch niet helemaal mijn ding is. Ben er nu 52 en al mijn hele leven wou ik er één hebben. In maart 2020 kocht ik mijn eerste, een Royal Enfield Continental GT 650 maar besloot dat het toch niet was wat ik zocht. Een tijd later een Suzuki V-Strom 650 gekocht en de RE ingeruild. Bijna een jaar overbrugd maar dan nog maar eens van gedacht veranderd en een Kawasaki Z900RS gekocht. En ja, je raadt het al, eind oktober 2021 nog maar eens overgestapt naar iets anders, een KTM Superduke 1290 GT, en die heb ik nu nog steeds.

We zijn nu anderhalf jaar verder en ik heb amper 1500 km op de teller staan. Feit is dat ik hem de laatste 9 à 10 maanden alleen maar van stal haal om de batterij op peil te houden en omdat hij anders te lang zou stilstaan. Voor het plezier rij ik eigenlijk niet meer. Ik zie er ook telkens tegenop om mijn hele uitrusting en helm te moeten aantrekken dus is het eerder een opdracht geworden dan ontspanning.

Hij staat geparkeerd in de parkeergarage bij het appartement waar mijn ouders wonen. Vorige week heeft iemand hem omver gereden bij het achteruitrijden uit zijn parkeerplaats. Lichte schade, nummerplaathouder beschadigd, valbeugel gekrast en zijkoffer licht beschadigd. Toch 1400 euro schade, maar bon, is voor de verzekering.

En ik vond het dan ook meteen een opportuun moment om mijn motor van de hand te doen.

Dus, als iemand op zoek is...
 
1684308415936.png


Je kan er zelf wat moois van maken, plan een mooie reis naar het buitenland. Boek een circuit training. Rij met een doel ergens heen om een bakje te doen.
Zoek comfortabele kleding die je makkelijk over je kleding aan trekt. Of een kevlar broek met jas, dan heb je er weinig werk van. Merk zelf dat als ik mijn leren combi aantrek dit ook wat een opgave is_O-

Je motor niet bij je eigen huis is ook geen succes.

En het kan natuurlijk ook gewoon niet je ding zijn.
 
Herken wel wat dingen: Niet bij huis, motorpak.
Ik had mijn Street Triple niet bij huis, het was al een stuk beter toen die wel in de garage stond, maar het leren pak aan voor een 'rondje om de kerk' werd ik ook zat. Daarnaast was het moeten uitmelken voor de kick ook niet iets wat ik meer zocht.

Nu met de Speed Twin een kevlar jeans met een leren jas (alles van Rev'it en goed beschermd) voelt dat veel relaxter en geniet ik meer op lage snelheid dan met de Street op hogere snelheid.

Daarnaast kan het inderdaad zoals @LockOn zegt gewoon toch je ding niet zijn...als ik er ooit mee stop komt er weer een kevertje.
Dat is ook ontspannen en relaxed maar kan je wel in je korte broekje inspringen en je haar blijft goed zitten :Y
 
Herkenbaar, Ik loop tegen hetzelfde aan, die kleding aantrekken enzo. En als je ergens naartoe rijdt met lekker weer moet je je helm weer kwijt, zweet je je kapot wegens die dikke jas…

Inmiddels al 10 jaar mijn motorrijbewijs, diverse motoren gehad. Van wegracer tot supermoto. Sinds 2 jaar een mooie Ducati scrambler gekocht die amper buitenkomt, behalve op langere trips met een vriend. En dat is voor mij de lol van het motorrijden ben ik achter gekomen. Je bent op motorvakantie, dus zit je dagelijks in die kleding. Dat is dan je tijdelijke nieuwe routine, waar op dat moment geen alternatief voor is (lui in de auto). En dan is het ineens geen obstakel meer.

Wat ik ook heb: een suzuki gn250. Dat ding is zo traag dat ik alleen een helm en handschoenen aan doe. Maar verassend leuk en je stapt er daardoor makkelijker op.
 
Goed, als de moeite van een pak over de kleren heen je meer kost dan het verschil tussen motor en auto je oplevert:
Ik bied vast 500piek op je ktm.
 
Kleding moet gewoon ! ga mr eens liggen schraappe met bv 20 kmh op die heerlijke in teer steentjes ...

(Btw ik bied meer :+)
 
Een super Duke gt is perfect voor een week Dolomieten. Als je het land niet uit gaat is misschien een lichte motor leuker. Vespa of monkey of juist heel zwaar goldwing of Harley.

Maar in Nederland kun je nou eenmaal niet zo lekker ff een stukje "knallen" trek daarom ook hier niet te gek veel kleding aan, moet vooral lekker zitten. Heb de hele winter in spijkerbroek met Revit afterburn gereden. Die kleding heb ik ook aan als ik niet ga motor rijden.
 
Natuurlijk, het hoeft niet te zijn omdat je al heel lang een motor wou, dat het het plezier moet opleveren die je ervan verwachtte...

Als het inderdaad geen plezier oplevert en alléén maar als "het moet" voelt, misschien niet de moeite waard...

Ik haal zelf nog steeds veel plezier uit het rijden, alléén waar ik een jaar geleden het een goed idee vond om een tweede te kopen voor de afwisseling tussen een wat sportievere (die ik al had) en een tourer voor slechter weer en het gemak van koffers), metk ik dat 2 motoren rijdend houden wel een beetje als een opgave voelt. En waar ik verwachtte dat de sportievere toch meer "fun" zou blijven (naast dat ik het een moiere motor vind dan de tourer) merk ik wel dat het juiste degene is waar ik met weinig plezier nog op stap. Het is juist bij die dat ik regelmatig denk, "nou, vandaag toch maar die pakken voor die weer veel te lamg heeft stilgestaan". Ik had me nooit echt op een tourer zien rijden, maar ben nu helemaal om.

Uit de lijst van motoren die je hebt/gehad zie ik 2 soorten/trends qua zithouding.

Je zou natuurlijk nog even iets heel anders kunnen uitproberen, ook al trekt het je niet per se aan. Wie weet, mischien voelt het toch anders. Je zou een cruiser een kans kunnen geven (en voor je gelijk een recente Harley uitprobeert, kan ook eerst met een wat oudere Suzuki Intruder, Kawasaki VN...

Of het laten voor wat het is...
 
Hoe voel je je op de motor als je eenmaal rijdt? Dus de hele organisatie is gedaan, je zit en rijdt lekker rond, rekening houdend met alleen jezelf.?
Zijn er niet bepaalde situaties die je nog wel aantrekkelijk vindt? Zoals, wat langer weg, een weekend weg. Dat hoeft niet met de tent, kan ook met gewoon een hotelletje als nachtkamp. (classic)races bezoeken? Alleen bij echt lekker weer, niet te warm niet te koud.

Wellicht een idee om gewoon een goedkoper motortje te scoren en neer te zetten? Kost geen brood en wat zou het dat je maar 500 km per jaar rijdt? Gaat niemand iets aan toch? Afschrijving is dan ook nul.


Toen ik op kamers ging, stond de motor bij mijn ouders. Dan merk je wel dat je minder rijdt. Eerst er helemaal naar toe, spullen mee, rijden en weer de route terug. Nu staat hij bij mij thuis, maar omdat ik alleen nog maar plezierritjes maak rijd ik eigenlijk niet heel veel meer kilometers. Nou en...
 
De pech is, zie ik nu, dat je in west vlaanderen woont.
Dan heb je natuurlijk minstens een 1290 GT nodig om zonder niergordel rond te tuffen. :+
 
Koop er een licht ding bij , ik heb een 2 zware 1200cc naked bikes . maar ik heb veel meer lol met mijn 150cc hondatje , hoe gek het ook klinkt .
die pak je ook snel even , kevlar broek , motorjas , handschoenen en klaar.
Ja het houdt op bij 110km/h , maar het voelt wel al 200 op zon klein ding.
ik pak de honda vaker dan mijn 1200cc's .
 
Laatst bewerkt:
Toen ik 12 was reed ik al op een brommer door het bos (eigen terrein).
Toen ik 16 was wilde ik een brommer, had al wel een auto op mijn 15e., ook op eigen terrein.
Verschillende brommers gehad, altijd prachtig weer of geen weer altijd rijden overal naar toe.
Mijn motorrijbewijs op mijn 30e gehaald, kado van mijn vrouw omdat we in het buitenland altijd motoren huurden.
Voordat ik af moest rijden had ik al een motor. (Virago XV1000uit Amerika)
Geweldig, in 1 keer geslaagd en zo snel mogelijk naar huis om op mijn eigen motor te rijden.
Overal naar toe gereden, weer of geen weer, later mee op de trailer naar het buitenland.
Daarnaast later ook nog een XV1100 , die weer ingeruild voor een XVS 1100 dragster en die weer ingeruild voor een BT1100 Bulldog.
Rondreis door Europa gemaakt met mijn zwager, 8000 km in 3 weken.
En nog steeds met veel plezier, alweer 30 jaar.
Nu ook 7 scooters, waarvan 6 Vespa's, ook leuk en met het huidige verkeer vaak veel praktischer dan een motor.
Maar nog steeds kriebelt het om motor te rijden.
Die kracht, die snelheid, niet dat gelul over vrijheid, want dat is het hier niet meer.
Blijft nog altijd kicken.
Samen met mijn jongste zoon sleutelen en perfectioneren, reviseren etc.
Ook aan auto's, oudste zoon heeft een Volvo 740 GL uit '86, en zelf ook nog wat auto's

Ik zie en hoor dat vaker om mij heen.
Men doet, vooral nu, een hoop moeite om een rijbewijs te halen en komt er dan achter dat motorrijden gewoon helemaal niet leuk is.
Het waait, het is koud, windgeruis en niemand die je ziet.
Weekend Ardennen met "vrienden", 3 uur lang op die klote snelweg om een paar bochtjes te rijden en het regende ook nog.
Het zag er vanuit de auto leuk uit.
Je moet dat gevoel hebben, passie, het zit in je bloed.
 
Laatst bewerkt:
Mja, die passie heb ik duidelijk niet. Vroeger ook een brommer gehad toen ik 16 was, een 50cc Yamaha DT voor wie dit nog kent. Leuk ding, opgevoerd, kon er 85 mee, mocht niet, maar ik was jong en ja, dan wil je wel wat...

Nu ben ik er 52 en, hoewel het rijden met een motor op zich wel leuk is, beleef ik er minder plezier aan dan aan auto's. Ik ben dus veel meer autoliefhebber dan motorliefhebber. En daar heb ik wél die passie. Maar ik denk dat ik vooral nieuwsgierig was naar motoren en dat ik er gewoon één moest hebben. Het weinige plezier dat ik er aan heb, weegt niet op tegen het gedoe om mij telkens weer om te kleden en na te denken over waar ik nu weer eens naartoe wil rijden. En zoals gezegd, ik rijd regelmatig wel met de motor maar dan alleen omdat lang stilstaan gewoon niet goed is voor de motor en de batterij.
En de tijd ontbreekt gewoon. Te veel hobby's, neem ik aan. Te veel hooi op m'n vork soms en dan moet je keuzes gaan maken.

Ik wil niet klinken alsof ik nu afkerend naar motorrijden kijk, absoluut niet, hoor. Maar ik verkoop hem beter dan dat hij staat te verkommeren mijn ouders' garage...
 
Dat klinkt dan als een prima keuze toch, je bent niet verplicht om het leuk te vinden he!
Hobby moet ongedwongen zijn en een lach op je gezicht toveren.

Ik zou lekker de KTM verkopen en dan investeren in een mooie oldtimer of iets anders wat je graag had willen hebben vroeger en niet mocht/kon.

Als je toch 2 wielers wil houden koop je een oude 2-takt vespa, potje op en rondtuffen.
 
Natuurlijk, het hoeft niet te zijn omdat je al heel lang een motor wou, dat het het plezier moet opleveren die je ervan verwachtte...

Als het inderdaad geen plezier oplevert en alléén maar als "het moet" voelt, misschien niet de moeite waard...
Dat geldt natuurlijk ook voor de vrouw... haha maar om iets anders te proberen zie ik ook niet zitten.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, zo heb ik 8 jaar geleden mijn motor weggedaan. Elke keer gedoe, pak aan en weet ik wat, om dan in de buurt een rondje te rijden van een uurtje, want met kleine kinderen ga je niet zomaar ieder weekend de hele dag weg. Toch ging het weer kriebelen en sinds begin dit jaar weer aan de motor. En wat ben ik blij dat ik die keuze gemaakt heb. Ik heb nu, net zoals hierboven gezegd wordt, wel makkelijkere kleding. Een motorjeans en een sportieve textiele jas zijn een stuk gemakkelijker dan alles leder vind ik zelf.
 
Zo’n KTM is een te brute machine voor mij, 100pk is zat…..bovendien heb ik sinds een aantal jaren motorjeans/motorjas en dat scheelt tov mijn power-rangerpak. Pak ik nu stukken makkelijker de motor……

Ik zou hem verkopen als hij in de weg staat…. :?….wellicht in de toekomst weer een motor.

Ohja, rij al 50 jaar motor….en ook genoeg perioden meegemaakt van meer of minder rijden en afwisselende de motoren of klassieke auto.
 
Ik beleef ook weinig tot geen plezier met het rijden van een rondje om de kerk. Dagelijks woon-werkverkeer doe ik altijd met de auto omdat het makkelijker (scheelt omkleden) en comfortabel is.
Net na het behalen van mijn rijbewijs vond ik het nog wel leuk om rond te rijden in eigen land, maar dat is steeds minder geworden.
Inmiddels rijd ik het overgrote deel van de km's in het buitenland. De ritjes die ik jaarlijks in NL maak kan ik dan ook op één hand tellen.
Maar ik maak verschillende keren per jaar een reis naar het buitenland en geniet dan met volle teugen en zou het voor geen goud willen missen.
Mocht je straks je motor verkocht hebben en het motorrijden begint weer te kriebelen, dan kun je natuurlijk altijd een motor huren voor een weekendje. Zit je er ook niet mee dat hij ergens ver weg gestald staat
 
Hetzelfde hier.

Buitenland is 90% van mijn km's. Woonwerk uitgezonderd maar ww heb ik weinig plezier in. Bovendien doe ik dat met een scooter.

Buitenland is langere reizen en weekendjes. Geweldig vind ik dat nog steeds. Ook al heb ik mijn rijbewijs al ruim 40 jaar
 
Ik zit dicht bij mijn pensioen, maar dit jaar werk ik nog.
Als het even kan doe ik ww verkeer (120km / dag) met de motor.
Praktisch, minder benzine gebruik dan mijn SUV, en handig met files.
Soms doet m'n rug pijn, en heb ik kramp in mijn benen (leeftijd..), en ben ik blij als ik aangekomen ben.
Steeds dezelfde rit, soms met kleine variaties. Saai.
Maar soms - zeker niet altijd - is het ineens heerlijk op dat ding, genoeg om het te blijven doen. Zo'n Zen moment.

Ook heb ik langzaam, betrekkelijk laat in mijn leven, een nieuwe rijstijl ontdekt.
In plaats van jakkeren en elk voordeel pakken, heb ik nu meer de neiging om relaxt te zwieren door de bochten en rotondes;
me niet verzetten tegen de zwaarte- en G-krachten, maar me meer laten meevoeren, de motor het werk laten doen.
Voelt als vliegen (dit gaat niet iedereen begrijpen vrees ik)
Beetje moeilijk uit te leggen, beetje motor rijden met een minimum aan spier-input.
En toch af en toe net geen wheely maken als ik bij een stoplicht vooraan sta. Heel even maar.
Soms beleef ik een moment die het toch weer de moeite waard maakt. Ik hou hem nog even..
 
Terug
Bovenaan Onderaan