De meeste geschikte supermotard voor mij

$tranger

MF veteraan
14 mrt 2002
1.079
0
Amsterdam
Na een paar jaar geen SM meer te hebben gehad kan ik 't niet laten er weer naar op zoek te gaan. 't Rijden was te verslavend voor me, maar met die ouwe frikadellen was ik 't onderhoud en de reparaties helemaal zat. Sindsdien ben ik wat bezig geweest met nakeds, maar hier mis ik toch wat aan, vandaar dat ik dat hoofdstuk wil afsluiten.

In 't verleden heb ik een XR600 en een Husqvarna 570 TE ('94) gehad in SM trim. Ook heb ik tussendoor nog 2x een NX250 gehad; geen SM, maar wel een best aardige 1 cilinder.

Inmiddels weet ik voor mezelf wat de zaken zijn die ik belangrijk vind aan een SM. Ze moeten vooral lichtgewicht en handelbaar zijn. Nou is dat in wezen al 't principe van een SM, maar een 660 is alweer een heel andere fiets dan een Husq 450 of een KTM 525.

Echter hoeft 't van mij niet zo extreem. Onderhoud is nou eenmaal logisch bij deze apparaten, maar ieder jaar een volledige revisie zie ik niet zitten. Ook wil ik me wat meer richten op de nieuwere generatie SM's, dus pak 'm beet vanaf 2005.

Ook is voor mij belangrijk dat de motor een goed olie aanzuig punt heeft. Ik weet niet of er nog hedendaagse SM's zijn die dat niet goed op orde hebben, maar daar ik van plan ben een SM te kopen mede voor 't stunten is dit wel een belangrijk punt.

Ook gaat mijn voorkeur uit naar een fabrieks SM. Omgebouwd is op zich niks mis mee, als 't maar goed gebeurd. Zo was ik van de week bij een SM waar de halve voorvork doormidden was gesleten wegens een te brede band en een te kleine ruimte tussen de poten. Ook aan de achterkant 't geneuzel met banden die tegen de uitlaat aan veren is een reden waarom omgebouwd niet altijd helemaal ideaal is.

Waar ik concreet op uit ben gekomen is dat ik de Husq 450/510 wel erg mooi vind. 't Verschil is geloof ik voornamelijk de grotere slag en dus meer koppel van de 510. Hierdoor is deze ook nog wat extremer dan de 450. Echter beide motoren schijnen al behoorlijk competitie gericht te zijn en niks anders te willen dan volledig te blazen, erg zenuwachtig te rijden en ook wel met enige regelmaat een flinke revisie nodig te hebben.

Een andere motor die ik zeker mooi vind is de KTM 660 SMC. Deze heeft 't image van wat betrouwbaarder te zijn, toch pittig vermogen, maar is wat groter, hoger en zwaarder. Daarentegen kan de motor ook wat meer hebben qua afstanden rijden en zijn de onderhoud intervallen veel en veel ruimer.

Wat mijn vraag is, wat zijn nog meer geschikte modellen, wat moet ik specifiek nog weten over de 450/510 van Husqvarna, wat zijn de ervaringen. Ik hoor het graag! *D
 
De onderhoudsintervallen van een 660 en 450/510 zijn gelijk. Een gereviseerde 450/510 heb ik nog niet van gehoord (op 1 aardig getunede circuit 450 na dan).

ik heb op beiden gereden en ze zijn allebei goed maar niet te vergelijken. Zo heeft de husk een close gear 6bak en een LC4 een gelijkmatige 5bak. Ook is de husk zoals je al zei lager en heeft fabrieksaf wat betere remmerij dan de 660.
Typisch gevalletje van ga proefrijden en laat je gevoel spreken. Zo heb ik het toen ook gedaan.
 
Ik heb een 510 SMR (2005) en een 2004 Husa 550 supermotard (omgebouwd, dat wel). Ik race er niet mee (rijdt wel pittig, maar dat is denk ik niet te vergelijken met racen) en verwacht daarmee rustig 15 duizend km te kunnen rijden voordat er iets gereviseerd hoeft te worden. De Husaberg is wat minder nerveus en wat gemakkelijker om te rijden, verbruikt minder benzine (zoiets als 1 op 20) en is wat lager bij de grond. De Husk is gewoon mooier om te zien (kwestie van smaak, weet ik) en beide zijn ze op hun eigen manier fantastisch om op te knallen. KTM ken ik (nog) niet, maar kan zowel de Husk als de Berg van harte aanbevelen.
Een Ducati Hypermotard lijkt me ook wel wat, maar misschien is dat wat veel van het goede.
 
Tja, Husa's ben ik gewoon een beetje bang van. Die hadden in ieder geval de reputatie echt plastic mechaniek aan boord te hebben om gewicht te besparen.

Ik heb het idee dat er gelukkig afgelopen jaren een hoop veranderd is aan de degelijkheid en betrouwbaarheid. Denk dat dubbele nokkenassen daar in grote mate wel aan bijdragen.

't Verbruik maakt me overigens niet zo heel veel uit op een supermotard, maar inderdaad, het is leuk om te weten ;)

Morgen misschien toch nog maar eens wat proefrijden, dat zegt toch vaak meer dan wat cryptische omschrijvingen. Ik vind alleen van particulier proefrijden het zo lullig als je niet zeer waarschijnlijk van plan bent iets te kopen. Maar ja, we zien wel.
 
Als je er geen wedstrijden mee wilt rijden, is een 690 Supermoto van KTM misschien wel wat. Heeft 63 pk, goede vering en remmen en je kunt er ook fatsoenlijk grotere afstanden mee afleggen.
 
Da's in wezen net een 660SMC dus, maar dan soort van vernieuwde versie (die er niet uit ziet :/)?
 
Laatst bewerkt:
Da's in wezen net een 660SMC dus, maar dan soort van vernieuwde versie (die er niet uit ziet :/)?
wat is er mis met de 690SMC?

big_KTM_690_smr.jpg
 
Tja, Husa's ben ik gewoon een beetje bang van. Die hadden in ieder geval de reputatie echt plastic mechaniek aan boord te hebben om gewicht te besparen.

Licht zijn ze zeker, maar die reputatie die ze over zich heen hebben is toch echt onterecht hoor..
De 2001/2002 modellen waren idd niet zo goed, 2003 model was al stuk beter, en als je er een neemt van 2004 of later dan zit je altijd goed.
Zijn gewoon supermotor's, een rasechte supermotard :)
 
Zat met hetzelfde dillema:

Ik heb altijd allerhande off the roads gereden (van 125 cc 2-tact tot 600 cc 4-tact) en heb een jaar of 10 geleden een CR500 omgebouwd maar dat was echt een beest :Y

Nadat die weg is gegaan heb ik eens een Husaberg FE600 SM gekocht en dat was een fijne motor: veel bottompower maar te ouderwets voor wat betreft looks.

Nu heb ik gisteren een Husqvarna 570TE gekocht, omgebouwd naar SM maar da's echt weer heel anders dan de Husaberg...voor mijn gevoel neigt ie meer naar een 2-tact dan 4-tact in karakter en wat ik daarmee bedoel is: hij heeft veel minder dat zware 'logge' 4-tact gevoel van grote klappen snel thuis maar hij lijkt vooral van hoge toeren te houden....zolang je hem aan z'n oren blijft trekken zit de vaart er goed in en een soundtrack dat wil je echt niet geloven :9~

Ik zou echt eens op een paar verschillende gaan rijden en kijken welk karakter bij jouw rijstijl past!
 
Ik zie dat je overweegt de motor van markbenq te kopen?
Ik was vandaag met hem een stuk rijden, zijn motor ziet er nog tiptop uit iig en liep zoals het hoort.
Alleen zou je een andere kentekenplaathouden moeten verzinnen want deze smolt deels weg door de hitte uit de uitlaat :P
 
Aah ja, ik had 'm net aan de lijn. Hij zei al dat ie in Amsterdam was wezen rijden.

Ik hoop morgen even langs te gaan. Vind 't al aardig gedurfd dat ie over de snelweg is gekomen. Hoop dat ze daar ook een beetje tegen kunnen in 't uitzonderlijke geval dat 't nodig is.... O-)
 
Aah ja, ik had 'm net aan de lijn. Hij zei al dat ie in Amsterdam was wezen rijden.

Ik hoop morgen even langs te gaan. Vind 't al aardig gedurfd dat ie over de snelweg is gekomen. Hoop dat ze daar ook een beetje tegen kunnen in 't uitzonderlijke geval dat 't nodig is.... O-)
De vorige eigenaar van mijn sm450r is er 1 of 2 keer heen en weer mee gereden naar de Eifel, grotendeels snelweg dus 100-110km/u rijden. Schijnt dat hij dan zo een 20km met een liter sap doet ook nog _O-

Het is meer de vraag of je kont het aan kan aangezien ik vandaag na 70km toch wel last begon te krijgen.
 
Snelweg gaat prima! Ik rijd rond de 100 ivm. de trillingen en t enige dat irritant is is het harde zadel!
 
450/510 trillen minder dan een 570, ik merkte het in het begin alleen een beetje omdat ik van een 4 in lijn afkom. Daarnaast went dit trillen wel.
 
Ach, heb al de nodige SM ervaring hoor, dus dat trillen schrik ik echt niet van. Die 570TE die ik had was ook niet bipsvriendelijk, maarja, als je niet van suiker bent is alles mogelijk. En ik maak me altijd meer zorgen om de motor dan om m'n ass hoor. M'n eigen gevoel is na 1,5 uur wel weer terug, echter ik heb nog nooit een motor 1,5 uur nadat ie stuk is gelopen zichzelf zien repareren _O-
 
Haha! Ik wilde iets relatief simpel en goedkoops, niet as sophisticated als de SXV...wel een superdik ding overigens....
 
Je ziet die tank op de grond niets dan ellende met dat husq speelgoed :X
Kheb ook KTM gehad maar die zijn aso duur met onderdelen })
Oude 610's (zonder oliepomp en slecht onderhoud) misschien maarvanaf 2003/2004 echt niet meer hoor. 450 en 510 zijn zelfs de meest onderhoudsvrije motoren in hun klasse...
 
Heeft een pomp. Eind 1999 kregen de blokken een pomp dus tenzij hij 1,5 jaar later op kenteken gezet is zit het wel goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan