Na een paar jaar geen SM meer te hebben gehad kan ik 't niet laten er weer naar op zoek te gaan. 't Rijden was te verslavend voor me, maar met die ouwe frikadellen was ik 't onderhoud en de reparaties helemaal zat. Sindsdien ben ik wat bezig geweest met nakeds, maar hier mis ik toch wat aan, vandaar dat ik dat hoofdstuk wil afsluiten.
In 't verleden heb ik een XR600 en een Husqvarna 570 TE ('94) gehad in SM trim. Ook heb ik tussendoor nog 2x een NX250 gehad; geen SM, maar wel een best aardige 1 cilinder.
Inmiddels weet ik voor mezelf wat de zaken zijn die ik belangrijk vind aan een SM. Ze moeten vooral lichtgewicht en handelbaar zijn. Nou is dat in wezen al 't principe van een SM, maar een 660 is alweer een heel andere fiets dan een Husq 450 of een KTM 525.
Echter hoeft 't van mij niet zo extreem. Onderhoud is nou eenmaal logisch bij deze apparaten, maar ieder jaar een volledige revisie zie ik niet zitten. Ook wil ik me wat meer richten op de nieuwere generatie SM's, dus pak 'm beet vanaf 2005.
Ook is voor mij belangrijk dat de motor een goed olie aanzuig punt heeft. Ik weet niet of er nog hedendaagse SM's zijn die dat niet goed op orde hebben, maar daar ik van plan ben een SM te kopen mede voor 't stunten is dit wel een belangrijk punt.
Ook gaat mijn voorkeur uit naar een fabrieks SM. Omgebouwd is op zich niks mis mee, als 't maar goed gebeurd. Zo was ik van de week bij een SM waar de halve voorvork doormidden was gesleten wegens een te brede band en een te kleine ruimte tussen de poten. Ook aan de achterkant 't geneuzel met banden die tegen de uitlaat aan veren is een reden waarom omgebouwd niet altijd helemaal ideaal is.
Waar ik concreet op uit ben gekomen is dat ik de Husq 450/510 wel erg mooi vind. 't Verschil is geloof ik voornamelijk de grotere slag en dus meer koppel van de 510. Hierdoor is deze ook nog wat extremer dan de 450. Echter beide motoren schijnen al behoorlijk competitie gericht te zijn en niks anders te willen dan volledig te blazen, erg zenuwachtig te rijden en ook wel met enige regelmaat een flinke revisie nodig te hebben.
Een andere motor die ik zeker mooi vind is de KTM 660 SMC. Deze heeft 't image van wat betrouwbaarder te zijn, toch pittig vermogen, maar is wat groter, hoger en zwaarder. Daarentegen kan de motor ook wat meer hebben qua afstanden rijden en zijn de onderhoud intervallen veel en veel ruimer.
Wat mijn vraag is, wat zijn nog meer geschikte modellen, wat moet ik specifiek nog weten over de 450/510 van Husqvarna, wat zijn de ervaringen. Ik hoor het graag!
In 't verleden heb ik een XR600 en een Husqvarna 570 TE ('94) gehad in SM trim. Ook heb ik tussendoor nog 2x een NX250 gehad; geen SM, maar wel een best aardige 1 cilinder.
Inmiddels weet ik voor mezelf wat de zaken zijn die ik belangrijk vind aan een SM. Ze moeten vooral lichtgewicht en handelbaar zijn. Nou is dat in wezen al 't principe van een SM, maar een 660 is alweer een heel andere fiets dan een Husq 450 of een KTM 525.
Echter hoeft 't van mij niet zo extreem. Onderhoud is nou eenmaal logisch bij deze apparaten, maar ieder jaar een volledige revisie zie ik niet zitten. Ook wil ik me wat meer richten op de nieuwere generatie SM's, dus pak 'm beet vanaf 2005.
Ook is voor mij belangrijk dat de motor een goed olie aanzuig punt heeft. Ik weet niet of er nog hedendaagse SM's zijn die dat niet goed op orde hebben, maar daar ik van plan ben een SM te kopen mede voor 't stunten is dit wel een belangrijk punt.
Ook gaat mijn voorkeur uit naar een fabrieks SM. Omgebouwd is op zich niks mis mee, als 't maar goed gebeurd. Zo was ik van de week bij een SM waar de halve voorvork doormidden was gesleten wegens een te brede band en een te kleine ruimte tussen de poten. Ook aan de achterkant 't geneuzel met banden die tegen de uitlaat aan veren is een reden waarom omgebouwd niet altijd helemaal ideaal is.
Waar ik concreet op uit ben gekomen is dat ik de Husq 450/510 wel erg mooi vind. 't Verschil is geloof ik voornamelijk de grotere slag en dus meer koppel van de 510. Hierdoor is deze ook nog wat extremer dan de 450. Echter beide motoren schijnen al behoorlijk competitie gericht te zijn en niks anders te willen dan volledig te blazen, erg zenuwachtig te rijden en ook wel met enige regelmaat een flinke revisie nodig te hebben.
Een andere motor die ik zeker mooi vind is de KTM 660 SMC. Deze heeft 't image van wat betrouwbaarder te zijn, toch pittig vermogen, maar is wat groter, hoger en zwaarder. Daarentegen kan de motor ook wat meer hebben qua afstanden rijden en zijn de onderhoud intervallen veel en veel ruimer.
Wat mijn vraag is, wat zijn nog meer geschikte modellen, wat moet ik specifiek nog weten over de 450/510 van Husqvarna, wat zijn de ervaringen. Ik hoor het graag!