Deugdelijkheid stuurslot

Vtwinner

MF veteraan
10 jun 2006
2.916
1.100
Cranendonck
Nog altijd verbaas ik mij er over dat wij zomaar accepteren dat motoren geen fatsoenlijke ingebouwde sloten hebben. Zelfs een fiets heeft dat standaard! Enfin, al meer dan 30 jaar hoor ik dat stuursloten niets waard zijn. Een stevige ruk aan het stuur en ze zijn kapot. >30 jaar geleden had je van die slotjes op het balhoofd zitten. Tegenwoordig hebben we, in het contactslot geintegreerde, stuursloten. Wat is nu eigenlijk de gemiddelde kwaliteit van die dingen? Nog steeds een ruk aan het stuur, en dan RIP :(
 
Laatst bewerkt:
Kracht maal arm.

Je kan simpelweg een balhoofd wat vast zit aan een arm van een meter niet zo vastzetten dat het niet kapotgemaakt kan worden.


zet maar ( voor de beeldvorming ) een hangslot van 80 euro in een bankschroef, steek een buis van een meter Door dat hangslot en begin te draaien..
 
Tuurlijk kan dat maar dat was niet de vraag. Kan ie kapot en weet iemand dat ook uit eigen evaring. Meestal hebben ze het via, via. Kracht maal arm is volkomen waar maar zo'n tang die de professionals gebruiken voor kettingen heeft wel wat langere armen dan een stuur en bovendien nog scherpe snijkanten.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n 'stuurslot' lijkt me beter, maar ik heb 't alleen nog maar bij Vespa's gezien.
antirrobos-slot-vespa-s.jpg
 
Jah, vroegah wogen motoren 350 kilo of meer. Toen werden ze veel minder gestolen. We moeten weer terug naar die tijd. :)

Hoeveel vroeger bedoel jij hier dan? Gaan we dan ook weer naar de velgremmen en fietsframe?
Minder gestolen ja dat dan weer wel, er waren er niet zo veel om te kunnen stelen ook.
 
vroeger was de mentaliteit nog een beetje anders. Natuurlijk werden er motoren gestolen maar nog niet op zo'n schaal. Mijn kettingslot van PBS voldeed toen prima. Heb het een keer kapot getrokken met mijn Guzzi toen ik vergeten was het eruit te halen. Er mankeerde niets aan de motor.....

Anyway, vanwege de toename van de diefstallen zou het toch fijn zijn als de beveiliging, af fabriek, beter was. Op het stuurslot na zit er gewoon niets op. En zelfs over dat stuurslot hoor je van die enge verhalen. Mijn vraag was juist om er achter te komen hoe slecht die dingen eigenlijk zijn.
 
tegenwoordig hebben de meeste modellen gecodeerde sleutels, dus zelfs al wring je het slot over kan je er nog steeds niet mee wegrijden. als ze dan toch een cammionet nodig hebben maakt het niet uit hoe straf het slot is.
 
Nog altijd verbaas ik mij er over dat wij zomaar accepteren dat motoren geen fatsoenlijke ingebouwde sloten hebben. Zelfs een fiets heeft dat standaard! Enfin, al meer dan 30 jaar hoor ik dat stuursloten niets waard zijn. Een stevige ruk aan het stuur en ze zijn kapot. >30 jaar geleden had je van die slotjes op het balhoofd zitten. Tegenwoordig hebben we, in het contactslot geintegreerde, stuursloten. Wat is nu eigenlijk de gemiddelde kwaliteit van die dingen? Nog steeds een ruk aan het stuur, en dan RIP :(
De kwaliteit is ruk.
Tis voor de vorm.

Dat je je verbaast over dat andere, verbaast me.
 
Ja, het is wel bijzonder dat ze er sloten op zetten die, volgens jou tenminste, nutteloos zijn. Laat ze er dan helemaal af, scheelt weer een tientje productiekosten. Op een fiets zit een geintegreerd slot waar je ook nog een kabel kunt inprikken. Bij mijn auto hoef ik alleen maar weg te lopen en hij gaat al op slot. Natuurlijk is die ook wel wat moeilijker te tillen.... :+ :+
 
Laatst bewerkt:
Ja, het is wel bijzonder dat ze er sloten op zetten die, volgens jou tenminste, nutteloos zijn. Laat ze er dan helemaal af, scheelt weer een tientje productiekosten. Op een fiets zit een geintegreerd slot waar je ook nog een kabel kunt inprikken. Bij mijn auto hoef ik alleen maar weg te lopen en hij gaat al op slot. Natuurlijk is die ook wel wat moeilijker te tillen.... :+ :+
Wat jij beschrijft, dat slot in sommige auto's, zit ook op sommige motoren.
Gelijk dus.

Een beugelslot dat standaard met een fiets geleverd wordt, is nog slechter dan het stuurslot van een motor.

Een goed slot (AXA bijv) is een extra, een optie.

Een dergelijke optie kan op een motor niet, ivm de constructie. Daarnaast zijn er vele mogelijkheden en voorkeuren mbt sloten voor motoren, waardoor er niet één min of meer standaard slot geleverd kan worden (behoudens het stuurslot).

Daarnaast hebben de verzekeraars ook allemaal weer eigen regeltjes en voorwaarden.

Maar als jij graag een Axa slot op je motor wilt; ga gerust je gang.
 
Je moet een slot als een vertraging zien, niet als echt veilig...
Hoe beter (gecompliceerder) het slot hoe langer duurt het voor het open/los is.
Sorry, verder ga ik er niet op in, dieven slapen niet!
 
De meest efficiënte sloten zijn diegene die onderdeel uitmaken van de constructie van het geheel.
met andere woorden: Als je het slot stuk maakt is de rest onbruikbaar.

Denk hierbij vooral aan de fietsenwereld waarbij sloten bestaand die als stuur fungeren, onderdeel zijn van de dragende constructie (frame) of wat je weleens ziet in het frame geïntegreerde sloten waarbij de trapas geblokkeerd wordt.

of het andere eind van de ketting hier aan vastleggen
full
 
Laatst bewerkt:
Ja, het is wel bijzonder dat ze er sloten op zetten die, volgens jou tenminste, nutteloos zijn. Laat ze er dan helemaal af, scheelt weer een tientje productiekosten. Op een fiets zit een geintegreerd slot waar je ook nog een kabel kunt inprikken. Bij mijn auto hoef ik alleen maar weg te lopen en hij gaat al op slot. Natuurlijk is die ook wel wat moeilijker te tillen.... :+ :+
dat geïntegreerde slot van jou zit vast met 2 boutjes die achter een plastic kapje zitten en het slot zelf is met een fatsoenlijke tang binnen een minuut open en met de juiste schroevendraaier 20 seconden later van de fiets los, laat staan als ik echt geweld ga gebruiken. OK ze zijn iets beter als die dingen van 30 jaar geleden maar niet veel.
over de sloten op motorfietsen ja het stelt nog steeds niet veel voor. dat kan ook moeilijk want er is geen ruimte genoeg om het echt lomp sterk uit te voeren. daarom zie je ook steeds meer motor die bij voorbeeld een transponder in de sleutel krijgen om het starten moeilijker te maken zonder sleutel. maar als crimineel zou ik niet eens moeite doen voor het stuurslot. voorband op een skateboard zetten en de voorrem in houden waar nodig en de motor is prima mobiel en bestuurbaar.
 
@too, kijk daar heb ik nu wat aan. Het stuurslot is dus nog even crappy als het 30 jaar geleden was, misschien nog wel erger.

Wat betreft het geintegreerde slot, dat is wel degelijk mogelijk. Zundapps hadden een pen in het uiteinde van het stuur die je er met de sleutel uit kon halen. Vervolgens kon je die pen door de kettingkast (en het achterwiel) steken en vergrendelen. Na al die jaren heb ik nog niets beters gezien. Alleen het Antirobos slot (het 'Vespa' slot) is een aardige aanzet. Die lus kun je ook nog aan de vaste wereld maken.
 
Laatst bewerkt:
Als je de motor niet op het stuurslot zet dan loopt iemand hem zo een busje, of een paar straten verder een schuurtje in. Op een brommer kan die verder worden voortgetrokken, al zie ik dat nog niet voor me. Het hoeft daarom geen enorm sterk ding te wezen. Voor het breken van deze stuursloten moet een dief de voet gebruiken en raar achterover er op gaan zitten. Er zijn brommertjes waar een stevige ruk voldoet en waarbij het niet opvalt. Dat zijn dan weer kindersloten tegen ongeoorloofd gebruik. Ze voldoen dus allemaal prima want het is tegen afpakken en de rijwiel handelaar zal je ook vertellen dat je daar tegen diefstal niet op vertrouwen moet.

Bij het breken van een klassiek stuurslot is er sprake van tegengestelde krachten. Het omhulsel werkt gewoon als een tang. De hefboom van het stuur is natuurlijk een voorwaarde.
 
Ik vraag me af of iemand al eens het stuurslot van een moderne motor (geen brommertje) heeft moeten forceren en hoe gemakkelijk of moeilijk dat ging. Niet dat ik een carriere als motordief nastreef, maar de meesten (net als ik) hebben het van horen zeggen dat je zo'n ding makkelijk doorbreekt. De reden, ik zet hem af en toe ook alleen op stuurslot als ik even een winkel binnen ga. Kan namelijk geen fatsoenlijk schijfremslot gebruiken, te kleine gaatjes in de schijf. Een ketting is op zo'n moment teveel gehannes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan