DMD2

Ik moet mezelf toch even corrigeren. Bij aanschaf van bijvoorbeeld een DMD T665, is dat apparaat voorzien van DMD software met een volledige licentie en hoef je voor de software verder niet te betalen. Je moet wel betalen als je DMD wil gebruiken op een ander android toestel.
 
Bij toeval op deze discussie gekomen, omdat ik ook info zocht over dei T665. Ik heb eens nagevraagd en je krijgt daarbij dus lifetimelicentie en alle kaarten kan je dus downloaden. OP mijn vraag of er android updates voorzien zijn (op de site staat android 12) zeggen ze dat momenteel android 14 aan het testen zijn.
 
Ik heb hem inmiddels aangeschaft. Dit toestel biedt toch wel veel voordelen boven een Garmin. Ik moet alleen nog de cradle en stroom installeren.
Ik ga ook nog een prepaid data sim aanschaffen voor de T665.
 
DMD2 kan meer dan alleen maar een skin zijn voor navigatie apps. Met een bleutooth verbinding op je OBD-poort kan je met DMD2 ook het dashboard functie overnemen. Met TMS-ventieldopjes kan de bandenspanning worden gemonitoord. Ik vind het wel een interessant alternatief voor een TFT-scherm. Een device met android auto kan lang niet alle navigatie apps aan.
 
Zoals ik begrijp is is de DMD2 niet alleen een navigatie-app, wel erg georienteerd op off-road rijden.
Volgens mij kan je de T665 of T865 ook als normaal Android device laten draaien met de apps die voor mij relevant zijn.

Ik navigeer altijd met MRA-next en daarbij gebruik ik Spotify en TuneIn als muziek apps. Maar aangezien mijn eigen telefoon niet voldoet
op de motor, daar bedoel ik dan geen IP67 en niet de grote temperatuur range heeft als deze twee devices van DMD/Thorkracing.
Afgelopen jaar met buiten temperatuur van 30+ werd mn telefoon te warm en stopte met navigeren, nou schakelde gewoon uit. Das best lastig
als je middenin een stad als Nice rijdt.

Dat is voor mij de reden om te kiezen voor de T665 of T865 ipv een Garmin of TomTom, de MRA-next navigatie app is ook vele malen dynamischer.
Zeker als je op de gebaande wegen blijft en binnen de grenzen van Europa waar je tegenwoordig bijna altijd een mobiele verbinding hebt.
Hoewel MRA ook offline goed blijft werken.

Groet Erik
 
Klopt Eric,

Voordeel is de ingebouwde laadaansluiting (dus geen snoertjes meer in de telefoon steken) en een echte satelliet ontvanger erin die zeer nauwkeurig is. Veel telefoons gebruiken de gsm mast signalen om positie te bepalen….heb ik gehoord…..
 
Klopt Eric,

Voordeel is de ingebouwde laadaansluiting (dus geen snoertjes meer in de telefoon steken) en een echte satelliet ontvanger erin die zeer nauwkeurig is. Veel telefoons gebruiken de gsm mast signalen om positie te bepalen….heb ik gehoord…..
Nope. Dan zou je geen locatie kunnen bepalen in buitengebieden. GSM masten worden alleen gebruikt als ondersteuning bij het verkrijgen van een GPS fix. Is redelijk standaard voor zover ik weet.
 
Sinds deze week een Samsung Active Tab 3 op de motor i.p.v. de Gamin XT. Heb deze in een Brodit mount zitten, leuk setje zo.
Ik wil wel met DMD2 gaan werken maar vind vooral de flexibiliteit van een tablet top. Heb er ook Spotify en allerlei streaming videodiensten op staan. Kan ik fijn mijn eigen playlists luisteren onderweg en mooi een filmpje kijken in de tent op vakantie.

Hoe zijn de ervaringen met de kaarten op DMD2, alternatief voor Garmin of kan ik beter, bij ritten over asfalt, Google Maps of Kurviger gebuiken?
 
DMD2 heb ik wel geprobeerd (nog veel meer ook), maar uiteindelijk kom ik telkens weer terug bij:
  • gewoon van A naar B met file-informatie: Google Maps.
  • Adhoc-motorroute als ik onverwachte een bochtig ritje wil maken: kurviger Pro (oude app)
  • geplande motor-route in GPX format rijden: kurviger Pro of OSMand
TomTom/MRA is ook mooi, maar hier ben ik nu aan gewend.
 
  • Eens
Waarderingen: N!co
Dmd2 kaarten zijn vooral offroad georiënteerd.
Ik doe hetzelfde als jij, tablet is top, maar voor DMD zijn betere alternatieven.
 
Met boven, google maps voor de file info en als ik aan een aankomsttijd ben gebonden :). DMD lijkt me afgaande op de fotos en info een mooi product, maar man wat een prijzen als je de hardware erbij koopt :X
 
Ik gebruik dmd2 om routes op de weg te rijden (de Eifel routes zeg maar…) Groot voordeel is dat je meteen ziet hoever je van de dichtstbijzijnde benzinepomp of andere POI bent, zelfs al zit deze niet op de route.
Het rijden is wel de lijn op de kaart volgen, dus niet het “domme” na 100mtr links…je moet regelmatig kijken zoals op een ouderwetse papieren kaart. Dit bevalt mij uitstekend.
De kaarten zijn de open street maps, op de intermet versie kun je zo de kaarten bekijken/ routes maken.

Op de snelweg vindt ik dmd2 niet fijn. Ik gebruik dan MRA of TomTom. Dan weet je zeker dat je geen afslag mist en rijd je relaxter.
Ik heb op de T665 een knop zo geprogrammeerd dat bij een klik DMD2 op het scherm staat en bij langer indrukken TomTom…
Dus gewoon onder het rijden makkelijk switchen.
Als snelheidswaarscuwing/flitser waarschuwing gebruik ik TomTom amigo op de achtergrond.

Ieder heeft zo zijn idee over de prijs van de toestellen
Een TomTom kost 300€, een T665 500€..
Je hebt dan wel een telefoon erbij i.p.v. alleen een TomTom kastje..En het is veel compacter met meer mogelijkheden als de TomTom
Noem er maar even eentje. Automatisch uitschakelen van het touchscreen tijdens rijden zodat je geen problemen hebt met rijden in de regen..(oh ja ze zijn ook waterdicht tot 2 mtr…in tegenstelling tot de vochtgevoelige Tomtom’s)
 
Voor het rijden van tracks is DMD2 perfect. Als je offroad tracks wil rijden is er eigenlijk geen betere app. Voordeel van een T665 is dat je naast DMD2 elke navigatie app kunt gebruiken. Je hebt daarnaast een android telefoon die tegen een stootje kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan