scheffers
MF veteraan
- 7 jul 2003
- 16.037
- 85
Ok, hopelijk zijn er wat thermodynamisch hooggeleerden (met praktisch inzicht) aanwezig hier die mij van enig advies kunnen voorzien.
Ik ben op zoek naar een uitgangspunt voor het vervangen van de originele (lompe) waterbak van een GT750 door twee kleinere (VTR).
Mijn theorie:
Qua koeloppervlak (dikte*breedte*hoogte) zijn de twee kleinere radiateurs nagenoeg even groot als de originele GT radiateur. Aangezien (naar wat ik heb gelezen) de originele GT radiateur overkill is zouden de VTR radiateurs dus qua capaciteit genoeg groot moeten zijn.
Komen we uit op het volgende, flow vs. koelcapaciteit en de manier van schakelen.
De in/uit diameter van de VTR radiateurs zijn wat kleiner. Waardoor ik in eerste instantie het idee had de radiateurs parallel te schakelen zodat opgebrachte flow van de waterpomp goed zijn weg kon vinden. Echter loop ik hier dan weer tegen het probleem aan van flow-verdeling tussen de radiateurs. (dat de radiateurs in parallel-opstelling IETS minder koelen samen zou hier niet het grootste probleem zijn denk ik)
Als ik de radiateurs in serie zou schakelen zou het een heeeeel lang circuit worden (wil één radiateur voor en één tussen de achterste framebuizen hebben), en dit zou wellicht te veel ten koste gaan van de flow door de interne weerstand van het lange circuit..
Wie kan hier z'n licht eens over laten schijnen en wat nuttigs inbrengen?
Ik ben op zoek naar een uitgangspunt voor het vervangen van de originele (lompe) waterbak van een GT750 door twee kleinere (VTR).
Mijn theorie:
Qua koeloppervlak (dikte*breedte*hoogte) zijn de twee kleinere radiateurs nagenoeg even groot als de originele GT radiateur. Aangezien (naar wat ik heb gelezen) de originele GT radiateur overkill is zouden de VTR radiateurs dus qua capaciteit genoeg groot moeten zijn.
Komen we uit op het volgende, flow vs. koelcapaciteit en de manier van schakelen.
De in/uit diameter van de VTR radiateurs zijn wat kleiner. Waardoor ik in eerste instantie het idee had de radiateurs parallel te schakelen zodat opgebrachte flow van de waterpomp goed zijn weg kon vinden. Echter loop ik hier dan weer tegen het probleem aan van flow-verdeling tussen de radiateurs. (dat de radiateurs in parallel-opstelling IETS minder koelen samen zou hier niet het grootste probleem zijn denk ik)
Als ik de radiateurs in serie zou schakelen zou het een heeeeel lang circuit worden (wil één radiateur voor en één tussen de achterste framebuizen hebben), en dit zou wellicht te veel ten koste gaan van de flow door de interne weerstand van het lange circuit..
Wie kan hier z'n licht eens over laten schijnen en wat nuttigs inbrengen?