Eisen en regelgeving wegafzetting / wegblokkade

Paul Hewson

MF veteraan
26 okt 2004
11.739
256
Goor
Mijn vraag is wie hier ervaringen mee heeft met wat betreft de eisen en de regelgeving is voor een wegafzetting/wegblokkade binnen de bebouwde kom t.b.v een evenement. Ik ben zelf namelijk afgelopen zaterdag dwars door een dranghek geschoten en vroeg me dit dus af in verband met eventuele schuld van de organisator van het evenement.

Zelf ben ik er goed van afgekomen, linkerpols gebroken en rechter zwaar gekneusd. Motor helaas wat minder maar dat is ook wel te overzien.
 
heb zelf geen idee. maar neem contact op met sociaal raadslieden en/of informeer naar de mogelijkheden voor een pro deo advokaat
 
Even checken of de organisator bij de gemeente de juiste vergunning heeft/had. Ik ben bang dat je niet ver komt, tenzij vergunning dus niet in orde was. Als het slecht gemarkeerd was, kun je eventueel beroep doen op nalatigheid organisator, maar ook dan ben je zelf eerstens verantwoordelijk om goed op te letten... :]
 
Je kunt beginnen met navragen bij de gemeente of voor dit evenement een vergunning was afgegeven. Verder moet er een verkeersbeluit zijn genomen om delen van de weg tijdelijk af te sluiten voor het verkeer.Daarvoor wordt een namelijk een bord C1 gebruikt hetgeen alleen kan met het nemen van een (tijdelijk) verkeersbesluit.

Vaak zijn deze gepubliceerd in een gemeentekrant/internet. Gemeentes geven in de regel duidelijk aan hoe dat werkt. Voorbeeld:

Verkeersmaatregelen, zowel tijdelijke als definitieve

Het uitvoeren van wegwerkzaamheden, het laten plaatsvinden van evenementen en het uitvoeren van bouwprojecten zijn activiteiten waarbij veelal verkeersmaatregelen nodig zijn voor de duur van de activiteit. Deze tijdelijke verkeersmaatregelen zijn nodig om de activiteit goed te laten verlopen en de overlast voor het verkeer te beperken. Voorbeelden van deze tijdelijke verkeersmaatregelen zijn: een snelheidsbeperking, een wegafsluiting met eventueel een omleidingsroute en opheffing van parkeerplaatsen.
Daarnaast worden er ook verkeersmaatregelen getroffen die een definitief karakter hebben. Deze zijn nodig om ontstane verkeersproblemen aan te pakken. Hierbij kan gedacht worden aan het instellen van een parkeerverbod, éénrichtingsverkeer instellen of een parkeerplaats aanwijzen als een invalidenparkeerplaats. Van de tijdelijke en de definitieve verkeersmaatregelen is een lijst samengesteld. In deze lijst is ook aangegeven tegen welke verkeersmaatregelen bezwaar kan worden gemaakt.
Deze lijst heeft de volgende onderverdeling:
- tijdelijke verkeersmaatregelen in verband met werk aan de weg;
- tijdelijke verkeersmaatregelen in verband met evenementen;
- tijdelijke verkeersmaatregelen in verband bouwprojecten;
- definitieve verkeersmaatregelen;
- gereserveerde gehandicaptenparkeerplaatsen.

Het simpelweg afzetten van de weg met dranghekken waardoor verkeersgevaarlijk situaties ontstaan kan dus niet zomaaar (is onder andere een overtreding van artikel vijf WvW.)

E.e.a moet minstens ondersteund worden door een bord C1
vp_2357_50x50.jpg


Ook kan e.e.a ter verduidelijking gemonteerd worden op schrikhekken BM 14

vp_2347_109x70.jpg


of roodwitgeblokte plank BM15

vp_2349_120x15.jpg


Maar dan wel na een genomen werkeersbesluit.

Vaak neemt de gemeente in de vergunningbepalingen ook op dat de organisatie de gemeente vrijwaart van schade en daartoe een WA verzekering dient af te sluiten.

Kortom, foto's, getuigen, vergunningen uitzoeken en aan de slag!

Succes
 
En hij was zo mooi :? Suzuki gsx600f '97 En dat al na 1 maand :X

Zo te lezen heb je het er zelf redelijk goed vanaf gebracht en hersteld het snel en goed. Gelukkig maar! Ben wel benieuwd hoe die er nu uitziet O-) (schrammen, deuken?). Is ie nog rijdbaar of gaat ie dat nog worden?

In ieder geval een betere herstart gewenst als je weer kan rijden.
 
hoe kan je nou in door een dranghek heen rijden?

vindt het jammer dat bijna iedereen altijd iemand anders de schuld moet geven.

maar ja.

succes met de schade afwikkeling en in het vervolg nog meer uitkijken?
 
hoe kan je nou in door een dranghek heen rijden?

vindt het jammer dat bijna iedereen altijd iemand anders de schuld moet geven.

maar ja.

succes met de schade afwikkeling en in het vervolg nog meer uitkijken?

Amerikaanse toestanden idd.
Niet opletten..tegen een dranhek aanknallen (vast omdat ie te hard heeft gereden..zeker +80 in de bebouwde kom ofzo) maar weigeren om op de blaren te zitten en kijken of er bij de gemeente of organisatie wat te graaien valt...wat een mentaliteit :r
 
Amerikaanse toestanden idd.
Niet opletten..tegen een dranhek aanknallen (vast omdat ie te hard heeft gereden..zeker +80 in de bebouwde kom ofzo) maar weigeren om op de blaren te zitten en kijken of er bij de gemeente of organisatie wat te graaien valt...wat een mentaliteit :r
Die mentaliteit van jou is om te :r !

Wat weet jij er nou van? Ga lekker ergens anders lopen vervelen. B|
 
Voor de geinteresseerden, ik reed ongeveer 55 km/h op de teller in de bebouwde kom, dus hoezo te hard? Ik heb het dranghek te laat gezien doordat het niet opvallend was. Tegen de grijze achtergrond van het asfalt viel het niet op, voor mij in ieder geval dan, misschien dat iemand die net bij Hans anders vandaan komt een heldere blik op de wereld heeft. Aangezien ik schade heb wil ik simpelweg weten of de situatie aan de eisen voldeed.

Maar voor de azijnzeikers. Stel je balkon flikkert naar beneden doordat de aannemer een fout heeft gemaakt in de constructir en je bent er zelf en alle anderen heelhuids afgekomen, dan ga je me niet vertellen dat je zelf wel ff de kosten ophoest. Dus ga ergens anders de uber moraalridder uithangen en kijk eerst eens naar je eigen vuile was.

@Big Bull:
Inderdaad erg jammer. Schade is deuk in de tank, linker knalpijp deuk, kuip links schuif schade en op 1 plek kapor (helemaal door heen geschuurd, spatbord beschadigd, linker spiegel en de koppelingshandel. Gelukkig heb ik het er zelf goed afgebracht en gaat het uiteindelijk alleen om een stuk blik met plastic. Zodra ik uitsluitsel heb van de verzekering, of ik wel of niet schuldig ben, kan ik de motor (laten) repareren. Ik word niet bang van 1 ongevalletje.
 
sorry maar ik ben niet gediend van deze troll praktijken van je en ga er derhalve dus niet op in... :N

Gezien bovengenoemd bericht van TS is het wellicht toch handiger, om bij een eventuele reactie op welke situatie dan ook in de toekomst, eerst even door te vragen in plaats van in te vullen :+
 
Heej Paul Hewson, hoe gaat je herstel. Polsen alweer bruikbaar of nog in het gips. Nog verzekeringsnieuws of moet je zelf voor de kosten opdraaien?
 
je moet bij de CROW zijn, uitgaves 96b en dan het juiste wegtype erbij zoeken in die handboeken kan je zo zien of de afzetting conform deze publicaties zijn.

en beterschap natuurlijk
 
ik heb het even nagezocht, dit is de goede publicatie voor jou:

Handboek wegafzettingen op niet-autosnelwegen en wegen binnen de bebouwde kom 96b

Soort uitgave:handboek
Thema:Verkeerstechniek
Verschijningsdatum:1 juli 2005
ISBN :9 0 6628 448 X
Aantal pagina's:184

Het Handboek wegafzettingen 96b is een verkorte versie van de CROW-publicatiereeks Werk in Uitvoering 96b. In dit handboek staan de standaardafzettingen voor werk in uitvoering naast de rijbaan, op de rijbaan, op kruispunten en rotondes en op fietspaden en voetpaden. De nummering van de maatregelfiguren in dit handboek komt overeen met de nummering in de verschillende delen van de CROW-publicatiereeks Werk in Uitvoering 96b.
 
Heej Paul Hewson, hoe gaat je herstel. Polsen alweer bruikbaar of nog in het gips. Nog verzekeringsnieuws of moet je zelf voor de kosten opdraaien?

Linkerpols is sinds maandag uit het gips. 4 weken in het gips heeft mijn spieren geen best gedaan, het knijpen in een shampoo fles is al een opgave op zich. En er zit weinig flexibiliteit in. Mag over 2 weken terugkomen voor controle op het ziekenhuis om te kijken hoe e.e.a. dan is en eventueel vervolg met fysio. Maar gaat met de dag beter, oefening baart kunst. Mag alleen mijn pols nog 8 weken niet belasten met gewicht, dus motorrijden kan ik pas weer na de zomervakantie. Rechterpols was gekneusd maar was na een week al bijna over.

Wat betreft de verzekering gaat het moeizaam. Mijn contactpersoon bij de verzekering heeft de boel behoorlijk opgehouden door mijn aangifte nog niet verwerkt te hebben tot op heden. Ben er namelijk vanavond weer geweest maar heb nu contact gehad met een ander en die vond het vreemd dat er nog niks aan gedaan was. Al met al een vertraging van 4 weken.
 
ik heb het even nagezocht, dit is de goede publicatie voor jou:

Handboek wegafzettingen op niet-autosnelwegen en wegen binnen de bebouwde kom 96b

Soort uitgave:handboek
Thema:Verkeerstechniek
Verschijningsdatum:1 juli 2005
ISBN :9 0 6628 448 X
Aantal pagina's:184

Het Handboek wegafzettingen 96b is een verkorte versie van de CROW-publicatiereeks Werk in Uitvoering 96b. In dit handboek staan de standaardafzettingen voor werk in uitvoering naast de rijbaan, op de rijbaan, op kruispunten en rotondes en op fietspaden en voetpaden. De nummering van de maatregelfiguren in dit handboek komt overeen met de nummering in de verschillende delen van de CROW-publicatiereeks Werk in Uitvoering 96b.

Als ik het goed heb gaat dat over werkzaamheden in uitvoering. Heeft mijn inziens weinig te maken met afzetting voor een evenement. Of ik zie het verkeerd?
 
Amerikaanse toestanden idd.
Niet opletten..tegen een dranhek aanknallen (vast omdat ie te hard heeft gereden..zeker +80 in de bebouwde kom ofzo) maar weigeren om op de blaren te zitten en kijken of er bij de gemeente of organisatie wat te graaien valt...wat een mentaliteit :r
Kan jij geen dranghekken gaan koppen?
 
Heb het ook wel eens gehad, bij een straatfeest.
Net na een bocht stond alleen een hek, verder niks. Kon gelukkig nog wel net op tijd vol in de ankers, maar de manier waarop het weggezet was zou verboden moeten worden. Succes met de afhandeling.
 
Zojuist me motor opgehaald van de dealer waar ik de motor had neergezet, was namelijk vlakbij plaats van het ongeluk en ik had daar al eens onderhoud laten uitvoeren. Hij had voor mij een taxatie gemaakt van de kosten, word geen vakantie als ik het zelf moet betalen. Was namelijk 2.200,- euro ;( Word dus rustig afwachten totdat de verzekering uitsluitsel geeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan