Enfield bullet('76, 350 cc, 12v) start niet

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.220
54
IK weet zelf niets meer te verzinnen, misschien dat hier iemand mij kan helpen?

Ik heb een Enfield 350 in onderdelen gekocht en nu in elkaar gezet, maar ik krijg hem niet gestart. Wat ik geprobeerd heb:

- De timing zou goed moeten staan (maar heb voor dezekerheid eromheen ook geprobeerd). De timing staat niet op de uitlaatslag
- Ik heb (flink wat) compressie
- Hij vonkt
- Accu is vol (maar zou ook zonder accu moeten kunnen)
- Hij krijgt benzine (bougie wordt ok nat na veroop van tijd
- Hij zuigt aan (zie bougie en ook als ik mijn hand op de inlaat hou voel ik het)
- Klepspeling is goed
- Kleptiming is goed (kleppen en zetels zijn nieuw trouwens)
- Ik volg de juiste startprocedure met de verrijker (ook zonder geprobeerd) en de decompressie
- Ik heb het met een strakkere gaskabel en/of ietse gas geprobeerd
- Contactpuntjes vernieuwd, afstand is goed
- Kabelboom gestript tot alleen het broodnodige voor de ontsteking, geen lekstroom/stroomverbruikers dus.


Het enige dat ik niet echt onder controle hebis de carburateur, dat is er 1 van een mij onbekend type waar ik he-le-maal niets over kan vinden op het internet:

IMG_4178.jpg


Ik weet dus niet de basisinstellingen voor de mengschroeven, maar heb er uitgebreid mee geprobeerd.

Ik probeer hem nu al een dag of 4 te starten, maar verder dan een paar plofjes kom ik niet.

Iemand nog tips?
 
Laatst bewerkt:
IK weet zelf niets meer te verzinnen, misschien dat hier iemand mij kan helpen?

Ik heb een Enfield 350 in onderdelen gekocht en nu in elkaar gezet, maar ik krijg hem niet gestart. Wat ik geprobeerd heb:

- De timing zou goed moeten staan (maar heb voor dezekerheid eromheen ook geprobeerd). De timing staat niet op de uitlaatslag
- Ik heb (flink wat) compressie
- Hij vonkt
- Accu is vol (maar zou ook zonder accu moeten kunnen)
- Hij krijgt benzine (bougie wordt ok nat na veroop van tijd
- Hij zuigt aan (zie bougie en ook als ik mijn hand op de inlaat hou voel ik het)
- Klepspeling is goed
- Kleptiming is goed (kleppen en zetels zijn nieuw trouwens)
- Ik volg de juiste startprocedure met de verrijker (ook zonder geprobeerd) en de decompressie
- Ik heb het met een strakkere gaskabel en/of ietse gas geprobeerd
- Contactpuntjes vernieuwd, afstand is goed
- Kabelboom gestript tot alleen het broodnodige voor de ontsteking, geen lekstroom/stroomverbruikers dus.


Het enige dat ik niet echt onder controle hebis de carburateur, dat is er 1 van een mij onbekend type waar ik he-le-maal niets over kan vinden op het internet:

[afbeelding]

Ik weet dus niet de basisinstellingen voor de mengschroeven, maar heb er uitgebreid mee geprobeerd.

Ik probeer hem nu al een dag of 4 te starten, maar verder dan een paar plofjes kom ik niet.

Iemand nog tips?


heb je nieuwe bougies erin zitten?

oude bougies lijken het soms wel goed te doen los op het frame, maar onder hoge compressie in de cilinderkop kunnen ze alsnog weigeren.

heb je een sterke/zichtbare duidelijke tik bij elke bougie? dan weet je iddg dat je bobines goed zijn. :)
 
heb je nieuwe bougies erin zitten?

oude bougies lijken het soms wel goed te doen los op het frame, maar onder hoge compressie in de cilinderkop kunnen ze alsnog weigeren.

heb je een sterke/zichtbare duidelijke tik bij elke bougie? dan weet je iddg dat je bobines goed zijn. :)


Ik had al 2 bougies, maar net een splinternieuwe gehaald en dat hielp ook niet.

Er is een hele duidelijk zichtbare vonk, het enige is dat ik vind dat de vonk niet mooi in het midden is, maar ik weet niet of dat uitmaakt?
 
Laatst bewerkt:
ik weet alleen wat af van de "vonkenafdeling" voor de rest moet je ff bij carbspecialisten zijn. :]


die vonk komt nooit hetzelfde van je bougie af, dus dat die de ene keer links danwel rechts zit
das normaal. :)

bij alle bougies geeft ie een duidelijke vonk?

electrodenafstand goed?


en als je een heel klein beetje benzine in de bougiegat doet/zet bougie[kap] terug,
en je probeert hem dan aan te krijgen,

dan gaat ie wel direct hoge toeren lopen ws, maar dan zal het aan je carb[instellingen] liggen. :?

ik haalde die truuc wel eens met 1-cilinders uit. :)
 
Laatst bewerkt:
Carb ook los gehad en schoongemaakt? Als hij af en toe wel wat ploft (en gezien de rest van je verhaal) denk ik dat het in dat oude ding zit. Eens goed schoonmaken, helemaal uit elkaar :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net toch maar de kop eraf getrokken. De inlaat stoterstang (die nieuw zou zijn....) is zo krom als een hoepel. Ik weet alleen niet of dat oorzaak of gevolg (backfire) is. De rest ziet er goed uit...
 
Zit de inlaat klep wel goed los dan?

Bedenk dat dit soort "projecten" vaak ook om een reden uit elkaar zijn gehaald,
Geeft niet maar zorg er wel voor dat wat in elkaar gezet wordt, ook goed funcioneert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zit de uitlaat klep wel los dan?

Bedenk dat dit soort "projecten" vaak ook om een reden uit elkaar zijn gehaald,
Geeft niet maar zorg er wel voor dat wat in elkaar gezet wordt, ook goed funcioneert.


Uitlaat klep zit los.


Kop zag er heel netjes (als nieuw) uit van binnen, kleppen lagen ook inet diep (klepzetels zoudn vervangen zijn).


Ik heb de kop er nnet afgehad omdat ik plotseling een zuigend/blazend? geluid uit de carburateur hoorde komen na een backfire. De inlaat pushord was toen dus krom. Zit nu ene rechte in (ik heb een 'reserve' blok), maar ik hoor nogsteeds een sis/zuigend/blazend geluid uit de carburateur komen bij het schoppen.

Onstteking nogmaals gecontroleerd, die staat goed. Bougie vonlt, maar geen klap uit de uitlaat, helemaal niets.
 
Carburateur een goed doorblazen?

Heb je wel een beetje compressie dan (denk het wel hoor anders had je dat waarschijnlijk wel gemerkt met aantrappen)
 
Carburateur een goed doorblazen?

Heb je wel een beetje compressie dan (denk het wel hoor anders had je dat waarschijnlijk wel gemerkt met aantrappen)


Ik had veel compressie, na die backfire (in de decompressieklep) niet meer. Decompressieklep is niet het lek in ieder geval.


Als ie nu met minder compressie terugblaast in de carburateur moet of de kleptiming versprogen zijn lijkt mij (kan niet) of de inlaat klep zijn gaan lekken, toch?
 
Ik had veel compressie, na die backfire (in de decompressieklep) niet meer. Decompressieklep is niet het lek in ieder geval.


Als ie nu met minder compressie terugblaast in de carburateur moet of de kleptiming versprogen zijn lijkt mij (kan niet) of de inlaat klep zijn gaan lekken, toch?

Lijkt mij ook
 
En de inlaatklep is niet krom?


Daar ben ik inmiddels wle bang voor, maar dan zou ik hem los moeten halen.



Maar als ie krom is, komt dat door 1 backfire. Voor de rest deed de motor niets, dus dan nog ben ik terug bij af.


Net nogmaals de kleptiming gecontroleerd, die klopt.
 
Eerst je compressie meten dan weet je of alles dicht is wat dicht moet zijn .
en 0.9mm om te starten is dat niet een beetje te kort op je bovenste dode punt (BDP)?
Normaal is dat een mm of 2 voor het starten dan ga je bij meer toeren al gauw naar een mm of 20 voor je BDP

Mijn Airone met handvervroeger gaat van 2mm naar 45mm voor het BDP en die is maar 250cc
Weeliswaar wat ouder dan die van jou maar wel zo beetje gelijk van werking.
Op je carb zie twee schroeven zitten de eerste koperkleurige zal die voor je gasschijf aanslag zijn daarmee stel je het stationairtoerental mee af .
De zilveren kleurige is het stationaire mengselschroef meestal zet je die op een anderhalve slag open van af vol ingedraaid als je hem/haar aan het lopen hebt ga je daarmee spelen om het hoogst mogelijke toerental te halen zonder gas te geven als het zover is kan je dat toeren tal terug stellen met de aanslagschroef .
Oja vervang die krome stoterstang nu klopt er niets meer van je kleptiming ( gaat later open en eerder dicht hij is nu korter )
 
Laatst bewerkt:
Eerst je compressie meten dan weet je of alles dicht is wat dicht moet zijn .
en 0.9mm om te starten is dat niet een beetje te kort op je bovenste dode punt (BDP)?
Normaal is dat een mm of 2 voor het starten dan ga je bij meer toeren al gauw naar een mm of 20 voor je BDP

Mijn Airone met handvervroeger gaat van 2mm naar 45mm voor het BDP en die is maar 250cc
Weeliswaar wat ouder dan die van jou maar wel zo beetje gelijk van werking.
Op je carb zie twee schroeven zitten de eerste koperkleurige zal die voor je gasschijf aanslag zijn daarmee stel je het stationairtoerental mee af .
De zilveren kleurige is het stationaire mengselschroef meestal zet je die op een anderhalve slag open van af vol ingedraaid als je hem/haar aan het lopen hebt ga je daarmee spelen om het hoogst mogelijke toerental te halen zonder gas te geven als het zover is kan je dat toeren tal terug stellen met de aanslagschroef .
Oja vervang die krome stoterstang nu klopt er niets meer van je kleptiming ( gaat later open en eerder dicht hij is nu korter )


Dank je. De timing zo afstellen staat op meerdere plekken op het net, vaak zelfs 8mm (maar dan zonder vervroeging).
Zeker bedankt voor de uitleg van de carb schroeven, vooral de mensschroef staat veel verder open (stond bij aankop op 7 halve slagen open)
Ik heb de stoterstang natuurlijk al vervangen.
 
Een klein foutje de Airone wordt gemeten in vliegielomtrek dus die 45mm zal wel een stuk minder zijn als dat op de zuiger meet

Het tijdstip is natuurlijk heel belangrijk, dit moet je meten door de spanning over de punten te meten. Gewoon krukas draaien en met de voltmeter bekijken wanneer de puntjes open gaan. Als hij eenmaal draait moet je hem met de stroboscoop echt op tijd zetten. Begin met de contacthoek: als alles goed is, staan de puntjes ongeveer de helft van de tijd open en de helft van de tijd dicht. Wat ook heel belangrijk is, is een goede werking van de condensator die over de puntjes geschakeld is. Als deze condensator slecht is, is de vonkspanning te laag. Maw: buiten de cilinder zie je de bougie (zwak) vonken, in de cilinder is de luchtdruk hoger en vonkt hij niet. Een slechte condensator zie je ook door vonken tussen de puntjes.
Een slechte bobine kan ook de oorzaak zijn van te weinig vonkspanning.

De werking van de carburateur kan je met remmenreiniger bekijken. Als hij op remmenreiniger wel wil starten maar niet op benzine, moet je het in de carburateur zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Als je stoterstang of pushrod krom is geslagen dan hebben zeker weten de inlaatklep en de zuiger elkaar geraakt. Dus kop er af en controleren. Door backfire kan je stoterstang niet krom gaan namelijk.
Dit verklaart ook meteen de veel lagere compressie en het blazen wat je in de inlaat hoort. Jammer maar helaas het is niet anders
Succes.
 
Als je stoterstang of pushrod krom is geslagen dan hebben zeker weten de inlaatklep en de zuiger elkaar geraakt. Dus kop er af en controleren. Door backfire kan je stoterstang niet krom gaan namelijk.
Dit verklaart ook meteen de veel lagere compressie en het blazen wat je in de inlaat hoort. Jammer maar helaas het is niet anders
Succes.


Ik heb hem open gehad en gecontroleerd, ze hebben elkaar niet geraakt voor zover ik kan zien en ik zou ook niet weten hoe ze elkaar geraakt zouden moeten kunnen hebben aangezien de kleppen gewoon op tijd staan?
 
Wat het niet starten ook nog kan zijn is dat de timing van de krukas en nokkenas niet goed staat. Dit is eenvoudig te controleren. De zuiger in het bovenste dode punt zetten en dan kijken of de uitlaatklep net (bijna) dicht is en de inlaatklep net open gaat. Wel er om denken dat de krukas 2x moet draaien voordat de nokkenas 1x gedraaid is. Oftewel de ene keer als de zuiger in bdp staat staan de kleppen op tuimelen en de volgende krukas omwenteling staan ze zo dat je de klepspeling af kan stellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan