Erg hete CBR.

Jpunt

MF'er
11 dec 2009
170
2
Utrecht
..en niet op de positieve manier. Naja, dat ook wel natuurlijk, super gaaf ding en ik ben er mega blij mee, maar dat is in ieder geval niet waarom ik dit topic open :P

Ik heb een Honda CBR600FS uit '02 en hij wordt, zeker met dit mooie weer, best warm. Opzich niet erg, maar het vreemde is dat het frame zelf ook super heet wordt. Echt bijna net zo heet als het blok leek net wel. Dit straalt door naar het subframe, en ja: ook naar het zadel.

Los van dat dit wat oncomfortabel en ongemakkelijk kan zijn (vooral dat laatste natuurlijk :+) vraag ik me vooral af: Is dit normaal? Moet ik hier naar (laten) kijken en wat zou dan een eventuele oplossing kunnen zijn?
 
Op het dashboard zie ik hem niet boven de 110 graden komen, en dat ook alleen bij heel lang langzaam rijden. Dat lijkt me op zich wel normaal, maar ik had vooral niet verwacht dat het frame (en zadel) überhaupt ook mee zouden komen?
 
Er staat tussen je frame een stuk aluminium benzine voor het merendeel in warmte om te zetten. De zijkanten zijn dicht gemaakt met plastic en aan de voorkant staat een luchthapper alle warmte naar achteren te geleiden. Niet heel gek toch dat het warm wordt? Anders had je een boxermotor moeten kopen.
 
Nou, sorry hoor! Wilde alleen even checken of het normaal is, of dat er iets gefixt moet worden..

Wat bedoel je met te arm afgesteld, Patrick? Zou ik dat ook niet aan rijgedrag moeten merken? Hij rijdt heerlijk namelijk :]
 
Het is gewoon veelste warm weer.
Nee wat je omschrijft is niet prettig, maar wel normaal.
De koelvloeistof zou je eens kunnen laten vervangen , misschien zit dat er al lang in met troep wat de koeling wat hindert.

je kan soms ook de ventilator eerder aan laten slaan, maar dat zal bij dit model nog niet mogelijk zijn, dan moet je toch met een schakelaartje gaan werken.
 
Heel normaal dat het behoorlijk warm wordt. Iets waar je je hand net niet op kan leggen is ronduit 55 graden. Dus valt wel mee toch. Maak zelf altijd een schakelaar om deze soms op file momenten eerder aan te zetten. Maar vooral om te testen voordat ik wegrij of de ventilator wel draait. Zegt natuurlijk niets over de thermo-switch maar stel dat deze defect is, kan ik toch de fan laten draaien. Het is overkill I know maar zo ben ik O-) .
 
Laatst bewerkt:
Op het dashboard zie ik hem niet boven de 110 graden komen, en dat ook alleen bij heel lang langzaam rijden. Dat lijkt me op zich wel normaal, maar ik had vooral niet verwacht dat het frame (en zadel) überhaupt ook mee zouden komen?

1: Wat geeft de meter aan bij normaal rijden?
2: Heb dezelfde motor gehad en ik heb ook regelmatig ervaren dat het zadel best wel warm werd. Verder nooit problemen gehad, motor heeft altijd goed gelopen verder.
3: Volgens mij springt de fan aan rond de 110 graden, als ie dan mooi terug loopt werkt je koelsysteem in ieder geval naar behoren.
4: Koelvloeistof op peil?
 
niet naar dit persoon luisteren.
Is dat alleen bij carburateurfietsen. :?
Bij mijn Trophy 1200 was het wel te arm afgesteld en liep het ding gewoon zodra ik de stoep opkwam al heet.
Hoorde later van de nieuwe eigenaar dat'ie veel en veel te arm stond. (dikke beurt bij de Triumph dealer, meer dan het aankoopbedrag :X )
 
Is dat alleen bij carburateurfietsen. :?
Bij mijn Trophy 1200 was het wel te arm afgesteld en liep het ding gewoon zodra ik de stoep opkwam al heet.
Hoorde later van de nieuwe eigenaar dat'ie veel en veel te arm stond. (dikke beurt bij de Triumph dealer, meer dan het aankoopbedrag :X )
nee, alleen bij dat persoon
 
nee, alleen bij dat persoon
_O-

Dus als ik zeg check of je bougie niet spierwit is!
Dan is dat wel goed? _O-

full
 
Laatst bewerkt:
_O-

Dus als ik zeg check of je bougie niet spierwit is!
Dan is dat wel goed? _O-

De bougie checken bij een carburateurfiets is al nattevingerwerk omdat er iets van 100 redenen kunnen zijn waarom de afgelezen bougiekleur geen relatie heeft tot de mengselverhouding bij vollast.

Bij een injectiefiets is het helemaal onbetrouwbaar omdat er om de haverklap inspuitaanpassingen plaatsvinden (bij uitrollen 0 benzine, dan weer iets meer of minder op basis van de lambdaregeling, etc).

Gewoon niet doen en ook niet proberen, maar gewoon fatsoenlijk meten op een bank.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan