Extra spacer SKF low friction fork seals

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.720
985
Almere
Ik heb voor het eerst de Low friction SKF seals gekocht en er zit een extra spacer bij.
Op het bijgevoegde papiertje staat alleen "vraag de dealer naar meer info".

Heeft iemand enig idee wanneer en waarom die spacer nodig zou zijn bovenop de OEM spacer?

Het gaat hier om de dunne ring onder de keerring, niet de grotere spacer die op de veer ligt.

En moeten de rubbers nog ingevet worden en zo ja op welke plekken en met welk vet? Er is niets bijgeleverd.
Hier heb ik ook verschillende verhalen over gelezen en ik weet dat er in sommige gevallen zelfs vet meegeleverd wordt bij de glijbussen en keerringen.

Of alles gewoon "droog" monteren en de vorkolie zijn werk laten doen?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 16927302084647962858740506179210.jpg
    16927302084647962858740506179210.jpg
    228,3 KB · Weergaven: 3
Heeft iemand enig idee wanneer en waarom die spacer nodig zou zijn bovenop de OEM spacer?
Ik denk, als ik het plaatje bekijk, dat dat is om eventuele dikte verschil met de oude keering te compenceren.
Dit, dat is van belang als er nog een borgring boven de seal zit, als die er niet zit gaat de fabrikant er van uit dat de seal zo vast zit dat die niet gaat bewegen, fabrikanten die zich niet zo goed vertrouwen hebben er een borgring op zitten.
Bij Hyperpro worden deze seals met hun eigen vet gemonteerd.
Het vet dat in de ring zit of zit er een kwakkie bij? Ik doe mijn vering niet, eigenlijk nooit zelf, lekker naar Bas
 
Haha al twee verschillende antwoorden m.b.t. het vet :)

Nee er is geen vet bijgeleverd bij deze set. Volgens mij eens bij Athena of AllBalls wel eens een keer in het verleden. Daar zat echt een aparte tube bij met bruin en rood vet speciaal voor glijbussen en keerring + stofkap.

Qua keerring dus even de originele meten en indien hoger dan de SKF de spacer plaatsen, dank!

Deze vorken hebben overigens een C-clip (borgring) boven de keerringen zitten.
 
Dit, dat is van belang als er nog een borgring boven de seal zit, als die er niet zit gaat de fabrikant er van uit dat de seal zo vast zit dat die niet gaat bewegen, fabrikanten die zich niet zo goed vertrouwen hebben er een borgring op zitten.

Het vet dat in de ring zit of zit er een kwakkie bij? Ik doe mijn vering niet, eigenlijk nooit zelf, lekker naar Bas
Met eigen vet bedoelde ik Hyperpro vet.
 
Ohh crap je hebt gelijk haha, 18 is die O weer van hierboven..
Een O-ring dus..

nr. 6 inderdaad.
Ik zie bij het OEM nr. van Suzuki 5115314D00 een maat van 43x54x11 staan.
De SKF is 43x54x9 dus ik heb inderdaad de spacers nodig!

Nu alleen de kwestie "to vet or not to vet".
 
Laatst bewerkt:
had zelf de indruk dat de seals er heel vlot ingingen met het flintertje olie er op, nauwelijks moeten aantikken, kon ze met de vingers bijna op hun plaats drukken
destijds bij mijn r6 met originele seals meer kracht moeten gebruiken om ze op hun plaats te krijgen
 
Ik heb voor het eerst de Low friction SKF seals gekocht en er zit een extra spacer bij.
Op het bijgevoegde papiertje staat alleen "vraag de dealer naar meer info".

Heeft iemand enig idee wanneer en waarom die spacer nodig zou zijn bovenop de OEM spacer?

Het gaat hier om de dunne ring onder de keerring, niet de grotere spacer die op de veer ligt.

En moeten de rubbers nog ingevet worden en zo ja op welke plekken en met welk vet? Er is niets bijgeleverd.
Hier heb ik ook verschillende verhalen over gelezen en ik weet dat er in sommige gevallen zelfs vet meegeleverd wordt bij de glijbussen en keerringen.

Of alles gewoon "droog" monteren en de vorkolie zijn werk laten doen?

Alvast bedankt!

Ik heb ook dez SKF seals er in zitten die hypro gemonteerd heeft en heeft daar inderdaan speciaal vet voor gebruikt.

Welllicht kan je gewoon kopen daar.

Denk je ook aan lowfriction olie dan..
 
Ohh crap je hebt gelijk haha, 18 is die O weer van hierboven..
Een O-ring dus..

nr. 6 inderdaad.
Ik zie bij het OEM nr. van Suzuki 5115314D00 een maat van 43x54x11 staan.
De SKF is 43x54x9 dus ik heb inderdaad de spacers nodig!

Nu alleen de kwestie "to vet or not to vet".
Comma Spray Grease 500ml | Halfords UK

Transparant, VET (geen olie) en vooral schoon. Ook even de borgclip een dun laage geven
 
Ik doe er inderdaad ook wel vet tussen. In het "holletje" van de keerring welteverstaan, niet achter of onder de stofkap. Welk vet dat is.... goeie vraag:?Ik smeer het ook op lagers en op de assen in de wielen. De motorzaak waar ik wel eens kom doet het bewust niet omdat klanten dan klagen dat hun nieuwe seals lekken als er een beetje vet tussenuit piept.
 
Vandaag maar eens de klus uitgevoerd. De oliekeerringen vielen letterlijk zo op hun plek, waar ik bijv. De OEM keerringen enigszins naar binnen moest werken.

Dat gaf bij afmonteren al niet heel veel vertrouwen en inderdaad nadat de motor weer op zijn pootjes stond meteen een lekkage aan de rechter poot..

Dus de boel kan weer los.
Heb nog andere buitenpoten liggen waarvan ik weet dat ze met OEM lekvrij waren dus eens kijken hoe de passing daar is.

De spacers zitten er in, geen vet maar een filmpje forkolie gebruikt en de keerringen m.b.v. een hulpje over de poot heen geschoven om beschadigingen te voorkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan