File en motorrijders

Ik rij met dit weer juist extra rustig / voorzichtig, maar een plasje water in de bocht rond 't vriespunt wil je achterwiel wel laten doorslippen met als gevolg een slippende hand ;) met debiel gasgeven had ik er niet op gebleven.
Vandaar dat ik de auto pak als 't rond 't vriespunt is :)
 
Wat is een echte motorrijder?

Ik heb bij de echte motorrijder nog steeds het beeld van die enige in het dorp met een motor. Toen het nog een beetje uniek was. En een echte motorrijder zit zeker niet achter een fucking toetsenbord op een forum :X _O-

Wat een geleuter :? ,ook echte motorrijders rijden niet 24uur per dag, definitie van een echte motorrijder is iemand die alleen maar op een motor rijd :] ,koekblikken geen blik waardig gunt :r ,vliegen tussen zijn tanden heeft :9~ en ook in de winter gewoon doorrijd :Y ,zoals ik vroeger was dus 8-) ,nu ben ik een verrader geworden die als het erg koud word gauw zijn koekblik in vlucht :r en beneden de 5 graden echt niet meer op de motor stapt,kortom een watje dus. :$ ;)
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te horen dat er steeds meer mensen de lol en het nut er van inzien. Het wordt steeds minder vaak enkel een luxe.

Echter kunnen allemaal motoren ook gewoon file veroorzaken. Ik kan mij voorstellen dat er minder file ontstaat wanneer er meer motoren en minder auto's zijn, maar wanneer het druk is dan heb je ook gewoon file met motoren.

Spits is nu eenmaal spits.

Neemt niet weg dat het een positief geluid is omtrent motorrijden! :Y
 
Ik heb enkele maanden een 2e motor "voor erbij" genomen omdat de files op de a4 Den Haag-Rotterdam de spuitgaten uitlopen.
Met de auto heen 15min en terug 40-60min. En met de motor 10min heen (mag stuk van 5km afsnijden omdat t geen auto is) en terug 20/25min afhankelijk van de file.
Tot nu toe elke euro waard geweest. Alleen merkte ik vandaag al dat een sport/racer niet de meest ideale woon-werk motor is als het nat/koud/glad is. 2e highsider van de week overleeft dus als t morgen echt weer onder de 0 duikt zal k toch echt de auto weer moeten pakken.

Ik denk dat er dan echt wel wat meer mis is alleen de gladheid en het type motor hoor, ik denk dat je je zelf ook als zijnde sport/racer kan bestempelen, of niet?
In de winter heb je natuurlijk een compleet andere rij stijl als in de zomer (tenminste....de meeste, sommige maken meer highsiders per winter ;) )
 
Als de groep motorrijders zo substantieel blijft groeien gaat het ook niet lang duren voordat de groep aan de beurt is om nog eens extra belast te worden. En verplichte periodieke keuringen komen dan ook sneller op ons af.

Wacht maar tot dat ze het geld ruiken :/

Inevitable.

Hopen maar dat het nog lang zal duren.
 
Ik zou niet eens weten hoe 'de echte motorrijder' zou moeten zijn.. de mannen waar ik tegenop keek blijken watjes; onder de tien graden is het te koud en een drupje regen maakt de weg glad en gevaarlijk.. -O-

De echte motorrijder is wat jij de echte motorrijder vindt.

Doorrijders vinden zich beter dan mooi-weerrijders. Circuitrijders vinden zich beter dan niet-circuitrijders. Race deelnemers vinden zich weer beter dan circuitrijders.

Crossers vinden iedereen watjes, want de rest heeft nog geen 36 botten gebroken, maar stappen niet op de motor wanneer het dus 14 graden of kouder is.

Ach! :]

Als je motorrijden in jouw hart hebt zitten dan ben jij voor mij een echte motorrijder\rijdster!
 
Laatst bewerkt:
Wel riskant. Als motorrijden wordt gezien als "tactisch filevervoer"... Dan krijg je allemaal onbekwame nitwits die geen enkele affiniteit met motorrijden hebben en toch gaan rijden vanwege de woon-werk reistijd.

Zeg maar het volk dat nu op MP3's met B-rijbewijs zit...
 
Maar hm als je er over nadenkt....nemen motoren niet veel minder ruimte in dan auto's. Dus als er voldoende mensen op de motor rijden, dan staan we straks met de motor in de file. Het blijft quantum mechanica: als er voldoende deeltjes zijn gaat het van vloeibaar naar vast.
Gaan we dan filefilteren tussen de stilstaande motorrijders door? :+
 
Laatst bewerkt:
@Tarwetijger: Die cijfers gaan over de situatie waarin mensen plm 3400 km per jaar rijden. Uit de statistiek is ook gebleken dat de piek van de ongevallen onder de 27 jaar ligt.
Het dagelijks woon-werk rijden zal dus een grotere rijervaring, bij meestal toch andere omstandigheden dan de pretrijders in het weekend meemaken.

Ik denk dus dat je dit niet zo maar kan omzetten van de ene situatie naar de andere.
 
^ dat, en omdat "echte" motorrijders defensiever rijden en verder vooruit kijken/anticiperen. Zeker als je door de file heen rijdt.
Daar moet je echt geen opgefokte mp3 of "golf rijders" hebben die ook daar denken gewoon volgas te kunnen rijden om vervolgens een hele rits auto's aan te tikken.

Ik denk dat er dan echt wel wat meer mis is alleen de gladheid en het type motor hoor, ik denk dat je je zelf ook als zijnde sport/racer kan bestempelen, of niet?

Met mooi/warm weer ben ik zeker geen heilige op de motor O-)
Maar met dit weer ben ik juist voorzichtig, geen zin om dit jaar weer iets te breken :+
 
Laatst bewerkt:
Desinteresse betekent automatisch dat je ergens niet of traag beter in wordt.

Zoals onze oppas: Rijdt al 30+ jaar auto maar kan niet parkeren, rijdt niet vloeiend en heeft geen verkeersinzicht. Ze vind autorijden een noodzakelijk kwaad, maar ja, het is wel handig. Lever dat rijbewijs in vredesnaam in, zou ik dan zeggen.

Als mensen met die mentaliteit op de motor stappen, dan gaan er vanzelf meer dingen mis waardoor uiteindelijk de regelegeving verder wordt aangescherpt met allerlei "vangnet regeltjes" om die groep aller-ergste-prutsers op de weg te beschermen.
 
Er is totaal niet bekend volgens mij hoeveel mensen die motorrijden er daadwerkelijk ook veel affiniteit mee hebben.

Daarnaast word je vanzelf beter in iets wanneer je dat beoefend.

Een hoop "als" en aannames en koffiedik kijken vind ik dit.
 
En wat heeft dat te maken met affiniteit hebben met motorrijden?
Daar reageer ik namelijk op.
Nou, dat "motorfietsen véél moeilijker te berijden zijn dan een auto, zeker in een noodgeval". bron

Mechanism verwoordt het al mooi hierboven:

Desinteresse betekent automatisch dat je ergens niet of traag beter in wordt.

Zoals onze oppas: Rijdt al 30+ jaar auto maar kan niet parkeren, rijdt niet vloeiend en heeft geen verkeersinzicht. Ze vind autorijden een noodzakelijk kwaad, maar ja, het is wel handig. Lever dat rijbewijs in vredesnaam in, zou ik dan zeggen.

Als mensen met die mentaliteit op de motor stappen, dan gaan er vanzelf meer dingen mis waardoor uiteindelijk de regelegeving verder wordt aangescherpt met allerlei "vangnet regeltjes" om die groep aller-ergste-prutsers op de weg te beschermen.

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Veilig en goed motor rijden is echt moeilijker dan autorijden, dat zie je óók terug in de statistieken. Enthousiastelingen zoals hier op het forum vinden dat juist het leuke aan motorrijden. Denk ik, ik wel in elk geval. Niet elke motorrijder is zich even bewust van de gevaren, getuige de gebruikelijke weekenden met al of niet dodelijke slachtoffers als het voor het eerst in het jaar weer mooi weer is. Een aardig deel van de automobilisten rijden als een zombie in de auto. Omdat het moet, gewoon van A naar B.
Je moet er toch niet aan denken als zulke mensen "verplicht" op een motor stappen?

Stimulans vanuit de overheid voor motorrijden als middel tegen files, dat gaat echt never nooit gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
De aannames zijn dat zij als een zombie op de motor stappen, omdat zij als een zombie in de auto zitten en dat zij die geen affiniteit met motorrijden hebben dat ook niet krijgen wanneer zij gaan rijden.

Dat zij dit wel krijgen is geen zekerheid, maar dat zij dit niet krijgen is dit ook niet. Hoe weet je dit nou?
Ik heb zelf nooit een brommer gehad en 0 interesse gehad in motoren totdat ik 22 jaar oud was.
Dat is zo omgeslagen nadat ik eens ben gaan lessen. Waarom zou dat voor andere niet kunnen gelden?

Een simpel voorbeeld waarom ik vind dat je dit niet zomaar kan aannemen is omdat motorrijden veel actiever is dan het passieve autorijden.

Tevens is jullie aanname dat deze statistieken mbt deze huidige situatie hetzelfde zou zijn voor wanneer bijvoorbeeld de helft van die automobilisten op een motor zou stappen.

Als ook maar de helft van de automobilisten gaat motorrijden dan is er voor de motorrijders de helft aan automobilisten minder kans om eraf gereden te worden.

Je krijgt dus andere statistieken in een andere situatie.

:N
 
Laatst bewerkt:
Tevens is jullie aanname dat deze statistieken mbt deze huidige situatie hetzelfde zou zijn voor wanneer bijvoorbeeld de helft van die automobilisten op een motor zou stappen.

Als ook maar de helft van de automobilisten gaat motorrijden dan is er voor de motorrijders de helft aan automobilisten minder kans om eraf gereden te worden.

Je krijgt dus andere statistieken in een andere situatie.

:N
Nee dan wordt je er niet afgereden door automobilist, maar door een andere motorrijder :+
 
Ik denk dat je wel beter gaat rijden wanneer je je A hebt. Je hebt de schijnveiligheid en het geborgen gevoel niet van het blik om je heen, dus je wordt je veel bewuster van je omgeving en de gevaren. Ik zou zo geloven dat zelfs iemand zonder enige affiniteit met motorrijden een betere weggebruiker wordt zodra hij/zij gaat motorrijden.

Denk ik. Hoop ik. Maar week n'tuurlijk nie zeker :P
 
De motor is heel populair in fietsprovincie Drenthe

In mijn gemeente de meeste motorrijders per 1000 inwoners in Nederland, merk er alleen rond deze tijd niet echt veel van. In de randstad zie je veel meer motoren rijden, zal ook wel komen omdat een motor hier niet echt voordeel bied qua verkeersdrukte. De meesten zullen hier wel op stal staan. De meeste automobilisten zijn hier ook niet echt verdacht op motoren in de herfst/winter..
 
Inderdaad!

Vwb jaarbeurs.. vriendinlief en ik hebben samen afgelopen jaar dus A gehaald en gaan voor het eerst naar de motorbeurs. Ik wil dolgraag met de motor, maar ik vrees dat ze met de auto / trein wil.. (zij heeft geen gerbings..)

Maar inderdaad, in spits verplicht op motort! :-D

Dit jaar wordt de tweede keer motorbeurs voor ons en waar ik vorig jaar nog achterop zat te klappertanden had ik me nu verheugd op zelf knorren. Maar eerlijk, ik ben een enorme koukleum, geen handvatverwarming en mijn winterhandschoenen hebben zichzelf niet echt bewezen bij temperaturen lager dan 5... Dus 't wordt waarschijnlijk de trein. Heel suf misschien, maar ik vind treinreizen (nu ik niet meer dagelijks met de trein naar school/werk ga) ook heerlijk!
 
Daarbij, er ligt zoveel pekel, dat ik het zelfs naar vind voor de auto op het moment.
Ik ben een "die hard"doorrijder geweest (55k km/jaar), maar nu neem ik echt de auto.
 
Ik heb enkele maanden een 2e motor "voor erbij" genomen omdat de files op de a4 Den Haag-Rotterdam de spuitgaten uitlopen.
Met de auto heen 15min en terug 40-60min. En met de motor 10min heen (mag stuk van 5km afsnijden omdat t geen auto is) en terug 20/25min afhankelijk van de file.
Tot nu toe elke euro waard geweest. Alleen merkte ik vandaag al dat een sport/racer niet de meest ideale woon-werk motor is als het nat/koud/glad is. 2e highsider van de week overleeft dus als t morgen echt weer onder de 0 duikt zal k toch echt de auto weer moeten pakken.

Als je highsiders krijgt heb je denk ik verkeerde banden. Gokje je hebt sportieve plakbanden er onder. Die presteren pas goed bij warmte.
 
Er is totaal niet bekend volgens mij hoeveel mensen die motorrijden er daadwerkelijk ook veel affiniteit mee hebben.

Daarnaast word je vanzelf beter in iets wanneer je dat beoefend.

Een hoop "als" en aannames en koffiedik kijken vind ik dit.

Nee hoor, basale psychologie. Maar als je alleen blij wordt van statistieken, dan kan je in dit geval alleen maar afwachten (en ga je voorbij aan een percentage onjuiste statistieken).

Overigens kun je zo zelfs de meest evidente zaken als "aanname" weg zetten: Ik zeg nergens dat bekend of relevant is "of veel mensen met een A rijbewijs wél affiniteit met motorrijden hebben", en bovendien is dat per definitie zo, want in NL rijdt de overgrote meerderheid van de motorrijders recreatief.

Die verhouding zal veranderen zodra je motorrijden gaat inzetten / promoten als praktische oplossing, dat is een feit, zelfs als het nog niet gebeurd is. En wat die verandering te weeg zal brengen, dat kan je gerust zien als aanname, of als het best eens zou kunnen kloppen een onderbouwde hypothese, of als iemand keihard gelijk bleek te hebben.. een VISIE ;) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan