FZR600 vin nr? import?

Franke

Rookie
7 jan 2013
5
0
Enschede
Beste,

Ik ben gister gaan kijken naar een yamaha fzr 600 met kenteken: MP-31-RL
Motor is voor het eerste in 1993 toegelaten (volgens ovi) echter vertelde mij het framenr dat die gebouwd is in december 1990 (12/90 betekend toch maand/jaar?)

Eigenaar vermelde dat de motor van een oud vrachtwagen chauffeur is geweest die de motor heeft geimporteerd uit de VS. het framenummer en nummer op kentekenbewijs komen overheen. Zou iemand mij kunnen vertellen of ik hier meer over te weten kan komen? Iets met VIN nummer? (het chasis nummer is JYA3HHE02MA033722)

Visueel ziet motor er goed uit en technisch liep hij goed. Echter zou ik graag willen weten of ik hier niet een kat in de zak koop? Ik zelf heb geen ervaring met geimporteerd motors en of dit een goede beslissing is... Graag hulp!

ps. de eigenaar had toegevoegde foto er bijgevoegd, in werkelijkheid ziet de motor er beter uit maar heeft wat poetswerk nodig aangezien hij lang heeft stilgestaan.



full
 
bedankt voor de link! Dus het betekent dat hij uit 1991 is en afkomstig uit Japan.
Zijn er grote verschillen met europese en aziatische modellen? (met namen veiligheid ed?)
Motor is in 1993 gekeurd en toegelaten in Nederland, dit betekend toch hij aan alle eisen voldoet?)

Zijn er ook zaken waar ik op moet letten met dit soort motorfietsen afkomstig uit dat jaar en land?
 
Tuurlijk komt ie uit Japan, daar zit de Yamaha fabriek ;)

Als het een VS motor is heeft ie een mijlenteller, dat is nog het belangrijkste verschil. Soms is het lastiger onderdelen te krijgen, maar dat is vooral bij modellen die ALLEEN via grijze import naar Europa zijn gekomen. De FZR 600 is ook bij bosjes via Yamaha Europe geleverd dus onderdelen zijn geen probleem.
 
er zit een mijlenteller op waarbij de binnenste cirkel wel km/u is aangeduid. betekend dit dan dat het een VS motor is? Hoe kan ik er achter komen of het een geknepen versie is? Er staat enkel op het kentekenbewijs dat hij afwijkende koplampen heeft (dit zal waarschijnlijk komen doordat die uit een ander land is toch?)

thanks voor de snelle reacties allemaal!
 
er zit een mijlenteller op waarbij de binnenste cirkel wel km/u is aangeduid. betekend dit dan dat het een VS motor is?
Ja.
Teller tot 180 km/h ?
Motorisch geknepen ?
In Japan mogen motoren niet sneller dan 180 km/h. Maar omdat dit geen motor voor de thuismarkt was speelt dat niet.

Bekijk de motor zoals je elke 20 jaar oude motor moet bekijken. Bevalt ie dan hoeft het imho geen bezwaar te zijn dat ie z'n eerste km's in de VS heeft gedraaid en niet in NL.

Hou er rekening mee dat de teller ook in mijlen is. Als de mijlenstand 30.000 is wil dat zeggen dat ie maal 1,609 = 48.270 km achter de kiezen heeft.
 
afgezien van het feit dat je in 99% van de gevallen minder hard dan 180km/u rijdt is het toch fijn om te weten;) Maar kan ik uit jullie reacties op maken dat een amerikaans model eigenlijk enkel verschilt in het mijlen teller stuk? Betekend het bijvoorbeeld niet dat de afstelling anders is oid? Of dat de eisen in de VS lager zijn en dus de motor kwalitatief slechter is?

Valt de mijlen teller ook simpel om te bouwen naar een volledige kilomterteller op deze yamaha fzr600 uit 1991? Dus ook met dagrit en totaalrit in kilometers? Zou dit de waarde kunnen verhogen?
 
Ja.In Japan mogen motoren niet sneller dan 180 km/h. Maar omdat dit geen motor voor de thuismarkt was speelt dat niet.

Bekijk de motor zoals je elke 20 jaar oude motor moet bekijken. Bevalt ie dan hoeft het imho geen bezwaar te zijn dat ie z'n eerste km's in de VS heeft gedraaid en niet in NL.

Hou er rekening mee dat de teller ook in mijlen is. Als de mijlenstand 30.000 is wil dat zeggen dat ie maal 1,609 = 48.270 km achter de kiezen heeft.


Deze motor heeft als datum eerste toelating en datum eerste afgifte nederland dezelfde gegevens.

Dat betekent dat hij nog nooit ergens geregistreerd is geweest, vóór de invoer naar Nederland.
Dit is gewoon een overjarig model geweest, dat in 1993 nieuw grijs geïmporteerd is.

Check de RDW gegevens maar...
 
mijn eerste fzr600 kwam in 1989 uit de fabriek en in 1996 in nl op kenteken.
de 2e kwam in 1990 uit de fabriek en in 1998 op nl kenteken.

nooit geen problemen gehad met onderdelen/snelheid/onderhoud of dat soort zaken!

kopen,oliepeil regelmatig controleren en gas geven that's it!
 
bedankt allemaal voor de reactie's. Gister de motor gekocht voor een mooi prikkie van 700 euro inc. volle tank en extra achtervelg+band+rem.

weet iemand toevallig welke bouwjaar ik nu moet gebruiken voor de verzekering? het bouwjaar op het frame of het jaar waarin hij in NL is ingevoerd? Hier zit namelijk 3 jaar verschil in.

Frame dec. 1990
kenteken feb 1993
 
bedankt voor de link! Dus het betekent dat hij uit 1991 is en afkomstig uit Japan.
Zijn er grote verschillen met europese en aziatische modellen? (met namen veiligheid ed?)
Motor is in 1993 gekeurd en toegelaten in Nederland, dit betekend toch hij aan alle eisen voldoet?)

Zijn er ook zaken waar ik op moet letten met dit soort motorfietsen afkomstig uit dat jaar en land?
Aziatische modellen hebben geen remmen, gas kan alleen vol open, veel gevaarlijker.. :)
 
bedankt allemaal voor de reactie's. Gister de motor gekocht voor een mooi prikkie van 700 euro inc. volle tank en extra achtervelg+band+rem.

weet iemand toevallig welke bouwjaar ik nu moet gebruiken voor de verzekering? het bouwjaar op het frame of het jaar waarin hij in NL is ingevoerd? Hier zit namelijk 3 jaar verschil in.

Frame dec. 1990
kenteken feb 1993

Dat moet je je verzekeraar vragen :)
 
Uit ervaring met mijn FZR600R (grijze import o.i.d.) weet ik dat het verkrijgen van onderdelen geen probleem is. Alleen wat nog wel eens wil gebeuren als er onderdelen gezocht worden op het frame nummer, het nummer niet bekend is.
Dan moeten de onderdelen besteld worden op bouwjaar. Het is dus wel belangrijk om het juiste bouwjaar te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan